Valosensorin toiminta tuulilasin vaihdon jälkeen + uuden suuttimen asentaminen

Aloittaja Octavianollakasi, 17.09.23 - klo:11:09

« edellinen - seuraava »

Octavianollakasi

Hei. Ongelma ei varsinaisesti ole Audissa vaan Seat Exeossa, joka kuitenkin on = Audi A4 B7.
Olen havahtunut vasta vuosia tuulilasin vaihdon jälkeen, että koelautaan syttynyt keltainen varoitusvalo (liitteenä selostekuva ohjekirjasta) tarkoittaa sitä, että valoanturi, joka ohjannee mm. päivävaloja ei syystä tai toisesta toimi. No tämä syykin on todennäköisesti tuulilasin vaihdossa, joka joitakin vuosia sitten tehtiin. Tuolloin en vain tajunnut vetää mitään yhtäläisyysmerkkejä tuulilasinvaihdon ja kyseisen varoitusvalon välille. Nyt on turha enää tuulilasinvaihtajaa asiasta syyttää, kun kuittiakaan vaihdosta ei löydy varmasti, eikä luultavasti mitään muutakaan dokumenttia. Olen kuitenkin lukenut, että tämä anturi pitäisi aina vaihdon jälkeen "sopeuttaa" autoon. Voi myös olla niin, ettei anturia ole asennettu kunnolla. Anturin osanumero on 8P0907539A ja sitä näytetään käytettävän useassa vag-konsernin automallissa. Kysymys kuuluu, onko jollakin kokemusta tämän moduulin "sopeuttamisesta" autoon, tai muutoin kiinnostusta asiaa esim. Ross-Techillä tutkia? Samalla olisi toinenkin juttu, kun tilasin yhden uuden suuttimen 2.0 Tdi koneeseen CAGA. Auto on alkanut käynnistyä huonosti ja alavääntö mennyt heikoksi. Auto sammuu todella helposti. Suutinputkissa huomaa sellaisen eron, että yksi putkista "värähtelee" hyvin voimakkaasti. Oletin mututulla, että ainakin tässä suuttimessa voisi olla jokin vika. Tiedän, että suuttimet pitäisi vaihtaa kaikki yhtäaikaisesti, mutta haluaisin nyt kuitenkin kokeilla yhden uusimista, kun sellaisen kohtuuhintaisesti sain. Täyttä sarjaa ei tällä myyjällä ollut edes tarjota. Siksi ehkä oli edullinen. Suuttimien ajokilometreillä on kuitenkin iso ero, mikä saattaa osoittautua ratkaisemattomaksi ongelmaksi. Minun on annettu ymmärtää, että suuttimien pitäisi olla jokseenkin saman verran kuluneita, jotta niiden yhteiselo voisi toimia. Nyt kuitenkin vanhat suuttimet noin 400 tkm ajettuja (ellei ole joskus uusittu) ja uudella suuttimella 180 tkm.
Jos joku Tampereen seudulla aiheesta/aiheista jotain ymärtää tai haluaa oppia ymmärtämään, niin avusta voidaan jopa hieman korvata.


Octavianollakasi

Eihän tuo anturi tainut olla edes tuulilassa vaan koelaudassa. Ainakin tämän videon mukaan https://www.youtube.com/watch?v=Gr0gxQ3FBVc
Luin kyllä jostakin, että mm. tämän anturin herkkyyttä voi Ross-Techillä säädellä

rampas

Kojelaudan anturi liittynee ilmastoinnin ohjaukseen. Sadeanturi on taustapeilissä, lasin vaihdon yhteydessä mahdollisesti laitettu vanha geelityyny lasin ja anturin väliin, tai sinne on jäänyt ilmakupla.
Edit: onpa niitä johtoja onnistuttu katkaisemaankin useasti lasin vaihdon yhteydessä, joko peilin luota tai a-pilarin luota.

Tos®

MK5 Golffiin joskus jälkiasensin sadetunnistimen ja tosiaan kannattaa katsoa onko sadetunnistimen ja tuulilasin välissä ilmaa? Toki luulisin ettei ilma vaikuta valoanturin toimintaan, pyyhkijät tosin voi olla toimimatta.
Peilikin irtoaa varsin helposti, kun ottaa ensin suojamuovit pois. Voi olla että liitin on huonosti paikallaan, se oli vähän työläs laittaa paikoilleen.

VCDS kyllä näyttää mistä vika johtuu ja anturia pystyy mukauttamaan jos pyyhkijät huitoo miten sattuu uudella lasilla tai valot kytkeytyy liian varhain.
Ohje varmaan pätee muihinkin tuon ikäisiin
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Golf_(1K)_Rain/Light_Sensor

Tein excelillä kaavion, jolla sai sopivat korjausarvot tuon ohjeen mukaisesti.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy