Talvirenkaat 2011 - 2012

Aloittaja Uppe, 15.06.11 - klo:16:09

« edellinen - seuraava »

Kapa

Taas varmaan tuo renkaan ikä on niitä asioita, jotka kaipaisivat tutkimista. Saahan sitä puhua vaikka mitä. Tietenkin jos malli muuttuu, niin asia on eri. Voi se mallin muuttuessa uudempikin rengas olla huonompi.

juupeli

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.10.11 - klo:12:59
Voi se mallin muuttuessa uudempikin rengas olla huonompi.

Meinasin ensin kyseenalaistaa näkemyksesi  :D  mutta sitten tulin ajatelleeksi että tosiaan mallin muuttuessa voi olla, että ominaisuuksien painopistettä on muutettu ja sitä kautta autoilijoiden tai testaajien arviot vaihdella.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Warlord - 08.10.11 - klo:11:58
En ole vielä päässyt tsekkaamaan tilaamiani ContiIceContacteja, mutta kysynkin ennakkoon:

Minkä ikäiset renkaat ovat mielestänne ok myydä uutena? Tsekkaan joka renkaan merkinnät kunhan ne näen. Pari vuotta lienee maksimi, mitä tarvitsee sietää?

Tuo cic tuli myyntiin viime talveksi, joten ei ne ainakaan kovin vanhoja voi olla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.10.11 - klo:14:19
Tuo cic tuli myyntiin viime talveksi, joten ei ne ainakaan kovin vanhoja voi olla.

Jep. Keväällä ostamissani oli kaikissa renkaissa eri valmistusviikko, muistaakseni väliltä 35-39/10. Enpä mussuttanut myyjälle, eikä siitä olisi ollut mitään hyötyäkään. Ja hyvin ne pyörivät alla toisen tasapainotuksen jälkeen   ;D
Mutta jos nyt minulle myytäisiin vuoden vanhat CIC:t, jotka ovat vielä kaikki "eri erää" niin sanoisin jotain.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Trooper_75

Mulla löytyi sattumoisin 43/07 tehtyjä WinterViking 2:a 2 kpl 8mm pinnalla tuohon A4:een entuudestaan koossa 225/50 17. Kyselin samanlaista paria ympäriinsä ja löysinkin vannetukun poistoerästä vielä vanhaa mallia 2 kpl sopuhintaan 99e/kpl. Nämäkin vanhat eli paistettu jo 43/07, mielenkiinnolla odotan ensiliukkaita quattron kanssa miten luistaa/pitää. Jos talvenkin menee, niin hintansa ovat haukkuneet.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 08.10.11 - klo:15:43
Jep. Keväällä ostamissani oli kaikissa renkaissa eri valmistusviikko, muistaakseni väliltä 35-39/10. Enpä mussuttanut myyjälle, eikä siitä olisi ollut mitään hyötyäkään. Ja hyvin ne pyörivät alla toisen tasapainotuksen jälkeen   ;D
Mutta jos nyt minulle myytäisiin vuoden vanhat CIC:t, jotka ovat vielä kaikki "eri erää" niin sanoisin jotain.

Eihän noissa ole mitään vikaa jos renkaat muutaman viikon sisään valmistettu, jos rakenteessa ja mallissa ei ole muutosta.
Ongelmahan on vasta jos renkaat on niin monta vuotta vanhat että kumiseos alkaa kovettua ja pito kadota.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Henrik

Uudet kitkat pitäisi saada Tiguanin alle (216/65-16), mutta valinnan vaikeus haittaa ostopäätöksen tekoa. Vaihtoehtoina on Nokian R, Michelin X-Ice Xi2 ja Continental VC5. Fiilis on sellainen, että kauempaa tarkasteltuna, ihan sama minkä valitsen, hyvät renkaat saan joka tapauksessa. Lähempää tarkasteltuna vaikuttaisi kuitenkin siltä, että renkaissa on eroja, mutta ovatko lopulta vain pelkkiä nyansseja ja tasoittuvatko ne esimerkiksi toiselle käyttökaudelle mentäessä. Jokaista edellämainittua rengasta ole ainakin kerran päätynyt pitämään selkeänä valintana kunnes erehtynyt lukemaan lisää rengaskeskusteluja, testejä sekä joitakin rengasliikkeiden sivustoja jolloin mieli muuttunut.

Arvonko rengasvalinan ennen kuin hiukseni tippuvat  ???

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Henrik - 08.10.11 - klo:16:31
Uudet kitkat pitäisi saada Tiguanin alle (216/65-16), mutta valinnan vaikeus haittaa ostopäätöksen tekoa. Vaihtoehtoina on Nokian R, Michelin X-Ice Xi2 ja Continental VC5. Fiilis on sellainen, että kauempaa tarkasteltuna, ihan sama minkä valitsen, hyvät renkaat saan joka tapauksessa. Lähempää tarkasteltuna vaikuttaisi kuitenkin siltä, että renkaissa on eroja, mutta ovatko lopulta vain pelkkiä nyansseja ja tasoittuvatko ne esimerkiksi toiselle käyttökaudelle mentäessä. Jokaista edellämainittua rengasta ole ainakin kerran päätynyt pitämään selkeänä valintana kunnes erehtynyt lukemaan lisää rengaskeskusteluja, testejä sekä joitakin rengasliikkeiden sivustoja jolloin mieli muuttunut.

Arvonko rengasvalinan ennen kuin hiukseni tippuvat  ???

Jos nyt kukaan testeihin haluaa uskoa lainkaan, mutta tuulilasin mukaan Nokialainen on kuluneenakin parempi kuin nuo muut uutena ::) Toki siinä testissä ei kumin kovettumista huomoitu lainkaan, renkaat kun kulutettiin keinotekoisesti.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Henrik

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.10.11 - klo:16:38
Jos nyt kukaan testeihin haluaa uskoa lainkaan, mutta tuulilasin mukaan Nokialainen on kuluneenakin parempi kuin nuo muut uutena ::) Toki siinä testissä ei kumin kovettumista huomoitu lainkaan, renkaat kun kulutettiin keinotekoisesti.

Tämä on minusta juuri se suurin ongelma eli pitäisi tietää, että mikä renkaista on säilyttänyt ominaisuutensa parhaiten 1-3 kauden jälkeen. Noksuun itsekkin olen tällä hetkellä kallistumassa.

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 08.10.11 - klo:12:08
Hieman yllätti tuo kommenti että kapiampi rengas hakee enemmän kuin leviä, mutta kait se niinkin voi olla (?).

Eihän se leveys sitä tee, vaan huomattavasti korkeampi profiili. Nyt on enemmän kumia, mikä nuljuu alla. Sen huomaa vaikka nopeasti heilauttamalla rattia suoralla tiellä. Nyt auto tulee sekunnin perässä pienellä heijauksella :D Mutta todellakin auto muuttui hiljaisemmaksi, eivätkä routavauriotkaan enää tiputa purkkaa suusta.
-09 V70 2.4DA

Kapa

LainaaJos nyt kukaan testeihin haluaa uskoa lainkaan, mutta tuulilasin mukaan Nokialainen on kuluneenakin parempi kuin nuo muut uutena  Toki siinä testissä ei kumin kovettumista huomoitu lainkaan, renkaat kun kulutettiin keinotekoisesti.

Melkoiset poikkeamat TM:n ja TL:n testeissä? Mielestäni TM:n testissä ainakin enemmän mitataan ihan kvantitatiivisesti; miten lienee Tuulilasin testissä?

JTjones

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 06.10.11 - klo:22:38
A. 205/50/17 on nanon pienempi kehältään kuin tuo 235/45/17 joten valitse talvikäyttöön mieluummin 215/50/17.

Kovasti olen juurikin tuohon 215/50/17 kallistumassa. Duunipaikan viereinen rengasliike (josta saisin parhaat alennukset) ei vaan oikein ole halukas sitä kokoa myymään, koska väittää renkaan olevan laiton 7,5" vanteelle.  Ja mukamas muuttaa liikaa vierintäkehää ja mittarivirhettä. Voiko tosiaan näin olla?

Toinen rengasliike vieressä taas olisi renkaan mukisematta myynyt. Kumpaa nyt perhana uskoa? Täytynee kysellä vielä muista liikkeistä.




Ton-1

#192
Lainaus käyttäjältä: JTjones - 08.10.11 - klo:19:45
Kovasti olen juurikin tuohon 215/50/17 kallistumassa. Duunipaikan viereinen rengasliike (josta saisin parhaat alennukset) ei vaan oikein ole halukas sitä kokoa myymään, koska väittää renkaan olevan laiton 7,5" vanteelle.  Ja mukamas muuttaa liikaa vierintäkehää ja mittarivirhettä. Voiko tosiaan näin olla?


Varsin merkillinen 'asiantuntija' siellä sun duunipaikan vieressä, rengaslaskuri päälle ja saa todeta että mainitsemasi koon kehä on n. 0,5% isompi (2031 mm) kuin ensiasennusrenkaasi 235/45/17 kehä (2020 mm), eli OIKEIN PASSELI ! Ihan ihan bueno 7,5" vanteelle.

edit:Lisäsin nuo kehien arvot.

Member of a A(udi) & A(prilia) club

Jonde

215/50/17 saa laittaa seuraaville vanne leveyksille  6½,7 ja 7½, suositus on 7" optimaaliselle sopivuudelle.
Mitä renkaan kokoon tulee niin, koko on hyvin lähellä 235/45/17 kokoa, eikä mittarivihe tai vierintäkehä ole niin paljoa erilainen että haittaisi.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 08.10.11 - klo:19:34
Melkoiset poikkeamat TM:n ja TL:n testeissä?

Juuri tuon takia en hirveästi luotakkaan noihin testeihin, saunaillan vaikutus lopputulokseen on liika suuri ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JTjones

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 08.10.11 - klo:19:52
Varsin merkillinen 'asiantuntija' siellä sun duunipaikan vieressä, rengaslaskuri päälle ja saa todeta että mainitsemasi koon kehä on n. 0,5% isompi (2031 mm) kuin ensiasennusrenkaasi 235/45/17 kehä (2020 mm), eli OIKEIN PASSELI ! Ihan ihan bueno 7,5" vanteelle.

Samaa olen itsekin laskeskellut nuilla laskureilla, että ei tod. muuta arvoja liikaa 235:een verrattuna. Se shattanan pöljä siellä duunipaikan viereisessä puljussa sai mut vaan epäilemään itseäni. Taitaa sedällä vaan olla tietyn koon renkaita varastossa ja haluaa niistä päästä eroon.  >:(

215/50R17 laitetaan siis alle.

Kiitos Ton-1:lle ja Jondelle vastauksista.  ;)

Max3

No nyt on sitten tilattu talvirenkaat ja -vanteet, kyllä tuossa muutama viikko meni valintaa miettiessä, siis lähinnä ensinnäkin minkä kokoiset renkaat laittaisi ja merkin osalta vaihtoehtoina olivat taas nokian 7 ja continental-testivoittaja. Hieman vaikeampi valinta oli talvivanne, mietiskelin näitä yleisimpiä tavismerkkejä (edullisia) ja valinta tehtiin täysin ulkonäön perusteella, makuasia.

Rengasliikkeistä saadut tarjoukset olivat renkaiden osalta hyvin samantasoisia ja eroa syntyi lähinnä vanteen merkin perusteella. Misukkaa olisi saanut pari sataa halvemmalla. Valintaan vaikuttaa myös se, että tällä autolla ajellaan nyt ehkä 3 vuotta ja halusin laaturenkaat. Tilasin siis 205/55 16" nokian7 sekä aez wave vanteet.
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Max3 - 08.10.11 - klo:21:04
Tilasin siis 205/55 16" nokian7 sekä aez wave vanteet.

AEZ Waveja ei varmaankaan saanut 6,5" leveinä? Tuo on ihan komea vanne, mutta se pullottaa jännästi ulospäin. Luulen että 7":isena 205 leveällä renkaalla se on herkkä ottamaan kosketusta. Mutta kun nätisti ajelee..  :D
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 08.10.11 - klo:19:28
Eihän se leveys sitä tee, vaan huomattavasti korkeampi profiili. Nyt on enemmän kumia, mikä nuljuu alla. Sen huomaa vaikka nopeasti heilauttamalla rattia suoralla tiellä. Nyt auto tulee sekunnin perässä pienellä heijauksella :D Mutta todellakin auto muuttui hiljaisemmaksi, eivätkä routavauriotkaan enää tiputa purkkaa suusta.

Ei tuo pelkästään profiilista johdu, vaan myös siitä että kitkarengas nuljuu ihan yleensä enemmän alla kuin kesärengas. Kitka ohjautuu myös selkeästi hitaammin lamellien ja pehmeämmän rakenteen vuoksi, siitä tuo ohjausviivekin todennäköisesti suurimmilta osin tulee.
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 08.10.11 - klo:21:46
Ei tuo pelkästään profiilista johdu, vaan myös siitä että kitkarengas nuljuu ihan yleensä enemmän alla kuin kesärengas. Kitka ohjautuu myös selkeästi hitaammin lamellien ja pehmeämmän rakenteen vuoksi, siitä tuo ohjausviivekin todennäköisesti suurimmilta osin tulee.

Täsmälleen samaa mieltä, en vaan itse viitsinyt hämmentää 'soppaa' enempää (koska olin laittanut esimerkinkin tuolle nuljumiselle).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Kapa

No ei ainakaan Misukan kitka hae yhtään enempää tietä kuin leviämpi ja matalaprofiilisempi Turanza. Mieluummin jopa vähemmän. Eilinen tuulisella kelillä ajo kyllä heilutti etuvasemmalta tulevien puuskien vuoksi jonkun verran, mutta en tiedä olisiko Turanzoilla muuttunut paremmaksi? Michelinit ohjautuvat tosi hyvin, tietenkin myös ohjaus on herkempi. En tiedä, miten kovaa pitää kaahata, että renkaiden löysyys ilmenee muuten kuin mukavuutena? Joka tapauksessa joku saa kohtuu hintaan 3 tonnia ajetut Turanzat vanteineen ennen seuraavaa suvea.

Neppis

Lainaus käyttäjältä: 1st_tsi - 08.10.11 - klo:21:46
Ei tuo pelkästään profiilista johdu, vaan myös siitä että kitkarengas nuljuu ihan yleensä enemmän alla kuin kesärengas. Kitka ohjautuu myös selkeästi hitaammin lamellien ja pehmeämmän rakenteen vuoksi, siitä tuo ohjausviivekin todennäköisesti suurimmilta osin tulee.

Nokian Rsi kitkat olivat aika velton oloiset asfaltilla edellisen auton alla, vaikka muuten hyvät renkaat olivatkin. Ilmeisesti uudempi R on samanlainen velttoudellaan. Taitaa tuo olla Noksujen perusominaisuus. Oletettavasti tilaamani Misukan kitkat ovat tukevammat ajossa.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

1.8 "APR" Q

Tuosta kitkan "löysyydestä" ja nuljuamisesta sen verran,että itsellä on rengaspaineiden nosto hiukan auttanut asiaan. Tosin sekään ei kaikilla rengasmerkeillä toimi.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

repe59

Sanokoot testit mitä tahansa, minä ajan nyt ja jatkossa nokian nastoilla.
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 09.10.11 - klo:10:10
Sanokoot testit mitä tahansa, minä ajan nyt ja jatkossa nastoilla.


Niin minäkin.  8)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Newman

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.10.11 - klo:20:22
Juuri tuon takia en hirveästi luotakkaan noihin testeihin, saunaillan vaikutus lopputulokseen on liika suuri ::)

Erot tulevat pääasiassa eri testimenetelmistä ja painotuksista. Kun testataan/mitataan tietyllä tavalla, saadaan tietyn tyyppisiä tuloksia. Ei sen kummempaa.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 09.10.11 - klo:10:14
Niin minäkin.  8)

Plus yks. Nokian kun valitsee niin se on varman päälle ratkaisu.  :P

Newman

Mikä tahansa laatumerkki on ihan hyvä valinta, eikä tavallinen autoilija todennäköisesti pety valintaansa, olipa se sitten Conti, Nokian, Michelin, Bridgestone, Goodyer jne.

Minulle se oli tällä kertaa Nokian Hakkapeliitta R -paketti koossa 185/60/15. Vanteina Volsun alkuperäiset Simat. Perussettiä mutta toimii varmasti.

tdi_tdo

Tuosta nuljumisesta vielä, että entiset 235/45-17 Nokian R ja RSi kitkat eivät tuoneet näin suurta eroa. Eli kyllä tuo noussut profiili tuo selkän eron. Totta kyllä sekin, että nuo ovat vielä uutta ja pehmeää kumia. Ehkä kovettuvat kylmemmillä keleillä? Vaan ei nuo nyt pahasti hae. Entinen V70 Volle veteli ihan joka suuntaan vaikka oli standardit 205/55:t alla.
-09 V70 2.4DA

1st_tsi

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 09.10.11 - klo:17:16
Tuosta nuljumisesta vielä, että entiset 235/45-17 Nokian R ja RSi kitkat eivät tuoneet näin suurta eroa. Eli kyllä tuo noussut profiili tuo selkän eron. Totta kyllä sekin, että nuo ovat vielä uutta ja pehmeää kumia. Ehkä kovettuvat kylmemmillä keleillä? Vaan ei nuo nyt pahasti hae. Entinen V70 Volle veteli ihan joka suuntaan vaikka oli standardit 205/55:t alla.

Nokian R on mielestäni kyllä ainakin normikoossa melkoisen pehmeä ja hidas ohjautumaan, goodyearista ei kyllä ole kokemusta senkään vertaa. Profiililla varmasti on myös vaikutusta jos vertaa matalampaa ja korkeampaa profiilia keskenään. Nokialaisia en ole matalaprofiilisina myöskään kokeillut, joten en väitä tähän enempää vastaan :)
Seat Leon 1.2 TSI Copa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy