Etupyörän laakeri

Aloittaja RTWteam, 04.05.11 - klo:23:05

« edellinen - seuraava »

RTWteam

Jarruremontti ei häivittänyt kaikkea rahinaa kuten pahasti pelkäsin ja ongelma taitaa olla etupyörän laakerissa. Kiire olisi saada auto kuntoon ennen Lahden reissua. FAG merkkinen laakeri olisi varmaankin hyvä? Osa todennäköisesti täältä kaupungista löytyy valmiina hyllystä mutta korjaamon löytäminen voi olla vaikeampaa kuka kerkeäisi. Toisekseen tämän remontin jälkeen täytyykö mennä pyörän suuntaukseen? (ei ole montaa viikkoa kun edellisen kerran kävin argh)

Jamo

FAG, SKF - mitä näitä nyt on, kunhan sitä halvinta et mene ostamaan. Pyöränsuuntaukseen ei kannata rynnätä, vaan ajat ja katsot, onko auto muuttunut johonkin suuntaan. En usko muuttuneen, jos laakeri ei nyt ole täysin sökö ja rengas klappaa todella tuntuvasti. Henk.koht. en ole milloinkaan käyttänyt autoa pyöränsuuntauksessa laakerinvaihdon jälkeen, enkä ole renkaitakaan romuiksi jyrsinyt.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Jamo - 04.05.11 - klo:23:10
FAG, SKF - mitä näitä nyt on, kunhan sitä halvinta et mene ostamaan. Pyöränsuuntaukseen ei kannata rynnätä, vaan ajat ja katsot, onko auto muuttunut johonkin suuntaan. En usko muuttuneen, jos laakeri ei nyt ole täysin sökö ja rengas klappaa todella tuntuvasti. Henk.koht. en ole milloinkaan käyttänyt autoa pyöränsuuntauksessa laakerinvaihdon jälkeen, enkä ole renkaitakaan romuiksi jyrsinyt.

Huh. Se auttaisi "suunnattomasti" aikataulullisesti kun ei tarvitsisi pyöränsuuntauksessa käydä. Enkä usko itsekkään laakerin aivan sökö olevan mutta vaihto kunnossa se on.

Taky

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 04.05.11 - klo:23:05
Toisekseen tämän remontin jälkeen täytyykö mennä pyörän suuntaukseen? (ei ole montaa viikkoa kun edellisen kerran kävin argh)

Ei kun et irroita joistintukea navasta, vetari + alapallo + raidetangon pää + kääntölaakeri korista + jarrusatula irti, joustintuki siis kokonaisena pakettina.
Jos irroittaa navan joutintuesta niin sekoaa kulmat.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tsiih

Miten niin sekoaa? Mikä kulma muka?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RTWteam

Tarvittava välineistö todennäköisesti hankittu ja remonttiin ryhdytään pe-la väliseksi yöksi. Tarkoituksena keretä Lahteen La klo 16.  :P Mutta tuo kulma juttu mietityttää. :-\

tsiih

Ei muutu mikään kulma.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Taky

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 05.05.11 - klo:20:40
Miten niin sekoaa? Mikä kulma muka?

Tolpan kiinnityspulteissa napaan on sivuttaiskallistuksen (Camper) säätö.

http://www.autowiki.fi/index.php/Camber-kulma
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tsiih

No eihän ole, kolmoskoppaisessa kyllä oli kaks pulttia ja soikeat reiät, nelosessa tappi reikään-malli joka ei säädy minnekään päin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Taky

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.05.11 - klo:06:23
No eihän ole, kolmoskoppaisessa kyllä oli kaks pulttia ja soikeat reiät, nelosessa tappi reikään-malli joka ei säädy minnekään päin.

Ahaa, hyvä teitää, ajatukseni ja kokemukseni oli juurkin II- ja III-koppaisesta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Late

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 06.05.11 - klo:06:23
No eihän ole, kolmoskoppaisessa kyllä oli kaks pulttia ja soikeat reiät, nelosessa tappi reikään-malli joka ei säädy minnekään päin.


Kuvan selite:

III- Asennuskaavio - joustintuki

1 -  Kuusiomutteri, itselukittuva, 60 Nm
*    uusittava aina irrotuksen jälkeen

2 -  Vaste

3 -  Joustintukikupu

4 -  Kuusiomutteri, 60 Nm

5 -  Joustintuen laakeri
6 -  Urakuulalaakeri

7 -  Holkki
vain huonon tien varustuksen yhteydessä (PR-nro 1GB)
Tämä PR-nro löytyy autotietotarrasta tavaratilasta tai auton huolto-ohjelmasta

8 -  Jousilautanen

9 -  Kierrejousi
*    noudata värimerkintöjä
*    Jousen kierteen pinnoitetta ei saa vahingoittaa.
*    sopivuus → Kappale

10 -  Mutteri, itselukittuva
*    50 Nm ja 90° eteenpäin
*   uusittava aina irrotuksen jälkeen

11 -  Kuusioruuvi, 10 Nm

12 -  Pidike

13 -  Lämpöeriste

14 -  Kuusioruuvi
*    uusittava aina irrotuksen jälkeen
*    Kuusioruuvin kärjen pitää osoittaa ajosuuntaan

15 -  Kiinnike

16 -  Pyöränlaakerikotelo

17 -  Mutteri, itselukittuva
*    60 Nm ja 90° eteenpäin
*    90° :tta ei saa alittaa!
*    kiristyskulman toleranssi 90° - 120°
*    uusittava aina irrotuksen jälkeen

18 -  Sinkilä

19 -  Tukitanko

20 -  Iskunvaimennin
*    voidaan vaihtaa erikseen
*    sopivuus → alkuperäisvaraosat

21 -  Kumipuskin

22 -  Suojakumi

RTWteam

Täällähän on "kiihkeää" keskustelua. Juupas - eipäs.  :) Kiitoksia Taky:lle asian esiin nostamisesta ja Tsiih:lle asian oikaisusta ja varmistamisesta.

tsiih

Se on sellainen juttu että kun kysytään ja tarvitaan teknistä apua asiassa jossa ei ole aikaa töppäillä niin vereni kiehahtaa kun näen jotain ihan hatusta vedettyjä vastauksia  ;D Jos en itse tiedä jotain asiaa satavarmasti olen siitä hiljaa enkä arvaile sen perusteella mitä jossain museoautossa on ollut... tai lisään lauseen perään LUULISIN tai EHKÃ,,. Anteeksi jyrkkä suhtautumiseni, virheitä sattuu kaikille muttei niitä tarvitse toisille totena julistaa. Joku pian uskoo  ;)
Jos tässä laakeriremontissa olisi jotain huomioitavaa olisin sen sinulle RTWteam toki jo kertonut, niinkuin raidepäitä vaihtaessasi  :)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RTWteam

Homma hoidettu. Kirjoittelen myöhemmin tarkemmin "kokemuksia". Ainut mikä jäi harmittamaan on se ettei jurina ääni loppunut vieläkään. :o Laakerikin oli sökö tai aivan sen rajamailla. Joten aivan hukkaan ei mennyt. Nyt minusta alkaa tuntumaan ettei edellinen pyöriensuuntaus ole mennyt aivan putkeen.. ::)

Late

Hyvä, että homma hoidettu ;)

Taky

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 06.05.11 - klo:21:08
Ainut mikä jäi harmittamaan on se ettei jurina ääni loppunut vieläkään. :o Laakerikin oli sökö tai aivan sen rajamailla.

Mistä päättelit ko laakerin olleen sen joka pitää ääntä?

Senkin uhalla että tulee pyyhkeitä.... :-\ pohdiskelua, niin taannoin haettiin syytä omasta mielestä etupyörästä tulevaan laakeri ääneen lopulta viallinen olikin takapyöränlaakeri.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Taky - 06.05.11 - klo:21:57
Mistä päättelit ko laakerin olleen sen joka pitää ääntä?

Senkin uhalla että tulee pyyhkeitä.... :-\ pohdiskelua, niin taannoin haettiin syytä omasta mielestä etupyörästä tulevaan laakeri ääneen lopulta viallinen olikin takapyöränlaakeri.

Hmm, korvakuulolla olen paikantanut mielestäni ongelma kohdan. Edelleen kuskinpuolen eturenkaasta jurinaa kuuluu. :-\ Täytynee melkein pyytää jotain huomisessa miitingissä kyytiin kuuntelemaan jurinaa. :) Olisiko jotain ehdotusta kuinka lähtisin etsimään vika kohtaa?

tsiih

Pyörät ylös ja pyörität ilmassa, vaihdat sen mistä ääni kuuluu.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 07.05.11 - klo:07:35
Pyörät ylös ja pyörität ilmassa, vaihdat sen mistä ääni kuuluu.

Ei kuulu mistään mitään.  ??? Vasemmalle kääntäessä jurnutus voimistuu joten paino siirtyy auton oikealle puolle. Joten vika on tod näk auton oikealla puolella. (eli alkuperäinen epäily meni päin prinkkalaa) Kohta en jaksa enää arpoa vaan alan järjestelmällisesti vaihtamaan laakereita. Mutta edestä päin aloitan tämän arpomisen eli pelkääjän etulaakerista.  :)

Nakutusta eikä klonksautuksia kuulumistään edelleenkään. Onneksi.

tsiih

Kyllä sieltä jotain kuuluu jos ajaessakin kuuluu, korva herkkänä ;)
Etupyörä herkemmin reagoi painolle.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RTWteam

#20
Etupyörän laakerin vaihtaminen.
(kuvia ei valitettavasti tullut otettua kiireen vuoksi mutta laakerin vaihtaminen on toiselle puolelle edessä joten silloin on kuviakin luvassa)

Työvaiheet:

1. Pyörän napa mutterin löysytys. Ã,,lä vielä kuitenkaan irroita. (auton ollessa vielä maassa)
2. Nosta auton etupää ylös ja irroita rengas.
3. Kierrä napa mutteri irti.
4. Irroita ABC-järjestelmän nopeudentunnistin. (kuva tulossa)
5. Irroita jarrulevyn kiinnitys ruuvi (kuva tulossa)
6. Irroita kaksi pulttia jarrusatulan takaa. (kuva tulossa)
7. Tue jarrusatula jonkin korokkeen päälle ettei satula jää roikkumaan jarruletkun varaan.
8. Raidetangon pään mutterin irroitus. Irroita raidetanko olkavarresta.
9. Irroita alapallonivelen ja tukivarren väliset kiinnityspultit ja ota muutterilaatta pois ja erota tukivarsi pallonivelestä.
10. Vedä pyörän napa-asetelma irti vetoakselista. Tue vetoakseli ettei se jää roikkumaan sisemmän vetonivelen varaan.
11. Irroita joustintuen ja olkatuen välinen kiinnityspultti. Irroita joustintuki olkatuesta. Ota napa-asetelma olkatukineen pois. Tässä voit käyttää apuna liitoksen levittämiseen jotain talttaa.
(Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.)

12. Irroita etujarrukilpi.
13. Purista tai naputa pyörän napa irti olkatuesta. Varo ettet vahingoita nopeudentunnistimen roottoria.
14. Irroita lukkorengas olkatuesta.
15. Purista tai naputa laakeri irti olkatuesta. Naputteleminen on aina vahinko herkkä tyyli joten suosittelen puristinta.
16. Puhdista olkatuki ja napa huolellisesti. Uuden laakerin ulkopintaan olisi hyvä laittaa rasvaa.
17. Purista uusi laakeri. Varo laakerin menemistä vinoon.
18. Aseta lukkorengas paikoilleen olkatukeen.
19. Purista napa paikoilleen. Napaa asennettaessa on laakerin sisäkehä tuettava vastakkaiselta puolelta jottei se pääse irtoamaan.
20. Kokeile napa-asetelman toimivuutta jotta se pyörii ilman mitään rahinoita tai takerteluja.
21. Seuraavaksi kohdasta 12 taakse päin aina kohtaan 1.

Eniten aikaa vievä osuus oli saada laakeri irti olkatuesta.  :) "Helläkään" naputtelu ei auttanut.

Taky

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 20.05.11 - klo:17:12
Eniten aikaa vievä osuus oli saada laakeri irti olkatuesta.  :) "Helläkään" naputtelu ei auttanut.

Aivan, 10 euron parin tonnin pullotunkki ja sopiva putkenpätkä + tiekarhun "takapuskuri" oli viimeksi todella hyvä apuväline laakerin irroitukseen ja uuden asennukseen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Taky - 20.05.11 - klo:20:58
Aivan, 10 euron parin tonnin pullotunkki ja sopiva putkenpätkä + tiekarhun "takapuskuri" oli viimeksi todella hyvä apuväline laakerin irroitukseen ja uuden asennukseen.

Juurikin näin mekin teimme taikatempun pullotunkilla.  :)

tsiih

8,5 : Irrota alapallonivel olkatuesta tai alatukivarresta  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

RTWteam

Tämä taistelu jatkuu viikonloppuna. Pientä rahinaa on (ehkä) havaittavissa pelkääjän etupyörän laakerissa. Eli siis siitä jatketaan.  8)

RTWteam

SKF laakeri ja mukana tulevat vaihdettavat mutterit.

Late

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 25.05.11 - klo:21:00
SKF laakeri ja mukana tulevat vaihdettavat mutterit.


Onneksi ei ole enään tuollaisa laakereita. ;) Noiden kanssa taistellut monesti.


tsiih

Ei se napamalli aina sen helpompi ole.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Late

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 25.05.11 - klo:21:35
Ei se napamalli aina sen helpompi ole.

Juu ei ole sen helpompi.



Pitäisi myös vaihtaa yksi laakeri. Pikkuisen välijyyttä havaittavissa.

RTWteam

Nyt on pelkääjän puolenkin laakeri vaihdettu ja hiljentyihän se auto lopultakin. Ei jurnuta ei urputa. Aikaa tuhraantui 3h 15min. Eka kerran kun vaihdettiin niin aikaa meni kuitenkin 5h.. Eli kehitystä on tapahtunut tai mutterit olivat löysemmällä.  ;)
Kuvia tuli muutama otettua, ei jaksanut kovin tarkkaan alkaa kuvailemaan on se sen verran iso töinen remppa ettei lisähommia siihen enää kaipaa. Kuvat laitan huomenna.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy