2.0 TDI moottorivalo palaa

Aloittaja Pontus, 11.09.23 - klo:09:22

« edellinen - seuraava »

Pontus

300 000km ajettu Seat Exeo 2010vm 2.0 TDI.

Moottorivalo syttyy säännöllisen väliajoin, mutta sammuu yhtä nopeasti kuin on syttynytkin. Pari kertaa käytetty vianetsinnässä josta löytynyt seuraavat vikakoodit:

P200200, Hiukkassuodattimen teho kynnysarvon alapuolella.
P201500, Vaihteleva imu asemaanturipiiri, alue/toiminto ongelma. Satunnainen.
P068A00, ECM/PCM-tehoreleen virraton teho - Liian aikainen.

Huollossa sanoivat, etteivät tarkkaan pysty määrittelemään vikaa, mutta epäilivät imusarjaa. Tarkempi vian määritys ja imusarjan vaihto arvioilta 3000â,¬. Löytyisikö täältä vinkkejä ja kokemuksia samanlaisista ongelmista? Mitä kannattaisi tehdä?

sonic

Hmm, imusarja on pätkä kaarelle taivutettua alumiinia tai tuossa varmaan muovia, en oikein saa mieleen,että mikä tuossa voisi hajota,ajettu 300tkm, joten lähtisin siitä että vikakoodien lukua/tulkintaa sellaiselle taholle jossa tietämystäkin on, lähtien vaikka DPF paine-eroista....

Jultsu

Onkohan kyseessä tämä vika:

https://www.youtube.com/watch?v=JzVyiugDE1w

Imusarjat on nykyisin myös täynnä tekniikkaa, kaukana on ajat kun ne oli tehty pelkistä putkista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Tuohon P2015 vikaan voisi auttaa korjausarja, joka sennetaan säätöläppieen moottorin kaveriksi. Löytyy esim. minulta. Jos imusarja on muovinen, niin vaatii irroituksen ja samalla kannattaa puhdistaa karstat pois.

P068A vikaan kannattaa kokeilla vaihtaa ECU:n jännitesyötön rele. Saattaa löytyä moottoritilan rele/sulakelaatikosta.

Hiukkasuodattimelle pakkopoltto. Pitää käynnistää testerillä esim. VCDS tai OBD11. Testerillä näkee myös paine-eron, joka pitäisi tyhjäkäynnillä olla alle 7mBar (jos oikein muistan).

sonic

No niin joku tietää, en ole näköjään Yetin imusarjaa joutunut vielä ropaamaan, siellä lienee myös nuo säätöläpät, aika paljon tietoa mistä lähtee eteenpäin...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy