1.2 TSI jakopään ongelmat

Aloittaja Beetle, 24.02.23 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

Beetle

Kävipä silleen, kun pari päivää sitten käynnistin autoa kylmänä noin 20 asteen pakkasessa, niin ensimmäistä kertaa kuulin jakopään pärähtävän!

Pitääkö olla huolissaan?


Juzu84

Ei tarvi. Mulla pärähtelee sillon tällön kylmänä ja kuumana, joskus vähän enemmän joskus vähän vähemmän. 112 tkm ajettu.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

Nyt ajettu noin 170tkm, ostettaessa noin 155tkm. Myyjä kehu, että on just vaihdettu jakopään ketju.

Oli joku kynällä lisänny tämän tieton huoltokirjaankin.


ukormi

Se että joku on merkannut kynällä vaihtaneensa ketjun ei sinällään merkitse paljoakaan. Oliko mukana kuitteja? Onko vaihdettu kaikki rojut vai pelkkä ketju?

Jotkut haluavat päästä myyntiautossa halvalla ja vaihtavat pelkän ketjun. Noissa kuluu myös rattaat joten ketjunvaihto auttaa jonkun aikaa. Omassani edellisen tekemänä auttoi 5000km.

Mutta se että pärähtää niin ei vielä tarkoita että olisi rojut vaihtokunnossa. Jos jää pärisemään niin sitten on jo kiire. Mutta en kuitenkaan noita jättäisi missään nimessä pelkän vaihteen varaan parkkiin. Käsijarru aina myös päälle.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Juzu84

#4
Vag247 tarjoaa noin 130 euron hintaan orkkis ketjusatsia ja mätänetissä hinta parisensataa orkkis satsilla. Toimituskulujenkin jälkeen 247 satsilla säästää noin viitisenkymppiä jos tarvii uusia. Oon tuolta joskus tavaraa tilannu ja on hyvä pulju.

https://www.vag247.com/en_US/p/Timing-chain-kit-1.2-TSI-CBZA-CBZB-CBZC/1704

Ja jos ketjun vaihtaapi niin korjaamo-ohjeen mukaan vaihdosta pitää kertoa ECUlle diagnoosityökalulla. Ã,,lkää kysykö, en tiedä miksi, kai se nollaa jonku sopeutuman. Myös jos ketjun käyttää irti ja pistää vanhan takasi, tällekin löytyy VCDS:stä oma vaihtoehto.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Popo

95 tkm ajettuna alkoi pöristä kylmänä reippaammin. Silloin merkkihuollossa mittauksen mukaan kiristimen pituus vielä toleranssin puitteissa. Nyt 130500 ajettu ja ajoittain pärisee, mutta ei ole suurempaa muutosta tullut. Näillä mennään. "Kallista ketjuremppaa" odotellessa on rahaa mennyt ihan tarpeeksi jo "normaaliin kunnossapitoon".

Osat ei nykyisin ole valmiina settinä kalliita, että suurin kuluerä on työ. Jos se hoituu jopa itse niin mikä ettei. Olen varautunut johonkin n. tonnin+ menoerään. Siihen toki sisältyy uudet öljytkin...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Beetle

#6
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 24.02.23 - klo:22:14
Se että joku on merkannut kynällä vaihtaneensa ketjun ei sinällään merkitse paljoakaan. Oliko mukana kuitteja? Onko vaihdettu kaikki rojut vai pelkkä ketju?

Jotkut haluavat päästä myyntiautossa halvalla ja vaihtavat pelkän ketjun. Noissa kuluu myös rattaat joten ketjunvaihto auttaa jonkun aikaa. Omassani edellisen tekemänä auttoi 5000km.

Mutta se että pärähtää niin ei vielä tarkoita että olisi rojut vaihtokunnossa. Jos jää pärisemään niin sitten on jo kiire. Mutta en kuitenkaan noita jättäisi missään nimessä pelkän vaihteen varaan parkkiin. Käsijarru aina myös päälle.

Kynäilty oli, että jakoketju ja öljypumpun ketju olisi vaihdettu.

Ei tuo nyt kovin usein pärähtele, liekö alle joka kymmenes kerta.

Onkohan öljynsuodatin mennyt tyhjäksi kun päräyttää, kestää nostaa öljynpainetta?

180tkm ajettu.

kerkko

Ajelin -13 Beetle 1,2 tsi -Cabriolla 10 v ja 440 000 km vailla nokkakejuhuolia. Loppua kohden piti joskus käynnistettäessä äänen. Kunnossa kuitenkin huollon mukaan oli.

Popo

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 29.05.23 - klo:08:05
Ajelin -13 Beetle 1,2 tsi -Cabriolla 10 v ja 440 000 km vailla nokkakejuhuolia. Loppua kohden piti joskus käynnistettäessä äänen. Kunnossa kuitenkin huollon mukaan oli.

Tässä on kyllä ylitetty jo moottorin laskennallinen käyttöikäkin.  :)

Mutta eiköhän siinä jotain perää ole, että "loppupään" ketjut ovat parempia...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy