Lautalla Saksasta Suomeen syyskuussa 2011?

Aloittaja pomo, 19.05.11 - klo:12:12

« edellinen - seuraava »

pomo

Suunnitellaan muutaman kaverin kanssa reissua Eurooppaan syyskuun loppupuolelle, mutta näyttäs siltä, että Tallink on lopettamassa liikennöinnin Saksan ja Suomen välillä, joten jäljelle ei ilmeisesti jää kuin Finnlines vai tietääkö joku jonkun muun yhtiön? Tukholman kautta ei taideta keritä, joten lautta pitäisi lähteä saksasta. viimeksi tultiin Finnlinesillä molemmat suunnat, mutta ruoka on kallista ja laivalla ei ole MITÃ,,Ã,,N tekemistä...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.05.11 - klo:12:12
viimeksi tultiin Finnlinesillä molemmat suunnat, mutta ruoka on kallista ja laivalla ei ole MITÃ,,Ã,,N tekemistä...

Ehkä minä olen jotenkin vieraantunut rahan arvosta, mutta en koe 50 euron hintaa kolmesta buffesta kovin kalliiksi. Tai 0,5 litraa vehnäolutta baarista 2,5 eurolla, joka ratkaisee vapaa-ajanongelmat aika tehokkaasti ;) Saunaan ei enää saa ostaa yksittäisiä tölkkejä kaupasta, mutta Saksasta kun tulee, niin takalootassa taitaa useimmilla olla saunajuomat mukana...

Se on tosin todettava, että viimeisen viiden vuoden aikana buffetin valikoima on kyllä hiukan mennyt alaspäin. Ja vanhaan hyvään aikaan sai vielä välikahvitkin ::)

brainsurgery

Ei Tukholman kautta mene sen enempää aikaa kuin lautalla suoraan Saksaan.

Edit: Niin ja lisäksi Ruotsin läpi ajaminen on huomattavasti edullisempaa jos budjettikin kärsii.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 19.05.11 - klo:12:42
Ei Tukholman kautta mene sen enempää aikaa kuin lautalla suoraan Saksaan.

Edit: Niin ja lisäksi Ruotsin läpi ajaminen on huomattavasti edullisempaa jos budjettikin kärsii.

Niinpä! Pohjoisesta Saksasta ajaa kevyesti yhtä soittoa Tukholmaan. Kätevintä on ajaa yötä myöten Tukholmaa kohden ja sitten aamuyöllä parkkiin satamaan. Siitä sitten siirtymä laivaan ja unta palloon.

Ai niin, tuo toimii lähinnä Turun laivojen suhteen, mutta nehän ovat automatkaajalle muutoinkin fiksumpi valinta kuin Helsingin laivat.

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 19.05.11 - klo:12:50
Ai niin, tuo toimii lähinnä Turun laivojen suhteen, mutta nehän ovat automatkaajalle muutoinkin fiksumpi valinta kuin Helsingin laivat.
Niin on. Huomattavasti nopeampi ja edullisempi.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 19.05.11 - klo:12:53
Niin on. Huomattavasti nopeampi ja edullisempi.

Turunlaivoja kulkee vieläpä kaksi per päivä ja lähtöajat ~ 8:00 ja 20:00 ovat autoilijoille sopivia. Helsinkiin laivat lähtevät Tukholmasta 17:00 ja silloin satamaan saapuva joutuu väistämättä Tukholman iltapäiväruuhkiin.

VAG!

Itse olen Saksa - HKI väliä reissannut useammankin kerran ja monesti olen ihmetellyt kommentteja Finnlinesin törkeistä hinnoista. Hinnat tulee nyt ulkomuistista ja ne ovat saattaneet muuttua, mutta karkeasti näin:

Ruotsin kautta laivamatkat Saksa - Tanska, Tanska - Ruotsi ja Tukholma - Turku ovat perinteisesti olleet yhteensä noin 200 euroa. Ajomatkaa Lyypekin tienoilta Helsinkiin tulee 1100km. Bensaa voisi mennä vaikka kahdeksan litraa sadalla, eli bensakulut 130 euroa. 1100 kilometriä kuluttaa myös renkaita ja lyhentää huoltoväliä. Noin 25tkm huolto kustantaa noin 400 euroa. Rengassatsi maksaa 400 euroa ja kestää 40 tkm. Eli karkeasti laskien näistä tulee 1100km ajolla 30 euroa. Eli pakolliset kulut Saksasta Suomeen ajaessa ovat noin 200 + 130 + 30 = 360 euroa. Tässä ei ruokaa mukana, kun kukin syö makunsa mukaan.

Eli Finnlinesin hinnasta voi vähentää 360 euroa, jotta saadaan selville se varsinainen "hinta" siitä mukavuudesta, että voi ajaa illalla satamaan, syödä, juoda ja saunoa rauhassa kaksi iltaa ja yhden päivän. Vuodepaikka hytissä kustantaa Finnlinesilla reilut 200 ja henkilöhinta on reilun satkun. Auton saa monesti ilmaiseksi, jos ei ole tiukalla aikataululla liikenteessä. Autonhakumatkat tietty on yleensä ex tempore -reissuja, joten on kohtuullista laskea tähän laskelmaan auton listahinta mukaan, eli sata euroa lisää. Yhteensä noin 450 euroa siis. Eli lisähinta huomattavasta matkustusmukavuuden noususta on alle satkun. Ja jos oikein haluaa alkaa pihistelemään, niin hyttipaikka ei ole pakollinen, joten reilun 200 euron petipaikan voi jättää ottamatta. Kaksi yötä lepotuolissa on tosin aika HC-meininkiä.

Tähän mennessä en ole vielä keksinyt mitään järkisyytä ajaa Ruotsin läpi. Pesueen kanssa liikkuessa Finnlines tulee hiukan kalliimmaksi, mutta silloin maksan ilomielin siitä hyvästä, että ei tarvitse ajaa Ruotsin läpi koko perheen kanssa. Ja pesueen reissut on aina hyvin tiedossa, joten voi odottaa tarjouksia.

vasara

Kannattaa katsoa myös Superfastin (Tallink-Silja) tarjoamiset. Ajankohdasta riippuen koko hytti + auto n. 400â,¬ / suunta. Matka-aika lyhyempi kuin Finnlines, eli reilu vuorokausi. Reitti välillä Helsinki -Rostock.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.05.11 - klo:13:37
Kannattaa katsoa myös Superfastin (Tallink-Silja) tarjoamiset. Ajankohdasta riippuen koko hytti + auto n. 400â,¬ / suunta. Matka-aika lyhyempi kuin Finnlines, eli reilu vuorokausi. Reitti välillä Helsinki -Rostock.

Ei maksa vaivaa..

Tallink-Silja on myynyt Superfast-alukset Stena Linelle ja Superfast lopettaa liikennöinin 14.8.2011.

http://www.tallinksilja.com/fi/ships/superFast/

VAG!

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.05.11 - klo:13:37
Kannattaa katsoa myös Superfastin (Tallink-Silja) tarjoamiset. Matka-aika lyhyempi kuin Finnlines, eli reilu vuorokausi.

Itse katselin monta kertaa Superfastin paketteja, mutta aina ne olivat kalliimpia kuin Finnlines. Ja aikanaan ne vielä liikennöi Hangosta, mikä oli selkeä miinus.

Myös se kannattaa muistaa, että lyhyempi matka-aika ei aina ole positiivinen juttu. Itse olen mielummin matkalla kaksi yötä ja tulen aamulla satamaan. Tästä syystä suosin Finnlinesillakin heidän Rostockin yhteyttä, kun siinä paljon inhimillisemmät lähtö- ja saapumisajat molempiin suuntiin. Lähtöjä ei tosin ole joka päivä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 19.05.11 - klo:13:40
Ei maksa vaivaa..
Tallink-Silja on myynyt Superfast-alukset Stena Linelle ja Superfast lopettaa liikennöinin 14.8.2011.
No jopas.. Entäpä paatilla Viroon ja Via Baltica?
http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_liikenteessa/via_baltica/

VAG!

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.05.11 - klo:13:58
Entäpä paatilla Viroon ja Via Baltica?

Varmasti edullisin. Itse olen ajanut sen kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen kerran ;) Viimeinen niitti tuli Puolassa, kun ohitin hevoskärryä 2-kaistaisella tiellä ja takana tulevan mielestä lähdin ohitukseen ilmeisesti liian hitaasti, kun hän päätti lähteä samalla ohittamaan minua. Kyseistä herrasmiestä ei tuntunut haittaavan se, että samaan aikaan vastaan tuli kuorma-auto. ABS:sit paukkuen takaisin omalle kaistalle ja syvällinen lupaus, että tähän maahan en tule enää ikinä autolla. Tätä tilannetta oli edeltänyt käsittämätön määrä mitä kummallisimpia vaaratilanteita, mutta tuo ohitus oli viimeinen niitti.

Kiitos ei, mun (ja perheen) henki ei ole parin sadan euron säästön arvoinen.

p.s. Selvennyksenä todettakoon, että tämä kokemus on noin kymmenen vuoden takaa, eli ei siellä varmaan enää tuollaista ole. Latvian ja Liettuan rajallakaan ei varmaan enää ole tarpeellista lahjoa rajamiehiä, jos ei satu olemaan vaahtosammutinta mukana...

Jos nämä tilanteet viehättävät, niin Puolasta löytyy lisää:

http://www.youtube.com/watch?v=p2LN2c2eLrU

http://www.youtube.com/watch?v=D4fDovz0-OM

brainsurgery

Kukkanen on selkeästi rahamiehiä, sellaisten kanssa on turha lähteä kinastelemaan.

Muille tässä pieni laskelma keskikesää varten autoliiton alennuksilla:

Finnlines:
4 henkeä liput= 4*119â,¬=476â,¬
Hytti = 290â,¬
Auto = 100â,¬-50% = 50â,¬

Viikkarilla Turku-Tukholma ja ajamalla loput:
Laivamatka = 65â,¬
Tanskan lautat tai sillat = vaikka 100â,¬
Bensat ja muut kulut tuon edellisen laskelman mukaan = 130â,¬

VAG!

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 19.05.11 - klo:14:16
Kukkanen on selkeästi rahamiehiä, sellaisten kanssa on turha lähteä kinastelemaan.

Eipä tässä mitään tarvetta ole kinastella. Aivan kuten kirjoitin, isommilla seurueilla Saksan lautoille tulee enemmän hintaa kuin Ruotsin kautta ajamiselle. Ruotsin hinnat kun on aivan samat riippumatta siitä, että onko matkalla yksi vai neljä henkeä.

Esimerkissäsi on tosin listahinnat jollain nimellisellä Autoliiton alennuksella. Mulla on nyt yksi varaus kesälle sisällä Finnlinesille, eli meno-paluu auton kanssa. Menomatkalla kolme henkeä ja B3, paluussa neljä henkeä ja A4. Kokonaishinta karvan yli tonnin. Ei näitä paketteja kai kovin moni listahinnoilla ostele.

brainsurgery

Nyt kun tuo Finnlines on siirtynyt ihmeelliseen hinnoitteluun eli veloitetaan erikseen hytistä ja matkustajista niin on tuo kyllä aika törkeä hinta yhdensuuntaisesta laivamatkasta. Paluusta saa onneksi 20% alennusta eli se maksaa sitten enää 650â,¬.

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.05.11 - klo:14:06
p.s. Selvennyksenä todettakoon, että tämä kokemus on noin kymmenen vuoden takaa, eli ei siellä varmaan enää tuollaista ole.
Ainakin viime kesänä oli. Tänä kesänä joutuu taas käydä tarkastamassa tilanteen ;)

HJP

Itse en kyllä edes ajattelisi autonhaku- tms. extempore-reissulla muuta vaihtoehtoa kuin Finnlines. Tänään aamulla viimeksi tulin Vuosaaren , takana meno-paluu HEL-Trave-HEL. Hinnoittelu toki on mitä on, mutta miksi pitäisi polkea hintaa kun laiva on muutenkin täynnä lähes aina Saksasta Suomeen päin tultaessa (ei välttämättä hyttien vaan kaistametrien osalta)?

Minulla ainakin eilinen päivä meni nopeasti merellä, lounaan ja päivällisen välissä reilut saunomiset ja nautintoa aurinkokannella, päivällisen jälkeen XBOXilla duunikaverin kanssa NHL-Turnaukset, hetken päästä kello näyttikin jo nukkumaanmenoaikaa. Ruoka oli mielestäni ihan normaalia laivatasoa joka aterialla, itse suosin linjaa reilu aamupala - kevyempi lounas (esim. eilen itse kasattu Lohisalaatti), ja illalla syödään reilusti nautaa! Joitakin ravintola-asiakkaita häiritsee se että astiat toivottaisiin palautettavan keräyspisteeseen (ravintolassa ei tarjoiluhenkilökuntaa), itse en ole sitä nähnyt suurena ongelmana.

Kukkanen: Vehnäolut maksaa muuten nykyään 4euroa (Franziskaner), ei sekään tosin paha hinta nykyisellä ravintolahinnoittelulla.

Lepotuolipaikkoja en ole nähnyt kenenkään vielä omien reissujeni ajankohtana käyttävän, joten en näkisi sitäkään niin pahana rastina jos haluaa säästää. Lepotuoleja on kansilla 11 ja 12, ja kannen 11 paikat ovat entisessä Conference-tilassa, joka sijaitsee saunan vieressä. Tila on varustettu isoilla merinäköalaikkunoilla, ja käytävän suuntaan on ovet ja seinät ilman ikkunoita, joten edes jonkinmoinen yksityisyys on mahdollista. Lepotuolipaikan ostajana tulisi varmasti vietettyä enemmin aikaa tietokoneella, saunassa ja Baarissa :)

pomo

Kiitoksia vastauksista, tarkoitus oli lähinnä selvittää onko syyskuussa enää muuta vaihtoehtoa kuin Finnlines. Tarkemmin kun mietin, niin 2007 taisimme mennä Tallinkilla, jossa oli todella kallista. Päivällinen ja lounas taisi olla 28 e/ kpl ja aamupala 16 e.

Tuo 50 e paketti 1+1+2 on kyllä jo varsin kohtuullinen. Ruotsin kautta ei varmaan ajeta, bensankulutus on kalustossa sen verran runsasta, että ei taida edes rahan puolesta kannattaa! Toiseksi tarkoitus on mennä poikien reissulle eurooppaan ajamaan isoa kovaa ja käydä ehkä Italiassakin katsomassa missä urheiluautot tehdään! Täytyypä suunnitella ja tuumia miten menee, ei tuo Ruåtsin reittikään ihan poissuljettua ole.

Tuo Travemunde on toisaalta ihan mukavaa vaihtelua, Rostockissa ei kyllä sataman lisäksi ole mitään... Finnlines tulee käsittääkseni kuitenkin nykyään Helsinkiin?

HJP

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.05.11 - klo:21:45Tuo Travemunde on toisaalta ihan mukavaa vaihtelua, Rostockissa ei kyllä sataman lisäksi ole mitään... Finnlines tulee käsittääkseni kuitenkin nykyään Helsinkiin?
Finnlinesin matkustajia kuljettavat alukset ovat liikennöineet Helsingistä jo edellisten Hansa-luokan alusten aikaan, Superfast puolestaan liikennöi alkuaikoina Hangosta. Olisikohan Superfastin toiminnan jatkaminen ollut kannattavaa jos lähtösatama ei olisi siirtynyt Helsinkiin?

Travemünde ei sinällään ole mikään iso paikka, toisaalta Lyypekkiin ei ole satamasta pitkä matka...

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.05.11 - klo:21:45
Tuo Travemunde on toisaalta ihan mukavaa vaihtelua, Rostockissa ei kyllä sataman lisäksi ole mitään...

On siellä Rostockissa sentään 200.000 asukasta verrattuna Travemünden 14.000 asukkaaseen. Satamaan tuleva moottoritie vaan ohittaa Rostockin keskustan niin tehokkaasti, että koko kaupunki jää huomaamatta.

Niin ja onhan Rostockissa tutulta kuulostava katukin eli Urho-Kekkonen-Straße. Itä-Saksassa kun ollaan..  ;D

VAG!

Lainaus käyttäjältä: HJP - 19.05.11 - klo:16:14
Kukkanen: Vehnäolut maksaa muuten nykyään 4euroa (Franziskaner), ei sekään tosin paha hinta nykyisellä ravintolahinnoittelulla.

Voi piip! Viime kesänä olin pesueen kanssa liikenteessä, joten baarissa ei tullut poikettua. On se sääli, että baarinkin hinnoittelu on muuttunut. Välikahvien loppuminen ja buffetin tarjonnan supistuminen olivat jo riittävän radikaaleja muutoksia. Hansalaivoilla oli kyllä aikanaan ihan oma fiiliksensä, kun safka oli monipuolista ja sitä oli käytännössä koko ajan tarjolla. Tosin niillä laivoilla oli vielä vähemmän tekemistä kuin näillä nykypotskeilla, mutta minua se ei ikinä haitannut. Perheelliselle miehelle se on parasta mahdollista laatuaikaa, kun ei ole muuta tekemistä kuin syödä ja saunoa ;)

LainaaFinnlines tulee käsittääkseni kuitenkin nykyään Helsinkiin?

Kuten HJP jo totesi, niin Finnlines on operoinut Helsingistä käsin niin kauan kuin minä muistan. Ensin pitkään Sörnäisten vierestä Hanasaaresta ja nykyään laivat operoivat Vuosaaresta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 19.05.11 - klo:22:17
On siellä Rostockissa sentään 200.000 asukasta verrattuna Travemünden 14.000 asukkaaseen. Satamaan tuleva moottoritie vaan ohittaa Rostockin keskustan niin tehokkaasti, että koko kaupunki jää huomaamatta.

Niin ja onhan Rostockissa tutulta kuulostava katukin eli Urho-Kekkonen-Straße. Itä-Saksassa kun ollaan..  ;D
Ei siellä Rostockin kaupungissakaan varsinaisesti mitään nähtävää ole. Travemünden viereinen Lyybeck on ihan eri luokkaa, jos paattia odotellessa nähtävyyksiä janoaa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.05.11 - klo:11:42
Travemünden viereinen Lyybeck on ihan eri luokkaa, jos paattia odotellessa nähtävyyksiä janoaa.

Ja tietty pakollinen cittimarket (olut)shoppailukeikka....  :o
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tn62634

Joo. Sieltähän saa Suomen passilla kaljatkin ilman panttia pohjoismaa-osastolta.

HJP

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 20.05.11 - klo:15:45
Joo. Sieltähän saa Suomen passilla kaljatkin ilman panttia pohjoismaa-osastolta.
Onko halvempaa kuin Traven satama-alueella sijatsevassa Sari Bernerin myymälässä?

tn62634

En tiedä kun en ole käynyt kuin Citti Parkin Cittimarktissa. Tuossa tämänhetkisiä tarjouksia kruunuhinnoittelulla (toki Eurotkin kelpaa): http://www.cittimarkt.de/fileadmin/redaktion/citti-markt.de/de/PDF/angebote/flash_schwedenwerbung/index.html

Siellä onnistuu muutenkin tuliaisshoppailut kun saman katon alla on vaatetta ja elektroniikkaa yms. Siitä sitten vaan suorilta Puttgardeniin ja Tanskaan...

HJP

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 20.05.11 - klo:16:25
En tiedä kun en ole käynyt kuin Citti Parkin Cittimarktissa. Tuossa tämänhetkisiä tarjouksia kruunuhinnoittelulla (toki Eurotkin kelpaa): http://www.cittimarkt.de/fileadmin/redaktion/citti-markt.de/de/PDF/angebote/flash_schwedenwerbung/index.html

Siellä onnistuu muutenkin tuliaisshoppailut kun saman katon alla on vaatetta ja elektroniikkaa yms. Siitä sitten vaan suorilta Puttgardeniin ja Tanskaan...
Ok, hyvä tietää kyseinen paikka, mutta noilla hinnoilla ei maksa itselleni vaivaa, nuo mainoksen olutkeissit euroissa Forexin kurssilla 6,40-9,90. Helpompi tilata sähköpostilla ja nostaa lava suoraan kyytiin satamasta, hinnathan näkee netistä www.sariberner.de.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: HJP - 20.05.11 - klo:16:35
Helpompi tilata sähköpostilla ja nostaa lava suoraan kyytiin satamasta, hinnathan näkee netistä www.sariberner.de.

Moni on tuota paikkaa kehunut, mutta itse ei ole ikinä tullut vierailtua. Katsoin nyt oluthinnastoa ja heräsi kysymys, että onko nämä nyt pantillisia hintoja vai onko kyseessä pantittomat pullot/tölkit?

Jos kyseessä on pantittomat hinnat, niin ei tuo kyllä mikään poikkeuksellisen halpa paikka ole. Itse haen oluet ja alkoholittomat yleensä Realista missä peruspilssit (Krombacher, Bitburger,...) maksaa 20 x 0,5 koreissa 9,99 tai 10,99. Vehnäoluet (Erdinger & Franziskaner) samassa koossa yleensä 12,99 tai 13,99. Nämä siis pantittomia hintoja. 20 x 0,5 korin pantti on 3,10. En ole kokeillut, mutta kuullut villiä huhua, että nämä 0,5L pullot kelpaisi Suomessa palautusautomaattiin.

Jos Realiin suuntaa, niin yleensä juomamyymälä on erikseen jossain takapihalla. Sieltä saa koreittain, kun kaupassa on vain irtopulloja.

Jake

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 20.05.11 - klo:16:59
Moni on tuota paikkaa kehunut, mutta itse ei ole ikinä tullut vierailtua. Katsoin nyt oluthinnastoa ja heräsi kysymys, että onko nämä nyt pantillisia hintoja vai onko kyseessä pantittomat pullot/tölkit?

Pantittomia

brainsurgery

Saksan puolellahan maksetaan oletusarvoisesti euroissa vaikka tuossa Citti-marketin mainoksessa kruunuhinnat ovatkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy