Audi A5 2010. Vaidekepin nappi ja vaiheet jumissa

Aloittaja Jalman, 04.02.25 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

Jalman

Eli ongelmana on että vaihdekepin nappi jäänyt alas ja vaihteensiirrin on asennossa N. SIirrin antaa siis siirtää Nappi pohjassa (kuten nyt on) vaihteita välillä N ja D.  Mutta siitä ylöspäin pakille(R) ja parkille (P) ei nyt pääse. Auto ja vaihteisto toimii ajossa täysin normaalisti.

Keppiin on aikaisemmin tullut sivuttaisvääntö tai painallus kun kurkotin postilaatikkoa kapeassa solassa, jolloin painoin tuota kengällä.  En tiedä onko vaikutusta?

Mikä avuksi? Millä saan R:n ja P:n päälle? voiko jotain sulakkeita poistaa? Onko tuolla vaijeri vai sähköinen? virtojen poisto? 

Millä Napin saisi siis ylös tai ohitettua?   Hjelp!

a_jaba

Selkeästi kepin sisällä mekanismi ei ole pohjassa vaikka nappi on pohjassa.

Normaalisti VAG (ja monen muunkin merkin) automaatti keppi liikkuu ilman napin painamista R -> N -> D ja toiseen suuntaan vain D -> N mutta ei enää R:lle.

Auton ohjekirjassa varmasti on ohjeet miten vaihteen saa pois P-asennolta jos auto on virraton niin luulisi samalla ohjeella saavan keppiä liikutettua myös R:lle ja P:lle niin ainakin ensihätään saat peruutettua autolla.

Varsinaiseen korjaamiseen minulla ei valitettavasti ole neuvoja.

Jos arvata täytyy niin veikkaisin että kepin sisäisesti on joku muovinen palikka pettänyt ja siksi nappi jäänyt pohjaan.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jalman

Ohjekirja antaa kyllä ohjeen miten kepin saa vapautettua P asennosta, mutta mistään en löydä tietoa tai en saa liikkumaan toiseen suuntaan... :o

a_jaba

Niin joo se "hätävapautus" voi olla sellainen että vaikuttaa pelkästään siihen lukitsimeen mikä vapautuu kun virrat päällä painaa jarrua eli silloinkin samaan aikaan täytyy painaa kepin nappi pohjaan.

Veikkaan että kepin purku on ainut keino edetä asiassa  :-\
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jalman

Onko tuosta kepin napin ja virtalukon yhteydestä kenellään tietoa?  onko joku vaijeri vai sähköinen?  Onko sullakkeen takana?

hytpe

Nupin ja virtalukon yhteys on toki sähköinen, vaijerilla toimii ainoastaan vaihteiston asento p. Kaikki muut kepin toiminnot on sähköisiä. Nupissa toki jotakin mekaanisia osia, niinkun sähkökytkimissä on, joten voi olla myös mekaaninen vika. En ole tota koskaan purkanut, joten ihan sata varma tosta nupista en ole. Siinä se lukitus on sielä vaihekepin ala päässä, ja se toimii sähkösesti. Nupin ja sen lukitus osan välillä olevaa osaa en tunne

Daatta

Uusi tai käytetty vaihteenvalitsin voisi olla kova sana. Liikkuvaa osaa paljon ja on noita mennyt uudemmistakin.

Jotenkin en saa mielestäni kuvaa, kun AP kurottaa ikkunasta postilaatikkoon ja samalla jalat potkivat sarjakuvamaisesti vaihdekeppiä. :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy