2018 Octavia Start/Stop asetuksen muisti

Aloittaja hapansilakka, 02.09.23 - klo:14:34

« edellinen - seuraava »

hapansilakka

Start/stopin poistaminen käytöstä on aihe joka näyttää tulevan usein puheeksi eri foorumeilla.
Tässä yksi helppo ja edullinen tapa poistaa se käytöstä. Hintalappu reilu kymppi.
Aliexpressiltä pieni start/stop canceler mokkula, joka siis muistaa napin asetuksen käynnistysten välissä.
Mukaan tulee pieni työkalu jolla saa nappirivistön helposti irti keskikonsolista.


Asennus on helppo homma.
Nappirivistä irtoaa kun kampeaa toisesta päädystä ja sitten sormilla nostaa koko rivistön suoraan ylös.


Ja mokkula toimii juuri niin kuin pitää.

Kun auton käynnistää tulee heti ilmoitus, että S/S on deaktivoitu.
Sitten voi esim. katsastukseen painaa sen takaisin päälle tarvittaessa.


Linkki tuotteeseen:
https://www.aliexpress.com/item/1005003021631337.html

Edit: Jos se ei ole itsestäänselvää, niin tuote kytketään sarjaan napille menevien johtojen ja nappirivistön väliin.
2018 Octavia 1.4 TSI (110 KW)

lassemk

Voin suositella tätä myös, oli ”vanhassa” 2018 golffissa ja nykyään ”uudessa” 2017 passatissa. Golffissa vaikka ohjelmoi jänniterajalla itse start stopin pois käytöstä, niin eco coasting oli silti käytössä start stop moodissa. Ainoa tapa jonka keksin oli tämä palikka väliin niin kaikista start stopin murheista pääsi eroon ilman jatkuvaa napin painamista.

Muistelisin että maksoin tästä 8, toimitettuna.

jppetteri

Mikä siinä start-stopissa niin hirveästi harmittaa että se pitää eliminoida? Itsellä ollut autoissa vuodesta 2009 lähtien ja en ole kokenut mitään murhetta tai haittaa. Enemmän nykyään tulee ihmeteltyä, että miksikäs se moottori hyrisee vaikka seistään valoissa paikallaan, kun pitäisi olla sammuksissa.

petrisa

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.09.23 - klo:18:07
Mikä siinä start-stopissa niin hirveästi harmittaa että se pitää eliminoida? Itsellä ollut autoissa vuodesta 2009 lähtien ja en ole kokenut mitään murhetta tai haittaa. Enemmän nykyään tulee ihmeteltyä, että miksikäs se moottori hyrisee vaikka seistään valoissa paikallaan, kun pitäisi olla sammuksissa.

Start/stop on ihan perseestä  >:(.

Ocu III on minulla ensimmäinen auto, jossa sellainen on ja siitä oli päästävä heti eroon "pysyvästi".
Ohjelmoin VCDS:n avulla juurikin tuolla jänniteraja-arvolla sen niin, ettei se käytännössä koskaan toimi, vaikka muka on päällä.

Se aiheutti ihan käytännön pahan ongelman DSG- laatikolle esim. seuraavassa tilanteessa:
- auton pysäköi autotallissa
- auton moottori sammui
- autoa olikin tarve vielä hiukan liikuttaa eteenpäin lähemmäs seinää
- auto ei tietenkään ensin liiku mihinkään
- kone starttaa ja auto liikahtaakin liikaa eteenpäin. koska jarrun avulla tapahtuva ryömittäminen ei toimi kuten yleensä

Ja kyllä ihan liikennevalolähdötikin on minusta melko ryntääviä koneen startatessa ja sitten rytkähtää liikkeelle  :o

jppetteri


Tuo "liikennevalolähtöjen ryntäävyys" on pikkasen itsestäkin kiinni. Jos kaasua käyttää täysin tunnottomasti, lähdössä pedal-to-the-metal -tyylisesti niin varmasti ryntää. Mutta ensi pikkuhipaisu kaasulla, moottori lähtee käyntiin ja sitten normaali liikkeellelähtö niin eipä juuri ryntäile. No tota mun dieseliä ei saa tosin ryntäämään millään, vaikka haluaisikin.

Oikeastaan start-stop harmittaa kaikkein eniten nykivässä ruuhkassa jossa mennään auton mitta eteenpäin ja taas pysähdytään. Niissä pitää sitten laittaa off-asentoon siksi aikaa kunnes pääsee selvemmille vesille. Mutta ainakin itsellä tosiaan noita tilanteita on hirvittävän harvoin.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.09.23 - klo:18:07
Mikä siinä start-stopissa niin hirveästi harmittaa että se pitää eliminoida? Itsellä ollut autoissa vuodesta 2009 lähtien ja en ole kokenut mitään murhetta tai haittaa. Enemmän nykyään tulee ihmeteltyä, että miksikäs se moottori hyrisee vaikka seistään valoissa paikallaan, kun pitäisi olla sammuksissa.

Vähän samoilla ajatuksilla itsekin. Kävin yksi päivä lähikaupassa kävellen ja kun kävelin suojatien yli niin punaisissa liikennevaloissa oli noin kymmenen autoa joista yhtä lukuunottamatta kaikki odottivat valoissa täysin äänettöminä ja tämä yksi sitten ruksutti tyhjäkäyntiä. Kyllä siinä ainakin itelle tuli aika daiju fiilis kun muuten on ihan hiljaista ja sitten yksi auto pörisee ihan paikallaan ollessa. Saattoi toki olla tässä yhdessä autossa vaikka DPF poltto päällä tjs jonka takia ei sammunut valoihin, sen verran tuoreen näkönen se auto kyllä oli että varmasti oli start/stopilla varustettu.

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 02.09.23 - klo:18:34
Start/stop on ihan perseestä  >:(.

Ocu III on minulla ensimmäinen auto, jossa sellainen on ja siitä oli päästävä heti eroon "pysyvästi".
Ohjelmoin VCDS:n avulla juurikin tuolla jänniteraja-arvolla sen niin, ettei se käytännössä koskaan toimi, vaikka muka on päällä.

Se aiheutti ihan käytännön pahan ongelman DSG- laatikolle esim. seuraavassa tilanteessa:
- auton pysäköi autotallissa
- auton moottori sammui
- autoa olikin tarve vielä hiukan liikuttaa eteenpäin lähemmäs seinää
- auto ei tietenkään ensin liiku mihinkään
- kone starttaa ja auto liikahtaakin liikaa eteenpäin. koska jarrun avulla tapahtuva ryömittäminen ei toimi kuten yleensä

Ja kyllä ihan liikennevalolähdötikin on minusta melko ryntääviä koneen startatessa ja sitten rytkähtää liikkeelle  :o

Nämä VAG autothan ei pääsääntöisesti käyttäydy parkkeerauksessa tolleen. Siis jos on automaattivaihteinen VAG niin se menee parkkipaikkapyörityksessä sellaiseen moodiin ettei sammuta autoa todellakaan kovin herkästi, jos oikein muistan niin ex. Passatti ja ex. Golf sanoi siellä start/stop valikossa "manouvering mode" ja sillon tosiaan auto ei sammu. Toi tila aktivoituu kun ajaa hiljaa niin että renkaat on tarpeeksi linkussa tai käyttää pakkia päällä ja tila lähtee pois jos laittaa vaihteen P-asentoon tai eteenpäinajaessa nopeus nousee jonkun (ehkä 25km/h) nopeuden yli. Eli auto ei todellakaan sammuile jatkuvalla syötöllä parkkipaikkapyörityksessä.

Tietysti jos tilanne on se että ajaa täysin suoraan ja suoraan ajaminen päättyy suorassa olevaan parkkiruutuun niin sitten auto varmasti sammuu.

Itellä vielä sellanen fiilis että toi turha tyhjäkäynti varmaan paskoo niitä dpf suodattimia ja egr venttileitä enemmän mitä se lämpimän moottorin starttaaminen, sammuksissa oleva moottori ei ainakaan aiheuta hiukkaspäästöjä ja tuki suodattimia.

Onneksi uudemmissa vag laitteissa toi start/stop off nappi on laitettu kosketusnäyttöön niin sen ranettaminen noilla kaapeleilla ei enää onnistu.

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.09.23 - klo:19:22
Oikeastaan start-stop harmittaa kaikkein eniten nykivässä ruuhkassa jossa mennään auton mitta eteenpäin ja taas pysähdytään. Niissä pitää sitten laittaa off-asentoon siksi aikaa kunnes pääsee selvemmille vesille. Mutta ainakin itsellä tosiaan noita tilanteita on hirvittävän harvoin.

Tämä ihan totta ja siksi se start/stop off nappi on hyvä olla. Melkein kaikissa muissa tilanteissa siitä sammumisen estämisestä ei ole mitään todellista hyötyä.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

hapansilakka

Sehän on jokaisen oma mielipide ja makuasia tykkäkö siitä vai ei.
Itse en voi sietää sitä. Ja se viive mikä siinä on ei ainakaan lisää turvallisuutta. Jos väärässä paikassa auto ei käynnistykkään tai ei pääse heti kiihdyttämään kun pitäisi...
Onko todennäköistä, että näin käy? Ei. Onko mahdotonta? Ei.
Polttoaineen määrä mikä säästyy on loppupeleissä aika pientä. Nekin säästöt saattaa mennä taivaan tuuliin kun muut osat kuluvat ennenaikaisesti. Tämä vaan omaa mutuilua siis.  ;)

Noh, tällä ratkaisulla sitä voi halutessaan käyttää. Vcds ratkaisuilla se on kokonaan pois pelistä.
2018 Octavia 1.4 TSI (110 KW)

petrisa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.09.23 - klo:20:36

Tietysti jos tilanne on se että ajaa täysin suoraan ja suoraan ajaminen päättyy suorassa olevaan parkkiruutuun niin sitten auto varmasti sammuu.


Itselläni on juuri tuo tilanne.
En pyörittele autoa missään parkkipaikalla, vaan ajan sen suoraan autotalliin, niin kotona kuin työpaikallakin. Vastassa on keulalla aina seinä. Pysäköitäessä piti aina huolehtia start/stop- päällä, ettei auto vaan yhtään pysähdy, muuten sammui herkästi. Mikäli tämän jälkeen halusikin vielä siirtää autoa aavistuksen eteenpäin, parkkitutkaa hyväksi käyttäen toki, niin oli tosi ärsyttävää starttaavan koneen takia.

Kovin montaa viikkoa en jaksanut tuota keksintöä katsella ja joka kerta otttaa sitä napista pois päältä, vaan ryhdyin selvittämään miten sen saa pois pysyvästi.

lassemk

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 02.09.23 - klo:18:07
Mikä siinä start-stopissa niin hirveästi harmittaa että se pitää eliminoida? Itsellä ollut autoissa vuodesta 2009 lähtien ja en ole kokenut mitään murhetta tai haittaa. Enemmän nykyään tulee ihmeteltyä, että miksikäs se moottori hyrisee vaikka seistään valoissa paikallaan, kun pitäisi olla sammuksissa.

Itseä ärsytti suunnattomasti se, että myös matka-ajossa moottori sammuilee koko ajan, parhaimmillaan löysäät kaasua hetkeksi, moottori sammuu ja hetken kuluttua joutuu kiihdyttää niin moottori käynnistyy. Kuinkakohan tervettä jatkuvat muutaman sekunnin sammuttelut oikeasti on moottorille, akulle ja starttimoottorille? Itse inhosin myös parkkipaikkaveivaamisessa kun moottori sammuu koko ajan. Sen lisäksi pysähdyt hetkeksi, jonka jälkeen on pakko käynnistää taas napista auto.

Eco coasting tuolla start stopilla oli hirveä kokonaisuus, välillä erittäin nykivää menoa ja tuon moottorin käynnistymisen huomasi aina selkeästi kun tarvi kiihdyttää nopeasti sen jälkeen kun rullailee hetken moottori sammuksissa. Puhumattakaan viiveestä ohitustilanteissa. Rullaustoiminnosta en muutenkaan tykännyt, kun kaasusta höllää, moottorijarrua ei ole vaan on jokaikinen kerta pakko näpäyttää jarrupoljinta. Talvella myös välillä on paljon pätkäajoa ja webastoa käyttäessä on jo valmiiksi välillä tiukkaa saada auto käyntiin. Mielellään annan ladata akkua kaiken ylimääräisen ajan moottorin sammuttelujen sijaan.

KTN

Melkein väitän, että tavallisessa keskimääräisessä ajossa start/stopin polttoainetta tai ympäristöä säästävä vaikutus on erittäin pieni. Ehkä voi tuntua kivalta, mutta kyllä se marginaalinen säästö on. Suuri osa sammumisista on erittäin lyhyt aikaisia, jolloin kaikki hyöty on nolla. Ja aivan varmasti jossain vaiheessa joku paikka antaa periksi ennen aikojaan. Startti, turbo tai joku muu. Mulla menee Golf 1,0 dsg -18 auto sportti asetuksella koko ajan selvästi alle viidellä litralla. Tuo sport asentokaan ei ole hyvä, mutta pintakaasulla pääsee aika nättiin menoon. D-asennon jurnutusta ja herkkää edes takaisin vaihtoa lähellä vaihtokohtia ei jaksa. Turhaa ajoa vältän. Jos tossa nyt sitten kuluu joku litra vuositasolla enemmän, kun start/stop on aina pois käytöstä - niin sitten kuluu. Minusta tuo auto kulkee silti vähällä. Jotkut minuutti tolkulla kestävät pysähdykset on eri asia, mutta pyrin välttämään myös ruuhkat. Turun seudulla ruuhkat ei ole niin suuria ja reittivalinnalla voi itse vaikuttaa. Ja puolet ajosta tulee muutenkin yöllä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy