Ilmansuodattimen vaihtoväli

Aloittaja saksala, 08.07.24 - klo:18:54

« edellinen - seuraava »

saksala

Tiguanissa (2018 1.4ACT) ilmansuodattimen vaihtoväli on 90tkm/6vuotta, kumpi täyttyy ensin. Onkohan vaihdolla kiire nyt 6 vuoden kohdalla kun kilometrejä on vain 34 tkm. Luulisi, että suodatin likaantuu kilometrien kertyessä eikä vuosilla ole niin väliä.

Kaapeli64

Onhan siinä sekin että paperisuodattimeen kertynyt lika ja myös itse suodatinmateriaali voi alkaa homehtumaan. Ei tuo kuuden vuoden vaihtoväli mikään huono idea ole vaikkei kilometrejä tulisikaan paljoa. Ei liene kallis vaihto kuitenkaan.

Tos®

Suodatin maksanee 40 molemmin puolin ja pystyy vaihtamaan helposti itse...
Kannattaa imuri varata ja putsata kotelo tyhjäksi lehdistä ja koivun siemenistä, sekä kärpäsistä
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

saksala

Hyviä neuvoja edellä ja niinpä vaihdoin suodattimen. Olihan siinä pölyä mutta tuskinpa vielä virtausta ahdistaa. Hetken ajattelin sitäkin, että jätän entisen paikalleen kun tässä välissä selvittelin, että vanha suodattaa paremmin kuin uusi. Pölyhiukkaset nimittäin täyttää tyhjiä tiloja kuitujen välissä ja vähentää sillä tavalla pölyn läpäisyä. Puhtaana voi mennä läpi vaikka 4% pölystä kun myöhemmin läpi menee vain 0,1%. Tästä löytyy hyviä mittaustuloksia
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7475895/

Tässä 1.4TSI-mallissa vaihto ei ole ihan helpoimmasta päästä (1.5TSI on helpompi) koska suodatinkotelon joutuu irrottamaan autosta ennen kuin kotelon saa auki. Kotelo lähtee irti pallomaisista jaloistaan nykäisemällä tiukasti ylöspäin. Takaisin painaminen jalkoihin vaatii sekin määrätietoisuutta, että kaikki kolme pallojalkaa ottaa kiinni. Koteloa kiinni runtatessa pitää katsoa, ettei joku suodatinta kiinni pitävistä neljästä klipsistä pääse avautumaan niinkuin minulle kävi.

Suodatin MANN C27009 on halpa, 16 euroa. Samanlaisen olivat asentaneet 2018 tehtaalla. Kuvasta näkyy vanhan ja uuden suodattimen likainen puoli.


Juzu84

Lainaus käyttäjältä: saksala - 14.07.24 - klo:15:14Hyviä neuvoja edellä ja niinpä vaihdoin suodattimen. Olihan siinä pölyä mutta tuskinpa vielä virtausta ahdistaa. Hetken ajattelin sitäkin, että jätän entisen paikalleen kun tässä välissä selvittelin, että vanha suodattaa paremmin kuin uusi. Pölyhiukkaset nimittäin täyttää tyhjiä tiloja kuitujen välissä ja vähentää sillä tavalla pölyn läpäisyä. Puhtaana voi mennä läpi vaikka 4% pölystä kun myöhemmin läpi menee vain 0,1%. Tästä löytyy hyviä mittaustuloksia
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7475895/

Tässä 1.4TSI-mallissa vaihto ei ole ihan helpoimmasta päästä (1.5TSI on helpompi) koska suodatinkotelon joutuu irrottamaan autosta ennen kuin kotelon saa auki. Kotelo lähtee irti pallomaisista jaloistaan nykäisemällä tiukasti ylöspäin. Takaisin painaminen jalkoihin vaatii sekin määrätietoisuutta, että kaikki kolme pallojalkaa ottaa kiinni. Koteloa kiinni runtatessa pitää katsoa, ettei joku suodatinta kiinni pitävistä neljästä klipsistä pääse avautumaan niinkuin minulle kävi.

Suodatin MANN C27009 on halpa, 16 euroa. Samanlaisen olivat asentaneet 2018 tehtaalla. Kuvasta näkyy vanhan ja uuden suodattimen likainen puoli.



Tuolla logiikallahan se on sit sama jättää vaihtamatta kokonaan, vai tä? Kannattaa myös pitää mielessä se että superpaskanen ilmansuodatin rasittaa myös ahdinta ja voi johtaa ahtimen ennen aikaiseen kulumiseen.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

On myös jotain puhtaan ja super paskaisen väliltä.. ja tuolla oli ajettu vasta 34tkm.

En lukenut linkkiä.


saksala

#6
Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 14.07.24 - klo:22:16Tuolla logiikallahan se on sit sama jättää vaihtamatta kokonaan, vai tä? Kannattaa myös pitää mielessä se että superpaskanen ilmansuodatin rasittaa myös ahdinta ja voi johtaa ahtimen ennen aikaiseen kulumiseen.
Tietysti suodatin on vaihdettava ennen kuin se ahdistaa liikaa. Edellä linkitetyssä artikkelissa mainitaan vaihtovälinä painehäviö 2 kPa eli 2% ulkoilman paineesta. Mutta eihän henkilöautojen suodattimissa painemittaria ole eikä varmaan tulekaan. Raskaassa käytössä painetta mitataan, esim. Abrams M1-tankissa.

Voisi tuommoisen painemittarin laittaakin ihan mielenkiinnosta. Minun kilometreillä vaan kestää vuosikausia ennen kuin kunnon lukemia alkaa tulla.

Löysin mittaustuloksia Passat 1.8T:n (1998) suodattimesta. Uutena sen painehäviö oli 0,18 kPa ja 18 tkm ajettuna 0,2 kPa eli kymmenesosa tuossa edellä mainitusta 2 kPa vaihtovälistä. Tuon 2 kPa painehäviön aiheutti tuossa autossa pelkästään ilmavirtamittari, joten on siellä imupuolella muutakin ahdistamassa kuin suodatin.

saksala

Punnitsin uuden (194 g) ja 34 tkm ajetun (181 g) suodattimen siinä toivossa, että näkyisi montako grammaa suodatin on kerännyt. Eipä siitä järkevää tulosta tullut kun puhdas painoi enemmän kuin käytetty! Ehkä suodattimen kumitiivisteen painoissa on eroa. Vanha oli tehty Tsekeissä ja uusi Saksassa. Ihan saman näköisiä ovat.

Sitä onko 34 tkm ajettu suodatin lähelläkään käyttöikänsä päätä voisi arvioida linkatun artikkelin kuvasta 5 (alla). Siinä selluloosasuodattimen (paperisuodatin) erotusaste on noussut arvoon 99% vasta kun pölyä on kertynyt 50 g/m2. Tiguanin 0,6 m2 suodattimessa se vastaa pölykertymää 30 g. Jos pölyä olisi kertynyt tuo 30 g, olisi tehtaalla asennettu puhdas suodatin painanut 181-30 = 151 g mikä ei tunnu uskottavalta koska samanlainen uusi painoi puhtaana jo 194 g. Voisi päätellä, että pölykertymä on paljon pienempi kuin 50 g/m2. Siten erotusaste on edelleen huonompi kuin 99%, toisin sanoen läpi on mennyt koko ajan reilusti enemmän kun prosentti pölystä. Ollaan siis suodatuksen alkuvaiheessa (initial period ko. artikkelissa) eikä lähelläkään parhaan suodatustehon aluetta.

Painehäviön mittaus tietysti kertoisi paremmin suodattimen kunnon. Siihen pitäisi olla suuritehoinen teollisuusimuri jolla saisi riittävän suuren ilmavirran suodatinkotelon läpi. Autotallin imurilla sain vähän yli 40 litraa sekunnissa mikä on liian vähän koska Tiguan imee täydellä teholla 110 kW luokkaa 100 l/s.

saksala

#8
Mittasin nyt painehäviöt vanhasta (34 tkm ajettu) ja uudesta (940 km) suodattimesta. Kuten kuvasta näkyy vanha ei ahdista yhtään enempää kuin uusi joten jätin vanhan suodattimen autoon kiinni kun se todennäköisesti suodattaa paremmin kuin uusi. Uusi jää autotallin hyllylle muutamaksi vuodeksi.



Käytin mittauspuhaltimena vanhaa Mielen 2200W imuria, jolla sain ilmavirran 55 l/s. Eihän se ole lähelläkään 1.4 TSI:n maksimi-ilmavirtaa, joka on hiukan alle 100 l/s. Mutta kuvan käyriä jatkamalla saa uudelle painehäviön 190 Pa ja vanhalle 171 Pa @ 100 l/s. Nämä ovat alle 10% edellä mainitusta maksimipainehäviöstä 2000 Pa joten vanha on vielä hyvinkin käyttökunnossa. Onhan tuo vanha suodatin jo pölyinen likaiselta puolelta mutta se ei ole vaihtotarpeen kriteeri vaan painehäviö.


saksala

#9
Suodattimen todellisesta vaihtotarpeesta löytyy netistä jonkin verran tietoa. Esim. suodatinvalmistaja Donaldsonin suositus on vaihtaa vasta painehäviön perusteella eikä sen perusteella miltä suodatin näyttää, juuri siksi että vanha suodattaa paremmin kuin uusi.

Samansuuntaisia kommentteja ja mittauksia suodattimista on australialaisilla Land-Rover-sivuilla.

Vaihtoväli on pitkä jos suodatin on suuri suhteessa moottoritehoon. VAGeissa näyttäisi olleen aikaisemmin tapa, että koko mallisarjassa on sama suodatin moottorikoosta riippumatta. Esimerkkinä Audi A4 B7 (2004-2009), joissa on sama iso 1,95 m2 suodatin kaikissa, 75 kW 1.6-bensakoneesta 171 kW 3.0-dieseliin. Pienimmässä on ilman nopeus suodattimessa jo niin pieni (noin 0,04 m/s) että suodatusaste voi kärsiä sen takia (suositus on 0,06-0,12 m/s). Mutta säilyyhän noin iso suodatin käyttökelpoisena tosi pitkään ainakin pienimmässä 1.6-koneessa.

Tiguan 1.4 TSI:n suodatin on pieni, paperin ala on 0,6 m2 ja sen takia pölynkeräyskapasiteetti aika vaatimaton. 2-litraisissa Tiguaneissa on jo isompi ja 176 kW TDI:ssä vielä isompi. Ehkäpä VAG on tullut vuosien mittaan tarkemmaksi suodattimien mitoituksessa ja laittaa jo suodattimet moottorikoon mukaan.

saksala

#10
Tiepölystä suurin osa on terästä kovempaa kvartsia joka kuluttaa moottoria. Pahimpia ovat GM:n mukaan öljykalvon paksuiset 3-10 mikrometrin hiukkaset. Sen takia kiinnostaa miten pienet hiukkaset suodattuvat edellä linkatussa tutkimuksessa.

Kuvassa lähes käyttämätön (vihreä käyrä) paperisuodatin päästää läpi 5 mikronin hiukkasia noin 800 kpl minuutissa. Sama suodatin pitempään kuormitettuna (alin punainen käyrä) päästää läpi enää kymmenen hiukkasta minuutissa ja siten moottorin kuluminen on vähäisempää. Näin suuri hiukkasmäärän vähennys osoittaa että suodatinta ei kannata vaihtaa liian aikaisin koska se suodattaa hyvin pahimpia pieniä hiukkasia vasta pitempään käytettynä. Meikäläisen Tigun suodatin on varmaankin vasta vihreällä käyrällä.


Normaali öljynsuodatin ei juurikaan pidättele näin pieniä hiukkasia joten ne voi jäädä pitkäksi aikaa öljykiertoon.

Tässä on vielä hyvä selostus ilmansuodattimista ja niiden vaihtotarpeesta. Siinä Parker Filtrationin tuotepäällikkö sanoo, että käyttöikänään suodattimen läpi päästämästä pölystä 90% menee läpi jo käyttöajan ensimmäisen 10% aikana. On tietysti karkea yksinkertaistus mutta kertoo miten suodatusteho paranee ajan kuluessa.

saksala

Vielä yksi näkökulma vaihtoväliin: ilman pölypitoisuus. Olen ajanut tuon 34 tkm aika puhtaassa ilmassa jonka pölypitoisuus keskimäärin on luultavasti pienempi kuin kuvan vilkasliikenteisissä mittauspaikoissa: Vallila (Hämeentie), Leppävaara (Kehä I) ja Tikkurila (Tikkurilantie). Kuvassa on leijuvan pölyn määrä (TSP) vuonna 2006, jolloin kevään katupölykausi oli tavallista vaikeampi. Vuosikeskiarvoksi noista tulee hiukan alle 50 mikrogrammaa/m3, jota käytän seuraavassa laskelmassa.


Moottorin ottaman ilma- ja pölymäärän voi aika hyvin arvioida sen perusteella, että kilon bensamäärän polttamiseen tarvitaan 14,7 kg ilmaa. Kun 34 tkm aikana bensaa on kulunut 2600 litraa (1956 kg), ilmaa on tarvittu 23 900 m3 (28 750 kg). Jos otetaan ilman pölypitoisuudeksi 50 mikrogrammaa/m3, on imuilman mukana mennyt pölyä 1,2 grammaa ja siitä suurin osa on jäänyt suodattimeen.

Arvio tuntuu uskottavalta koska 34 tkm ajettu suodatin ei painanut sen enempää kuin vastaava uusi eikä painehäviökään kasvanut. Tiguanin 0,6 m suodattimen kuormitus neliömetriä kohti olisi tämän mukaan alle 1,8 g/m2 mikä on hyvin vähän kun edellä linkatussa tutkimuksessa paperisuodatin pystyy ottamaan noin satakertaisen pölykuorman. Ehkäpä suodattimen vaihtotarvetta ei ole koko auton käyttöikänä jos ajaa Suomessa vähäpölyisillä teillä? Jos ei tiiviste kovetu korpuksi. 

Pölymäärä erilaissa ympäristöissä vaihtelee tosi paljon. Laskussa käyttämäni 0,05 mg/m3 osuu alla olevassa kuvassa asuinalueen pitoisuusalueelle. Valtatiellä pölyä on kuvassa noin kymmenkertaisesti ja päällystämättömällä tiellä satakertaisesti. Liikennemäärä vaikuttaa tietysti paljon soratien pölyisyyteen, kuvassa pitoisuus autoletkassa on jo tuhatkertainen käyttämääni verrattuna. On helppo kuvitella, että ilman pölyisyydellä on suuri merkitys suodattimen vaihtotarpeeseen. Kilometrimäärällä tai vuosilla ei niinkään.



Adokcs

Lainaus käyttäjältä: saksala - 08.07.24 - klo:18:54Tiguanissa (2018 1.4ACT) ilmansuodattimen vaihtoväli on 90tkm/6vuotta, kumpi täyttyy ensin. Onkohan vaihdolla kiire nyt 6 vuoden kohdalla kun kilometrejä on vain 34 tkm. Luulisi, että suodatin likaantuu kilometrien kertyessä eikä vuosilla ole niin väliä.

Vaihtoväliin vaikuttaa paljon, onko perässä ajaja, kesällä kuivalla valtateilläkin on melkoinen hieno pöly jos ajat toisen perässä. Kostealla tiellä melkoinen vesisumu. Oikein ihmettelen kuinka pitkät vaihtovälit ovat. Vanhoissa kaasutinmoottorissa tukkoinen ilmansuodin lisäsi kulutusta.
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

saksala

Totta tuo, että kaasarikoneissa kulutus lisääntyy, nykymoottoreissa ei. Mutta vieläkin suodatinmyyjät pelottelevat kulutuksen lisääntymisellä. Esim. tässä tässä ja tässä.

Lisäksi pelotellaan sillä, että likainen suodatin muka päästäisi likaa läpi. Asiahan on juuri päinvastoin: vasta likaantuneena suodatin suodattaa niin kuin se on tarkoitettu.

Suodatinvalmistajat eivät levitä tämmöistä väärää tietoa, ainakaan en ole huomannut.

fixed

Kyllä se suodatinmateriaalikin vanhenee aikaa myöden. Kerran "unohtui" yhteen harrasteautoon vaihtaa ilmansuodatin ja kun ikää alkoi olla kymmenen vuotta alkoi käyntiongelmat. Suodattimella oli ajettu muutama tuhat kilometriä ja oli suodatin muuttunut ihan pahviseksi, joten ei toiminut enää ihan suunnitellusti. Uusi suodatin ja taas toimi niin kuin piti. Ja oli ihan laatu suodatin, olisko ollut Mann. Vähän samaa huomannut bensafilttereissäkin pitemmilllä vaihtoväleillä, vaikka pitäisi monessakin olla "huoltovapaita". Henkilökohtaisesti en kyllä säästele suodattimien vaihdoissa, kylllä ne uutenakin aivan tarpeeksi hyvin suodattavat, ettei sen takia niitä tarvitse ajaa tukkoon. Aika paljon tullut nähtyä vuosien saatossa juurikin niin päin niitä ongelmia, kun on ajettu vaihtovälit pitkiksi. 8)

saksala

#15
Lainaus käyttäjältä: fixed - 01.12.24 - klo:18:35Kyllä se suodatinmateriaalikin vanhenee aikaa myöden. Kerran "unohtui" yhteen harrasteautoon vaihtaa ilmansuodatin ja kun ikää alkoi olla kymmenen vuotta alkoi käyntiongelmat. Suodattimella oli ajettu muutama tuhat kilometriä ja oli suodatin muuttunut ihan pahviseksi, joten ei toiminut enää ihan suunnitellusti. Uusi suodatin ja taas toimi niin kuin piti. Ja oli ihan laatu suodatin, olisko ollut Mann. Vähän samaa huomannut bensafilttereissäkin pitemmilllä vaihtoväleillä, vaikka pitäisi monessakin olla "huoltovapaita". Henkilökohtaisesti en kyllä säästele suodattimien vaihdoissa, kylllä ne uutenakin aivan tarpeeksi hyvin suodattavat, ettei sen takia niitä tarvitse ajaa tukkoon. Aika paljon tullut nähtyä vuosien saatossa juurikin niin päin niitä ongelmia, kun on ajettu vaihtovälit pitkiksi. 8)

Hyvä kommentti, 6 vuoden vaihtoväli voi tullakin juuri siitä, että suodatinmateriaali/liima/tiiviste vanhenee.

Itse suodatinpaperin pahviintumisesta ja sillä tavalla tukkeutumisesta en ole huolissani koska se tarkoittaa vain heikompaa moottoritehoa täydellä kaasulla (ja vain täydellä kaasulla). Sen sitten huomaa jos haittaa. Vai onkohan moottorinohjaus niin fiksu että kompensoi lisäämällä turbon kierroksia? Liiman tai tiivisteen pettäminen on pahempi juttu koska tarkoittaa likaisen ilman ohivuotoa.

Ihan mielenkiinnosta jatkan 6 vuotta vanhan suodattimen käyttöä. Nyt siinä ei näy merkkejä vanhenemisesta.

Oletan että harrasteautossasi on kaasutinmootttori koska lambda-anturilla varustettu ruiskukone pitäisi huolen seossuhteesta vaikka imupuoli jonkin verran ahdistaakin. Kaasarikoneessa tukkoinen suodatin tekee saman kuin ryyppy rikastaen seoksen ja sen takia käynti kärsii. 

saksala

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 14.07.24 - klo:22:16Tuolla logiikallahan se on sit sama jättää vaihtamatta kokonaan, vai tä? Kannattaa myös pitää mielessä se että superpaskanen ilmansuodatin rasittaa myös ahdinta ja voi johtaa ahtimen ennen aikaiseen kulumiseen.

Loppuun ajettu ilmansuodatin lisää turbon kierroksia vain hyvin vähän, noin 2%, ei sitä kannata pelätä. Saman verran kierrokset lisääntyy vähän puolimatkan jälkeen Oulusta Kuusamoon ajettaessa, kun korkeus meren pinnasta nousee yli 220 metrin ja sen takia ilma ohenee.

Siinä ulkoilman paine on pienentynyt saman 2500 Pa, jossa pölyn syöttö loppuu erotuskyvyn mittauksessa standardin ISO 5011 mukaan.

Näitä autoja käytetään paljon korkeammallakin, vaikka Madridissa, joka on kolme kertaa korkeammalla. Mexico City on yli kymmenen kertaa korkeammalla.

fixed

Harrasteautossa jo ruiskumoottori ja lambdaohjattuna (uusittu BOSCH), tosin yli kolmekymmentävuotta ikää, joten moottorinohjaus ei ehkä vastaa ihan tätä päivää. Ja kyllä se ilmansuodatin oli mennyt niin pahviseksi, ettei sitä kyllä enää mikään seossuhteen korjaus olisi kovin ideaaliksi polttoaineen palamisen kannalta korjannut. On siinä sitten sellainenkin pieni ominaisuus, jos kovin tukkoon ajetaan ilmansuodatin, että alkaa kampikammion huohotushöyryt nousemaan enemmälti imupuolelle (varsinkin nykyään kun moni ajaa ohuilla öljyillä ja pitkillä öljynvaihtoväleillä), ja se ei kyllä ole millekkään konetyypille kovin toivottavaa, varsinkaan näille nykyaikaisille suoraruiskutteisille joissa imupuolen paskoontuminen on enempi/vähempi ongelma pitemmässä juoksussa. Jos sen ilmansuodattimen kanssa haluaisi pelata "turvallisesti" viimeiseen "käyttöpäivään" asti, siinä pitäisi olla paine-ero tunnistimet suodattimen molemmin puolin, ja sitten pitäisi olla vielä tietoa missä vaiheessa tukkeutumisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kyllä minä vaihdan meidän käyttökikkareisiin tulpat 4 vuoden välein kilometreissä 30-40 tkm ja samalla aina ilmansuodattimen, kun tulppien vaihdon yhteydessä joutuu ilmansuodattimen kotelon poistamaan ja älykkästi ovat insinöörit laittaneet kotelon pohjapuolelle ruuvit. Tosin vaihtaisin kyllä vaikka ei olisikaan ruuvit sijoitettuna pohjanpuolelle, puhtaus on puoli ruokaa ;D

Beetle

Erittäin mielenkiintoista, kiitos nimimerkki saksalalle.

Olen silloin tällöin puhallellut vastavirtaan suodatinta ja katsellut sitä valoa vasten.

Jos valo näkyy hyvin lamellien välistä ja suodatin ei näytä kovin likaiselta, olen laittanut sen takaisin.

Minulla on TSI moottorissa tällainen suodatin

https://www.motonet.fi/tuote/ilmansuodatin-16-3577?product=16-3577&fromsparepartssearch=true

Siinä on tuollainen karkea filtteri päällä.




a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 14.12.24 - klo:21:40Erittäin mielenkiintoista, kiitos nimimerkki saksalalle.

Olen silloin tällöin puhallellut vastavirtaan suodatinta ja katsellut sitä valoa vasten.

Jos valo näkyy hyvin lamellien välistä ja suodatin ei näytä kovin likaiselta, olen laittanut sen takaisin.

Minulla on TSI moottorissa tällainen suodatin

https://www.motonet.fi/tuote/ilmansuodatin-16-3577?product=16-3577&fromsparepartssearch=true

Siinä on tuollainen karkea filtteri päällä.


Toi "karkea suodatin" on oikeasti talvimallin suodatin. En tiedä onko tolla todellisuudessa mitään merkitystä mutta VAG tuotteissa joissa on PR-koodi "cold zones" on usein tuollainen suodatin johon laitettu villapaita esisuodattimeksi.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

saksala

Lainaus käyttäjältä: fixed - 11.12.24 - klo:16:38... On siinä sitten sellainenkin pieni ominaisuus, jos kovin tukkoon ajetaan ilmansuodatin, että alkaa kampikammion huohotushöyryt nousemaan enemmälti imupuolelle (varsinkin nykyään kun moni ajaa ohuilla öljyillä ja pitkillä öljynvaihtoväleillä), ja se ei kyllä ole millekkään konetyypille kovin toivottavaa, varsinkaan näille nykyaikaisille suoraruiskutteisille joissa imupuolen paskoontuminen on enempi/vähempi ongelma pitemmässä juoksussa. Jos sen ilmansuodattimen kanssa haluaisi pelata "turvallisesti" viimeiseen "käyttöpäivään" asti, siinä pitäisi olla paine-ero tunnistimet suodattimen molemmin puolin, ja sitten pitäisi olla vielä tietoa missä vaiheessa tukkeutumisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kyllä minä vaihdan meidän käyttökikkareisiin tulpat 4 vuoden välein kilometreissä 30-40 tkm ja samalla aina ilmansuodattimen, kun tulppien vaihdon yhteydessä joutuu ilmansuodattimen kotelon poistamaan ja älykkästi ovat insinöörit laittaneet kotelon pohjapuolelle ruuvit. Tosin vaihtaisin kyllä vaikka ei olisikaan ruuvit sijoitettuna pohjanpuolelle, puhtaus on puoli ruokaa ;D
En keksi miten huohotushöyryjen nousu imupuolelle liittyy ilmansuodattimeen. Minulla oli 1.8T Passatissa ahtopainemittari ja arviolta 95% ajasta imusarjassa oli reilu alipaine joka tulee kaasuläppää kuristamalla. Hiukan suurempi suodattimen painehäviö ei vaikuta alipaineeseen, kaasuläppä on vain mikroskooppisen verran enemmän auki. Edellä mainittu loppuun käytetyn suodattimen painehäviö 2500 Pa on nimittäin vain 2,5% ulkoilman paineesta.

Sinun käyttämäsi vaihtovälit ovat ihan järkeviä kun haluaa päästä helpolla. Mutta jos haluaa vähemmän pölyä moottoriin on parempi käyttää suodattimen pölynkeräyskapasiteetti loppuun, kuten kerrotaan tässä ja tässä.

Niin kuin kerroit, suodattimen "täyttyminen" näkyy parhaiten paine-eromittarilla. Näitä käytetään raskaissa työkoneissa ja jonkin verran henkilöautoissakin, ainakin Amerikassa (mm. Chevrolet Silverado 5.3L V8). Tavallisin on tämmöinen noin 30 euroa maksava

Punainen alue alkaa varsin suurella paine-erolla, tyypillisesti 5000-7000 Pa. Tuommoista loppupainehäviötä käytettiin DOE:n teettämässä tutkimuksessa, jossa todettiin, että nykyautoissa loppuun ajettu suodatin ei lisää bensankulutusta.

Totta on, että tavallisen autonkäyttäjän on vaikea todeta milloin suodatin on vaihtokunnossa kun suodattimen ulkonäkö ei sitä kerro. Itse aion mitata Tiguanin suodattimen uudestaan parin vuoden päästä koska mittaussysteemi on tallissa valmiina, kuten viestissä #8 kerroin. 6 vuoden ja 34 tkm jälkeen painehäviö ei ole mitattavasti kasvanut, varmasti kasvu on alle 100 Pa, paljon vähemmän kuin 2500 tai 7000.

saksala

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 14.12.24 - klo:21:40Erittäin mielenkiintoista, kiitos nimimerkki saksalalle.
Olen silloin tällöin puhallellut vastavirtaan suodatinta ja katsellut sitä valoa vasten.
Jos valo näkyy hyvin lamellien välistä ja suodatin ei näytä kovin likaiselta, olen laittanut sen takaisin.
Minulla on TSI moottorissa tällainen suodatin
https://www.motonet.fi/tuote/ilmansuodatin-16-3577?product=16-3577&fromsparepartssearch=true
Siinä on tuollainen karkea filtteri päällä.

Kiitos kiitoksesta! Ihan teknisestä mielenkiinnosta yritän suodattimen toimintaa ymmärtää ja siitä kirjoitella tänne muille autotekniikasta kiinnostuneille. Voisi tulla enemmänkin kommentteja, vastaväitteitäkin, niin tästä tulisi tasapainoisempi ketju suodatuksesta. Se on selvää, että pölyn pääsy moottoriin on huono asia mutta miten huono se on, ja mikä on vaikka hienopölyn ja öljynvaihtotarpeen yhteys.

Niille joita tekniikka ei kiinnosta jaellaan outoja neuvoja tyyliin "paras ilmansuodatin autoon on uusi ja puhdas" ja "bensankulutus lisääntyy". Suodatinmyyjät tähän syyllistyy mutta ei suodatinvalmistajat.

Outoa on sekin, että mainonnassa on korostunut pieni painehäviö K&N:n "vapaavirtaussuodattimien" tapaan. Ne ovat heikohkon suodatuskyvyn takia perusteltuja lähinnä kilpakäytössä. Toista ääripäätä, hyvin jo uutena suodattavaa ei vielä lisävarustemarkkinoilla näy. Tämmöisiä nanosuodattimia kyllä jo on raskaaseen käyttöön, ainakin Donaldsonilla ja Mannilla. Myös sisäilmansuodattimina.

saksala

#22
Lainaus käyttäjältä: fixed - 11.12.24 - klo:16:38...On siinä sitten sellainenkin pieni ominaisuus, jos kovin tukkoon ajetaan ilmansuodatin, että alkaa kampikammion huohotushöyryt nousemaan enemmälti imupuolelle (varsinkin nykyään kun moni ajaa ohuilla öljyillä ja pitkillä öljynvaihtoväleillä), ja se ei kyllä ole millekkään konetyypille kovin toivottavaa, varsinkaan näille nykyaikaisille suoraruiskutteisille joissa imupuolen paskoontuminen on enempi/vähempi ongelma pitemmässä juoksussa. Jos sen ilmansuodattimen kanssa haluaisi pelata "turvallisesti" viimeiseen "käyttöpäivään" asti, siinä pitäisi olla paine-ero tunnistimet suodattimen molemmin puolin, ja sitten pitäisi olla vielä tietoa missä vaiheessa tukkeutumisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä...
Olet oikeassa, ja minä väärässä viestissäni #20. Suodattimen painehäviö lisää kampikammion ja huohotinputken välistä paine-eroa ja senkin takia suodattimella on joku "turvallinen" suurin painehäviö. Donaldson neuvoo kysymään sitä moottorinvalmistajalta joka on tietysti suunnitellut huohotinjärjestelmän. Donalsonin myymissä suodatinvahdeissa rajana on 5000-7500 Pa, joten aikaisemmin mainittu suodatinstandardin paine 2500 Pa lienee hyvinkin turvallinen.

Kaapeli64

Eikös se se alipaine tule sinne imupuolelle kaasuläpällä kuristamalla? Ja suodattimen painehäviö on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on täysin auki ja moottorissa täydet kierrokset, mutta tässä tilanteessa alipaine imupuolella on hyvin pieni. Alipaine taas suurimmillaan kun täysillä kierroksilla nostetaan jalka kaasulta ja läppä meneekiinni.

Minusta tässä ei suodattimella nyt hirveän isosti ole merkitystä. Lähinnä tukkeentuneen suodattimen pitäisi vastata tilannetta jossa kaasuläppä muutenkin rajoittaa virtausta, koska se on se keino millä ilmamäärää rajoitetaan muutenkin. Vai onko nykymoottoreissa siten, että esimerkiksi venttiilien ajoituksella saadaan rajoitettua ilmamäärää riittävästi ilman että imuilmaa tarvii kuristaa? Jos on, niin sitten toki imusarjan alipaine kasvaa epänormaalisti suodattimen tukkeentuessa.

saksala

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 23.12.24 - klo:15:58Eikös se se alipaine tule sinne imupuolelle kaasuläpällä kuristamalla? Ja suodattimen painehäviö on suurimmillaan silloin kun kaasuläppä on täysin auki ja moottorissa täydet kierrokset, mutta tässä tilanteessa alipaine imupuolella on hyvin pieni. Alipaine taas suurimmillaan kun täysillä kierroksilla nostetaan jalka kaasulta ja läppä meneekiinni.

Minusta tässä ei suodattimella nyt hirveän isosti ole merkitystä. Lähinnä tukkeentuneen suodattimen pitäisi vastata tilannetta jossa kaasuläppä muutenkin rajoittaa virtausta, koska se on se keino millä ilmamäärää rajoitetaan muutenkin. Vai onko nykymoottoreissa siten, että esimerkiksi venttiilien ajoituksella saadaan rajoitettua ilmamäärää riittävästi ilman että imuilmaa tarvii kuristaa? Jos on, niin sitten toki imusarjan alipaine kasvaa epänormaalisti suodattimen tukkeentuessa.
Noinhan se on kun tarkastellaan imusarjan painetta kaasuläpän jälkeen. Mutta huohotus tulee käsittääkseni bensamoottoreissa suodattimen jälkeen ennen kaasuläppää. Siinä kohdassa alipaine on sama kuin suodattimen painehäviö plus imuputken painehäviö.

saksala

Vielä yksi näkökulma siihen mikä on turvallinen likaantumisen aste jossa suodattimen vaihto tai pesu on ajankohtainen. "Vapaavirtaussuodattimien" valmistaja K&N sanoo, että suodatinta ei pitäisi pestä ennen kuin painehäviö on 2500 Pa koska suodatusteho paranee suodattimen likaantuessa. Tämä on siis K&N:n käsitys painehäviöstä jolla suodatinta voi sanoa vielä vapaavirtaussuodattimeksi. Joten eiköhän tuo 2500 ole turvallinen. K&N myy tälle painehäviölle tehtyä suodatinvahtia.

2500 Pa on ehkä peräisin suodatinstandardista ISO 5011 jossa pölyn syöttö lopetetaan kun painehäviö on lisääntynyt puhtaasta 2500 Pa.

Ulkonäön perusteella K&N:n suodatinvahdin valmistaja on Donaldson, jolla on valikoima suodatinvahteja paineille 2000-8700 Pa. Amerikassa käytetään nettikeskustelujen perusteella yleisimmin 7500 Pa mallia.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy