Superb 3T5 camber

Aloittaja Julma.80, 13.11.24 - klo:09:43

« edellinen - seuraava »

Julma.80

Potilas 2011 farkku.

Ongelmana eturenkaiden sisäreunojen kuluminen. Vaihdoin keväällä taakse puslat ja sen banaanin mallisen tukivarren sekä tietysti säätöpultit. Käytin suuntauksessa talvirenkailla ja kaikki ok.

Ajelin kesän ja huomasin tässä syksyllä että varsinkin vasen eturengas oli kulunut kankaille sisäreunasta. Vaihtelin alatukivarret puslineen ja alapalloineen sekä raidetangonpäät kun kaikki oli vielä alkuperäistä ja ajettu 307tkm. Ja taas auto suuntaukseen.
Suuntauksen jälkeen auto kulki suoraan mutta ratti oli vinossa. Käytin auton uudelleen samalla pajalla ja suoristivat ratin. Seuraavana viikonloppuna lähdin syyslomareissulle pohjoiseen uusilla kitkarenkailla. Havaitsin heti että rattia joutui painattamaan vasemmalle että auto menee suoraan. Jos päästi ratista irti niin ratti meni suoraan ja auto ajautui oikealle. No, 2500km ja 2xaikuista, 2xlasta ja kontti täynnä. Keskikulutus tankkauksista mitattuna 4,49l/100km.

Vein auton takaisin pajalle ja taas säädettiin. Tilanne parani hieman mutta edelleen kuorma päällä (esim.kesärenkaat kontissa) vetää oikealle. Ja ilman kuormaa vetää hieman vähemmän. Enempää ei kuulemma voi säätää kun muuten alkaa taas kuluttamaan rengasta. Etucamberit on ollut jo pidemmän aikaa pielessä: -1'16° oikealla ja -1'22° vasemmalla. Aikanaan apurunkoakin siirrettiin ja päästiin tähän lukemaan.
Onko tuolle etucamberille mitään tehtävissä, pl. säädettävät iskarin yläpäät?

Käytän auton vielä toisella pajalla suuntauksessa niin saa verrkokkia mutta ei kyllä kiinnosta renkaiden pilaaminen. Uudet kesärenkaatkin odottaa ensi kesää.

Edelliset rengassarjat kesti molemmat liki 50tkm ja ilman tuota sisäsreuojen kulumista niillä olisi vielä ainakin yhden kauden/sarja ajanut.

Itse olen kyseisellä autolla ajanut 200tkm joten aika hyvä perstuntuma on jos jotain on pielessä.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Julma.80

Lisätään vielä että jousituskorkeus on mitattu ja on matalampi kuin ohjearvo. Autossa ei madallusta. Etupää 385, vas.taka 395 ja oik.taka 405mm. Ohjearvo 400mm. Autoon uusittu tosiaan etujousitus (iskarit Bilstein Bx? ja tarvike jouset), takana iskarit ja jouset 50tkm ajettu.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

petrisa

Vastaan yleisellä tasolla.

McPherson tyyppisillä etupään rakenteilla ei pääsääntöisesti Camber ole säädettävissä. Ainoastaan apurunkoa liikuttamalla poikittaissunnassa Camber saadaan tasapainoon oikean ja vasemman kesken. Caster kulmaa voi säätää apurunkoa liikuttamalla pituussuunnassa.

Liian pieni Caster aiheuttaa epävakautta ajoon ja etenkin vetämistä tien kallistuksen mukaan. Tämän vuoksi autoa joutuu kampeamaan vasemmalle, kun tie kallistuu ojaan päin. Takapään kulkukulma aiheuttaa myös voimakasta ohjaamista. Siksi taka-akselin kulmat ja sekä pyörien kulkukulma auton suoraan linjaan nähden on oltava kunnossa.

Matalampi alusta lyhyempien jousien vuoksi kasvattaa Camber kulmaa. Siksi usein tarvitaan säädettävä juostintuen sarja näissä tapauksissa. Jokuhan autossa on pielessä, jos pyöränkulmat eivät ole ohjearvojen sisällä eikä niitä siihein saa.

Julma.80

Tuo jousituskorkeus pitäis saada jostain selville. Siis mikä on ohjearvo. Nyt suuntauksessa ei mitattu vaan sinne oli ilmeisesti lyöty randomilla arvot mutta raportin mukaan ohjearvot edessä 395-405mm ja takana 385-395mm.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Eekolffi

Onko etualatukivarren puslat kunnossa?
Jos taempi pusla on loppu, niin auraus muuttuu vedon myötä. Alusta voi olla säädetty kuntoon mutta ajossa tulee haritusta.
Aurauskulmat nimenomaan saa auton puoltamaan epätasaisella pinnalla. Syö myös rengasta.

Julma.80

On uusittu molemmat tukivarret puslineen+alapallot ja raidetangonpäät.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Eekolffi

No niinpäs lukeekin kun putsaa puusilmät.
Oman kokemuksen mukaan tuo camber ei ole niin paljon ettei auto kulkisi suoraan. Ei tosin Superbeestä kokemusta.

Jultsu

Samoilla linjoilla edellisen kanssa, tuskin tässä camber syö sisäreunaa kankaille, ennemminkin sitten vasemmalla liikaa haritusta ulospäin. Vai oliko oikean etukumin sisäreuna myös selkeästi kuluneempi?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Julma.80

Molemmat eturenkaat oli sisäreunasta kuluneet. Mutta sen jälkeen on vaihdettu eteen tukivarret ja raidetangonpäät. Nyt tämän jälkeen on käytetty suuntauksessa ja sen mukaan kaikki ok, pl.camber joka on jo useamman vuoden ollut pielessä. Vetää edelleen oikealle kun ratista päästää irti.
Vien parin viikon päästä toiselle pajalle suuntaukseen. Voisiko apurungon siirrolla eteen/taakse saada muutosta camberiin? Ei siitä varmaan mitään suurta tulisi mutta sehän vaikuttaisi casteriin ja varmasti jotain vaikutusta olisi camberiin. Nyt apurunko on sivusuunnassa suunnilleen keskellä ( vas -1'16° ja oikea -1'22°)
Apurunkoa on vuosien saatossa irroiteltu eri remonttien yhteydessä niin pohdin tässä saada jotain muutosta.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Jultsu

Onko sinne laitettu uudet pultit aina irroituksen ja siirron yhteydessä? Vai onko näissä uudemmissa luovuttu kertakäyttöisistä venypulteista mitä käytettiin vuostuhannen vaihteen autoissa? Jos se apurunko ei olekaan kunnolla kiinni koria vasten ja pääsee liikkumaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Julma.80

No juu...pultit on alkuperäiset mutta kävin pultit läpi viime viikolla eli kokeilin että kaikki on kiinni. Pitää hommata uudet pultit. Onhan tässä mahdollisuus että apurunko on päässyt liikkumaan pituussuunnassa. Sivusuunnassa pitäis olla mittausten mukaan keskellä.
Pitää vielä kaivella vanhat suuntausraportit ja vertailla.

Onko kellään hajua miten tuo pituussuunnassa liikuttelu vaikuttaa caster/camber?
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Iro

Laittaisitko kaikki arvot näkyville niin näkisi kokonaisuuden.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Eekolffi

Apurungon liike pituussuunnassa ei vaikuta camberiin. Casteriin todella vähän ellei useita senttejä liiku.

Julma.80

Yritin mutta en ainakaan puhelimella onnistunut laittamaan raporttia. Koitan illalla koneella.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Julma.80

Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Iro

Lainaus käyttäjältä: jtmattila - 15.11.24 - klo:20:31Tässä raportti

Sulla on ollut etupään auraukset senverran kenollaan että siksi on kuluttanut renkaan sisäreunan.
Tuon lapun mukaan camber ei aiheuta vetelyä. Casterarvo ei ole tiedossa.

Käyttämäsi "säätäjä" näyttää kuuluvan siihen säätäjien koulukuntaan joka säätää arvot vihreälle ajattelematta asiaa sen tarkemmin.
Veisin seuraavaksi muualle.

Kun vaihdoit nuo kaikki alustan osat niin kiristithän ne vasta painon ollessa renkailla tai muutoin oikeassa korossa?
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Iro - 16.11.24 - klo:12:37Sulla on ollut etupään auraukset senverran kenollaan että siksi on kuluttanut renkaan sisäreunan.
Tuon lapun mukaan camber ei aiheuta vetelyä. Casterarvo ei ole tiedossa.


Ei aurausta ole ollut liikaa. Se on ollut 14 minuuttia, joka on ihan 0 ... 20 min sisällä.

Auraus kulmat rengasta kohti on vain sikäli ollut pielessä, että ratti on ollut vinossa suoraan ajettaessa. Auraus mitataan siten, että ratti asetetaan suoraan mittausta ja säätöä tehtäessä. Siksi se näyttää kulmat siten, että toinen harittaa ja toinen auraa liikaa. Ajettaessa renkaat suoristuu, mutta ratti kääntyy vinoon.

Sitä vastoin takana auraus pitää olla melko lailla sama molemmilla puolilla, koska renkaat eivät ole kääntyviä. Nyt oikea rengas auraa vasenta enemmän, mikä johtaa takapään ohjaavan lievästi autoa oikealle. Myös caster kulma voi johtaa auton puoltamiseen. Nyt sitä kulmaa ei ole, joten tämä jää arvoitukseksi.

Yhdessä takapään aurauksen eron ja casterkulman pienuuden kanssa auto voi puoltaa ja sitä joudutaan korjaamaan ratin ohjauksella mikä johtaa helposti renkaiden kulumiseen edessä.

Julma.80

Etummaiset puskien pultit kiristin kun auto oli alhaalla. Takimmaisia en koska on mahdoton tehtävä. Auto menee nyt puolentoista viikon päästä toiseen paikkaan säädettäväksi.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Julma.80

Lisätään vielä että auto tuntuu kovin levottomat näillä säädöillä. Tosin nyt on vuosien Nokian kitkoilla ajelun jälkeen Goodyear Ultragrip Ice3 alla. Mutta veikkaan että rauhoittuu jos saadaan ensi viikolla kulmat kohdalleen.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Julma.80

No niin. Tänään käytin uudelleen suuntauksessa. Tässä Suuntaus

Edelleen hakee vielä hieman oikealle. Isolla tiellä en päässyt vielä kokeilemaan. Ja auto seisookin nyt reilun viikon.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Jultsu

viimeistä edeltävästä viestistä ymmärtää että alla on nyt myös upouudet kumit?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Julma.80

Kyllä ja ennen suuntausta tarkistin rengaspaineet Flaigin tarkkuusmittarin kanssa.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

Iro

Lainaus käyttäjältä: Julma.80 - 27.11.24 - klo:20:24No niin. Tänään käytin uudelleen suuntauksessa. Tässä Suuntaus

Edelleen hakee vielä hieman oikealle. Isolla tiellä en päässyt vielä kokeilemaan. Ja auto seisookin nyt reilun viikon.

Mitä näiden kahden suuntauksen välissä on tapahtunut kun arvot ovat muuttuneet noin paljon?
Ensimmäiseksi tulee mieleen että, siellä on edestä jotain rikki.

Noiden viimeisten säätöarvojen perusteella pitäisi vetää vasemmalle...
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Eekolffi

Samaa katsoin. Alkuarvot ei stemmaa edellisten loppuarvojen kanssa.

Julma.80

Selvennyksenä: tuo ensimmäinen raportti on ensimmäinen suuntaus tukivarsien vaihdon jälkeen. Tämän jälkeen kävi ratin oikaisussa (ei raporttia) ja vielä uudestaan kun puolsi oikealle ( eikä tästäkään raporttia) eli ensimmäisen jälkeen on kahteen kertaan säädetty. Sen takia näiden kahden paperin loppu ja lähtöarvot ei pidä paikkaansa.
Superb 2.0 TDI 2011
Fabia Monte Carlo 2017 1.0 TSI

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Iro - 28.11.24 - klo:10:06quote author=Iro link=msg=809780 date=1732781181]
Noiden viimeisten säätöarvojen perusteella pitäisi vetää vasemmalle...

Millä perusteella?

Ei ole oikeasti noiden raporttien mukaan mitään mikä viittaisi puoltamiseen mihinkään suuntaan. Nyt kulmat ovat hyvät.

Eturenkaiden suurempi camber oikealla ei vielä tuossa mittakaavassa aiheuta puoltamista vasemmalle ottaen huomioon tien kallistuksen oikealle.

Kokeile vaihtaa etu ja takarenkaita keskenään. Kesärenkailla voisi kokeilla vaihtaa vain eturenkaita oikealta ja vasemmalta ristiin, mutta taitaa talvirenkaissa (nastat ja kitkat) olla aina pyörimissuunta toisin kuin kesärenkaissa.

Iro

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 28.11.24 - klo:15:24Millä perusteella?

Ei ole oikeasti noiden raporttien mukaan mitään mikä viittaisi puoltamiseen mihinkään suuntaan.

Eturenkaiden suurempi camber oikealla ei vielä tuossa mittakaavassa aiheuta puoltamista vasemmalle ottaen huomioon tien kallistuksen oikealle.

Camber eron ollessa n. puoliastetta alkaa puoltaminen, nyt ero on melkein asteen.

luettavaa
lisää luettavaa
suomeksi

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Iro - 28.11.24 - klo:18:22Camber eron ollessa n. puoliastetta alkaa puoltaminen, nyt ero on melkein asteen.

luettavaa
lisää luettavaa
suomeksi



Silti puoltaa päinvastaiseen suuntaan!

Iro

#28
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 28.11.24 - klo:21:38Silti puoltaa päinvastaiseen suuntaan!

Siksi sanoinkin:
"Noiden viimeisten säätöarvojen perusteella pitäisi vetää vasemmalle..."

Sinä sensijaan sanot: "Nyt kulmat ovat hyvät" vaikka auto puoltaa ja arvot ovat punaisella ???
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

petrisa

#29
Lainaus käyttäjältä: Iro - 29.11.24 - klo:19:19Siksi sanoinkin:
"Noiden viimeisten säätöarvojen perusteella pitäisi vetää vasemmalle..."

Sinä sensijaan sanot: "Nyt kulmat ovat hyvät" vaikka auto puoltaa ja arvot ovat punaisella ???

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 28.11.24 - klo:15:24Ei ole oikeasti noiden raporttien mukaan mitään mikä viittaisi puoltamiseen mihinkään suuntaan. Nyt kulmat ovat hyvät.



Eturenkaiden suurempi camber oikealla ei vielä tuossa mittakaavassa aiheuta puoltamista vasemmalle ottaen huomioon tien kallistuksen oikealle.



Kyllä, kun luet viestin kunnolla loppuun asti ajatuksella.

Mainitsen camberin olevan jonkin verran suurempi oikealla ja sen vaikutus minimoituu tien kallistuksen mukaan, joten se ei selitä puoltamista oikealle!

Syy on todennäköisesti jossain muualla kuin pyörän kulmissa.

Pyörän kulmien vielä uudelleen säätäminen ties kuinka monetta kertaa ei kyllä poista tätä ongelmaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy