Hubon auto, Tuusula - ei jatkoon

Aloittaja KerMan, 11.05.24 - klo:17:32

« edellinen - seuraava »

KerMan

Youtubesta löytyi Hubon auton tekemiä videoita onnistuneista auton korjauksista. Kokeilinpa siis minäkin:
- auto on Audi Q7 2018
- oman testerin ilmoittamia vikoja oli kuskin penkin selkänojan lämmittimen toimimattomuus (koodi B14E115 Heated backrest front left Open circuit/short circuit to B+ - static)
 sekä takaluukun avaus jalkaa heilauttamalla ei toiminut (koodi  B169011 - Control module for rear lid opening, supply Short circuit to ground - static)
- Näihin vikoihin pyysin korjausta tarkennuksella että jos lämmitysvastus on rikki niin selkänojaa ei pureta. Lisäksi pyysin asentamaan toimittamani ehjät alustamuovit jos aikaa riittää.
- aikaa oli kuulemma varattu neljä tuntia
- sain vahvistuksen että selkänojan lämmitin oli mitattu liittimestä ja vastus on rikki.
- vahvistus että takaluukun mukavuustoiminto on liikkeen testerinkin mukaan rikki.
- muoveja ei ehditty asentaa
- veloitus 355 euroa.
- totesin että tuli kaksi asiakaskontaktia kerralla - ensimmäinen ja viimeinen. Ei jatkoon!!!

jugih

Nyt en ymmärrä.
Tekstistäsi ei selvinnyt sitä punaista lankaa, eli mikä oli ongelma?

Eivätkö siis tehneet mitään ja veloittivat tuon summan. Eli vain totesivat samat asiat, tekemättä mitään?
Uusi VAG-foorumi avattu, liity mukaan:
keskustelu.vagtech.fi

KerMan

Niinhän siinä kävi:

- sain vahvistuksen että selkänojan lämmitin oli mitattu liittimestä ja vastus on rikki.
- vahvistus että takaluukun mukavuustoiminto on liikkeen testerinkin mukaan rikki.
- muoveja ei ehditty asentaa
- veloitus 355 euroa.
- totesin että tuli kaksi asiakaskontaktia kerralla - ensimmäinen ja viimeinen. Ei jatkoon!!

Tos®

Samaa n. 90e tuntihintaa vian etsinnästä muutkin merkkihuollot käyttää
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

KerMan

Joo
- luulin että maksoin paljon kun K-auto resetoi webaston hintaan 215 euroa mutta nyt sain Hubon autolta vahvistuksen itse toteamilleni vikakoodeille hintaan 355euroa... :P 

Seuraavien oppituntien hinta alkaa todella pelottamaan...:o

Kaapeli64

Kiinnostaisi kyllä tietää minkälaisella toimeksiannolla tämä on nyt otettu työn alle. Ymmärsin tästä että

- älä korjaa lämmitysvastusta, jos vika siellä -> vika lämmitysvastuksessa, ei korjata

- Alustamuovit saa asentaa, mutta ei varsinaisesti toimeksiantoa siltä osin -> ei asennettu

Entäs sitten takaluukku? Mitä siitä varsinaisesti pyydettiin? Vaikuttaa että sekin otettiin työn alle pelkkänä diagnostiikkana, mikä tehtiin. Kai siitä annettiin korjausarvio että mitä varsinainen korjaus tulisi maksamaan? Oletettavasti vaadittavia komponentteja ei ihan suoraan hyllystä löydy, välttämättä edes merkkiliikkeellä, joten samalle käynnille korjausta tuskin olisi saanut muutenkaan. Tai vähintään auto olisi jäänyt odottamaan osia.

Videoitten perusteella pojat osaa siellä kyllä tehdä vaativaa vikadiagnostiikkaa onnistuneesti, korjaukset mukaanlukien. Mutta tästä jää auki että mitä pyydettiin tarkalleen (siis mitä sinne toimeksiantoon on päätynyt, ei se mitä asiakas kuvitteli pyytävänsä) ja mikä oli syy ettei pyydettyjä korjauksia tehty loppuun diagnostiikkaa pidemmälle. Tällekin on arvattavissa todennäköinen selitys. Vahvasti vaikuttaa että jonkinlainen kommunikaatiokatkos on ollut asiakkaan ja korjausliikkeen välillä.

En osaa sanoa miten helppo esimerkiksi tuon takaluukun ohjainlaitteiden osalta on tehdä virheellisiä tulkintoja ja miten paljon täsmälliseen vianhakuun menee aikaa, mutta voin kuvitella että hyvinkin siihen saa aikaa palamaan jos lähdetään mittaamaan eri komponentit ja niihin tulevat signaalit että missä se vika tarkalleen on eikä vain lueta testeriltä koodit. Tällöin myös varsinainen korjaus on helppo tehdä myöhemmin ja valmista pitäisi tulla kerralla. Velotuksen suuruudesta päätellen on ne muutakin tehnyt kuin vikakoodien luennan.

tkp

Jos nyt oikein ymmärsin niin liikkeeltä on pyydetty vianhakua penkinlämmittimen ja takaluukun vikoihin, tarkennuksella että penkkiä ei pureta jos vastukset rikki. ELi ovat tässä kohtaa tehneet sen mitä on pyydetty, todettu että lämmitysvastus rikki -> ei korjata.

Takaluukun osalta olisi tietysti hyvä tietää mitä on pyydetty tekemään ja mikä oli korjaamon diagnoosi viasta. Jos sieltä vaikkapa ohjainyksikkö on hajonnut niin lieneekö sellaista edes merkkiliikkeellä hyllyssä. ja mihin hintaan. Olettaisin että korjaamo on jäänyt odottamaan asiakkaalta vastausta että miten edetään.

Mutta kyllähän tämä jonkinlaiselta tietokatkokselta tuntuu. Toinen puhuu toisesta asiasta ja toinen toisesta ja kumpikaan ei huomaa korjata toisen virheellistä käsitystä. Aikanaan lähisukulainen vei auton k-autoon ja pyysi katsastustarkastusta, tyyliin viat ylös ja kustannusarvio mitä tulee maksamaan. Jostain syystä korjaamon työnjohto oli käsittänyt asian katsastuspalveluna, eli korjaamo katsastaa auton. Olivat sitten käyttäneet leimalla ja hylsyhän sieltä tuli. Ja työmääräyksessä tosiaan luki katsastuspalvelu kun papereita jälkikäteen tutkin.

KerMan

Oma pyyntöni Hubolle vikakoodien jälkeen:

"Milloinkas löytyisi aikaa vikojen korjaukseen?
 Jos penkissä on lämmityselementti rikki niin sitä ei vaihdeta, ei siis pureta penkin verhoilua.
"

Sain sitten viestin että auto on valmis, tervetuloa noutamaan.

Kokemus opettaa :-\ 

Kaapeli64

No oliko noudettaessa puhetta milloin korjaus olisi mahdollista? Vai veitkö vaan pois kun ei onnistunut korjaus osia vaihtamatta?

Beetle

Itse käsitin, että samat viat todettiin, jotka asiakas oli jo itse todennut.
Mitään ei korjattu.
Aikaa saatiin muka kulumaan 4 tuntia.
Epäilyksen alla lienee valohoidon määrä?

Jultsu

Asiakas lukenut diagnostiikkasovelluksella vikakoodit ja saanut kaksi ehdotusta penkinlämppärin mahdollisiksi vioiksi: johto poikki, tai johtimet oikosulussa (huom. vika voisi myös olla ohjainlaitteessa jossa kärähtänyt ulostulotransistori / johdin tai pinni irti piirilevyltä / johtimet tai pinnit oikosulussa sisäisesti ohjainlaitteessa / hapettumaa tai muuta muhjua liittimen sisällä joka estää kunnon kontaktin yms yms.)

Liike on käyttänyt aikaa päästäkseen käsiksi lämmittimen johtoihin ja todennut (oletettavasti yleismittarilla) vian olevan tuo ensimmäinen vaihtoehto.

Firma mainostaa kotisivuillaan olevansa "valtuutettu huolto" mutta ei tarkenna sen enempiä mitä se tarkoittaa - no, oletetaan että firmalla on VW:n siunaus tehdä valtuutettuja huoltoja - se tarkoittanee että firma käyttää ELSAa korjausraamattunaan, ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä se ensimmäinen vaihe missä tahansa etuistuimiin liittyvässä korjaustoimenpiteessä on "irroita akun miinusliitin ja odota 30min" jonka jälkeen päästään vasta purkamaan penkin pultit, irroittamaan airbagin liitin + muut liittimet ja suorittamaan mittaukset.


Mitä tulee pohjamuoveihin - oletko toimittanut muovien mukaan kaikki tarvittavat kiinnitystarvikkeet (ruuvit + korimutterit), vai ovatko ne olleet jo autossa valmiiksi?


Tuosta takaluukun ohjauspurkista - siitäkö ei nyt sitten tehty mitään fyysistä selvitys/purkutyötä että onko korin johdot oikosessa vai ei? todettiin vaan tuo sama vikakoodi?

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Miro

Googlesta löydetty vastaus aloittajan viestiin.

"Moikka ja kiitos palautteesta.
Harmi ettei odotukset täyttyneet projektissa mutta nyt on palautteessa vedetty vähän mutkia suoraksi.
Aika oli varattu vianhakuun ja olit kyllä maininnut että että jos todetaan selkänojan vastus vialliseksi niin tämän vaihtoon ei lähdetä.
Vianhaku aloitettu todentamalla ongelmat että viat ovat päällä(todettu mm lämpökameralla että selkänojan vastus täysin mykkä) ja luettu koodit että tulee samat koodit meidänkin testerillä kuin mitä sinulla oli tiedossa. Tämän jälkeen on jouduttu perehtymään kytkentäkaavioihin jotta nähdään mitä kuuluu mihinkäkin tulla ja tämä vie myös aikaa. Kytkentäkaavioiden selvityksen jälkeen on otettu lämmitykseen liittyvät johdotukset esille ja ruvettu mittaamaan jossa todettu vastuksessa olevan katkos eli itse vastus on mykkänä. Tämän jälkeen lähdetty tutkimaan kytkentäkaavioita mukavuustoiminnolle ja tarkistettu ensin sulakkeet yms perusjutut ja koitettu päästä käsiksi mukavuustoiminnon ohjainlaitteelle(pitää päästä sinne käsiksi jotta pystyy mittamaan ja toteamaan että missä vian aiheuttaja on) ja tässä vaiheessa todettu että vaatii mm puskurin irroituksen. Jos tähän oltaisiin tuossa kohti lähdetty ei oltaisi sitä enää keritty kasata varatun ajan puitteissa takaisin tarvittavien mittauksien jälkeen. Tämän jälkeen suositeltu toista aikaa että päästään jatkamaan vianhaku loppuun.
Kaikki nuo työvaiheet ja kytkiksien tutkinta vie aikaa.
Joka tapauksessa toivotan sinulle erittäin mukavaa kevättä ja kesää =)
Ystävällisin terveisin Joel Hubon Autosta."

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy