Leon ajo-/ käyttökokemuksia

Aloittaja Ton-1, 10.05.11 - klo:17:02

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Tulipa käytyä äskettäin koeajamassa FR TDI 125 KW DSG ja täytyypi sanoa että on ihan hyvä ajaa, rengasmelusta tuossa on valitettu, sitä lienee hieman liikaa mutta itse ajo on kyllä aivan kohdallaan, ohjaus on tarkka ja keskittävä/palauttava, tehoa ihan riittämiin, ehkäpä hieman muovinen sisältä.

Jotenkin tuli olo että tämä ajo oli uusinto jostain viimeaikaisesta koeajosta ...... ja se oli Alfan uusi Giuletta, hirveesti muistuttavat ajolta toisiaan.

Ei ole oma Audi ihan noin sporttisen nautinnollinen ei.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Late

Iso muuten ero Leon I kopan ja Leon II kopan välillä rengasmelussa.. Nimittäin vanhemman Leonin hyväksi ;)

Itsellä toisena kulkineena tuollainen ykkös kopan Leon ;)


eGetin

Eikös sama ongelma ole myös Golf IV:n ja V:n välillä? IV on V:tä hiljaisempi kunhan rengastus on kohdillaan. Leonithan ovat pitkälti samoja autoja joten sinänsä ei yllätä.

Ton-1

Jäi antamatta huomio tuolle DSG-laatikolle, ihan kiva, mutta eivät ole mielestäni onnistuneet noissa D ja S ohjelmissa, D pitää liian matalia kierroksia ja S jo sitten melkein kokoajan 2 vaihdetta pienempänä, tossa välissä ois kait se sellanen hyvä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Raudo

Ite ajellut nyt vajaa 10t DSG FR:llä ja täytyy kyllä yhtyä tuohon edelliseen. Lisäksi laatikko vaihtaa aika herkästi pari pykälää pienemmälle jos yrittää tehdä "puoli reippaan" kiihdytyksen mikä ei sinänsä vaatisi pienempää vaihdetta. Tai ehkä en vaan osaa painaa tarpeeksi rauhassa kaasua;), no aika näyttää oppiiko sitä. Tän hetkinen mielipide on ettei DSG ollut lisä eurojen väärti, auto on kyllä makea ajettava.
Ex Leon FR 2.0 TSI DSG
     Leon FR 2.0 TFSI

Hsippe

Reilu 11 tkm on nyt tullut omaan 1.6tdi:n mittariin ja kohta pitäis tehdä eka 15 tkm ö-vaihtohuolto, ostin siis karvan käytettynä.

Alla muutamia huomioita:
- 1.6 / 77 kW vie kyllä riittävästi tietenkin enenpi olis kivempi, koneen moottorin luonne on kyllä mukava, parempi kuin vanhat pumpparit
- kulutus OK mutta ei niin pieni kuin ohjeluvut antais ymmärtää.
- radion näyttö surkea päivänvalossa, vähän parempi pimeessä (Golfin sininen väri kyllä jotenkin parempi)
- rengasmelu kokolailla karsea jopa 15" peruskumeilla saati sitten 17" pyörillä
- huoltoväli vain 15tkm eikä voi koodata LL:lle (ainakaan Laakkosen mukaan) vaikka uudella koneella ja 2011 malli, "vähän" uudemmissa kävis...
- ajettavuus ihan OK

Kävin myös viikolla ajamassa 125kW FR:ää ja liikkuuhan se kivasti muttei siitä kyllä hirveätä vaihtokuumetta jäänyt. Väliä olis pitänyt kuitenkin latoa noin 10tâ,¬ ja silti ei kottero olis muutunut kovin paljoa...

No mä vaan ajan ja vaihdan öljyjä enkä jaksa näitä nelipyöräisiä sen kummemmin hifistellä...

Ai niin onko kukaan purkanut keskikonsolin muoveja siitä vaihdekepin - kässärin tienoilta? Pitäis takapenkkiläiselle laittaa oma 12V pistorasia.

Uppe

Nyt on hiukan yli vuoden ja 34tkm ollut tuo FR alla eikä ole minkäänlaisia ongelmia ollut. Kulutus on jatkuvasti 5-6 litran välillä mikä on tosi vähän verrattuna kulkupuoleen. Öljyä tms. ei ole tarvinnut lisäillä,renkaat kuluvat ihmeen nopsaan... ::)
Pari huomiota kuitenkin missä olisi parantamisen varaa. Nuo ksenonvalot,varsinkin lähivalot voisivat olla paremmatkin kantamaltaan,ainakin montaa sellaista olen ajanut sekä tuo melu on aika kovaa. Omani massautin ja samalla tehtiin äänenvaimennuskäsittely joka auttoi jonkin verran mutta ääntä löytyy vieläkin. Kuitenkin täysin tyytyväinen ostokseen.

Cyclic Stig

Leon FR Tdi on kyllä hinta vs. suorituskyky vs. kulutus-suhteeltaan Vag-konsernin ehdotonta eliittiä, ämpärimuovisesta sisustasta huolimatta. Liikkuu iloisesti, on luokassaan erinomainen ajettava ja näyttääkin sopivan erilaiselta.

Thorgen

Hieman ilmeisesti järjestelty joskus (päin p** ;), mutta löytyy vanhempikin threadi samasta aiheesta jossa on muillekin kokemuksia.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1040.0;topicseen

Mutta jatketaan tähän, eli juuri 60tkm huolto takana ja autolla ikää kohta se neljä vuotta. Puolet siitäkin piristettynä. Ainut "ongelma" tähän asti on ollut lokilämppärin löystyminen joka huomattiin 45tkm huollossa, josta kiitos menee varustelulle myyjäliikkeelle.

Kone käy täydellisesti, eikä tuota toisessa threadissa mainittua ongelmaa hihnapyörissä ole onneksi ilmaantunut. Hyvä kuitenkin pitää mielessä.

Offtopic:
Huomionarvoinen juttu 60 tkm huollon jälkeen. Huomasin auton käytöksen selvästi terävämmäksi alakierroksilla. Muuta syytä en keksi kuin ilmansuodattimen. Ilmeisesti tämä loskaisilla ja suolaisilla teillä ajaminen, joka saa vahvan kuorrutuksen jo auton ulkopuolellekin, on selkeästi haittaava tekijä. Ymmärrettäväähän se lienee, että se pöly joka paskoittaa auton ulkopinnan niin vahvasti useita kertoja talvessa, pääsee varmasti myös moottorin imuun. Eli suosittelen vaihdattamaan ainakin sen putsarin vähintään 30tkm välein. Eihän tässä tosiaan missään Euroopan olosuhteissa ajeta.

mikam78

Mitä kuului 60tkm huoltoon?paljon meniâ,¬?

tommyt

Tuli vaihdettua diesel Corolla vuoden 2010 1.8 TSI:hin ja täytyy sanoa että taas alkoi autoilu maistumaan. Tulihan sitä tehoa 70hv ja vääntöäkin 60Nm lisää, ainakin paperilla. Auto kulkee kuin juna mutta ohjaus on silti mukavan kevyt. Melua tuntuu lähtevän kesärenkaistakin vähän reilummin mutta äkkiä se korva siihen mukautuu. Stylen varusteetkin tuntuvat riittäviltä. Toivotaan että tämä yksilö ei ole perso öljylle.  :) Nyt täytyy vaan sitten kerätä niitä kokemuksia, toivottavasti positiivisia.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Uppe

Mullakin Leonissa nyt 51tkm mittarissa ja moitteetta on mennyt,edes polttimoa ei ole tarvinnut vaihtaa. 17" talvirenkailla ja -rajoituksilla kulutus taas viiden litran pinnassa.

tommyt

Onko muut huomanneet että peruutusvalo olisi sellainen että se ei valaise mitään? Löytyykö siihen mitään helppoa keinoa saada lisätehoa? Jossain ulkomaisessa foorumissa oli juttua ksenon-pakkivalosta malleihin Leon/Golf mutta eipä sellaista jaksais alkaa asentelemaan. Siellä tykkäsivät käyttää sitä pakkivaloa myöskin takapuskurissa roikkuvien "iloksi" erillisen katkaisijan avulla.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Dirti

Meikäläisellä oli edellisenä ajokkina 2008 vuoden Leonin Ecomotive malli, eli siis 1.9 tdi pumppari, autossa myyntihetkellä mitarissa 55000 km. Autossa ei ollut mitään vikaa, paitsi tuplamassa vauhtipyörästä johtuvat nykimiset kun lähti kylmänä liikkeelle. Kytkin vaihdettiin tuon takia uuteen 18000 km kohdalla ja auto oli hyvä seuraavat 10000 km. Kuulema kosteus aiheuttaa tuon nykimisen, mikä häviää hetken ajamisen jälkeen. Auto tosiaan oli suht kova sisämelultaan, eikä massaus paljoa auttanut (finikor). Autosta jäi kaiken puolin hyvä kuva eikä mitään ihmeellistä valittamista ollut. Alavääntö parani ja kulutus tippui kun laitoin paperisen ilmasuodattimen tilalle K&N suodatinpaneelin.

Plussat:

- Ajo-ominaisuudet
- Kulutus
- Ecomotive mallin vaihdelaatikon välitykset (tottumus ja makuasia)
- Vakio varustetaso

Miinukset:

- Sisämelu
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Hefner

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 30.12.11 - klo:16:30
Onko muut huomanneet että peruutusvalo olisi sellainen että se ei valaise mitään? Löytyykö siihen mitään helppoa keinoa saada lisätehoa? Jossain ulkomaisessa foorumissa oli juttua ksenon-pakkivalosta malleihin Leon/Golf mutta eipä sellaista jaksais alkaa asentelemaan. Siellä tykkäsivät käyttää sitä pakkivaloa myöskin takapuskurissa roikkuvien "iloksi" erillisen katkaisijan avulla.


Mulle on tulossa omaan 7w teholed, joista tuolla yhdessä topicissa on ollut juttua. Katotaan miten valaisee :)

Tulee muuten 2 kpl, eli yks ylimääräinen....
Virman piikkiin ProAce:)

Hsippe

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 30.12.11 - klo:16:30
Onko muut huomanneet että peruutusvalo olisi sellainen että se ei valaise mitään? Löytyykö siihen mitään helppoa keinoa saada lisätehoa? Jossain ulkomaisessa foorumissa oli juttua ksenon-pakkivalosta malleihin Leon/Golf mutta eipä sellaista jaksais alkaa asentelemaan. Siellä tykkäsivät käyttää sitä pakkivaloa myöskin takapuskurissa roikkuvien "iloksi" erillisen katkaisijan avulla.

Tuossa koko ketju peruutusvalon parantelua...
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7563.0

tommyt

Kiitoksia vastauksista. Nyt vain pähkäillään että hommaisko 9W linssiledin vai sen useamman ledin "patukan".
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Nipademu

Moro,

Perheen ns. kakkosautoksi puntaroinnissa Leoni. Todennäköisesti Diesel ja vm. 2008 tai uudempi, hinluokka alle 16 000. Mitä noita Leoneja katsellessa kannattaisi huomioida? Mitkä on suurimmat erot Reference ja Stylance varustuksella? Miten kattava tuo 2009 uudistus on ollut? Ei ainakaan erota äkkiä ulkoapäin mitenkään.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 14.01.12 - klo:11:39
Moro,

Perheen ns. kakkosautoksi puntaroinnissa Leoni. Todennäköisesti Diesel ja vm. 2008 tai uudempi, hinluokka alle 16 000. Mitä noita Leoneja katsellessa kannattaisi huomioida? Mitkä on suurimmat erot Reference ja Stylance varustuksella? Miten kattava tuo 2009 uudistus on ollut? Ei ainakaan erota äkkiä ulkoapäin mitenkään.

Referencessä ei ole esim automaattista ilmastointia, Stylessä taas oikeestaan ne herkut mitä tarvitsee. 2009 uudistus toi uudet säätimet ilmastoinnille, uuden radion ja jotain pieniä uudistuksia ( korjatkaa ja lisäilkää mitä en muista). Jos oisit ollu liikkeellä heinäkuussa ostoaikeissa niin olisin voinut myydä 16000â,¬ mun ex leonin, 2008 vm. 1.9 TDI Ecomotive. Kohta noita leoneita saa vähän halvemmalla kunhan julkaisevat uuden mallin.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

tommyt

Style/Stylancessa on nahkaratti, vakionopeussäädin ja automaatti-ilmastointi ym. pienempää varustetta. Kojelaudan ilme on vähän siistimpi facelift-mallissa, keulassa on pienempi S.

Minä en paljoa miettinyt kun Leonin hommasin mutta nyt olen huomannut että tuokin 1.8TSI pitää öljystä. Vielä 6tkm matkaa seuraavaan huoltoon ja vajaan litran verran öljyä olen nyt lisännyt. Saa nähdä riittääkö se seuraavaan huoltoon asti.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Kapa

Käy Nipademu katsomassa ihan uusiakin Seat kärryjä. Viimeistely parempi kuin aiemmin ja varustelu myös. Katso myös Ibiza ST joka uutena varmasti samanhintaista käytettyä Leonia vastaava.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 14.01.12 - klo:23:29
Käy Nipademu katsomassa ihan uusiakin Seat kärryjä. Viimeistely parempi kuin aiemmin ja varustelu myös.
Ei Seattien viimeistelyssä ole ollut mitää vikaa enää vuosiin jos puhutaan esim. osien yhteensopivuudesta jne. Sen sijaan sisustan materiaalit evät ole muuttuneet miksikään, sitä Etolan halpaa ämpärimuovia löytyy edelleen joka mallin kojetaulusta, poislukien Exeo. Joka taas ei olekkaan oikeasti Seatti...

Nipademu

Alkaa kallistua valinta tuohon 2007-2008 FR Tdi:n. Vielä jos kauppiaiden kanssa päästään välirahasta sopimukseen, niin taitaa tulla Etelä-Suomen keikka. :) Tuon Stylencen sais kyll useamman tonnin halvemmalla, mutta... Hauskuus taitaa kuitenkin olla paremmin kohdallaan tuon FR:n kanssa.  ;D

Edit: Kohta lähtis "Paku" halvalla ;)
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

tommyt

FR:ssä taitaa olla sporttipenkit vakiona ja niihin ei kovin raamikas karju välttämättä mahdu mukavasti mutta jos mahtuu niin on kyllä hyvät sivutuet selkänojassa.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 20.01.12 - klo:12:37
FR:ssä taitaa olla sporttipenkit vakiona ja niihin ei kovin raamikas karju välttämättä mahdu mukavasti mutta jos mahtuu niin on kyllä hyvät sivutuet selkänojassa.

Sen takia tässä onkin karpattu! :D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Hefner

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 20.01.12 - klo:12:37
FR:ssä taitaa olla sporttipenkit vakiona ja niihin ei kovin raamikas karju välttämättä mahdu mukavasti mutta jos mahtuu niin on kyllä hyvät sivutuet selkänojassa.

Ainakin mun 95 kilonen p**** mahtuu hyvin penkkiin  ;D
Ja on kyllä napakat istua.

4 kuukauden ajoilla olen ollut todella tyytyväinen omaan FR:ään, 12000km ajettuna ja kulutus pyörii 6 litran pinnassa. Ja saa kyllä kenkiä ihan rauhassa, ei juurikaan kulutusta heiluttele. Webasto pyörii n 30 min vähintään kahdesti päivässä, joten akku saattaa olla kohta vaihdon tarpeessa.

Xenoneilla näkee pirun hyvin ja muutkin varusteet on omaan käyttöön riittävät. Ainut miinus on rengasmelu, jopa 17" kitkarenkailla, mutta niihin olen jo tottunut. 3. Seatti alla  :D
Virman piikkiin ProAce:)

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Hefner - 20.01.12 - klo:23:01
Ainut miinus on rengasmelu, jopa 17" kitkarenkailla, mutta niihin olen jo tottunut.
Aikalailla tyypillistä Seatille (+muovisuus). Mikäli noiden kahden asian kanssa pystyy elämään niin kyyti on muuten ihan laadukasta ja hinta vs. laatu vs. varusteet-suhde on kyllä hyvin kohdallaan. FR Tdi on loistava "budget-gti".

tommyt

Jep, vakio 16" rengastuskin pitää kohtuu reipasta ääntä mutta ei ole itseäni haitannut kun ajettavuus on kohdallaan.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Nipademu

Joo, 2007 Tdi FR taitaa kotiin ensiviikonloppuna rantautua. Myyjän kanssa on jo välirahasta keskusteltu ja rahoituksenkin pitäisi kyllä järjestyä. Onks tuossa joitakin juttuja, mitä pitäisi vilkaista tarkemmin kun menee käytettyä katsomaan? Myyjän mukaan pitäisi olla erinomaisessa kunnossa.

Onks kukaan yrittänyt pienentää tuota ajomelua esim. ovien ja pyöräkoteloiden bitumoinnilla?
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Dirti

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 21.01.12 - klo:12:23
Joo, 2007 Tdi FR taitaa kotiin ensiviikonloppuna rantautua. Myyjän kanssa on jo välirahasta keskusteltu ja rahoituksenkin pitäisi kyllä järjestyä. Onks tuossa joitakin juttuja, mitä pitäisi vilkaista tarkemmin kun menee käytettyä katsomaan? Myyjän mukaan pitäisi olla erinomaisessa kunnossa.

Onks kukaan yrittänyt pienentää tuota ajomelua esim. ovien ja pyöräkoteloiden bitumoinnilla?

Oma kohtaset kokemukset leonin bitumoinnista on seuraavanlaiset, takakontin pohja, takapenkin alaosa ja muovilokarit. Koko automassattu+nuo, eikä auto hiljainen ollut. Tosin kun alottaa vainentamisen niin faktahan on että kannattaa vaimentaa joka puolelta jotta lopputulos olisi hyvä....

Itse tarkkailisin tuossa autossa että täristääkö kytkin kylmänä....
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy