peräkärryn adapterissa vai autossa vika

Aloittaja lektori, 30.09.24 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

lektori

Skoda Superb 2016 mallin auto kyseessä. Autossa on vetokoukku ja 7-napainen pistoke. Jos vedän 7-napaista peräkärryä (eli ei adapteria välissä), valot palaa peräkärryssä kuten pitää + auto ei herjaa valoista. Jos vedän peräkärryä missä 13-napainen pistoke ja pidän 7-13 adapteria autossa kiinni, auto herjaa peräkärryn valoista ja mitkään valot ei pala kärryssä.

Jos tuota samaista 13-napaista kärryä vetää 13-napaisella autolla, valot toimii kärryssä.

Olen kokeillut kahta eri merkkistä adapteria jotka makso noin 8e/kpl. Missähän tuo vika mahtaa olla? kyseessä siis yksi ja sama 13-napainen kärry:
  • koska ko. kärryssä valot ei pala minun autolla vetäessä, missä 7-13 adapteri, voiko vika olla silti itse auto sähköistyksessä vai voikohan nuo adapterit olla vaan käyttökelvottomia? vai voiko itse kärryssä myös olla vikaa, vaikka sen valot palavatkin 13-napaisella autolla vedettäessä?

Jultsu

ensimmäinen arvaus on että tuo adapteri kytkee liikaa valoja yhteen ja samaan lähtöön -> virrankulutus liian suuri -> auto katkaisee sähkönsyötön valoille.  Yleismittarilla voit piippailla ja käydä läpi että miten nuo pinnit on kytketty ja verrata mitä valoja ko. pinneihin yleensä on kytketty.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

petrisa

Noissa 7 ja 13 napaisissa on 7 täysin samaa nastaa. Sitten 13 napaisessa on lisäksi 6 muuta nastaa. Adapterin 7 -> 13 pitäisi kytkeä nuo 7 nastaa ihan yksi yhteen. Toki tässä tilanteessa 13 napaisessa vedettävässä kohteessa ei toimi tietyt systeemit, kuten mm. jatkuva- ja virtalukon kautta tuleva virta, peruutusvalo, kun vetävään pistokkeeseen ei tule noita jännitteitä.

Sellainen tuli mieleen, jos adapterissa kytketytyy oikea ja vasen parkkivalo yhteen, niin saattaa silloin aiheuttaa auton 7 napaiselle trailer- modulille vikatilanteen ja siten kytkeytyy sähkö pois.

Killer

Tarkasta onko 7-13 adapterin sisäosa pyörähtänyt 180 astetta.
Itsellä kävi kerran noin ja autossa paloi lähes kaikki vikavalot kun kärryn pistokkeen laittoi adapteriin kiinni eikä kärryssä valot toiminut.
Ostin uuden adapterin ja vertasin toisiinsa niin huomasin sen keskiosan kääntyneen.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Superb lb L&K 2.0T 4x4 -18
ex: Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

lektori

Onko sulla minkä ikäinen auto? Kun mietin että onko tässä vaan semmonen tilanne että auto on liian uusi, ja sen sähköjärjestelmä on tehty "13 napaiseksi" jolloin tämä 7 napainen sähköpistoke on vaan yksikertaisesti väärä valinta siihen. Että nyo 7-13 adapterit toimii, jos kyseessä vanhempi auto missä 7-napainen pistoke.

Lainaus käyttäjältä: Killer - 05.10.24 - klo:07:37Tarkasta onko 7-13 adapterin sisäosa pyörähtänyt 180 astetta.
Itsellä kävi kerran noin ja autossa paloi lähes kaikki vikavalot kun kärryn pistokkeen laittoi adapteriin kiinni eikä kärryssä valot toiminut.
Ostin uuden adapterin ja vertasin toisiinsa niin huomasin sen keskiosan kääntyneen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy