Octavia III - Veto katkeilee kiihdyttäessä

Aloittaja mattiilmari, 25.10.24 - klo:14:51

« edellinen - seuraava »

mattiilmari

Hei. Autoni on Octavia III 1.8 TSI 4X4 DSG vm. 2015.

Nyt muutaman viikon ajan autolla kiihdyttäessä silloin tällöin veto katkeaa hetkellisesti. Kojetauluun tulee tuolloin teksti "applay the brakes" mutta mitään vikavaloja ei ole syttynyt. Tuntuu kuin vaihde hyppäisi pois päältä eikä auto reagoi kaasuun. Mututuntumalla sanoisin että yleisimmin katkeamiset on tapahtuneet rajummissa kiihdytyksillä pienillä vaihteilla. Kerran veto on katkennut lyhyesti moottoritienopeudella kiihdyttäessä ohituksessa isommalla vaihteella.

Toistaiseksi nämä vedon katkeamiset on olleet hyvin lyhyitä, muutamia sekunteja korkeintaan ja sitten veto on palannut. Jarrun painamisella en ole huomannut vaikutusta vedon palautumiseen.

Osaisiko joku sanoa mihin nämä oireet viittaisi? DSG vai kenties mekatroniikka? Toissa kesänä määräaikaishuollossa huomattiin että mekatroniikan pistokkeesta hikoilee hieman öljyä. Hyvin vähän siis, ei tiputa maahan asti. Mutta pistokkeen alue on öljyinen. Tuolloin kyselin täällä kannattaako tuosta huolestua mutta ohjeena oli vaan kovaa ajoa jos kyseessä vain pieni hikoilu. Voisiko tässä ollu jokin syy-seuraus mekatroniikan vikaan joka aiheuttaa vedon katkeamisen? Auto on huollettu määräaikashuolto-ohjelman mukaisesti aina.

Sunnuntaina saan auton nosturille ja pääsen paremmin kurkkaamaan auton alle ja tsekkaamaan liittimet yms mutta eiköhän tässä auton jonnekin pajalle joudu viemään. Vinkkejä pääkaupunkiseudun osaavista vag/vaihteistokorjaamoista otetaan vastaan.

mattiilmari

Käytin autoa nosturilla mutta eipä siitä juurikaan hyötyä ollut. Mekatroniikan kylki oli hieman öljyinen/likainen. Ei mitään hälyttävää näkynyt.

Osaisiko joku vastata mistä tuo vedon katkeilu voi johtua? Maalikkomekaanikkona tuskin mitään tuolle voi tehdä? Auton saan pajalle vasta joskus ensi viikolla.

mattiilmari

Auto on nyt käytetty JT-Carfixillä Helsingissä vianselvityksessä mutta laihoin eväin. Mitään vikakoodeja auto ei anna. Koeajolla käyty läppäri kytkettynä ja edes vedon katketessa koeajon aikana, ei läppäriltä ole saatu mitään infoa. Olisi edes joku vikakoodi joka antaisi osviittaa viasta mutta ei. Vika on korjaamon mukaan todennäköisesti mekatroniikassa mutta varmuutta siitä ei ole eikä sitä varmuutta tule kuin mekatroniikka vaihtamalla. Mekatroniikkaa ei ole purettu, eli sen sisään ei olla ns kurkattu. Mekatroniikan korjaussarjaa JT-Carfix ei ala asentamaan, kuulemma huonoja kokemuksia tästä (korjausarjan osien laadusta/alkuperästä ei heidän mukaansa voi mennä takuuseen) vaan heidän tapansa on vaihtaa koko mekatroniikka skodalta tilattavaan orkkis mekatroniikkaan (n. 2600e hinta ja toimitusaika 3-4 viikkoa Tsekeistä).

Vielä kerran kyselen palstalaisten neuvoja. Onko jollakin ilmennyt vastaavia oireita ja onko vika ollut mekatroniikassa vai missä? Ja kokemukset korjaussarjasta kiinnostaa myös, onko järkevää korjata korjaussarjalla vai onko suositeltavaa vaihtaa suosiolla koko mekatroniikka? Voiko mekatroniikan öljyn määrä olla vähissä ja aiheuttaa oireet? Huollon yhteydessähän oli huomattu että öljyä oli hikoillut mekatroniikan pistokkeesta. Mikä tuon mektroniikan öljyn täyttömäärä on?

Veto siis katkeilee kiihdyttäessä tai jopa tasakaasulla saattaa katketa esim ylämäessä kuormituksen kasvaessa. Auto siis "vaihtaa vapaalle" itsestään. Kojetauluun tulee teksti "apply the brakes". Joskus veto palaa hetken kuluttua itsestään, joskus vaatii jarrun painamista. Kaikki vaihteet kytkeytyvät normaalisti ja auto toimii näitä katkoksia lukuunottamatta normaalisti. Mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniä ei kuulu.

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: mattiilmari - 28.11.24 - klo:18:07Auto on nyt käytetty JT-Carfixillä Helsingissä vianselvityksessä mutta laihoin eväin. Mitään vikakoodeja auto ei anna. Koeajolla käyty läppäri kytkettynä ja edes vedon katketessa koeajon aikana, ei läppäriltä ole saatu mitään infoa. Olisi edes joku vikakoodi joka antaisi osviittaa viasta mutta ei. Vika on korjaamon mukaan todennäköisesti mekatroniikassa mutta varmuutta siitä ei ole eikä sitä varmuutta tule kuin mekatroniikka vaihtamalla. Mekatroniikkaa ei ole purettu, eli sen sisään ei olla ns kurkattu. Mekatroniikan korjaussarjaa JT-Carfix ei ala asentamaan, kuulemma huonoja kokemuksia tästä (korjausarjan osien laadusta/alkuperästä ei heidän mukaansa voi mennä takuuseen) vaan heidän tapansa on vaihtaa koko mekatroniikka skodalta tilattavaan orkkis mekatroniikkaan (n. 2600e hinta ja toimitusaika 3-4 viikkoa Tsekeistä).

Vielä kerran kyselen palstalaisten neuvoja. Onko jollakin ilmennyt vastaavia oireita ja onko vika ollut mekatroniikassa vai missä? Ja kokemukset korjaussarjasta kiinnostaa myös, onko järkevää korjata korjaussarjalla vai onko suositeltavaa vaihtaa suosiolla koko mekatroniikka? Voiko mekatroniikan öljyn määrä olla vähissä ja aiheuttaa oireet? Huollon yhteydessähän oli huomattu että öljyä oli hikoillut mekatroniikan pistokkeesta. Mikä tuon mektroniikan öljyn täyttömäärä on?

Veto siis katkeilee kiihdyttäessä tai jopa tasakaasulla saattaa katketa esim ylämäessä kuormituksen kasvaessa. Auto siis "vaihtaa vapaalle" itsestään. Kojetauluun tulee teksti "apply the brakes". Joskus veto palaa hetken kuluttua itsestään, joskus vaatii jarrun painamista. Kaikki vaihteet kytkeytyvät normaalisti ja auto toimii näitä katkoksia lukuunottamatta normaalisti. Mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniä ei kuulu.

Kyseles tuolta, ovat erikoistuneet vaggineihin ja erityisesti dsg-ongelmiin.

https://vagen.com/

gunman

Oirekuvauksen perusteella minä kyllä veikkaisin häikkää jarrupolkimen antureissa..
(Tosin tuo kehoitus painaa jarrua tässä tapauksessa on hieman outo)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

mattiilmari

Nyt alustavasti näyttäisi että jarruvaloanturin (8P0 698 459 B) vaihto korjasi ongelmat! Motonetistä hain anturin ja parkkipaikalla vaihdoin. Helppo oli vaihtaa. Koeajolenkillä ei mitään vedon katkoksia tullut. Kiihdyttelin reippaammin ja sekalaista ajoa ajoin ja auto toimi täysin normaalisti. Pitää nyt seurailla loppuiko katkokset kokonaan, toivottavasti.
 
Vagtechin foorumilla eilen sain neuvon kokeilla anturin vaihtoa, ja hyvä että vinkin sain. Ilman vinkkejä autoon olisi todennäköisesti vaihdettu koko mekatroniikka, eikä ongelma sillä olisi ratkennut. Myös lompakko kiittää isosti kun nyt remonttiin meni 25e (+100e vian diagnosoinnista JT-Carfixille) kun siihen olisi voinut mennä 3000e. Toki edelleen mekatroniikan pistokkeen läpi huohottaa öljyä, eli jossain vaiheessa tuo pitää vielä korjata. Sieltä lienee joku tiiviste menossa. Onkohan sopivassa mekatroniikan korjaussarjassa tarvittavat hilppeet tuon korjaamiseen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy