Touareg 2015 etukamera pimeänä

Aloittaja jouareg, 08.09.23 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

jouareg

Touaregia tekisi mieleni, ja löysin suhteellisen sopivan yksilön josta on kauppoja väännetty. Haittapuolena tässä on, että etukamera ei toimi, ks. kuva. Aikaisemmat autoni on olleet pääasiassa karvalakkimalleja, joten sähköhärveleiden ongelmat ei ole tuttuja käyttöautoissa. Onkohan mitään mahdollisuutta että kamera lähtee toimimaan pelkän fyysisen kameran vaihdolla, vai tarvitseeko tälläinen vielä jotain kalibrointia lisäksi? Kannattaako lähteä itse vaihtamaan, vai pitääkö viedä johonkin pajalle? T. VAG-newbie.

JMAS

Ainakin teoriassa tarvitsee kalibroinnin, mutta en tiedä toimiiko kamera ilmankin sitä (antaen vain ehkä hieman väärää kuvaa suhteessa autoon?).

Kalibrointia varten tarvitsee tietynlaiset graafiset testikuviot ja laseretäisyysmittarin ainakin, sekä tietenkin VCDS työkalun tai vastaavan (en tiedä  varmaksi onnistuuko tämä VCDS:llä).

Ei välttämättä ole halpaa teetää kalibrointia ja toisaalta, voipi olla vaikea tehdä itse, jos ei löydä jostakin noiden testikuvioiden tarkkoja mittoja. Omaan autoon tehtiin takuun piikkiin etukameran vaihto (kamera oli noin 475e kun itse kysyin hintaa marmorilta) ja kalibrointi+kamera vaihdettuna SAHilla oli 800e (mutta en tiedä oliko myyjäliikkeellä mitään sopparia SAHin kanssa eli joutuisiko itse teetettynä maksamaan enemmän vaiko ei).

jouareg

Kiitos tiedoista! Kunhan saan auton niin täytyy varmaan ensi tutkia että liitoksissa jotain epäilyttävää. Sitten joko kamera, johto tai molemmat uusintaan jos tulisi sillä kuntoon. Googletuksen perusteella VCDS:llä kalibrointi saattaa joko onnistua tai sitten ei, mutta vaatii kuitenkin ne 8 metriset kalibrointimatot. Jos kalibrointi on välttämätön, niin teetän sen varmaan jossain liikkeessä.

VCDS täytynee kuitenkin laittaa hankintalistalle. Tälläiset vikakoodit sieltä löytyi geneerisellä skannerilla:

jouareg

Unohdin vastata tänne - Homma tuli kuntoon pelkällä kameran vaihdolla. Ei vaatinut kalibrointia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy