Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

exlex

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 02.12.16 - klo:16:56
Selvästi kyllä vakaantunut meno R2 kitkoilla kun nosti paineita reippaasti tuonne 2.7 bar nurkille. Olen myös harkinnut sitä että vaihtaisin 205/50/17 kitkat autooni, ja vaikka kokeilisi  toista merkkiä kokonaan.
Kaiken jären mukaan kapeampi rengas vetelisi vähemmän ja kun profiiliakin tulee hieman lisää, pitäisi mukavuuttakin samalla tulla aavistus lisää?

Mitä näistä tuumitte?

https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/goodyear/goodyear_ultragripice2/205-50r17/86447

Itselläni on hieman erillainen kokemus. Aikaisemmat kitkani olivat Continentalin Viiking 5:set 205/45R17 ja rengas oli asfaltilla hieman hillomainen ja suuntavakaus oli hieman kehno. Taas uudet Viiking 6:set on 225 leveyksiset ja ovat huomattavasti suuntavakaammat eivät tunnu enää hillolta. Ã,,änekkyydessä en ole huomannut minkäänlaista eroa noiden välillä vaikka pidän uusissa 2.8bar painetta kaikissa rengaissa.

En ole päässyt vielä ajamaan umpilumella, joten kokemukseni on vielä rajoittunutta mutta kerron mielelläni kokemuksesta kunhan saan vähän enemmän.

Tos®

Itse olen miettinyt mitä DSG tuumaa ylikoon renkaista... esim. satasen vauhdissa kierroksia on vähemmän.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jultsu

Miksi se välittäisi renkaiden halkaisijoista yhtään mitään? Olettaen toki siis että kaikki 4 kumia ovat identtisen kokoisia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tos®

Ylikoolla tarkoitinkin että ne on vähän suuremmat paremman maavaran toivossa.
Siksi kierroksiakin on vähemmän.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tet

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 25.10.17 - klo:20:39
Ylikoolla tarkoitinkin että ne on vähän suuremmat paremman maavaran toivossa.
Siksi kierroksiakin on vähemmän.

Tuskin tuosta muuta haitta on, kuin että jossain tietyssä nopeudessa loota voi käyttää (ainakin aiempaan kokemukseen nähden) "väärää" vaihdetta, esim. jyristellä liian pienillä kierroksilla. Tai sitten voi käydä ihan toisin päin, vaihtopisteiden muutokset osuu niin että jokin ennen vaivannut jyristely poistuu kun samassa paikassa mennäänkin eri vaihteella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

KMan

Mitä kitkarengasta suosittelette uuteen Q5:een talveksi? Koko 235/55 R19.

Nykyisessä A4:ssa on ollut Continentalin Viking Contact 6 ja niistä olen tykännyt.

Q5:een Continentalin vaihtoehto kai olisi Cross Contact Winter, mutta siitä ei ole kokemusta.

Olisiko täällä ehdotuksia?

Jultsu

Continental CONTIWINTERCONTACT TS 850P 235/55 R19 105 H
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Kamraatti

Onkohan kellään kokemuksia Goodyearin Ultra Grip Ice Arctic nastarenkaista Golf VII tai miksei muunkin laitteen alla? Olisi mahdollisuus ostaa tuollainen satsi "halavalla".
Entiset Continentalit olisivat olleet vielä pinnalleen ok mutta suurin osa nastoista joko irronnut tai uponnut renkaaseen.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.02.20 - klo:12:47
Ã,,lä osta koskaan paskaa... Contit on ainoat kunnon kumit 2.5 joka rekaaseen sillä mennään talvi.

2.5bar paine mielestäsi ok myös 285/30r20 Conteihin, 2.5 tonnia painavan Range Roverin alla?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 17.02.20 - klo:12:47
Ã,,lä osta koskaan paskaa... Contit on ainoat kunnon kumit 2.5 joka rekaaseen sillä mennään talvi.

Korjataan vähän Continentalin maahantuojan edustajan lauserakennetta vastaamaan todellisuutta:

Ã,,lä osta koskaan paskaa... Contit on ainoat kunnon kumit 2.5 joka rekaaseen sillä mennään talvi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.02.20 - klo:12:58
Korjataan vähän Continentalin maahantuojan edustajan lauserakennetta vastaamaan todellisuutta:

Jönglööraaja pitäisi saada houkuteltua naapurifoorumille, siellä olis yksi kova Michelin-fani vastassa. Saatais kunnon rengassodat aikaiseksi. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.02.20 - klo:12:58
Korjataan vähän Continentalin maahantuojan edustajan lauserakennetta vastaamaan todellisuutta:

Ã,,lä osta koskaan paskaa... Contit on ainoat kunnon kumit 2.5 joka rekaaseen sillä mennään talvi.
En usko että Continentalilla päästetään peruskoulun äidinkielen papereilla edustajaksi. ;D
Oikeastaan peruskoulussakin osataan kirjoittaa lause oikein ilman kirjoitusvirheitä ::)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Kun muuta argumenttia ei enää ole, niin ruvetaan pätemään kirjoitusvirheistä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Tää nyt kuitenkin on keskusteluforum. Ei olisi paljoa vaadittu, lukea se oma teksti ennenkuin painaa lähetä nappia.
Jos siltikin teksti on silkkaa siansaksaa, niin suosittelen laittamaan korkin kiinni.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 23.02.20 - klo:16:02
Tää nyt kuitenkin on keskusteluforum. Ei olisi paljoa vaadittu, lukea se oma teksti ennenkuin painaa lähetä nappia.
Jos siltikin teksti on silkkaa siansaksaa, niin suosittelen laittamaan korkin kiinni.

No luuletko olevasi parempi, kun rupeat nipottamaan oikeinkirjoituksesta? Ei se sinullakaan nappiin mene.

Moni meistä kirjoittaa tänä päivän puhelimella, joka kummasti lisää kirjoitusvirheiden määrää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kamraatti

Tuli syksyllä ostettua sitten nuo Goodyear UG Ice Arcticit ja olen ollut tyytyväinen.

jukkab8

Kokemuksia Nokian R3 kitkoista? Pitäisi vaihtaa pari vuotta vanhat Contin nastat kitkoihin tulevaksi talveksi. Joillain forumeilla olen pongannut valituksia "sivuäänestä" tietyllä nopeudella.
Hakusessa siis hiljainen ja napakka kitka 17" koossa B8 koriseen passattiin.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: jukkab8 - 20.08.20 - klo:06:10
Kokemuksia Nokian R3 kitkoista? Pitäisi vaihtaa pari vuotta vanhat Contin nastat kitkoihin tulevaksi talveksi. Joillain forumeilla olen pongannut valituksia "sivuäänestä" tietyllä nopeudella.
Hakusessa siis hiljainen ja napakka kitka 17" koossa B8 koriseen passattiin.
On hyvä rengas. Yhden talven ollut alla R2 jälkeen ja varsinkin suuntavakaus on mennyt parempaan suuntaan. En ole mitään sivuääniä huomannut. Jollottaahan tuollainen, jos ajaa todella sileää pintaa, kuten pelkkä bitumi tai puusilta, mutta niin taitaa tehdä muutkin renkaat. Eli eipä juuri mitään harmituksia. Itsellä nuo renkaat menee ihan kärkeen talvirenkaissa ihmisten kokemusten ja testien painotusten mukaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TOURAN HIGHLINE

Itsellä kokemusta GY UG Ice2, Misukan X-Ice ja R3. R3 on ainakin omalla perstuntumalla selvästi paras talvirengas kitkarenkaaksi noista. Kolmessa autossa jo ehtinyt sellaiset olemaankin. Nyt pitäisi taas syksyllä ostaa yksi kierros uusia kitkoja. Misukalta käsittääkseni on tulossa uusi kitka. Mielenkiinnolla odotan, tuleeko siitä mitään testifaktaa ennen ostohousujen pukemista. Jos ja ostamiseen kannustavaa, niin saatan kokeillakin, muutoin alle tulee taas R3.

Foxit

Micheliniltä olisi tosiaan tulossa pitkästä aikaa uusi kitkarengas MICHELIN
X-ICE SNOW: https://www.michelin.fi/auto/tyres/michelin-x-ice-snow
Jos valinnan suhteen haluaa ehkä hieman fiilistellä niin, ehkä odottelisin TM :n syksyllä ilmestyvää talvirengastestien tuloksia ja katselisin sitten sen jälkeen itselleni sopivat renkaat ominaisuuksien mukaan. Tietty nyt jos tekee hankintoja niin voi saada aika hyvään hintaan vanhentuvia malleja. En usko että ainakaan millään noista merkkirenkaista voi mennä pahemmin metsään.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

los los

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 02.01.10 - klo:19:32
Noissa continentaleissa tais olla joku palautusmahdollisuus.
Joistaki irtos nastat heti ja toisista taas ei.
Minäkin ihmettelin contin nastapakoa,kiva tietää sen olevan enemän kiinni valmistajasta kuin ajotavasta.Omituista myynti politiikkaa,päästää tuote,kovasti kilpailulle alalle kesken eräisenä.

SNG

Huomasitko muuten, että vastasit yli 10 vuotta vanhaan postaukseen?

Tos®

#593
Jopas se aika on rientänyt  :o ;D
Taisi tuolloin olla michelinin kitkat alla...

Nyt joka tapauksessa Golffissa R3 kitkat peruskoosssa 205/55 R16.
Tiguanissa oli R2. En tiedä vielä sanoa muuta, kuin ylellisen hiljaiset - paitsi korjatulla asfaltilla kuuluu vaimea ujellus.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Larmatin

#594
Autoissa kun on rengaskoot ilmoitettu ja niille paineet.
Entäs sitten kun laitetaan erikokoista pyörää alle. minkä logiikan mukaan laitetaan paineet.

Pitäsikö vain katsoa renkaan kyljestä koska näyttää hyvältä kun pieni ylipaine ei haittaa menoa.
Matalaprof kumeihin viellä vähän lisää.
Vai onko siihen oiekin joku laskukaava miten muutetaan vakiokokopaineet sopimaan muille renkaille?



-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy