2009 Bnz 2,5 340Tkm käyntiongelma

Aloittaja Helminen, 20.03.24 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

Helminen

Eli reilun puoli vuotta olen auton omistanut ja tässä talven aikana on tullut esiin käyntiongelma. Kylmänä kone lähtee reippaasti käyntiin ja toimii normaalisti. Kiihtyy hyvin ja tyhjäkäynti normaali. Koneen /konehuoneen päästessä lämpimäksi rupeaa käynti sakkaamaan. Ensin auto nykii alhaisilla kierroksilla ja sitten se pahenee lähes kaikille kierrosnopeuksille. Tämän jälkeen kone sammuu, jos ei ole auto liikkeessä. Antoi vikakoodin, p0407 ja egr puhdistus ei auttanut, egr venttiilin vaihto myöskään muuttanut tilannetta. Ilmansuodatin vaihdettu. Mistä tämänlaista vikaa kannattaa lähteä purkamaan? Voiko konetilan releissä olla vikaa, mikä oirehtii tällä tavalla?

-Kiitos.

Helminen

Ja tosiaan suuttimien johtosarjan vaihdoin joulukuussa, ei vaikutusta tähän ongelmaan.

Kampiveivi

Tarkista kaikki sulakkeet ettei jokin ole palanut. Esim jarruvalon sulakkeen palaminen aiheuttaa moottorihäiriöitä joissain tapauksissa.
 Sitten johdotukset ja liittimet erityisesti sinne egr:lle.
Ei sellasta testeriä ole saatavilla jolla voisi testata ja tutkia moottorin toimilaitteiden toimivuutta sekä saada anturidataa ulos?
Ei muita koodeja tule? Voisiko vika olla kuitenkin jokin muu joka aiheuttaa nykimisen ja sen seurauksena vain tulee tuo egr häly?

Jultsu

Kammen tai nokan asentoanturit on perinteisesti oikutelleet lämmetessään, kylmänä saattavat toimia vallan hienosti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Helminen

Sen verran lisään vielä, kun auto on sammunut, se ei lähde käyntiin, ennenkuin on odottanut n. 5 minuuttia. Silloinkin vähän huonosti. Jos auto sammui esimerkiksi pihaan ja käynnistää seuraavana aamuna, täytyy starttia käyttää pidempään.

Jultsu

Kun auto on sammunut... kylmänä, kuumana, ei väliä?

vcds kiinni ja katselemaan anturiarvoja, sekä kylmältä että käyntilämpöiseltä koneelta. Suuttimien korjausarvoja ja lämpötila-antureiden arvoja nyt ainakin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Helminen

Kiitos vastauksista, tuo nokka-akselin tunnistin se voisi olla, ainakin usea sen aiheuttama vika tulee päälle.

Täytyy delphillä käydä läpi, kun vaan saa kaverin matkaan käyttämään konetta.

Helminen

Löytyykö kuvaa, missä tuo nokka-akselin anturi sijaitsee? Netistä ei meinaa kuvaa löytyä.

sprint

Tandempumpun kohdilla tulipellin puolella.

Helminen

Lainaus käyttäjältä: sprint - 24.03.24 - klo:17:52Tandempumpun kohdilla tulipellin puolella.

Ettet vaan puhuisi kampiakselin anturista?

Itse löysin tietoa, että nokan anturi olisi alipainepumpun alapuolella.

sprint

Lainaus käyttäjältä: Helminen - 25.03.24 - klo:17:16Ettet vaan puhuisi kampiakselin anturista?

Itse löysin tietoa, että nokan anturi olisi alipainepumpun alapuolella.
Tuo on yksi ja sama pumppu.

Helminen

Noniin, nokan anturi vaihdettu ja samat ongelmat jatkuu. Alkaa vähän tuskastuttamaan koko vika.

sprint

Oletko mitään livedataa saanut ulos ennen ja jälkeen vian?

Helminen

Noniin, tuli käytyä ajelulla kun oli lämpimämpiä kelejä. Volkkari toimi lähes moitteetta yli viikon ajan, käynnistys oli edelleen pitkä, kun oli ajellut aikaisemmin pidempään. Suuttimien korjausarvoissa oli heittoa, laitan pari esimerkkiä:

 Sylinteri1: 1,69 mg/h, S2: -0,96 mg/h, s3: -0,73 mg/h, s4: -0,94 mg/h, s5: 0,96 mg/h.

 Eri tilanne/ syöttö, S1: 2,73 mg/h, S2: -0,96 mg/H, S3: -0,99 mg/h, S4: -1,25 mg/H. S5: 0,47 mg/H.

Mitähän näistä voi päätellä? Suuttimen tiiviste falskaa? Eli viikon toimi todella hienosti, ei sammunut kesken ajon kertaakaan, mutta käynnistys oli edelleen pitkä.
 Eilen auto sammui pihaan ajon päätteeksi; Lämmin kone ja kokeilin antaa kierroksia jos kuuluisi jotain ylimääräistä. Kaasupolkimen kun nosti 3000rpm kohdalla kierrokset putosi ja sitten sammui. Polttoainesuodattimen toinen letku kuulosti imevän ilmaa tämän päätteeksi, sen ainakin aion uusia.

sprint

Minusta nuo suutinten arvot ok. Tiivisteet voisi aiheuttaa huonon käynnistyksen, mutta sammumista ei itsellä ole koskaan tapahtunu. Kokeile lähteekö paremmin käyntiin kun muutaman kerran käyttää virrat päällä. Ilma ääni polttoainelinjassa ei kuullosta hyvältä. Onko tuossa 2 vai 4 nippaa suodattimessa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy