Ruoste pohjassa

Aloittaja jesaja, 05.01.25 - klo:16:06

« edellinen - seuraava »

jesaja

Moi!

Eipä ole tullut juuri katseltua auton alle, mutta nyt kun selvitin oliko auto tiputtanut öljyä, huomasin aika paljon ruostetta jossain osissa. Miltä muiden viisvuotiaiden vaggineiden pohjat näyttää? Onko tuollainen normaalia?

Ruostuneet osat näyttää olevan paksumpaa metallia, mutta vähän häiritsee silti... Tuolla kohdalla ei ole myöskään pohjamuoveja suojaamassa suolalta.


Daatta

Ruostuuhan ne. Jos asia häiritsee, niin alustan komponenttien pesu ja käsittely kotelosuojalla ainakin kertoo että jotain on tehty. Ruostuu se auto muovien altakin, sitä ei vaan paljaaltaan näe.

Auton pohjan kuntoa on hyvä seurata katsastusten yhteydessä, ainakin täällä päin pääsee halliin katselemaan autoa alta ja päältä sen ollessa nosturilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jesaja

Kiitos vahvistuksesta! Luulin jonkinlaisen ruostesuojauksen kuuluvan jo valmistajalle, mutta ainakaan tässä sitä ei ole ollut tai se ei ole kestänyt.

Varasin autolle ruosteenpoisto- ja suojakäsittelyn. Jospa paikat kestäisivät omassa käytössä vielä seuraavat 5-7 vuotta. Maalipinta ja etenkin konepelti (vain kymme isen kiveniskemää) tuossa oli yllättävän siistissä kunnossa.

Jultsu

Itse koriin on ainakin aiemmin lyöty jonkunlainen vahamassa alustan alle suojaksi, mutta tuo ruoste näyttää olevan etuapurungosta jossa ei muuta ole kuin pelkkä ohut musta maalikerros suojana. (tukivarsikin näyttää olevan ruosteessa, sama ohut musta maalikerros niissäkin) Siitä saa maalit rikki jo siinä yhteydessä kun tukivarsia asennetaan tehtaalla ensimmäistä kertaa, sen jälkeen kosteus pääsee paljaaseen metalliin ja aloittamaan ruostumisen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Aika vähän sitä vahaa nykyautoissa enää on. Esim. Ovet ovat sisältä paljaalla pohjamaalilla, olen sinne kotelosuojaa suihkinut äänentoistoprojektien yhteydessä. Pohjasta en osaa sanoa, ei ole vuosiin päässyt ihmettelemään.

Ruostesuojaus kannattaa juurikin tuossa tilanteessa, autossa on alkavaa pintaruostetta ja tarkoitus on pitää kärryä pidemmän aikaa. Vaikka tukivarsien ruostuminen lähinnä esteettinen haitta onkin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

KKN

Aika tyypillisen näköistä jälkeähän tuo suomi-autossa. Eikä noissa tosiaan ole kuin se ohut maali suojana tehtaalta. Saattaa olla jo ensimmäisiä ruostepilkkuja havaittavissa siinä vaiheessa kun auto otetaan ensimmäisen kerran käyttöön. Ja kuten sanottua, kosmeettinen haitta lähinnä. Tukivarsi lienee vaihtokunnossa muista syistä ennenkuin se on ruostunut puhki. Toki saa niille lisää ikää ja terveyttä asianmukaisesti ruostesuojaamalla.
2023 Superb 1.4 TSI SportLine iV Business
2017 Golf 1.0 TSI Comfortline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy