1.8 TSI Octavia Combi - pientä värinää liikkeellelähdössä?

Aloittaja MOIO, 25.05.11 - klo:23:12

« edellinen - seuraava »

MOIO

Mulla on kolmisen viikkoa vanha 1.8 TSI Octavia Combi manuaalivaihteistolla, johon olen edelleen oikein tyytyväinen  :) Kulutuskin on ollut kohtuullinen - mittarin mukaan keskikulutus 6.5l/100km ekalle tankille ja tankkauksesta mitattuna 6.77l/100km. Outoa ja toki positiivista on se, että kulutus näytti tippuvan 600 km täytyttyä noin 0.5 litraa satasella? Työmatkani on 22 km maantietä yhteen suuntaan. Tuonne 600 km paikkeille asti keskikulutusnäyttö 1 näytti 6.4l/100km päästyäni perille, mutta nyt lukema on parhaimillaan 5.5l/100 km... Toki tässä rauhallisesti mennään ja siäänajo on pyritty tekemään rauhallisesti ohjekirjan mukaan. Tehoja ei ole vielä kokeiltu kunnolla lainkaan. Saapi nähdä mikä tämän toisen tankillisen keskikulutukseksi tulee.

Yksi ihmettelyn aihe kuitenkin olisi. Kyseessä ei varmaan ole mikään vika, mutta oletteko muut manuaalivaihteisen Ocun ajajat huomanneet, että kun lähdette liikkeelle 1 vaihteella normaalisti kytkintä luistattaen niin moottorissa tai voimansiirrossa tuntuu pinetä värinää? Tämä värinä häviää täysin liikkeellelähdön jälkeen. Värinää ei myöskään tunnu jos kierroksia antaa enemmän kuin 1200. Onko tämä siis normaalia? Ihmettelen vain mistä efekti johtuu? Värinä tuntuu juuri tuon kytkimen luistatuksen aikana - muuttuuko tämä kun kytkin kenties hieman kuluu (tulee ajettua sisään)?

Titta Jokisen tukka

Mulla on sama ilmiö omassa bensa RS Ocussani. Alussa kiinnitin asiaan huomiota, mutta nyt mittarissa 66 tkm, enkä ole ominaisuutta enää juurikaan pohtinut. Värinä on tosiaan hyvin minimaalista, eikä asiaan vihkiytymätön varmaan sitä edes huomaisi.
Eli ei muuta kuin kovaa ajoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy