Cupra Leon Sportstourer 228kw

Aloittaja Mosse-, 29.09.24 - klo:16:32

« edellinen - seuraava »

Mosse-

Moi,

Uusi Cupran omistaja ilmoittautuu. Tuli hommattua tuommoinen my22 cupra leon 228kw 2.0 TSI koneella.

Huoltovälejä olen hieman selvitellyt. Ilmeisesti tekniikka on aikalailla sama kuin Golf R 7.5

https://www.seatcupra.net/forums/threads/servicing-the-310-cupra-leon-estate.476515/

Eli DSG on DQ381 ilmeisesti?
moottori EA888 evo4? Valmistajan öljysuositus 0w-30?

Moottoriöljyt muuttuvalla huoltovälillä ilmeisesti 20-30tkm? tarkastushuolto 2v välein?
todennäköisesti itse koodaan tuon kiinteälle 1v/15tkm vaihtovälille mikäli mahdollista.
Haldex öljyt 36kk ilman kilometrirajaa? Näissä ei taida olla enää sitä sihtiä, mutta pumppu kannattaa käyttää irti ja puhdistaa mönjästä?
DSG öljyt 120tkm ilman aikarajaa? -> taidan vaihtaa jokatapauksessa 60tkm välein
Sytytystulpat 60tkm?
Moottorin ilmansuodatin 90tkm. Vaihdan todennäköisesti kerran vuodessa joka öljynvaihdon yhteydessä.
Jarrunesteet eka vaihto 3v kohdalla sitten 2v välein
raitisilmasuodin 2v välein

Tuleeko muilla muuta mieleen?

Tehdastakuu näissä on hyvä 5v/100tkm. Jonkin verran on ilmeisesti ollut DSG vaihteensiirtäjän ongelmia..

Autossa ei ole moottorinlämmitintä. Minkähänlainen DEFA tuohon kannattaisi laittaa?
Voiko laittaa TT thermo vai meneekö ohjainlaite sekaisin kuumista jäähynesteistä?
Kokemuksia tästä?


KKN

Moottori on evo4 ja koodi taitaa olla DNFB. 0W-30 ja luokitus VAG 504 00 / 507 00 on oikea öljy. Huoltoväli lienee mahdollista muuttaa kiinteälle 1V /15tkm, mikä varmasti järkevää jos autoa meinaat pitää pitkään.

Haldexin pumpun päässä lienee tässäkin karkea sihti, joka keraa muhjua. Se kannattaa puhdistaa joka kerta kun öljyt vaihtaa.

Moottorin ilmansuodatinta ei varmaan ole järkevää vaihtaa joka öljynvaihdon yhteydessä, varsinkin jos suunnittelet vaihtavasi öljyt kerran vuoteen. Ei se siinä ajassa ehdi merkittävästi likaantumaan. Ei toki iso homma ja filtterikään ei liene kullasta tehty, mutta silti menee vähän ylihuoltamisen puolelle jos kerran vuodessa vaihtaa. Raitisilmasuodattimen puolestaan vaihtaisin itse tiheämmin, kerran vuodessa. 

Defan sivuilta ei löydy lämmitintä tuohon malliin, mutta kuitenkin vastaavaan Golffiin löytyy:
VOLKSWAGEN GOLF R 2.0 TSI 4Motion DSG 320Hk 2021-
Moottorikoodi
DNF*
Kytkentäsarja
460785
Haaroitussarja
460766+ 460803

Kannattaa siis kysyä menisikö Cupraan tuo sama.
2023 Superb 1.4 TSI SportLine iV Business
2017 Golf 1.0 TSI Comfortline

Daatta

Tuo Defa on letkulämppäri kiertovesipumpulla. Vastaava setti etuveto-Cuprassa toimi hyvin. Nelivetoisessa oli Webasto, molemmissa puolensa ja puolensa. Tilaa asennukselle ainakin 5F korimallissa on melko vähän, jonnekin kardaanitunneliin Weba oli ilmeisesti tungettu. Lämmittimen tyypistä riippumatta moottorinohjauksen saa sekaisin lämmittämällä liian lyhyen aikaa. Puoli tuntia on varmaan sellainen minimi, toki lämpötilasta riippuvainen. Kovalla pakkasella lähtee paremmin käyntiin ilman lämmitystä, vs. 10 minuutin lämmitys.

Huolloista puheen ollen, mainittu 5v takuu on voimassa merkkihuolletulle autolle. Jos miettii tee-itse-ja-säästä ratkaisuja.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Mosse-

Kiitos KKN ja Daatta vastauksista.
Defalta kysyin vielä asiaa ja selvisi mikä lämmitin siihen käy.
Kyllähän tuota tulee varmasti käytettyä merkkihuollossa nyt ainakin takuuajan. Sen verran hyvä tuo takuu näissä, ettei kannata sitä ryssiä.

Takuunalaisia  vikoja tuntuu olevan. Ainakin tuo DSG vaihteensiirtäjä ja sitten toinen yksilö mitä kävin koeajamassa oli vaihdettu kellojousi takuuseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy