Optimointi

Aloittaja ukormi, 26.02.23 - klo:00:31

« edellinen - seuraava »

ukormi

Käytin RS diesel DSG Octavian optimoinnissa.
Ajettu 210000km.
Ei mitään vikakoodeja muistissa.
Ajettiin 214hv/450nm softa. Ei testattu penkissä. Tuntumat pelkästään perstuntumalla. Ja sen voimanlisän kyllä tuntee.

Huomiota:
Ennen optimointia käytiin Joensuusta Hyvinkäällä, sellanen hieman vajaa 400km/suunta. Auton tieturi näytti kulutukseksi 5.3ltr/100km. Tankkauksen mukaan oli melko tarkka.

Eilen käytiin optimoinnin jälkeen Järvenpäässä 406km / suunta. Tieturi näytti kulutukseksi 4,8ltr/100km, joka on edelleen samansuuntainen tankkausten kanssa mitä aiemmin.

Olosuhteet olivat melko samanlaiset. Tuulta oli ja lunta tuli. Renkaat samat.

Voimaa on nyt paljon enemmän ja kulutuskin tuntuu pudonneen. Sanoisin että optimointiin käytetty 350e maksaa melko nopsaan itsenä takaisin pelkästään vähentyneen kulutuksen muodossa. Mitä tuossa nyt muuttuu lisäpäästöksi ettei tehtaalla jo jo tehdä tuota sellaiseksi mitä pitäisi oikeasti olla? Kulutuksen mukaan ainakin hiilidioksidipäästöt pitäisi tippua. On kyllä nyt aivan eri auto mitä ennen optimointia. Ja tässä on EGR sekä DPF edelleen toiminnassa.

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

rawpower

Hyvältä vaikuttaa. Itsekin ajatellut viimeistään kesällä ohjelmoida oman. Itsellä CUNA, mutta manuaalina. Ilmeisesti tuo 210-220hv ja 450nm on yleinen taso mitä luvataan tälle koneelle.

mfroberg

Ne lisäpäästöt ovat käsittääkseni typen oxideja eli NOx jotka lisääntyvät "optimoinnissa". Eli kun vähennetään jotain niin jokin toinen lisääntyy, ei taida olla olemassa mitään ihmeohjelmointia joka parantaisi kaikkea samalla kertaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

petrisa

Itse käytin myös hiljattain oman RS TDI neliveto Octavian ohjelmoinnissa.

En hoksannut tai ehtinyt ottaa reaaliaikaista dataa testerillä ennen ohjelmointia. Nyt olen ohjelmoinnin jälkeen pari kertaa ottanut ajon aikana dataa sekä VCDS:llä tallentamalla että erillisellä yleiskapulalla samalla kuvaten näyttöä.

VCDS näyttää mm. kierroslukua, vääntömomenttia, imusarjan painetta, ilmamassaa sekä g/s että kg/h, ja polttoainesyöttöä. Erillinen kapula näytää ilmamassan vain g/s.

Olen syöttänyt mitatut arvot exel taulukkoon ja antanut sen laskea ilmamassaa per työtahti. Vähän tulee heittoa onko arvo laskettu kg/h vai g/s arvoista. Tuo g/s antaa järjestäin n. 5..7 % suuremmat arvot. Maksimi ilmamassat siis ovat 1300 mg/S ... 1400 mg/S riippuen kumman kautta lasketaan.

Noilla maksimi ilmamassojen kohdilla VCDS ilmoittaa väännöksi 450 ... 460 Nm. Käsittääkseni VCDS laskee väännön tuon ilmamassan avulla eikä sitä varsinaisesti mitata mistään. Jos mitattaisi, niin mistä?
VCDS:llä on kai tieto jossain mitä vääntöä ko. moottorityyppi (senhän se tunnistaa) antaa milläkin ilmamassan arvolla. Tämähän perustunee joihinkin "tehdas" arvoihin.

Ainoa mikä noissa molemmissa mittauksissa on ihmetyttänyt, on maksimi ahtopaine. Se nimittäin pysähtyy kuin "seinään" 1,55 bar kohdalla. Tästä muistinkin, että tuo minun erillinen kapula teki saman myös ex auton kanssa. Tämän auton mittasin toki myös OpCom avulla ja siellä maksimit olivat ohjelmoituna 2,1 bar. Tämä oli todellinen, koska myöhemmin hommatessani nk eSID palikan se näytti myös samaa. Myös ohjelmointifirman mukaan tuo oli ahtojen maksimi.
Nyt ihmetyttää, että voiko myös VCDS:llä olla maksiminäyttö ahdoissa, kun on niin ihmeellinen sattuma.

Lisäksi muuten laskin exel taulukkoon myös moottori tehon. Tämän saa käyttämällä tuota VCDS:n vääntö- ja kierrosluku arvoa.
Parhaimmillaan tuli selvästi yli 200 hv lukemia. Pääsääntöisesti 220...230 lukemia. Kävipä yhdessä kohtaa jopa 250 lukema, mutta siinä lienee kyseessä VCDS:n ajoitusvirhe nk Timestamp, jossa VCDS:n tallentamat vääntö ja kierrosluku eivät ole täysin samalla aika-akselilla.

Junnu82

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 26.02.23 - klo:12:23
Itse käytin myös hiljattain oman RS TDI neliveto Octavian ohjelmoinnissa.

En hoksannut tai ehtinyt ottaa reaaliaikaista dataa testerillä ennen ohjelmointia. Nyt olen ohjelmoinnin jälkeen pari kertaa ottanut ajon aikana dataa sekä VCDS:llä tallentamalla että erillisellä yleiskapulalla samalla kuvaten näyttöä.

VCDS näyttää mm. kierroslukua, vääntömomenttia, imusarjan painetta, ilmamassaa sekä g/s että kg/h, ja polttoainesyöttöä. Erillinen kapula näytää ilmamassan vain g/s.

Olen syöttänyt mitatut arvot exel taulukkoon ja antanut sen laskea ilmamassaa per työtahti. Vähän tulee heittoa onko arvo laskettu kg/h vai g/s arvoista. Tuo g/s antaa järjestäin n. 5..7 % suuremmat arvot. Maksimi ilmamassat siis ovat 1300 mg/S ... 1400 mg/S riippuen kumman kautta lasketaan.

Noilla maksimi ilmamassojen kohdilla VCDS ilmoittaa väännöksi 450 ... 460 Nm. Käsittääkseni VCDS laskee väännön tuon ilmamassan avulla eikä sitä varsinaisesti mitata mistään. Jos mitattaisi, niin mistä?
VCDS:llä on kai tieto jossain mitä vääntöä ko. moottorityyppi (senhän se tunnistaa) antaa milläkin ilmamassan arvolla. Tämähän perustunee joihinkin "tehdas" arvoihin.

Ainoa mikä noissa molemmissa mittauksissa on ihmetyttänyt, on maksimi ahtopaine. Se nimittäin pysähtyy kuin "seinään" 1,55 bar kohdalla. Tästä muistinkin, että tuo minun erillinen kapula teki saman myös ex auton kanssa. Tämän auton mittasin toki myös OpCom avulla ja siellä maksimit olivat ohjelmoituna 2,1 bar. Tämä oli todellinen, koska myöhemmin hommatessani nk eSID palikan se näytti myös samaa. Myös ohjelmointifirman mukaan tuo oli ahtojen maksimi.
Nyt ihmetyttää, että voiko myös VCDS:llä olla maksiminäyttö ahdoissa, kun on niin ihmeellinen sattuma.

Lisäksi muuten laskin exel taulukkoon myös moottori tehon. Tämän saa käyttämällä tuota VCDS:n vääntö- ja kierrosluku arvoa.
Parhaimmillaan tuli selvästi yli 200 hv lukemia. Pääsääntöisesti 220...230 lukemia. Kävipä yhdessä kohtaa jopa 250 lukema, mutta siinä lienee kyseessä VCDS:n ajoitusvirhe nk Timestamp, jossa VCDS:n tallentamat vääntö ja kierrosluku eivät ole täysin samalla aika-akselilla.

Mulla on kans ohjelmoitu Rs Ocu. Auto comilla tutkin auton sielun elämää, niin sen perusteella mulla pitäs siinä olla 500nm. Ahtopaineet tais olla 1.6bar

petrisa

Lainaus käyttäjältä: Junnu82 - 04.03.23 - klo:15:09
Mulla on kans ohjelmoitu Rs Ocu. Auto comilla tutkin auton sielun elämää, niin sen perusteella mulla pitäs siinä olla 500nm. Ahtopaineet tais olla 1.6bar

Onko bensa vai diesel?

Mulla ei "luvatakaan" softalle kuin 460 Nm väänntöjä. No, juuri sitä se VCDS:llä näyttää. Tarkistin ahtopaineet myös OBD-Bluetooth palikalla ja Torque puhelinsoftalla, niin se sama 1.55 bar ahdot sieltä tulee.


Junnu82

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 04.03.23 - klo:17:31
Onko bensa vai diesel?

Mulla ei "luvatakaan" softalle kuin 460 Nm väänntöjä. No, juuri sitä se VCDS:llä näyttää. Tarkistin ahtopaineet myös OBD-Bluetooth palikalla ja Torque puhelinsoftalla, niin se sama 1.55 bar ahdot sieltä tulee.

Diesel se on mulla. Samalla Torque ohjelmalla oon minäkin ahdot kattonu. Mulla on itellä Cupa moottori. Sitä en tiiä onko tehoihin vaikutusta

rawpower

Minkä firman softat teillä olikaan. Kiinnostaisi kesällä softata tuo oma ja toki myös penkissä käyttää. Aj techille seinäjoelle yritin yhteyksissä olla, mutta ei vastausta joten pitänee kilpailuttaa muitakin. Suosituksia saa antaa.

S8k-80

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 26.02.23 - klo:12:23
Itse käytin myös hiljattain oman RS TDI neliveto Octavian ohjelmoinnissa.

En hoksannut tai ehtinyt ottaa reaaliaikaista dataa testerillä ennen ohjelmointia. Nyt olen ohjelmoinnin jälkeen pari kertaa ottanut ajon aikana dataa sekä VCDS:llä tallentamalla että erillisellä yleiskapulalla samalla kuvaten näyttöä.

VCDS näyttää mm. kierroslukua, vääntömomenttia, imusarjan painetta, ilmamassaa sekä g/s että kg/h, ja polttoainesyöttöä. Erillinen kapula näytää ilmamassan vain g/s.

Olen syöttänyt mitatut arvot exel taulukkoon ja antanut sen laskea ilmamassaa per työtahti. Vähän tulee heittoa onko arvo laskettu kg/h vai g/s arvoista. Tuo g/s antaa järjestäin n. 5..7 % suuremmat arvot. Maksimi ilmamassat siis ovat 1300 mg/S ... 1400 mg/S riippuen kumman kautta lasketaan.

Noilla maksimi ilmamassojen kohdilla VCDS ilmoittaa väännöksi 450 ... 460 Nm. Käsittääkseni VCDS laskee väännön tuon ilmamassan avulla eikä sitä varsinaisesti mitata mistään. Jos mitattaisi, niin mistä?
VCDS:llä on kai tieto jossain mitä vääntöä ko. moottorityyppi (senhän se tunnistaa) antaa milläkin ilmamassan arvolla. Tämähän perustunee joihinkin "tehdas" arvoihin.

Ainoa mikä noissa molemmissa mittauksissa on ihmetyttänyt, on maksimi ahtopaine. Se nimittäin pysähtyy kuin "seinään" 1,55 bar kohdalla. Tästä muistinkin, että tuo minun erillinen kapula teki saman myös ex auton kanssa. Tämän auton mittasin toki myös OpCom avulla ja siellä maksimit olivat ohjelmoituna 2,1 bar. Tämä oli todellinen, koska myöhemmin hommatessani nk eSID palikan se näytti myös samaa. Myös ohjelmointifirman mukaan tuo oli ahtojen maksimi.
Nyt ihmetyttää, että voiko myös VCDS:llä olla maksiminäyttö ahdoissa, kun on niin ihmeellinen sattuma.

Lisäksi muuten laskin exel taulukkoon myös moottori tehon. Tämän saa käyttämällä tuota VCDS:n vääntö- ja kierrosluku arvoa.
Parhaimmillaan tuli selvästi yli 200 hv lukemia. Pääsääntöisesti 220...230 lukemia. Kävipä yhdessä kohtaa jopa 250 lukema, mutta siinä lienee kyseessä VCDS:n ajoitusvirhe nk Timestamp, jossa VCDS:n tallentamat vääntö ja kierrosluku eivät ole täysin samalla aika-akselilla.

Usein nuo ylesimallin obd testerit näyttää maksimi ahtopaineeksi 256kPa ja uskoisin että tuo johtuu että se tulee 8bittisenä tietona ja on silloin maksimiarvo. VCDS näyttää noin uusissa korkeammatkin ahdot. Siellä taitaa olla mittaus arvo intercoolerin paineelle tai joku vastaava mistä näkee todelliset ahdot.
VCDS:n näkemä vääntö tulee suoraan ohjelmasta siellä on muunnos kartta polttoaineensyöttömäärä -> vääntö ja sitä VCDS lukee. Usein varsinkin automaattivaihteisessa autossa tuo vääntölukema ei pidä ihan paikkaansa vaan kannattaa seurata ennen ja jälkeen ohjelmointia ruiskutettua polttoaine määrää (mg/str). Tuo polttoainemäärä kertoo dieselissä aika hyvin todellisen väännön.

petrisa

Lainaus käyttäjältä: S8k-80 - 10.03.23 - klo:09:57
Usein nuo ylesimallin obd testerit näyttää maksimi ahtopaineeksi 256kPa ja uskoisin että tuo johtuu että se tulee 8bittisenä tietona ja on silloin maksimiarvo. VCDS näyttää noin uusissa korkeammatkin ahdot. Siellä taitaa olla mittaus arvo intercoolerin paineelle tai joku vastaava mistä näkee todelliset ahdot.
VCDS:n näkemä vääntö tulee suoraan ohjelmasta siellä on muunnos kartta polttoaineensyöttömäärä -> vääntö ja sitä VCDS lukee. Usein varsinkin automaattivaihteisessa autossa tuo vääntölukema ei pidä ihan paikkaansa vaan kannattaa seurata ennen ja jälkeen ohjelmointia ruiskutettua polttoaine määrää (mg/str). Tuo polttoainemäärä kertoo dieselissä aika hyvin todellisen väännön.

Hyvä huomio, näin se varmaan on.

Hyvin tuo polttoainemäärä vs ilmamassa pitää myös paikkaansa. Polttoainetta ei ole liikaa suhteessa ilmamassaan, koska silloin alkaa "savutusta". Eräs moottoriexpertti, joka tekee softia useisiin eri automerkkeihin niin bensa, etanoli kuin diesel malleihin, kertoi että lambda-arvoa pidetään korkeintaan arvossa 1,2. Seossuhde on silloin n. 17/1. Myös liian suuri lambda-arvo johtaa liialliseen ilmamassaan vs poltoaine, joka taas nostaa NOx päästöjä. Täten koneen väännön kai voi periaatteessa laskea sekä polttoaine mg/S että ilmamassa mg/S. Käyttääkö VCDS vain toista vai molempia, vaan eipä sinällään merkitystä.

petrisa

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 10.03.23 - klo:09:32
Minkä firman softat teillä olikaan. Kiinnostaisi kesällä softata tuo oma ja toki myös penkissä käyttää. Aj techille seinäjoelle yritin yhteyksissä olla, mutta ei vastausta joten pitänee kilpailuttaa muitakin. Suosituksia saa antaa.

Turbotec:n softa.

Tällä firmalla on kai toimipisteitä muuallakin kuin Oulussa.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 10.03.23 - klo:09:32
Minkä firman softat teillä olikaan. Kiinnostaisi kesällä softata tuo oma ja toki myös penkissä käyttää. Aj techille seinäjoelle yritin yhteyksissä olla, mutta ei vastausta joten pitänee kilpailuttaa muitakin. Suosituksia saa antaa.
CTS. Chip Tuning Solutions.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Junnu82

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 10.03.23 - klo:09:32
Minkä firman softat teillä olikaan. Kiinnostaisi kesällä softata tuo oma ja toki myös penkissä käyttää. Aj techille seinäjoelle yritin yhteyksissä olla, mutta ei vastausta joten pitänee kilpailuttaa muitakin. Suosituksia saa antaa.


Tehopaja

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy