Ilmansuodattimen vaihtoväli

Aloittaja saksala, 08.07.24 - klo:18:54

« edellinen - seuraava »

saksala

Tiguanissa (2018 1.4ACT) ilmansuodattimen vaihtoväli on 90tkm/6vuotta, kumpi täyttyy ensin. Onkohan vaihdolla kiire nyt 6 vuoden kohdalla kun kilometrejä on vain 34 tkm. Luulisi, että suodatin likaantuu kilometrien kertyessä eikä vuosilla ole niin väliä.

Kaapeli64

Onhan siinä sekin että paperisuodattimeen kertynyt lika ja myös itse suodatinmateriaali voi alkaa homehtumaan. Ei tuo kuuden vuoden vaihtoväli mikään huono idea ole vaikkei kilometrejä tulisikaan paljoa. Ei liene kallis vaihto kuitenkaan.

Tos®

Suodatin maksanee 40 molemmin puolin ja pystyy vaihtamaan helposti itse...
Kannattaa imuri varata ja putsata kotelo tyhjäksi lehdistä ja koivun siemenistä, sekä kärpäsistä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

saksala

Hyviä neuvoja edellä ja niinpä vaihdoin suodattimen. Olihan siinä pölyä mutta tuskinpa vielä virtausta ahdistaa. Hetken ajattelin sitäkin, että jätän entisen paikalleen kun tässä välissä selvittelin, että vanha suodattaa paremmin kuin uusi. Pölyhiukkaset nimittäin täyttää tyhjiä tiloja kuitujen välissä ja vähentää sillä tavalla pölyn läpäisyä. Puhtaana voi mennä läpi vaikka 4% pölystä kun myöhemmin läpi menee vain 0,1%. Tästä löytyy hyviä mittaustuloksia
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7475895/

Tässä 1.4TSI-mallissa vaihto ei ole ihan helpoimmasta päästä (1.5TSI on helpompi) koska suodatinkotelon joutuu irrottamaan autosta ennen kuin kotelon saa auki. Kotelo lähtee irti pallomaisista jaloistaan nykäisemällä tiukasti ylöspäin. Takaisin painaminen jalkoihin vaatii sekin määrätietoisuutta, että kaikki kolme pallojalkaa ottaa kiinni. Koteloa kiinni runtatessa pitää katsoa, ettei joku suodatinta kiinni pitävistä neljästä klipsistä pääse avautumaan niinkuin minulle kävi.

Suodatin MANN C27009 on halpa, 16 euroa. Samanlaisen olivat asentaneet 2018 tehtaalla. Kuvasta näkyy vanhan ja uuden suodattimen likainen puoli.


Juzu84

Lainaus käyttäjältä: saksala - 14.07.24 - klo:15:14Hyviä neuvoja edellä ja niinpä vaihdoin suodattimen. Olihan siinä pölyä mutta tuskinpa vielä virtausta ahdistaa. Hetken ajattelin sitäkin, että jätän entisen paikalleen kun tässä välissä selvittelin, että vanha suodattaa paremmin kuin uusi. Pölyhiukkaset nimittäin täyttää tyhjiä tiloja kuitujen välissä ja vähentää sillä tavalla pölyn läpäisyä. Puhtaana voi mennä läpi vaikka 4% pölystä kun myöhemmin läpi menee vain 0,1%. Tästä löytyy hyviä mittaustuloksia
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7475895/

Tässä 1.4TSI-mallissa vaihto ei ole ihan helpoimmasta päästä (1.5TSI on helpompi) koska suodatinkotelon joutuu irrottamaan autosta ennen kuin kotelon saa auki. Kotelo lähtee irti pallomaisista jaloistaan nykäisemällä tiukasti ylöspäin. Takaisin painaminen jalkoihin vaatii sekin määrätietoisuutta, että kaikki kolme pallojalkaa ottaa kiinni. Koteloa kiinni runtatessa pitää katsoa, ettei joku suodatinta kiinni pitävistä neljästä klipsistä pääse avautumaan niinkuin minulle kävi.

Suodatin MANN C27009 on halpa, 16 euroa. Samanlaisen olivat asentaneet 2018 tehtaalla. Kuvasta näkyy vanhan ja uuden suodattimen likainen puoli.



Tuolla logiikallahan se on sit sama jättää vaihtamatta kokonaan, vai tä? Kannattaa myös pitää mielessä se että superpaskanen ilmansuodatin rasittaa myös ahdinta ja voi johtaa ahtimen ennen aikaiseen kulumiseen.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

On myös jotain puhtaan ja super paskaisen väliltä.. ja tuolla oli ajettu vasta 34tkm.

En lukenut linkkiä.


saksala

#6
Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 14.07.24 - klo:22:16Tuolla logiikallahan se on sit sama jättää vaihtamatta kokonaan, vai tä? Kannattaa myös pitää mielessä se että superpaskanen ilmansuodatin rasittaa myös ahdinta ja voi johtaa ahtimen ennen aikaiseen kulumiseen.
Tietysti suodatin on vaihdettava ennen kuin se ahdistaa liikaa. Edellä linkitetyssä artikkelissa mainitaan vaihtovälinä painehäviö 2 kPa eli 2% ulkoilman paineesta. Mutta eihän henkilöautojen suodattimissa painemittaria ole eikä varmaan tulekaan. Raskaassa käytössä painetta mitataan, esim. Abrams M1-tankissa.

Voisi tuommoisen painemittarin laittaakin ihan mielenkiinnosta. Minun kilometreillä vaan kestää vuosikausia ennen kuin kunnon lukemia alkaa tulla.

Löysin mittaustuloksia Passat 1.8T:n (1998) suodattimesta. Uutena sen painehäviö oli 0,18 kPa ja 18 tkm ajettuna 0,2 kPa eli kymmenesosa tuossa edellä mainitusta 2 kPa vaihtovälistä. Tuon 2 kPa painehäviön aiheutti tuossa autossa pelkästään ilmavirtamittari, joten on siellä imupuolella muutakin ahdistamassa kuin suodatin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy