Roiskeläpät

Aloittaja Emil, 28.08.24 - klo:12:33

« edellinen - seuraava »

Emil

Onko joku laitattanut, tai vielä parempaa, itse laittanut roiskeläpät Born:iin? Ajatuksena mulla läpissä se, että saisi talvella loskat potkaistua pois etupyörän takaa, ennen kuin muuttuvat ikijääksi, joka saattaa sulaa juhannuksena. Että oliko paha laittaa? Vai pitäskö laitattaa suosiolla luovutushuollossa?
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

migis2

Born voi olla eri juttu, mutta Coltiin ja Octaviaan olen laittanut omalla pihalla kontaten, ja niihin meni helposti. Suunnilleen vartin tai enintään puolen tunnin homma kaikkinensa.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Daatta

Nykyiseen ruuvattiin läpät eteen ja taakse luovutushuollossa, mutta olen myös ruuvannut sellaiset itse Cupraan liikkeen lattialla istuen. Helpompaa toki on, jos joku muu tekee. ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Nahkamajava

Moro,

Ite ruuvasin paikoilleen sekä eteen että taakse.

Edessä helppo kun saa renkaan käännettyä sivuun. Takana hieman ahtaampaa, onnistuu kuusiokoloavaimella jos ei halua ottaa rengasta irti ja työskennellä kunnon välineillä.
-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-20 Skoda kodiaq sportline 2.0 tsi DSG 4x4
Ex vaggineet:
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

Daatta

Kärki-räikällä onnistuu ilman temppuiluja, eli tuollainen pieni räikkä mihin saa suoraan 1/4" 25 torxin kiinni. Esim. https://www.motonet.fi/tuote/bahco-2058s26-karki-ja-hylsysarja-raikkalenkilla-26-osaa?product=76-2068
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Emil

Kiitoksia vastauksista. Skoda Citigoon ja sen sisariin olisi pitänyt porata reiät takapuskuriin takaroiskeläppiä varten. Se selvisi varaosatiskillä, jonne ne läpät sitten jäikin. Mutta pitääpä laittaa Bornin läpät ostoslistalle.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Mikey

Jos on autoa meininki pitää vuosikausia, niin sitten mielellään kiveniskuteippiä läpän ja maalipinnan väliin. Just teetin Golfiin 300 eur ruostekorjauksen kun etuläpät oli hieroneet maalin rikki.

Emil

Tuo kiveniskuteippi on harkinnan arvoinen juttu. Kiitti vinkistä. Ja hyvä syy asennella läpät itse ajan kanssa.

Emil

Löysin netistä asennusohjeet roiskeläpille. Halu hankkimiseen väheni kummasti, kun vaatii porailua ja pop-niittejä. Maalipintaa ne ei silti ehkä pääsisi hinkkaamaan. Mutta olkoon silti hankkimatta ainakin toistaiseksi.

Emil

Lopulta sitten kuitenkin hankin läpät eteen ja taakse. Poraukset sisälokasuojiin, eli ei niin paha sitten lopultakaan. Eikä vaaraa korroosiovaurioista, koska eivät ole tekemisissä metallin kanssa missään kohdassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy