Autonvaihto edessä, TDI Golf 7 vai Octavia 3 ?

Aloittaja toukka, 26.06.24 - klo:11:42

« edellinen - seuraava »

toukka

Autonvaihto olisi ajankohtainen ja haluaisin kuulla mielipiteitä/vertailuja noista vaihtoehdoista.  :)

Ajatuksena siis ostaa TDI farmari, Golf 7 tai Octavia 3, eli 2014 tai uudempi. Hintaluokka 10000-16000 euroa. Ihan täysin ei Audi A4 ole poissuljettu, mutta käsitykseni mukaan ne kuluttaa enemmän ja niissä on öljynkulutus murheita. Neliveto ilmeisesti parempi, mutta kalliimpi muuten pitää?

En halua ostaa "tehotonta" 1.6 tdi mallia, eli 2 litraiset koneet kiinnostaa. Kilometrejä autolla tulee noin 8-10 tkm vuodessa. Pääasiassa työmatkaa, seka-ajoa 35km päivä.

Onko noissa jotain tyyppivikoja tai ongelmia, joita pitäisi ottaa huomioon?

Onko ongelmia odotettavissa jonkun tietyn kilometrimäärän jälkeen?

Mahdollisesti voisi olla nelivetoinen. Uskaltaako ostaa?

Olen ymmärtänyt, että esim. rs octaviassa olisi jotain öljynkulutus ongelmia. Pitääkö paikkaansa?

Millainen polttoaineen kulutus noissa on todellisuudessa?

Onko led-ajovalot paljon paremmat, kuin xenonit?

En halua AdBlueta murheikseni, joten en halua sellaista. Milloin sellainen on noihin kulkineisiin tullut?

Mitkä konetyypit on hyviä ja mitkä huonoja?

Uskaltaako ostaa DSG laatikolla ja onko niistä joku parempi ja joku mitä ei kannata missään nimessä ostaa?

Miten huoltokustannukset, onko niissä paljon eroa?

Mitenkä noi muuten eroaa toisistaan?

Ja sitten kommentteja...  ;D
Sharan 2.0TDI 4motion -14

rawpower

Minäpä vastaan joihinkin kysymyksiin.
Itsellä on octavia rs 2.0 tdi vm 2018.
Adblue tuli octaviaan my19 malleihin eli 10/2018 alkaen vissiin. Mulla 5/18 joten ilman adblue. Mielestäni vw,audi, superb joissain malleissa jo aiemminkin.

Ite valitsin manuaalin välttääkseni dsg ongelmat. Tuttavalla on 2018vn alltrAck golffi 150hv 2.0tdi.
Ei dsg ongelmia. Näissä on jo 7 vaihteinen dq381. Taisi vaihtua 2017vm jossain vaiheessa
Oljynvaihto dsg 120tkm valmistajan ohjeen mukaan mikä kuulostaa mielestäni riskiltä/pitkältä.
Edeltävä on 6vaihteiben märkä ja öljyvaihdot 60tkm välein. Ainakin tehokkaammissa dieseleissä ja nelivedoissa
- Haldex tuo yhden huoltokohteen lisää. Oljynvaihdoissa ja sihdin puhdistamisessa ei kannata säästää. Alkupään malleiss oli jonkin verran nelivedon perän rikkoontumisia. Tästä löytyy ketju täältä.

Tuon ikäiset dieselit on ea288 moottorilla olevia. On eri tehoversioita riippuen merkistä ja mallista.
Tyyppivikoja
- mit silikat paisarissa eli silikaattipussi. Repeää ja tukkii lämppärin kennon. Paljon juttua foorumilla
- kampiakselin stefa vuotaa öljyä. Voi vuotaa jakohihnan päälle aiheuttaen katkeamisen ja moottoririkon.

Huollot
- öljyt 30tkm/2v voi vaihtaa kiinteäksi 15tkm/1v suosittelen jo männänrenkaiden vuoksi
- jarrunesteet ja raitisilmasuodin 2v välein
-ilmansuodin ja dieselsuodatin 90tkm.
-jakopää ja hilut 210tkm/6v valmistajan ohje.

Oljynsyönti ongelmaa on tosiaan vaihtelevasti ollut. Uskon sen johtuvan longlife huoltoväleistä joten mitä aiemmin vaihdat kiinteälle 1v/15tkm sitä parempi.
Mulla syö 0,5l / 10tkm pidän sitä normaalina. Samoin tuttavan 150hv malli. Olen ajanut autolla 91tkm->151tkm ja pysynyt samana.

Olen ollut tyytyväinen autoon. Ainut vika oli tuo silikaattipussi joka repesi ja tukki kennon. Oma syy kun tiedostin riskin mutta unohdin koko pussin olemassaolon.

rawpower

Ja kulutus unohtui mainita. Eli talvella webastoa käyttäen päivittäisissäa ajoissa joissa keskinopeus 43km/h eli taajamaa/kaupunkia on todellinen kulutus 7.2l/100km.
Kesällä samat ajot 5.5 todellinen.
Jos oikein rauhallisesti ajaa matka-ajossa 80-90km/h eikä ohittele voi päästä alle 5l/100km.

toukka

Kiitos vastauksesta!  :)

rawpower, sulla on siis facelift ilman adblueta ja ilman nelivetoa.

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo FL malli ollut vuoden ilman AdBlueta, 10/2017 - 10/2018?

Golfissa ja Octaviassa on varmaan samat moottorit käytössä. Onko jossain lista moottorikoodeista, joissa on tai ei ole AdBlueta?

Onko Golf 7.5:een tullut AdBlue samaan aikaan kuin Octaviaan?

Vaivaako tuo perän rikkoontuminen myös FL mallia? Kuinka yleistä tuo rikkoontuminen loppujen lopuksi on? Voiko sitä rikkoontumista välttää, jos on öljyt vaihdettu ja sihti putsattu säännöllisesti?

Näkeekö tuon kampiakselin stefan tarkastaa itse, että vuotaako se öljyä? Mistäpäin sen löytää?

Vaivaako tuo öljynkulutus kaikkia 2 litraisia golf/octavia dieseleitä tehoista riippumatta? Onko käytetyllä öljyllä vaikutusta asiaan? Käytetäänkö 15tkm vaihtovälillä myös longlife öljyjä?

Mielestäni suht iso kulutus talvikelillä. Eikun juu, mainitset sen olevan taajama ajoa... Minkä pituista matkaa ajelet kerralla?

Paljonko mahtaa kuluttaa talvikelillä seka ajoa maantie/kaupunki 50/50?

Paljonkohan tuo neliveto tuo kulutusta lisää?

Ja paljonkohan kuluttaa 150 heppanen versio?

Mites noi ajovalot, onko LED-ajovalot paljon paremmat kuin xenonit?

DSG murheista et maininnut. Onko ne kuinka luotettavia yli 200tkm ajettuna?

rawpower

Kiitos vastauksesta!  :)

rawpower, sulla on siis facelift ilman adblueta ja ilman nelivetoa.
 -Kyllä 5/2018 käyttöönotettu facelift ilman adblue. Manuaali ja etuvoeto.

Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo FL malli ollut vuoden ilman AdBlueta, 10/2017 - 10/2018?
- Voin olla väärässä, mutta kun auton ostin niin katselin ohjekirjoja ja selvitin asiaa. My18 mallin ohjekirjassa ei ole edes adblue mainittu. Kun my19 tulee eli onko sen nyt syys vai lokakuu niin sen ohjekirjassa on jo adblue. Tämän perusteella oletin, että adblue tulee noihin my19 malleihin. Joku uudemman octavia 3 omistava voisi kommentoida paremmin

Golfissa ja Octaviassa on varmaan samat moottorit käytössä. Onko jossain lista moottorikoodeista, joissa on tai ei ole AdBlueta?
 -Varmasti löytyy ihan googlaamalla.

Onko Golf 7.5:een tullut AdBlue samaan aikaan kuin Octaviaan?
 - Tuttavalla on my18 golf alltrack 150hv moottorilla. Ei ole adblueta myöskään siinä. Voisi olettaa, että golfiin tullut siis samaan aikaan?

Vaivaako tuo perän rikkoontuminen myös FL mallia? Kuinka yleistä tuo rikkoontuminen loppujen lopuksi on? Voiko sitä rikkoontumista välttää, jos on öljyt vaihdettu ja sihti putsattu säännöllisesti?
 - Jos lukaisee tämän ketjun niin ainakaan omaan silmään ei osunut yhtään Fl mallia. Taitaa koskea suurimmalta osalta 2014-2016 valmistettuja. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=40076.60

Näkeekö tuon kampiakselin stefan tarkastaa itse, että vuotaako se öljyä? Mistäpäin sen löytää?
 - Tässä hyvä video aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=fQwFNZ13a7Q

Vaivaako tuo öljynkulutus kaikkia 2 litraisia golf/octavia dieseleitä tehoista riippumatta? Onko käytetyllä öljyllä vaikutusta asiaan? Käytetäänkö 15tkm vaihtovälillä myös longlife öljyjä?
 - Näihin suositellaan Vw507 luokituksen öljyä. Olen itse laittanut 5w-30 Castrol edgeä, mikä ei välttämättä ole kuitenkaan se paras. https://www.youtube.com/watch?v=KHOFqTG30II -> tämän videon katsottuani laitan varmaan seuraavaksi Commaa tai voisihan tuota Mannoliakin tilata simolammikolta.
Jokainen auto on toki yksilö, mutta mulla on tästä omasta ja tuttavan 150hv golffista kokemusta. Molemmat syö sen 0.5l/10tkm matkalla. Pidän sitä normaalina kulutuksena. Tässä on hyvä ketju Ea288 öljynkulutuksesta. https://www.briskoda.net/forums/topic/455610-skoda-octavia-vrs-20tdi-cupa-ea288-high-oil-consumption/ -> Itse ymmärsin, että männänrenkaat on ne ongelma ja 30tkm longlife väli ei ainakaan asiaa paranna. Oli siellä yksi tapaus missä männässä reikä, mutta noita ei ole ollut ongelmaksi ast.

Mielestäni suht iso kulutus talvikelillä. Eikun juu, mainitset sen olevan taajama ajoa... Minkä pituista matkaa ajelet kerralla?
- - Keskinopeus siinä 43km/h ja 10 kilometrin matkasta 30km matkaan.

Paljonko mahtaa kuluttaa talvikelillä seka ajoa maantie/kaupunki 50/50?

Paljonkohan tuo neliveto tuo kulutusta lisää?
Ja paljonkohan kuluttaa 150 heppanen versio?
- Tuttavan 150hv golf alltrack menee matka-ajossa pienemmällä kulutuksella kuin mulla. Ja vielä DSG

Mites noi ajovalot, onko LED-ajovalot paljon paremmat kuin xenonit?

DSG murheista et maininnut. Onko ne kuinka luotettavia yli 200tkm ajettuna?
- Kaikissa DSG: versioissa tuntuu olevan jotain ongelmia. Onhan se laatu parantunut siitä mitä se oli silloin 10-15v sitten, mutta edelleen pienillä kilometreillä tulee kalliita vikoja. Ja mitä enemmän kilsoja niin sitä korkeampi riski, että jotain tulee. Tästä syystä itse laitoin manuaalin. Tuttavalla on se Golf alltrack Dq381 7 vaihteisella DSG:llä. Nyt jotain 140tkm ajettu ja hyvin toimii edelleen. Näissä tosiaan valmistajan suositus öljynvaihtovälistä 120tkm mikä ei mielestäni kuulosta kovin järkevältä ottaen huomioon, että on DSG:stä kyse

Siinäpä jotain vastauksia, jospa auttoi  :) . Uskaltaisin ostaa jos huoltohistoria hyvä ja muutenkin hyvän yksikön löydät.

mfroberg

Mulla oli aiemmin Golf Variant 2.0 TDI DSG(DQ381) MY19 ja myös vm.2019(tilattu 02/2019) ja siinä oli AdBlue.

Ja ota se Golf, jos vain mahdollista, ledeillä ja vielä matriisisellaisilla sillä sitä et kadu. Niitä löytyy toki vasta 7.5:sta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Iro

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

toukka

Kiitos vastauksista. Lueskeltu on aiheita/linkkejä ja vaihtoehtoja tiirailtu. ;) 

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 02.07.24 - klo:18:37Mulla oli aiemmin Golf Variant 2.0 TDI DSG(DQ381) MY19 ja myös vm.2019(tilattu 02/2019) ja siinä oli AdBlue.

Ja ota se Golf, jos vain mahdollista, ledeillä ja vielä matriisisellaisilla sillä sitä et kadu. Niitä löytyy toki vasta 7.5:sta.
Onko perusteluja, miksi pitäisi valita golf?

Jotenkin tekis mieli octaviaa isompien sisätilojen(onko isommat?) vuoksi ja ehkä menevämpi ulkonäkö.

Toisaalta mietin, että olisiko golf varmempi valinta, kestävämpi (samoja osia, tiedetään ;D ) ja olisi halutumpi vaihdokki sitten vuosien päästä.

Nyt on myös alkanut mietityttämään, että olisiko sittenkin järkevämpi ostaa bensa golf 1.4 koneella 140 tai 150 hv versio.

MUTTA,

- Haluaisin autossa olevan LED-ajovalot
- En halua autossa olevan AdBlueta
- En halua autossa olevan sitä sylinterien lepuutus toimintoa (ACT?)

Kysymyksiä,

- Onko kaikissa noissa 140 ja 150hv TSI golf variant 7.5 malleissa toi sylinterien lepuutus toiminto?

- RS octavia 180hv (etu ja nelivetoinen) polttoaineen kulutuksen ero verrattuna 150hv octavia/golf versioon?

- Golf variant 2.0 tdi 150hv vs, 1.4 tsi 140/150hv
-> Kuinka paljon on oikeasti eroa polttoaineen kulutuksessa?
-> Kummassa on edullisemmat huollot?
-> Onko tdi kone kestävämpi, jos katselee 200tkm ejettuja?
-> Onko tdi mallissa kestävämmät DSG laatikot?

Nelivetoinen versio kiinnostaisi kovasti, mutta pelkään että siinä kasvaa riski kalliisiin korjauksiin. Lisäksi siinä olisi varmaan jonkin verran suurempi kulutus?

Mikäli kaikissa noissa tsi malleissa on toi lepuutustoiminto, jää kyllä varmaan toi tsi lopullisesti pois mietinnästä.

Vastauksista edelleen kiitollinen :)

mfroberg

Niin siis, JOS otat Golfin niin silloin matriisiledeillä jos vain mahdollista.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

toukka

Jotenkin olisin kallistumassa 2.0 TDI koneeseen. Noita on sitten useammalla eri moottori versiolla.

Antakaahan lisää kommentteja mikä niistä olisi hyvä.

Yhdessä myytävässä näyttäisi olevan DCYA. Millainen tuo on?

CUNA, CRLB, DCYA... Mielipiteitä kaivataan

rawpower

https://pics.tdiclub.com/data/517/820433_EA288.pdf

Kaikissa tuon ikäisiss on EA288 diesel
CUNA on 184hv malli
DCYA on 150hv.

Ilmeisesti perusmotti on sama. Eroja voi olla turbossa/suuttimissa ja ohjelmassa.

https://www.briskoda.net/forums/topic/357758-184ps-tdi-vs-150ps-tdi-physicalmechanical-differences/

Itsellä on tuo 184hv CUNA. Ei pahaa sanottavaa kun tyyppiviat tietää.

toukka

Mitä eroa on 7.5 golf LED-ajovaloilla ja octavia 3 FL Led-ajovaloilla?

Olen käsittänyt, että golfissa on kolmea erilaista versiota. Miten octaviassa? Onko octaviassa LED vain lyhkäsissä, vai myös pitkissä? Onko octaviassa mahdollisesti noita matrix LED valoja? Kummassa autossa paremmat LED-ajovalot valot?

toukka

Golf variant 2.0 tdi MY-15 CRLB 150hv manuaali 4motion.

Kertokaapas kommentteja / kokemuksia tuollaisesta yhdistelmästä!

Tuohon olisi kuulemma moottorin ohjainlaitteen päivitys kampanja, koodilla 23X4. Mitäköhän tuo päivitys pitää sisällään ja kannattaako sitä autolle tehdä?

Iro

Lainaus käyttäjältä: toukka - 08.08.25 - klo:08:50Golf variant 2.0 tdi MY-15 CRLB 150hv manuaali 4motion.

Tuohon olisi kuulemma moottorin ohjainlaitteen päivitys kampanja, koodilla 23X4. Mitäköhän tuo päivitys pitää sisällään ja kannattaako sitä autolle tehdä?

Saman vuotisen Passatin CRLB on ollut kyllä mainio moottori manuaalilaatikon jatkeena.

Kampanjaa ei ole tietääkseni Paassatille tarjottu.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

rawpower

Lainaus käyttäjältä: toukka - 08.08.25 - klo:08:50Golf variant 2.0 tdi MY-15 CRLB 150hv manuaali 4motion.

Ei missän nimessä. Se on jonkinlainen päästöpäivitys jolla pidennetään "katalysaattorin käyttöikää" Dpf polttoväli lyhenee huomattavasti. n. 500km -> alle 300km Tekivät tuon minulle skodaan kysymättä ja samantien huomasin polttovälin muutoksen. Olen tännekin asiasta kirjoittanut, mutta en nyt löytänyt nopealla haulla ketjua.

toukka

Lainaus käyttäjältä: Iro - 08.08.25 - klo:09:20Saman vuotisen Passatin CRLB on ollut kyllä mainio moottori manuaalilaatikon jatkeena.

Kampanjaa ei ole tietääkseni Paassatille tarjottu.

Kiva kuulla, että olisi kelpo moottori!  :)

toukka

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 10.08.25 - klo:12:40Ei missän nimessä. Se on jonkinlainen päästöpäivitys jolla pidennetään "katalysaattorin käyttöikää" Dpf polttoväli lyhenee huomattavasti. n. 500km -> alle 300km Tekivät tuon minulle skodaan kysymättä ja samantien huomasin polttovälin muutoksen. Olen tännekin asiasta kirjoittanut, mutta en nyt löytänyt nopealla haulla ketjua.

Kiitos tiedosta !!

Pyritään välttämään päivitystä minkä pystytään.

petrisa

Mulla on -17 vm Octaviassa 2.0tdi moottorilla varmaan myös joskus tehty joku päivitys. Dpf- polttoväli on tosiaan keskimäärin 300 km. Joskus olen päässyt 400 km.

Edellisessä ei VAG- dieselissä polttoväli aivan samoilla ajoreiteillä ja nopeuksilla oli 600 km luokkaa. Joskus pääsin jopa 800 km.

Tuo tiheä poltto lisää pitkällä ajanjaksolla melko runsaasti keskikulutusta.

tubeman

Kun itse mietin auton ostoa työsuhdeauton jälkeen, niin päädyin Seat Leon X-Perienceen 2.0 TDI moottorilla ja DSG vaihteistolla. Vuosimalli on 2018 ja ei AdBlueta. Alunperin tehoa oli 150hv, mutta sain tehtyä pienen päivityksen ennenkuin tuli se lakimuutos. Autossa on Led-valot. En ole katunut. Vähän syö öljyä, mutta ei haittaa. Vaihdan itse n. 10tkm välein ja käytän huollossa 30tkm välein. Nyt mittarissa 196tkm. Heti ostettua vaihdatin DSG-öljyt Hubolla.

Uskon sinisilmäisesti siihen, että Seatit ei saa viimeistä tekniikkaa ja toimii paremmin siten ilman lastentauteja. Neliveto on super esim. venetraileria vedestä nostaessa. Talvella myös neliveto rulaa.

Olen laittanut langattoman Carplayn autoon ja kaasujouset konepeltiin. Yksi ärsyttävä vika on ollut eli takaluukku ei mene lukkoon. Asiaan löyty vika eli vihreää liittimessä. Putsaus ja vaseliinia kosteutta estämään.

Volkkari ja Skoda on varmasti hyviä. Kokemusta on molemmista liisariajoilta. Tässä siis oma kokemus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy