Jäähdytinnesteen lämpötila seilaa

Aloittaja jpjulku, 21.11.24 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

jpjulku

Autona Seat Leon X-Perience 2.0 tdi vm. 2017. Auton jäähdytin sai kiviosuman pari vuotta sitten ja vuosi siitä jäähdytin alkoi tihkuttamaan. Vuoto korjattiin jäähdyttimenpaikkausaineella. Nyt, noin vuosi siitä auton jäähdytinnesteiden lämpötila alkoi vaeltelemaan. Normiajossa lämmöt nousevat välille 55-77. Jos oikein antaa runtua, niin lämmöt nousevat normaaliin 90:een, mutta sitten taas rauhallisemmassa ajossa putoavat em. vaihteluvälille. Lämmityslaite ei myöskään anna lämpöä normaaliin tapaan. Ei edes silloin kun lämmöt ovat 90:ssä. Lämmöt eivät nouse koskaan yli 90:n, eli siltä osin jäähdytys toimii.
Mistä etsisitte vikaa? Lämpötila-anturi? Termostaatti? DSG:n termostaatti? Vesipumppu?
Motonetin OBD lukija ei anna mitään vikakoodia.

mfroberg

Onkohan mahdollista että se paikkausaine on kiilautunut/saostunut termostaattiin niin ettei se mene enää kiinni?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

o.b.

Paikkausaineista ei ole koskaan seurannut mitään hyvää. No vuoto ehkä loppuu, mutta lopulta saa vaihtaa syylärin ja lämmityslaitteen kennon.

Alkuun kokeile vaihtaa termostaatti/termostaatit jos useampi.

jpjulku

On mahdollista, että paikkausaineella osuutta, tai sitten ei.
Termostaatti varmaan olisi "luonnollinen" vikakohde. Toisaalta kuitenkin kun jäähdytys ei toimi täysin on/off tyylisesti, ja yläpäässä (90 astetta) lämmöt rajoittuvat ihan oikein.

hece

Luonnollisesti yläpäässä rajoittuu mittarin mukaan 90 asteeseen kun oikea lämpö on jotain 75-110 astetta. Mm. viallinen moottorin tai DSG:n termostaatti voi moista aiheuttaa. Jos termostaatti on tarpeettoman auki, on ongelma selvempi ajossa. Paikallaan viima ei niin paljon jäähdytä. Olettaisin jäähdytyspuhaltimen toimivan lämpöanturin ohjaamana jolloin senkään pitäisi pyöriä.

o.b.

DSG termostaattia ei taida enää noin uusissa olla. Vesipumpun virtaama on ainakin moottorin lämpeämisvaiheessa sähköisesti ohjattu. Osassa tarvikepumppuja tuota ohjausta ei ole ja moottori lämpenee sitten hitaasti.

Tuosta vesipumpusta tuo aloittajan ongelma ei varmaan johdu.

jpjulku

Hece, miksi se yläpäässä rajoittuisi 90:een? Tai siis, on tullut kokeiltua sekin, että nousee ylemmäksi. Eiköhän perusolettama ole se, että mittari näyttää lämpötilan ihan oikein. Siis sellaisena kuin se siinä mittauskohdassa on. Vai meinaatko, että lämpötila vaihtelee eri osissa järjestelmää?

O.B, kiitos pohdinnasta. Minäkään en usko vesipumpun olevan ongelma tässä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jpjulku - 22.11.24 - klo:15:57miksi se yläpäässä rajoittuisi 90:een? 

Siksi että asiakkaat eivät huolestuisi jos neula menee millin verran keskiviivan oikealle puolelle, tuo on ihan normaalia että lämmöt seilaa sen termarin avauslämpötilan ympärillä puolin ja toisin. Sitten vasta neulaa aletaan kampeamaan oikealle jos ne nesteen lämmöt menee reippaasti yli normaalin vaihteluvälin. Näin on ollut konsernivehkeissä ainakin vuostuhanteen vaihteessa, nähty ihan mittariston koodia tarkastelemalla, uusista ei ole näin tarkkaa faktatietoa antaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Näkyykö tuossa moottorin lämpötila myös mittariston valikosta? Mulla näkyy Passatissa moottorin- ja moottoriöljyn lämpötilat erikseen. Alkaa näkymään kun lämpötilat yli 50o.

Tos®

Samaa moottorin lämpömittari tekee 2021 golffissakin, öljynlämpötila on tarkka.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jpjulku

Aiemmin jäähdytinnesteen lämpötila kiipesi melko nopeasti 90:een ja pysyi siinä. Kyllä kyseessä on vika, ei ominaisuus.
Jäähdytinnesteen ja öljyn lämpötilat näkyvät mittaristossa erikseen, siis digitaalisen näytön kautta.

Tos®

Tarkoitin samaa mitä tuolla aikaisemmin: että mittari näyttää aina 90 astetta, jos oikea lämpötila on asteenkin yli 75, tai 75 - 110 asteen välissä.
Jos taas asteen alle, mittariston näyttämä lukema alkaa näyttämään oikein.

Termostaatteja itsekin epäilen 
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy