1.6 CAYC Tehoton

Aloittaja FeV-8, 26.05.24 - klo:20:57

« edellinen - seuraava »

FeV-8

Ongelmana Octavia 2 vm. 2011 laiska kiihtyvyys javiive kaasuun vastaavuudessa. Ajettu 310tkm. Autoon vaihdettu uusi turbo sekä egr venttiili sekä kaasuläppä. Alkaa omat keinot loppua. Tyhjäkäynniltä 1500rpm tosi laiska, myös ykkösellä, ihan kuin ei ahtaisi, vaikka ahtaa. 1500jälkeen herää, mutta ei kuitenkaan ole vetoja niinku kuuluisi. 0-100 n. 17 sekuntia. Jos ajan vaikkapa 4 vaihteella 80km/h, ja polkaisen kaasun pohjaan, kestää n. 3 sekuntia ennenkuin moottori reagoi ja alkaa vetämään. Kiihtyys 5 vaihteella 80-100 vie lähes 20sek. Olisiko vinkkejä mikä mättää? Jarrupoljin tuntuu myös oudolta, ilmattu kaikki nurkat, mutta poljin painuu n. 5 cm ennen kuin alkaa jarrut ottamaan. Tämä on ongelmallista varsinkin talvella, kun 46numeron talvikengällä polkaisee jarrua, painan samalla myös kaasua ja kierrokset monesti jarruttaessa yli 2000rpm.

Olen kiitollinen kaikista vinkeistä.

Jultsu

liian laiska googlettamaan, mutta jos tässä on perinteinen VNT-turboahdin niin onko säätötanko säädetty kohdilleen kun turbo asennettu?

Miksi tuo turbo on/oli ylipäätään vaihdettu?

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

FeV-8

Muuttuvasiipinen, vaihdoin, kun korjaamolla diagnosoivat että turbo rikki. Vaihdoin uuden, mutta ei auttanut. Sitten tuli diagnoosi, että onkin egr rikki. Vaihdoin senkin, mutta ei auttanut. Turbossa olevaan säätö tankoon en ole koskenut, tuli turbon mukana jonkinmoinen lappunen mistä näkyy ahtopaine eri pyörimisnopeudella. Ajattelin ettei siihen tarvitsisi koskea, kun varmaan kalibroitu. Kaasuläpän vaihdoin kun ajattelin että jos sillä alkais toimia. On myös korjaamolla sopeutettu tuo uusi kaasuläppä.

Jultsu

Onko tästä luettu vikakoodeja?

Vanhemmat vaggineet meni vikatilaan (eli siihen kuuluisaan limp modeen) jos ahtopaineiden toteutuma ei ollut tarpeeksi lähellä pyyntiä, ja vikatilassa syöttöjä ja ahtoja oli leikattu rajulla kädellä. Moottorin sammutus ja uudelleenkäynnistys palautti taas normaalit syöttökartat kunnes tuo ero jälleen havaitaan.

Diagnostiikalla nyt ensiksi katsomaan ajon aikana miten paljon auto pyytää ahtamaan ja paljonko ahtoja oikeasti näkyy.

Ongelma voi myös olla ahtopainesensorissa, MAF-anturissa (jos tässä sellainen), imuilman lämpöanturissa yms yms, näistä saattaa jäädä vikakoodi tai sitten eri, riippuen vian laadusta.

Tässä kohtaa arpajaisia kannattaa ehkä vaihtaa jo korjaamoa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

FeV-8

Vikakoodeja ei tule, eikä saa limp modeen vaikka yrittää. Turbon vaihdon jälkeen auto kävi korjaamolla, ja siellä koitettiin vaihtaa toisesta samanlaisesta mutta toimivasta antureita ristiin, mutta tuloksetta. Siksi korjaamo diagnosoi että täytyy olla egr vika.

Oma veikkaus on , että egr läppä jää auki, ja päästää ahdot suoraan pakokaasujen joukkoon.

FeV-8

Eipä ollut vika alipaineissakaan. Auto kävi bosch car servicellä hoidossa. Kokeilivat ajaa uudet päivitykset, mutta ei apua. Kaikki ahtopaine arvot ym käyrät testerin mukaan juuri niin kuin kuuluukin olla. Myös suuttimien paineet, arvot jne kunnossa.

Epäilivät että voi kuitenkin olla suutinvikaa, joka ilmenee vasta kun kuormitusta.

Olisiko vielä jotain vinkkiä mitä ei olla hoksattu? Auto katsastettiin loppu syksystä, jolloin oli vielä vanha turbo. Päästöt/savutus arvot oli hyvät.

Lare111

Miten suuttimien arvoja mitattiin? Katsottiinko livedatasta syötön määrää per suutin, kun kaasu oli pohjassa? Itsellä oli CAYC-koneessa joskus suutinvikaa. Ekan limp moden jälkeen livedatasta näki selvästi, että veto päällä yksi suuttimista syötti muita vähemmän polttoainetta. Myös alavääntö tuntui vaisummalta.

EGR-vikaa epäiltiin myös ja senkin arvoja pääsee katsomaan livedatalla. Eli miten se menee kiinni ja auki. Jos ilmamassamittarin johdon nyppäisee irti, niin myös EGR pysyy kiinni. Tuolla pääsin aikanaan EGR:n aiheuttaman nykimisen jäljille.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

FeV-8

#7
En tiedä kun en ollut itse paikalla kun auto oli piuhoissa. Mutta olivat sitä mieltä, että mahdollisesti kuormituksessa yksi tai useampi suutin ei pysy mukana tms. Paikallaan käydessä kaikki nii kuin kuuluukin.

Myös polttoaine maistuu, 5 vaihdetta ei tule käytettyä ollenkaan, koska esim 90 ajettaessa nelosella, kulutus pyörii 3-5,5litran välillä. Jos kokeilee viitosta, pyörii kulutusmittari 5-8 litran välillä.

Jacce75

Onhan jakohihna tarkistettu? 1-2 hampaan heitto aiheuttaa juurikin kuvatunlaista oiretta.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!!

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

FeV-8

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 05.06.24 - klo:17:30Onhan jakohihna tarkistettu? 1-2 hampaan heitto aiheuttaa juurikin kuvatunlaista oiretta.

Ei ole tarkistettu, mutta täytyy tutkia tämäkin. Eikös tuosta pitäisi kuitenkin tulla vikakoodia jos jako heittää?

Jacce75

Yleensä ilmestyy vikakoodi nokan ja kampuran synkronoinnista. Tätä koodia ei kuitenkaan tule aina. Joskus muistan kun päivitti moottoriin uudempaa softaa niin sen jälkeen tuo koodi ilmestyi. Eli saattaa liittyä myös sw versioon.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!!

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

FeV-8

Tässä on uusin redi ohjainlaite päivitys

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: FeV-8 - 07.06.24 - klo:14:51Tässä on uusin redi ohjainlaite päivitys
Tarkoitin tässä tapauksessa virallista softaa. Tuo viisofta pohjautuu aina johonkin viralliseen versioon. Yleensä vanhempaan.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!!

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

FeV-8

Pystyykö tuota ajoitusta tarkistamaan mitenkään järkevästi purkamatta puolta kone huonetta? Näyttää olevan sama vaihtaa koko hihna uuteen jos joutuu purkamaan yhtä paljon kuin jakohihnan vaihto videoissa näytetään

FeV-8

Lisätäänpä uusia kuulumisia. Vuosi sitten vaihdettu uusi kaasuläppä. Pari kk sitten herjasi vikakoodia kaasupolkimen asento anturista/kaasuläpästä. Hommasin uuden kaasupolkimen, mutta ei ollut apua. Otin sitten kaasuläpän pöydälle, ja ihan helkkarin karstainen. Siis alle vuosi ja alle 10tkm ajoa. No putsasin ja Alko toimia, tosin tehottomana nii kuin avaus viestissäni kirjoitin. No nyt meni pari kk ilman vikakoodeja, kunnes eilen vikakoodeja P0407 j P046C. Egr viittaisi nuo, mutta miten helkutissa. Vaihdoin toukokuussa uuden egr venttiilin, ja max 5tkm ajoa takana. Onko nyt mahdollista, ja ehkä pääteltävissä, että tuo jakopää heittää ja siksi karstottaa kaasuläppää ja nyt 5tkm ajon jälkeen tukkii egärrän?. Hauska lisä on se, että auto läpäisi katsastuksen päästömittauksen savutus K arvolla 0 :o  Pari viikkoa ennen kuin egr alkoi ilmoittaa vikatilaa

Jultsu

oletko ohjelmoinut/kalibroinut tuon vaihdetun kaasuläpän?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

FeV-8

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.11.24 - klo:21:28oletko ohjelmoinut/kalibroinut tuon vaihdetun kaasuläpän?

Kyllä sen silloin käytin kalibroitavana, mutta ei muuttunut mihinkään suuntaan

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy