Octavia 1.6 fsi tehot kateissa

Aloittaja Patukka, 21.04.25 - klo:14:52

« edellinen - seuraava »

Patukka

Autona on Octavia 2006 vuosimallia 1.6 fsi moottorilla (BLF) ajettu 375tkm.

Ongelmana on jo muutaman kuukauden päällä ollut tehon puute. Tyhjäkäynnillä esiintyy satunnaisia sytytyskatkoksia, jotka eivät jää vikamuistiin. Kiihtyvyys on huono ja kierroksia moottori ei ota mielellään enempää kuin 3500. Jos tästä mennään/päästään yli, niin kone alkaa hyytymään ja paukuttamaan putkessa. Pieniinkin ylämäkiin hyytyy ja auto ei kulje millään kovempaa kuin 100km/h.

Pari kuukautta sitten antoi vikakoodia tukkeutuneesta EGR:stä ja imuvuodosta. EGR:n imusarjaan tuleva putki oli tukossa karstasta ja imusarjaan oli palanut reikä EGR putken alapuolelle, joten tämä vaihdettiin käytettyyn ehjään imusarjaan. Näiden korjauksesta huolimatta tehon puute jatkui edelleen.

Tilanne on nyt se, että vikakoodeja ei tule. Ajon aikana testeri näyttää long term fuel trimmiä -15,6% ja short term fuel trimmiä pääsääntöisesti välillä -5% ja 5%. Polttoaineen paineet on pyydetyssä. Antaa satunnaisia sytytyskatkoksia kaasupohjassa kaikista sylintereistä.
 
Nämä on jo tarkistettu tai kokeiltu:
- Molemmat lambdat vaihdettu ja todettu testerillä antavan oikeita arvoja
- Oljynvaihtohuolto tehty ilmansuodattimen ja pa-suodattimen kanssa
- Tulpat vaihdettu
- Puolat mitattu yleismittarilla ja myös kokeiltu toisilla toimivilla puolilla
- Imusarja vaihdettu ja tämän mukana tuli toinen MAP-anturi ja läppien solenoidi eli kokeiltu molemmilla, testeri antaa MAP-anturille ok arvot tyhjäkäynnillä, kierroksilla ja kaasupohjassa
- Suuttimet testattu vuotojen osalta
- Korkeapainepumppu ja ohjainkuppi tarkistettu ulkoisesti
- Puristuspaineet tarkistettu
- Imusarjan paineet tarkistettu myös mittarilla, tyhjäkäynnillä 18 inch/Hg ja 2000rpm nousee noin 24 inch/Hg, mittarin neula pysyy nätisti paikoillaan
- Tukkeutunut pakoputkisto testattu myös ottamalla ensimmäinen lambda pois -> ei vaikutusta tehoihin. Putkisto ei kilise eikä kolise.
- Kaasuläppä ja EGR sopeutettu
- Akun jännite hyvä ja lataus toimii normaalisti
- Konehuoneen maadoituspisteitä tarkistettu
- Imuvuodot tarkistettu savukoneella, brake cleanerillä ja silmämääräisesti
- PCV venttiili vaihdettu
- Testerillä tarkistettuna kaikki lämpötilat näyttävät oikeita arvoja
- Ketju tarkistettu testerillä, eikä kuulu ylimääräisiä ääniä
- Nestetasot kunnossa
- Renkaat pyörii nätisti auto nosturilla eli ei mekaanista jarrutusta päällä

Alkaa ideat loppumaan kesken, jos kenelläkään olisi ajatusta mistä lähteä jatkamaan diagnosointia tai vastaavia ongelmia omassa autossa.

Käytössä on aito VCDS.

hytpe

Tankissa oleva bensapumppu vois tuottaa ongelmia, jos ei jaksa syöttää tarpeeks ainetta

Patukka

Eikös negatiiviset fuel trimmit viittaisi siihen, että bensaa on seoksessa liikaa ilmaan verrattuna. Tämä aiheuttaisi yli 3500 kierroksilla osan bensan palamisesta vasta pakoputkessa. Bensapuolen paineet on hyvät ainakin ajon aikana, kovempaa ajaessa pyynti noin 100 baria ja todellinen on välillä 99,5-101 baria. Bensapumpun paineet tuli myös katsottua, kun suutinkisko oli irti vuototestiä varten. Täytynee kuitenkin vielä varmistaa pumpun toiminta.

Voisikohan karstoittuneet imuventtiilit vaikuttaa ilman kulkuun, ilman että vaikuttaisivat puristuspaineisiin. Vanha rikkinäinen imusarja oli ainakin melkoisen karstan peitossa. Tehojen katoaminen ei ole tapahtunut ns. yhdessä yössä, vaan pidemmällä aikavälillä. Aiemmin auto on kuitenkin kulkenut normaaleja nopeuksia hitaasti kiihtyen.

hytpe

Mites sitte toi jakoketju, jos vaikka hypänny.... Aina ei välttämäti koodejakaan tuu

Patukka

Tuli eilen tsekattua pakoputki vielä tarkemmin.
Nappasin irti pätkän pakosarjalta toiselle katille. Katit oli ihan ok kunnossa virtauksen puolesta.
Ajelin korttelin ympäri ilman putkea ja tehot oli edelleen kateissa.

Nyt on työn alla tankin bensapumpun tarkistukset, jos olisi kuitenkin laiskistunut.
Jakoketju näytti VCDS:llä katsottuna olevan kunnossa, mutta täytyy sekin tarkistaa jos ei ala vikapaikkaa löytyä.

Mitään vikakoodeja ei ole vieläkään päällä.

Patukka

Vaikkutaisi siltä, että viimeisten testailuiden avulla on löytynyt vika paikka. Ensimmäinen katalysaattori taitaa kuitenkin olla tukossa. Tein vastapainemittaukset lambdan reiästä, kun sain vihdoin aikaiseksi hankkia adapterin painemittarin letkulle. Kovaa painettahan siellä on jo pelkällä tyhjäkäynnillä.

Päivittelen vielä, jos ja kun saadaan vika korjattua.

Patukka

Muille saman ongelman kanssa painiville vinkkinä tsekata ensimmäisten joukossa pakoputken vastapaine, tässä moottorissa varsin helpossa paikassa etummainen lambda.

Etummainen katalysaattori oli tukossa ja tyhjennyksen jälkeen auto pelittää taas paremmin kuin pitkiin aikoihin. Ja onhan siellä vielä toinen katalysaattori toiminta kunnossa, niin ei ole antanut vikakoodia heikosta puhdistustehosta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy