Öljytikku

Aloittaja Beetle, 22.02.23 - klo:13:29

« edellinen - seuraava »

Beetle

Sitä vaan ihmettelen, miksi MK6 Golfin öljyn mittatikku on musta?!

Tarvitsee todella hyvän valaistuksen jos aikoo erottaa öljynpinnan tason.

Mikähän järki tässä nyt on ollut?? Onko tikku vain pinnaltaan musta?

Jos on, niin saisiko sen mustan pois vaikka kevyesti hiomalla tai jotain...

Jultsu

Nuo on ollut mustia jokaisessa autossa mitä minä olen omistanut tai ropeltanut viimeisen 20 vuoden ajalta. Poislukien ehkä yksi rellu jossa oli (alunperin) beigen värinen muovinen tikku, sittemin sekin täysin mustunut öljystä, joka sitten katkesi ja jäi putkeen sekä öljypohjaan muistoksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tkp

2005 Jetassa tikku on tummaa muovia josta ei todellakaan nähnyt öljytasoa. Tarvikkeena (muistaakseni Topran) sai sitten perinteistä metallista tikkua. Maksoi jonkun parikymppiä

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.02.23 - klo:14:46
Nuo on ollut mustia jokaisessa autossa mitä minä olen omistanut tai ropeltanut viimeisen 20 vuoden ajalta. Poislukien ehkä yksi rellu jossa oli (alunperin) beigen värinen muovinen tikku, sittemin sekin täysin mustunut öljystä, joka sitten katkesi ja jäi putkeen sekä öljypohjaan muistoksi.

No joo, ei ole kovin laajaa otantaa. Toyotassa ja Nissanissa nähnyt vain kirkasta metallista tikkua.

Hesse

En tiedä onko näkö heikentynyt, vai jättääkö nämä nykyiset ohuet Long Life -öljyt myös heikommin nähtävän merkin.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 25.02.23 - klo:17:37
En tiedä onko näkö heikentynyt, vai jättääkö nämä nykyiset ohuet Long Life -öljyt myös heikommin nähtävän merkin.

Saattaa olla molempia.  :) Mutta itse en (yleensä) käytä long-life öljyjä. En aja koskaan long-life vaihtovälejä.

Hesse

Aika litkuja ne jotkut 502-öljytkin on. Mobil suosittelee nykyisin 90-luvun bemariinikin 5W-30 BMW Longlife -öljyä. Siinä on muuten punainen muovinen öljytikun pää, josta taas uusi öljy ei hyvin näy.

SNG

Käsittämätöntä tosiaan. Paljon puhutaan käytettävyydestä, mutta ainakin vaggineiden öljytikun käytettävyys lähenee nollaa!

Muistaakseni jossain eri konsernin autossa oli keltainen, jossain metallinen. Mustan erottaminen mustaa taustaa vasten on liki mahdotonta.

Kyllähän öljyntaso pitäisi pystyä näkemään ns "otsaluulla" ilman tihrustelua tai tulkintaa.

o.b.

Ei sitä öljytasoa tarvitse vahtia nykyään erikseen. Mittaristo kyllä ilmoittaa kun öljyä on tarpeen lisätä. Silloinkaan ei välttämättä kannata lisätä ihan maksimiin asti. Itse lisään vain sen verran, että seuraavaan öljynvaihtoon pärjäilee. Öljyt toki vaihtuu viimeistään 15tkm kohdalla.

japa

Mikäpä se estää maalaamasta vaikka valkoiseksi kuumuutta kestävällä maalilla.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

kuusiokolo

Olen jo vuosikausia painanut mustan öljytikun vaaleaan paperiin,näkyy hyvin.

fixed

Ei se nyt niin huono vaihtoehto ole jos sen öljymäärän ihan manuaalisestikkin joskus toteaa, tietäen konsernin elektroniikan kyvykkyyden. Taitaa olla vieläkin ohjekirjan ohjeissa tarkastaa öljytaso säännöllisin väliajoin, että niin hyvin konserni itsekkin luottaa omiin taitoihinsa elektronisissa laitteissa. Tosin se tarkastus on nykyisistä mittatikuista useissa tapauksissa melkoista arvontaa. Nyky insinöörit melkoista porukkaa, kun ovat osanneet tehdä öljynmittatikustakin enemmän tai vähemmän epäkelvon.  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy