Skoda Superb IV Hybrid takajarruremontti ILMAN diagnostiikkavehkeitä?

Aloittaja Mopopuoskari, eilen kello 15:13

« edellinen - seuraava »

Mopopuoskari

Auto: Skoda Superb Combi IV
Voimalinja: 1.4 TSI Plug-in hybrid, DSG 6v.
Vuosimalli: 2020
Varustelutaso: L&K

Levyt ja palat taakse pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa ja ongelma tarkemmin on sähköisen käsijarrun vapauttaminen. Homma on varmasti helppoa asiaan kuuluvalla ATK-laitteella millä saa päälle jarrujen huoltotilan. Nyt tämä vaihtoehto ei ole käytettävissä.

Onko sähköinen käsijarru niin kovassa spänningissä, että jarrusatulaa ja käsijarrumoottoria ei saa irti mitään rikkomatta? Jos moottorin saa irti niin mekaanisen aktuaattorin saa ruuvattua auki-asentoon minkä jälkeen männän saa perinteisesti painettua sisään. Oletan, että Skodassa on myös tällainen konstruktio(?).

Toinen vaihtoehto on että antaa moottorille sähköä akusta ja manuaalisesti ajaa jarrun auki. Tässä vaihtoehdossa riskinä on mahdolliset jopa ajon estävät vikakoodit, moottorin rikkoutuminen tai pilipalimuovista tehdyn heikon kaapeliliittimen rikkoutuminen avattaessa.

Jos kuitenkin kaiken työn saa tehtyä ja jarruremontin toteutettua niin pitääkö autolle jotenkin kertoa asiasta, että se tietää suhteuttaa jarrutusvoimia tms.?

Mekaanisesti jarrulevyjen ja -palojen vaihto onnistuu, mutta en omista mitään auto-ATK:ta enkä kokemusta sellaisten käytöstä.

Päämotiivina tähän kaikkeen on tietysti se perinteinen rahan säästö. Työ alkuperäisosineen liikkeessä maksaa reilu 500 euroa ja esimerkiksi Boschin tai Brembon levyt ja palat kaupassa on yhteensä 100-150 euroa. Minkä merkkisiä jarruosia muuten käyttävät merkkiliikkeessä?

Muutenkin tuntuu että ainakin eräässä merkkiliikkeessä missä olen autoa huollattanut työt tehdään todella vaihtelevalla laadulla. Itse kun tekee niin ei ole mitään työntutkijaa tai pikkupomoa sekkarin kanssa kyttäämässä ja laskemassa hengenvetoja ja askelia vaan saa rauhassa etsiä vuotoja ja rapsutella ruostetta kunnon Juhlamokka-mainoksen hengessä.

Kellään kokemusta tällaisen modernin ajan auton jarruremontista ilman ATK:ta?

Kiitos ja anteeksi, jos haluan tehdä remontin väärin.
Skoda Superb Combi IV 1.4 TSI Plug-in hybrid vm. 2020

Iro

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Mopopuoskari

Lainaus käyttäjältä: Iro - eilen kello 18:35Tuollalailla

Kiitti tästä, ei sattunut tämä filmi silmään kun tein tutkimuksia. Tämä siis irrotti jarrusatulan spänninki päällä ja ei näyttänyt kovin tiukalta. Vai onko tuossa kyseisessä autossa mahdollista jättää käsijarru pois päältä kun sammuttaa auton? Mun Skoodassa ei nimittäin ole, se laittaa käsijarrun automaattisesti päälle kun sammuttaa virrat.

Rupeekohan auto ulisemaan kun aktuaattori on eri asennossa kun mihin se oli jättänyt sen? Jos itse olisin autotehtailija ja tarkoituksena olisi estää kotikorjaukset niin lisäsin siihen tuollaisen algoritmin.
Skoda Superb Combi IV 1.4 TSI Plug-in hybrid vm. 2020

o.b.

Jos ei ole kompuutteria tai sopivaa OBD2 pulikkaa, niin onnistuu myös laittamalla 12V suoraan moottorin liittimen napoihin. Napaisuuden vaihtamalla liikkuu toiseen suuntaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy