Etujarru jumittaa/laahaa

Aloittaja Janne44, 24.01.23 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Janne44

Ollaan taas asian äärellä, eli:

Octavia RS 2.0TSI 2014

Molempiin etukulmiin tehty noin ~1vuoden sisään jarrurempat. Sylintereihin vaihdoin männät, tiivisteet, putsasin liukupinnoista ja oikeastaan kaikkialta ylimääräiset paskat pois. Tämän jälkeen ilmaus tehty liikkeessä 2krt. Alkuperäinen syy jarrurempalle oli katsastuksessa ilmennyt jarruvoiman ero, joka ei poistunut kokonaan rempan myötä, mutta parani kuitenkin sen verran, että meni jälkikatsastuksesta läpi.

-> Oikea etujarru jumittaa/laahaa satunnaisesti välillä vähän enemmän, välillä vähemmän. Oireilu alkoi pakkasten alkaessa etelässä. Joulupäivän vietin yhdessä rakkaan Skodan "alla", jolloin tarkistin liukupinnat, liukutapit, männän liikkuvuuden ja vielä ilmasinkin kaupanpäällisiksi.
Hetken toimi, mutta nyt pysähtyessä haisee taas ratapiha ja jumittaminen näkyy myös kulutuksessa ja auton käyttäytymisessä ajettaessa.

Ajattelin seuraavaksi vaihtaa jarruletkut.. Mennäänkö vain perse edellä viereiseen puuhun, vai olisiko syytä speksata jotain muuta vian aiheuttajaksi? Ja mikäli jarruletkun vaihto olisi seuraava järkevä toimenpide, kuuluuko ilmauksessa huomioida jotain erikoista? Tähän(kään) en löytänyt haulla mitään erikoista vastaukseksi..

Kiitos  ;D

MarkoVi

Mä joskus taistelin saman asian kanssa. Silloin juurisyyksi osoittautui liian tiukka jarrupalojen sovitus, jarrutuksessa kun ne kuumeni niin alkoivat jumittaa. Kylmänä ongelmaa ei huomannut. Viilasin jarrupalojen liukupintoja ja sillä tuli kuntoon.
Ps. puhdistithan myös liukutappien "reijät"? Jos siellä on korroosiota, voi kuumeneminen aiheuttaa saman ilmiön.

Daatta

Vaihtaisin uuden satulan ja ehkä letkut (molemmille puolille) tuossa vaiheessa. Emännän Almeraan tein jarruremonttia, etusatula jumitti enkä saanut sitä kuntoon. Vei sitten ammattilaiselle ja vaihtoivat siellä uuden satulan.

Tai sitten voi lähteä Performance kulmasta liikkeelle ja vaihtaa ISOT nelimäntäjarrut ja teräspunosletkut   ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Janne44

Lainaus käyttäjältä: MarkoVi - 24.01.23 - klo:12:24
Mä joskus taistelin saman asian kanssa. Silloin juurisyyksi osoittautui liian tiukka jarrupalojen sovitus, jarrutuksessa kun ne kuumeni niin alkoivat jumittaa. Kylmänä ongelmaa ei huomannut. Viilasin jarrupalojen liukupintoja ja sillä tuli kuntoon.
Ps. puhdistithan myös liukutappien "reijät"? Jos siellä on korroosiota, voi kuumeneminen aiheuttaa saman ilmiön.

Hyvä pointti toi jarrupalojen sovitus, se jäi kieltämättä itseäkin vähän askarruttamaan tossa jouluna, vaikka rempan yhteydessä niitä viilasin ja hioin, niin edellisen kerran purettaessa tuntu palojen asetus paikalleen aika tiukalta.. Alkuperäinen ongelma oli juurikin sen, että en tiennyt toleransseista, että paljonko ne palat saa siellä liikkua, ettei mene liian väljäksi..
Liukutappien reijät puhdistin myös viimeksi, aika paljon kamaa sieltä irtosi, mutta ei näyttänyt silmään mitenkään erikoista.

Taidan jatkaa kuitenkin noilla liukupintojen hinkkaamisella ennen kuin teen muuta.. Ei kuitenkaan ole mikään älytön homma.


Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.01.23 - klo:12:33
Vaihtaisin uuden satulan ja ehkä letkut (molemmille puolille) tuossa vaiheessa. Emännän Almeraan tein jarruremonttia, etusatula jumitti enkä saanut sitä kuntoon. Vei sitten ammattilaiselle ja vaihtoivat siellä uuden satulan.

Tai sitten voi lähteä Performance kulmasta liikkeelle ja vaihtaa ISOT nelimäntäjarrut ja teräspunosletkut   ::)

Olisi helpoin tyyli kieltämättä, mutta kun auton vaihto on edessä lähitulevaisuudessa niin ei viitsi polttaa enää ylimääräistä melkeen tonnia tähän toimenpiteeseen.. Varsinkin kun Ocu näyttää tarjoilevan tällä hetkellä kaikkea muutakin yllätystä, joista ei muutamalla kolikolla enää selviä  ;D

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Janne44 - 24.01.23 - klo:12:44
Olisi helpoin tyyli kieltämättä, mutta kun auton vaihto on edessä lähitulevaisuudessa niin ei viitsi polttaa enää ylimääräistä melkeen tonnia tähän toimenpiteeseen.. Varsinkin kun Ocu näyttää tarjoilevan tällä hetkellä kaikkea muutakin yllätystä, joista ei muutamalla kolikolla enää selviä  ;D

Niin no, 179â,¬ plus pantti, jos tässä 340mm levyt on edessä. https://www.motonet.fi/fi/varaosat/1968/923789/autot/skoda/octavia-iii-13-20#Jarruosat-Jarrusatulan-tiivistesarjat

Vaikea kyllä uskoa että jarrupaloista kanittaisi, etenkin jos on noin paljon jo hoonattu. Mutta mukavahan se on harrastaa.  :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Janne44

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 24.01.23 - klo:14:49
Niin no, 179â,¬ plus pantti, jos tässä 340mm levyt on edessä. https://www.motonet.fi/fi/varaosat/1968/923789/autot/skoda/octavia-iii-13-20#Jarruosat-Jarrusatulan-tiivistesarjat

Vaikea kyllä uskoa että jarrupaloista kanittaisi, etenkin jos on noin paljon jo hoonattu. Mutta mukavahan se on harrastaa.  :D

Nojoo, toi pieni lapinlisä perustui omaan perstuntumamuistiin siitä, mitä satulat maksaisi punaisina (niin kuin alkuperäiset)  8)  Mitä tuohon harrastamiseen tulee, niin olen kokenut tämän RäSän omistamisen tähän asti semmoiseksi "sydämen ja sielun asiaksi"  ;D Ainakin naapurit näkee, että sille annetaan paljon aikaa ja eforttia.

Marko

Aivan turhaa vaihtaa satuloita, jos männät liikkuu.
Palat saa sen puoli milliä millin liikkua hyvinkin.
Ite ajanut vaggineilla yli 2 milj.km enkä koskaan ole joutunut satuloita vaihtamaan.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Janne44

Lainaus käyttäjältä: Marko - 24.01.23 - klo:18:13
Aivan turhaa vaihtaa satuloita, jos männät liikkuu.
Palat saa sen puoli milliä millin liikkua hyvinkin.
Ite ajanut vaggineilla yli 2 milj.km enkä koskaan ole joutunut satuloita vaihtamaan.

Vähän samaa mietin kans..

No mutta, nyt jokatapauksessa purin jarrua taas..  Alempi liukutappi oli mennyt edellisken purun jälkeen jumiiin. Tärinäkumi turvonnut, otin helevettiin. ->

Liukutapit liukuu ku ajatus
Mäntä menee edelleen vaivatta sisään
Jarrupalat liikkuu sen max. 1mm. Ei jumita muttei falskaa.

Koeajo 2km -> Taas jarru jumissa. <3  8)

sonic

Samoilla ongelmilla leikitty Yetin kanssa, kyseessä vaan takajarrut,molemmat laahasivat, purin ja vaihdoin sylinterien kumit, voitelin käsijarrumekanismin kierretankosysteemin, vasen jäi toimimaan kuten pitääkiin, oikea laahaa jonkin verran, poistin myös nuo ihmekumihärpäkkeet, käsijarru palautuu rajoittajille, nyt käsissä uusi sylinteri, mutta täytyyhän tähän nyt jokin selitys olla kun oikeaa vikaa ei ole...

Jultsu

Letkujen vaihto halpa ja "helppo" homma, ei kai näin uudessa autossa vielä ole liitokset niin ruosteessa etteikö saisi nätisti auki.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

dosetti

En tiedä, miten suuri vaikutus liukutapeilla on asiaan, niiden hinta on pieni mielenrauhasta. Olen vaihtanut kaikissa jarruremonteissa samalla myös liukutapit ajatuksella ettei olisi kulunutta välystä niissä. Ja oikea rasva sekä uudet kumit samasta pussista ja asennussarja myös jos on. Jos ei muuta niin on ainakin poissuljettu jarruletkun päästä oirekohteet.

Janne44

On tää auto kyllä yks persereikä. Motonetin jarruletku ei ollutkaan suoraan käypä, koska uuden letkun yläpään liitin ei ole saman muotoinen kun vanhan letkun. Vanha on enemmän kolmion muotoinen ja uusi neliön, joten ei mene runkokiinnikkeen läpi  :)
Ja tottakai tein alottelijamaisen mogan ja laitoin letkun kiinni satulaan ja tämän jälkeen aloin laittamaan romuja kiinni, jolloin virhe ilmeni  :) Nyt pitäs ottaa joko dremeli kauniiseen käteen tai alkaa metsästämään oikean mallista letkua. Tähän asti jaksanu ottaa melko huumorilla ton romun remppaamisen, mutta nyt alkaa olee huumori lopussa  :)

Janne44

Vaihdoin jarruletkun ja ongelma hävisi muutamaksi päiväksi, kunnes äsken taas yön jäljiltä lähdin ajamaan ja kesken matkan nousi taas kulutus pilviin ja perillä katoin että jumissahan se on taas  ::)

Kai se satula ja uudet palat on laitettava tilaukseen, jos sillä sais tän pelleilyn loppumaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy