Passat (2011 1.4 TSI) nykii kierroksilla

Aloittaja PassatDriver, 15.08.23 - klo:10:11

« edellinen - seuraava »

PassatDriver

Hei,

Minulla on ollut haasteita Passatin (2011 1.4 TSI) kanssa. Onko vinkkejä mitä voisi tehdä?

Oireet:

- Alkoivat 50 km tankkauksen jälkeen (tarkistettu kuitista, että ei ole mennyt väärää polttoainetta)
- Katalysaattorin merkkivalo palaa koko ajan
- Yli 2k kierroksilla katalysaattorin merkkivalo alkaa vilkkua ja hetken päästä myös ECP merkkivalo alkaa palamaan, ellei kierroksia laske tasaiseksi
- Jos kierroksia pitää korkealla (ECP valo päällä) auto nykii koko ajan ja ajamisesta ei tule mitään
- Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen pelkästään katalysaattorin merkkivalo palaa ja ajaa voi normaalisti, mikäli kierrokset alle 2k.
- Ajettu 1500km ja silti ongelmat jatkuvat, eikä merkittävää muutosta ole tapahtunut. Ajan kanssa ehkä hieman kierrosmäärät lievästi kasvaneet.

Toimenpiteet tähän asti:

- Käyty lukemassa vikakoodit (polttoaineen epäpuhtaudet pelkästään tulleet ulos)
- Huolto arvioi, että mahdollisesti polttoaine tankissa vähän kosteutta, mutta ei osanneet mitään muuta sanoa / tehdä? => "ajan kanssa ongelma poistuu"
- Ajettu ensimmäinen tankki melkein tyhjäksi, jonka jälkeen tankkaus. Oireet jatkuvat samanlaisena.
- Olen kokeillut jäänestoainetta jonkun vinkin perusteella.

Mitään vinkkejä mitä voisi tehdä? tai mistä voisi johtua?

vzv

Ilman vikakoodeja nykyihminen on tietysti aika avuton. Jos ongelma tulee kierrosten noustessa niin ensimmäiseksi tulee mieleen painevuoto jossain. Ali- tai ylipaineinen ilma ei pysy putkessaan ja tämä sekoittaa seokset. Toinen on pakoputkiston lambda-antureiden (2 kpl) viat, ne kertovat moottorinohjaukselle "miten on mennyt noin niin kuin mittausten mielestä" jotta tämä voi säätää seosta lennossa. Golf-keskusteluista olen oppinut, että jos yksi lambda pitää vaihtaa niin ne kannattaa vaihtaa molemmat samalla vaikka huolto tarjoaa vain ensimmäisen vaihtamista.

Tähän etäisesti liittyen suosittelen muuten asiasta kiinnostuneille Hubon Auton YouTube-kanavaa https://www.youtube.com/@hubonauto5674. Omaan autoon ei välttämättä löydy heti vinkkiä mutta tuolta näkee mitä lastuohjatun moottorin vianselvitys parhaimmillaan on kun mennään osaamisessa "vikakoodi on X, manuaali sanoo että silloin vaihdetaan boksi Y"-tason yläpuolelle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy