VW GOLF 1.4 TSI ja LHY 6v manuaalilaatikon poskilaakerit loppu

Aloittaja RKo, 01.07.25 - klo:22:19

« edellinen - seuraava »

RKo

Hei,

Omasta 2011 vuoden Golfista pääsi porsimaan LHY 6v manuaalilaatikon vetopyörästön poskilaakerit. Ilmiön huomasi aluksi, kun vetoakselin stefa alkoi tiputtamaan öljyä. Ensimmäinen öljyvuoto oli 140 000 km kohdalla, joten voi olla että laakeri alkanut jo kulua.

Stefan vaihdon jälkeen öljyn tippuminen ei loppunut, koska laakeri oli väljä ja silloin stefa ei enää pidä.

Lopulta öljyä sai lisätä useamman desilitran 10tkm välein. Laatikko irroitettiin 220 000 km kohdalla. Poskilaakerit olivat aivan loppu ja välystä oli niin paljon, että laatikko piti jo ääntä sekä vetoakseli oli alkanut kalvaa uraa laatikon kuorista.

Mitään yksittäistä syytä laakerin kulumiselle ei löytynyt. Laakeria kiristävät shimmilevyt olivat löystyneet ajan myötä. Asentajan mukaan vika on rakenteellinen. Eli rakenne on käyttöä varten liian heikko. Asiaa ei helpota iäti pyörivät vaihteistoöljyt, joita ei VW huolto-ohjelman mukaan tarvitse vaihtaa lainkaan.

Nyt laatikossa on uudet laakerit sekä shimmit. Ajattelin jatkossa vaihtaa laatikon öljyt 30 tkm / vast. välein, jotta niitä ei tarvitsisi enää vaihtaa.

Onko muilla kokemuksia manuaalilaatikon vetopyörästön poskilaakereiden kulumisesta? Kuinka yleistä kuluminen on? Sattuko minulle vain maanantai versio? Asentajan mukaan laakereita on vaihdettu VAG konsernin laatikoihin useita.

M1k4

Moi, pojan Golfista 1.9tdi JCR 5v. -09 meni samalla lailla laatikko n.270tkm ajettuna. Perän reipas välys ja öljy vuoto tuli ilmi kytkin rempan yhteydessä. Kumma kyllä perä ei pitänyt mitään ylimääräistä ääntä. Uus korjattu laatikko löyty ebaysta PMG myyjänä, ilmainen toimitus, öljyt ja takuuta 3v. hintaa 516.25e ovelle toimitettuna. Entinen laatikko meni PMG:lle. Laatikko toiminu nyt 4v. ja reippaat 70tkm.
Exät:
2 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

prto

Ei ole maanantai versio. Mulla meni 1.2tsi lny laatikosta poskilaakerit. 180tkm ajettuna. Vaihtolaatikko 100tkm, siinäkin jo laakerit aivan palasina.Vaihdoin ennen asennusta. Lisäksi mulla on tallissa yksi lhy josta laakerit aivan lopussa. Nämä vaan on paskoja ja en usko että öljyjen vaihdolla saavutetaan kestävyyden kannalta paljoakaan. Rakenne on oikeasti onneton.

mruotz

Myös täältä ääni 1.2 TSI CBZB koneen kyljestä olevalle, 190tkm pääsi ja loota vaihtoon
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

BKY x 1, BBY x 1, AZD x 2, BCB x 3

Beetle

Täällä 1.2 TSI CBZB ja NBX(?) laatikko. Itse ajettu ~155tkm - 245tkm. Laatikossa ei vielä mitään ongelmaa. Auton mukana ei tullut mitään dokumentteja, että laatikolle olisi tehty mitään.
Vaihdoin pian ostamisen jälkeen laatikkoon öljyt. Vanhat öljyt näytti vielä öljyltä, vaikkakin jo likaisilta. Redline MTL meni laatikkoon ja hyvin on toiminut!  :D

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 11.07.25 - klo:15:42Täällä 1.2 TSI CBZB ja NBX(?) laatikko. Itse ajettu ~155tkm - 245tkm. Laatikossa ei vielä mitään ongelmaa. Auton mukana ei tullut mitään dokumentteja, että laatikolle olisi tehty mitään.
Vaihdoin pian ostamisen jälkeen laatikkoon öljyt. Vanhat öljyt näytti vielä öljyltä, vaikkakin jo likaisilta. Redline MTL meni laatikkoon ja hyvin on toiminut!  :D

Jos kehtaat niin kandee panna RVS sinne laatikkoon. Auttaa kummasti kestävyydessä.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy