Camber ja caster?

Aloittaja pascat, 05.09.24 - klo:14:37

« edellinen - seuraava »

pascat

Auto oli huollossa ja siinä säädettiin pyörien kulmia. Nyt sitten camber ja caster arvoja ei saatu tehtaan ohjearvoihin. Miten nuo vaikuttavat ajoon ja voiko alkaa syömään rengasta? Camper on noin puoli astetta pielessä ja caster asteen verran.

Iro

Ilman arvoja ei voi arvioida miten mahdollisesti käy.
Eli, suuntauslappu jakoon.

https://www.superproeurope.com/documents/wheelalign_angles.pdf
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

o.b.

Casteria ei yleensä voi macpherson-tyyppisissä ratkaisuissa juurikaan säätää. Joskus ostin ruttutukusta 406 pögötin ja se piti käyttää 4-pyöräsuuntauksessa ennen uudelleeenrekisteröintiä. Muuttivat sitten koneen ohjearvoja siten, että näytti vihreää printissä. Ei kuulemma uudetkaan 406:set olisi saaneet hyväksyttyjä lukemia lappuun.

pascat

#3
Camber vasen etu -0° 29'  oikea etu -1° 20'  (tehdasohjearvo -0° 45')
Caster vasen etu  4° 26'  oikea etu  4° 08'  (tehdasohjearvo 5° 10')

Tuommoiset arvot ovat säätöjen jälkeen.

Iro

Kaikki arvot pitäisi tietää. Rengaskulumaa ei todennäköisesti seuraa.

Mutta, noin yleisesti ottaen nuo kulmat tarkoittaa että, vetää keskelle tietä mikä on yleensä parempi kuin jos vetäisi ojaan päin.
Camberissa tuota vetoa aiheuttama eroa voi havaita n. puolen asteen erolla.

Caster ero on aika merkityksetön.

Onko autolle tapahtunut/tehty jotain kun camber ero on noin suuri?

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

pascat

Moi,

Auto on tehtaan jäljiltä ennen tätä säätöä.Auto on vajaa kaksi vuotta vanha eikä sille ole tapahtunut mitään muuta kuin että toinen eturengas on kulunut. Ajossa tuo on kyllä ollut alusta asti sellainen että suoralla tielläkin sitä on pitänyt hieman ohjata ts.ei ole mennyt suoraan.

petrisa

Casteria ja camberia voi säätää apurunkoa liikuttamalla pituus ja sivusuunnassa. McPherson alustassa ei oikein muuten.

Caster säätyy pituussuunnassa ja molemmat säätyvät yhtäaikaa samaan suuntaan. Camber säätyy molemmissa myös yhtäaikaa, mutta eri puolilla päinvastaiseen suuntaan eli kun toinen lisääntyy niin toinen pienenee.

Nyt näyttää siltä, että casteria on hivenen liían vähän, mutta sekin lienee ohjearvojen toleranssien sisällä. Camber sitä vastoin on selkeästi pielessä erojen ollessa noin suuret. Tämäkin säätyy kun apurunkoa liikuttaa sivusuunnassa niin camberin saa tasapainoon: oikealle vähemmän ja vasemmalle lisää.

Iro

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 08.09.24 - klo:16:31Camber sitä vastoin on selkeästi pielessä erojen ollessa noin suuret. Tämäkin säätyy kun apurunkoa liikuttaa sivusuunnassa niin camberin saa tasapainoon: oikealle vähemmän ja vasemmalle lisää.

Juuri näin.

Mistä päin Pascat on? Jos joku osaisi sieltäpäin ehdottaa kunnollista pajaa?
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

pascat

Nyt saatiin vihdoin pyörien kulmat kohdalleen. Sen verran huomaa ajossa että suoralla tiellä ei tarvitse enää ohjata jatkuvasti eli tuntuu tietyllä tapaa suuntavakaammalta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy