A3 takajarrupalojen vaihto

Aloittaja nupaha, 21.05.23 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

nupaha

Moro!
Meinasin tänään vaihtaa takajarrupalat. No, satula irti ja kattoin mäntää… jahas tää pitää vissiin pyörittää sisään? No, youtubeen haku päälle niin videolla puhuttiin service modesta ja käsijarrun kalibroinnista (tietokoneella ja appilla ). Männän sisään pyörittelyyn saisin työkalun lainalle, mutta mitä tarkoittaa käytännössä tuo käsijarrun kalibrointi? Voiko palat vaihtaa ja käydä kalibroimassa käsijarrun paikallisella korjaamolla sen jälkeen? Isoista rahoistahan tässä ei puhuta, mutta tähän asti oon aina itte palat ja levyt jne vaihtanu niin tää on vähä niin ku periaatekysymys.🤪
Työmatkakiituri Mercedrs GLC 220D 4matic
Kauppakassina Audi A3 1,4 tfsi
Kesäkissana Jaguar XKR

psiitone

Viikonloppuna vaihdoin takapalat ja levyt.

VCDS:llä asetin sähköisen käsijarrun pois käytöstä. En tiedä onko tuohon jotain manuaalista konstia miten saa pois käytöstä.
sitten vain ennen kuin irroitin satulan väänsin meisselillä palat irti levystä jolloin sylinteri menee sisään, ei tarvi pyöritellä.

Sitten vaihdon jälkeen käsijarru takaisin käyttöön. Muuta en tehnyt. Oli muuten kivan tiukassa tuo satulan ja sen rungon kiinnitys.

--Pasi

nupaha

Lainaus käyttäjältä: psiitone - 21.05.23 - klo:21:51
Viikonloppuna vaihdoin takapalat ja levyt.

VCDS:llä asetin sähköisen käsijarrun pois käytöstä. En tiedä onko tuohon jotain manuaalista konstia miten saa pois käytöstä.
sitten vain ennen kuin irroitin satulan väänsin meisselillä palat irti levystä jolloin sylinteri menee sisään, ei tarvi pyöritellä.

Sitten vaihdon jälkeen käsijarru takaisin käyttöön. Muuta en tehnyt. Oli muuten kivan tiukassa tuo satulan ja sen rungon kiinnitys.

--Pasi

Kyllä mä tuon käppärin sain pois, kun painoin jalkajarrua ja käppäri pois eli jarrulevy kyllä lähti pyörimään. Ongelma on tosiaan, että pitäis saada nuo männät sisään, jotta tulis uusille paloille tilaa. Koitin mäntää pyörittää niin kyllä se pyörittämällä sisälle päin menee, mutta vähä tuli epävarma olo, että teköökö vitosen seppä kympin vahingon.😂
Kesäkissana Jaguar XKR

borabora

Tässä linkki YouTube  ilman vcds tai obdeleven palojen vaihtoon. Olen vaihtanut Audi A4 ja VW Golf 7 sähköisellä käsijarrulla oleviin tällä menetelmällä. HUOM! Omalla vastuulla tämän ohjeen avulla!
Mk7 Golf R/GTI PP/Audi S3 w/ Electric Parking Brake rear brake pad change WITHOUT using VCDS/VAGCOM
https://www.youtube.com/watch?v=iA9Sz8RndMo

nupaha

Lainaus käyttäjältä: borabora - 22.05.23 - klo:09:33
Tässä linkki YouTube  ilman vcds tai obdeleven palojen vaihtoon. Olen vaihtanut Audi A4 ja VW Golf 7 sähköisellä käsijarrulla oleviin tällä menetelmällä. HUOM! Omalla vastuulla tämän ohjeen avulla!
Mk7 Golf R/GTI PP/Audi S3 w/ Electric Parking Brake rear brake pad change WITHOUT using VCDS/VAGCOM

Kiitos vinkistä. Pitää kerätä vähä huvitusta projektiin, kun jarrutkin lakkas rahisemasta herkistelyjen jälkeen.
Kesäkissana Jaguar XKR

o.b.

Lainaus käyttäjältä: borabora - 22.05.23 - klo:09:33
Kylläpä tuossa videossa tehdään tuo hankalasti. Töpseli irti ja akusta sähköä moottorin napoihin jos ei ole tietokonetta tai sopivaa kapulaa tuohon. Moottorin äänestä kyllä huomaa heti kun akun piuhat pitää irrottaa. Piuhat toisin päin saa sitten ajettua käsijarrun kiinni levyihin.

borabora

Siis onhan tuossa videossa turhaa selostusta mutta ajattelin antaa vinkin nimenomaan ettei välttämättä tarvitse kuin mekaanista suoritusta työkaluja käyttäen. Otan käsijarrun pois päältä ja löysään pyöränpultit ennen auton nostamista. Kun olen irrottanut pyörän niin irroitan ne 5mm kuusiokolot  sähkökäsijarrusta, 9mm hyllyllä pyöritän männän irti jonka jälkeen satulan pinnapultit irti vanhat palat pois ja pääsee putsaamaan paikat ja asentamaan uudet palat. Osien asennus päinvastaisessa järjestyksessä, auto käymään, jarrujen pumppaus ja viimeiseksi käsijarru päälle. Ei ole tullut noin mitään vikailmoituksia kun viimeksi viime viikolla tein kevätherkistyksen jarruille eikä vikise jarrut. On mulla käytössä myös VCDS mutta koen helpommaksi tämän menetelmän. Onhan tuo o.b:n menetelmä hyvä jos on valmiit piuhat ja vara-akku mutta tuolla kuvailemallani menetelmällä tehty ja hyväksi todettu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy