mitäs softabugeja ID autossa, ja onko korjauksia (3.1.0)

Aloittaja idke, 22.01.23 - klo:18:23

« edellinen - seuraava »

idke

Moi,

mitäs bugeja ID softasta löytyy, ja onko löytynyt korjauksia? Itselläni id.4 3.1.0 versio, ja tälläisia ruutuja tulee vastaan.








Eli profiilia ei saa synkattua (netistä?), Webshop ei toimi ja sitten minusta tuntuu että ilmastointi jää jotenkin päälle. Jos laitan sen kännystä päälle että olisi lämmin auto kun kohta lähden, niin hetken ajettuani ja auton sammuttua ilmastointi jää hurisemaan.

Samoin en keksi mistä kotipaikan voi muuttaa. Ehkä jostain, tai sitten sekin on unohtunut. Toi on harmi siksi, että kun se tulee osoitteen perusteella, säde on liian pieni että tunnistaisi parkkipaikan kodiksi. Ja siitä se harmi ettei kodin lataussäännlt päde.

pomo

Ainakin enyaqissa etänä käynnistetty ilmastointi käy asetetun ajan vaikka ajon jälkeen pysäköi jos asetettua aikaa on edelleen jäljellä.

idke

Tässä klonkswagenin WeConnectID softassa ei ole aikaa sille. Vain lämpötila ja käynnistä nappi. Todella kälyinen softa, uskomatonta että tänkin aikaa markkinoilla olleessa vehkeessä noin alkeellinen softa.

Guido

Lainaus käyttäjältä: idke - 22.01.23 - klo:18:56
Tässä klonkswagenin WeConnectID softassa ei ole aikaa sille. Vain lämpötila ja käynnistä nappi. Todella kälyinen softa, uskomatonta että tänkin aikaa markkinoilla olleessa vehkeessä noin alkeellinen softa.

Ihan yhtä "monipuoliset" asetukset on MySkoda -appissa. Ilmastointi / lämmitys on etänä käynnistettäessä päällä 30 minuuttia ellei sitä autosta sammuteta.

idke

Noin se on kuin sanoit. Lisäsin auton Home-Assistanttiin, ja sieltä näkee paljon asetuksia mitä we connect id ei näytä. Kun käynnistää lämmityksen, se on kuin 30 minsan munakello, alkaa laskuri raksuttaa 30 minsasta alaspäin. Raksuttaa loppuun, ei väliä mitä välissä tapahtuu. Eli auton aktivointi ei katkaise sitä. Surkeeta softaa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: idke - 23.01.23 - klo:14:22
Noin se on kuin sanoit. Lisäsin auton Home-Assistanttiin, ja sieltä näkee paljon asetuksia mitä we connect id ei näytä. Kun käynnistää lämmityksen, se on kuin 30 minsan munakello, alkaa laskuri raksuttaa 30 minsasta alaspäin. Raksuttaa loppuun, ei väliä mitä välissä tapahtuu. Eli auton aktivointi ei katkaise sitä. Surkeeta softaa.
Surkeeta softaa? Itse ainakin tykkään, että ilmastointi jää oletuksena päälle autoon kun poikkean jossain. Sammutan sen sitten auton infotainmentille tulevalta sammutusnäytöltä jos en halua jäävän päälle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jalauros

No onhan se semisti ärsyttävää kun heität muksut kouluun ja auto jää pihaan puhisemaan yksinään jos unohdat sulkea ilmastoinnin. Niin loistava auto kuin tuo ID.4 onkin niin siinä menee vielä muutama vuosi että se pääsee e-Golfin tasolle 😅.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

jolla

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.01.23 - klo:20:15
Surkeeta softaa? Itse ainakin tykkään, että ilmastointi jää oletuksena päälle autoon kun poikkean jossain. Sammutan sen sitten auton infotainmentille tulevalta sammutusnäytöltä jos en halua jäävän päälle.

Varmaan mielipiteitä on monia mutta kyllä mielestäni loogisempi olisi, että esilämmitys katkeaisi auton käynnistykseen. Jos sitten ajaa vaan 5min ja haluaa lämmityksen jäävän päälle niin sen saisi autosta lähtiessä täpättyä päälle.

idke

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.01.23 - klo:20:15
Surkeeta softaa? Itse ainakin tykkään, että ilmastointi jää oletuksena päälle autoon kun poikkean jossain. Sammutan sen sitten auton infotainmentille tulevalta sammutusnäytöltä jos en halua jäävän päälle.

On ihan käyttöliittymän perusteita että käyttäjä tietää mitä napista tapahtuu. Siinä pitäis olla vaikka että lämmitä 30 min jos se on kiveen hakattu aika. Kyllä softan pitäis olla ymmärrettävää. Ei se paljon olis jos siinä kännyssä olisi vaikka selite ekan kerran nappia painettaessa kertomassa mitä se nappi tekee.  Ihmeellisen laiskasti tehty softaa. Nyt sai ihmetellä ulkona miksi auto itsestään hurisee vaikka olevinaan oli sammutettu lyhyen ajon jälkeen.

Turbokiisseli

Bornissa sama ja itse pitäisin parempana koodia, jossa lämmitys katkeaa kun auton käynnistää. Lämmitysaikaa pitäisi myös saada säätää, koska sähköautoa ei käytännössä koskaan tarvitse lämmittää 30min esim. lasien sulatuksen takia.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

idke

e-golfin logiikka oli loistava. Laitoin auton lämpenee, aloin pukee takkia, kenkiä yms, ja kävelin parkkikselle, auto oli sula ja lämmin ja lämmitys luontevasti katkesi itsekeen normaali auton käytön mukana. Totta ettei sitä puolta tuntia tartte. Harmittaa kun tuossa ei ole kännyssä optiota laittaa ratin lämmitystä myös päälle.

idke

Jahas, tänään se vihdoin ilmoitteli softapäivityksestä. Edelleen sanoo 3.1.0 olevan, mutta se kauppa alkoi toimia. Jonkun latausohjelman sieltä sai. Samoin käyttäjäprofiili synkkas, tuli naaman kuva ruutuun. Ja navi harppasi puoli vuotta eteenpäin versiossa.

f080421

Lainaus käyttäjältä: jolla - 23.01.23 - klo:20:49
Varmaan mielipiteitä on monia mutta kyllä mielestäni loogisempi olisi, että esilämmitys katkeaisi auton käynnistykseen. Jos sitten ajaa vaan 5min ja haluaa lämmityksen jäävän päälle niin sen saisi autosta lähtiessä täpättyä päälle.

Tuossahan se sovelluksesta käynnistettävä esilämmityksen ilmastointi on sama asia kuin jos autosta sisältä laittaa seisontailmastoinnin päälle. Siinä ei olla alettu tekemään kahta eri toimintalogiikkaa mikä saattaisi entisestään sekoittaa asioita. Ei ole itsellä kovin usein käynyt niin, että 30 minuutista olisi jäänyt mitään merkittävää aikaa ylitse. Jos ajo tosiaan kestää 5 min niin koko esilämmitys on ihan turhaa muutenkin ja vain tuhlaa energiaa.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: idke - 24.01.23 - klo:13:16
e-golfin logiikka oli loistava. Laitoin auton lämpenee, aloin pukee takkia, kenkiä yms, ja kävelin parkkikselle, auto oli sula ja lämmin ja lämmitys luontevasti katkesi itsekeen normaali auton käytön mukana. Totta ettei sitä puolta tuntia tartte. Harmittaa kun tuossa ei ole kännyssä optiota laittaa ratin lämmitystä myös päälle.

ID:ssä voi sovelluksesta kuitenkin laittaa ratin lämpenemään esilämmityksen aikana ("Zones" valinta) tai sitten voi laittaa ilmastoinnin asetuksista ratinlämmityksen menemään automaattisesti päälle kun autolla lähtee ajamaan. Tämä siis ainakin version 2.4 softassa itselläni.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: idke - 24.01.23 - klo:00:12
On ihan käyttöliittymän perusteita että käyttäjä tietää mitä napista tapahtuu. Siinä pitäis olla vaikka että lämmitä 30 min jos se on kiveen hakattu aika. Kyllä softan pitäis olla ymmärrettävää. Ei se paljon olis jos siinä kännyssä olisi vaikka selite ekan kerran nappia painettaessa kertomassa mitä se nappi tekee.  Ihmeellisen laiskasti tehty softaa. Nyt sai ihmetellä ulkona miksi auto itsestään hurisee vaikka olevinaan oli sammutettu lyhyen ajon jälkeen.

Siis siinä sovelluksessahan nimenomaan näkyy jäljellä oleva lämmitysaika ja on "aina" näkynyt. Se on totta, että autossa tuota ei näy ainakaan omassa legacy-softassani ja joskus kauan sitten uutena ID-kuskina asiaa tuli ihmeteltyä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

twin

En tiedä onko softabugi mutta luulisin näin. Omassa ID.4:ssa on softaversio 3.2.0
Eilen ekalla pitkällä reissulla auton kanssa Hyvinkään ABC:lla laturin pistoke ei irronnutkaan perinteisillä tavoilla vaikka auto oli latautunut täyteen. Auton näytössä 'lataus' ei ollut mitään buttonia esim *Lopeta lataus*. Eikä myöskään puhelimen sovelluksessa ollut mitään mikä olisi antanut ymmärtää mistä latauksen voisi lopettaa. ABC:n asiakaspalvelu näki heidän järjestelmissään auton Skoda Enyaqina ja he etänä kokeilivat kaikki kommerverkit jotta auto ymmärtäisi irroittaa pistokkeesta. ABC mobiilikin ilmoitti, että lataus valmis voit irroittaa pistokkeen. Ainoa ratkaisu oli vetää siitä palautusvaijerista kontin puolelta. Oletteko törmänneet vastaavaan ja mikä tässä olisi se oikea marssijärjestys, jotta pistoke irtoaisi ilman väkivältaa? Kotilaturista auto irroittaa pistokkeen, kun avaa vain ovet.
Onneksi osasin odottaa, että ekalla reissulla kaikki on mahdollista ja puskuria oli varattu riittävästi...
iD.4 GTX
1T/BMM
1K/BLS
19E/PG

f080421

#16
Lainaus käyttäjältä: twin - 09.03.23 - klo:10:40
En tiedä onko softabugi mutta luulisin näin. Omassa ID.4:ssa on softaversio 3.2.0
Eilen ekalla pitkällä reissulla auton kanssa Hyvinkään ABC:lla laturin pistoke ei irronnutkaan perinteisillä tavoilla vaikka auto oli latautunut täyteen. Auton näytössä 'lataus' ei ollut mitään buttonia esim *Lopeta lataus*. Eikä myöskään puhelimen sovelluksessa ollut mitään mikä olisi antanut ymmärtää mistä latauksen voisi lopettaa. ABC:n asiakaspalvelu näki heidän järjestelmissään auton Skoda Enyaqina ja he etänä kokeilivat kaikki kommerverkit jotta auto ymmärtäisi irroittaa pistokkeesta. ABC mobiilikin ilmoitti, että lataus valmis voit irroittaa pistokkeen. Ainoa ratkaisu oli vetää siitä palautusvaijerista kontin puolelta. Oletteko törmänneet vastaavaan ja mikä tässä olisi se oikea marssijärjestys, jotta pistoke irtoaisi ilman väkivältaa? Kotilaturista auto irroittaa pistokkeen, kun avaa vain ovet.
Onneksi osasin odottaa, että ekalla reissulla kaikki on mahdollista ja puskuria oli varattu riittävästi...

Kokeilitko ihan yksinkertaisesti painaa avaimesta ovet auki? Se yleensä lopettaa latauksen ja avaa kaapelin lukituksen. Siis jos ovet jo avattuina. Tuolla tavalla itse aina keskeytän latauksen ainakin 11 kW:n tapauksessa.
ID.3 Pro Performance Business 2021

simppara

Voiha nenä taas tullut joku ”päivitys ”,joka sotki latauksen ajastuksen. ennen oli KOTI paikka jossa lataus klo 5 mennessä joka päivä . Nyt ei saa tehtyä latauspaikkaa KOTI uudestaan jossa lataus on joka päivä .Onks jollain muulla käynyt näin . Muuten on taas tullut ilmoituksia ettei ole kirjautunut .Pienellä matkalla
tulee ilmoituksia väliin jopa 12 kpl mutta lämmityksen ohjaus ja monitorointi toimii
VW ID5 pro -22

simppara

Taisin olla liian hätäinen ,katsoin aamulla ja kaikki oli palannut ennalleen. Löytyi sovelluksesta KOTI latauspaikka .Oli varmaan päivityksen asennus kesken . Huomasin samalla tehdasasetusten palautus ikkuna ei ollut aktiivinen .En vielä käynyt autolla katsomassa onko jopa versio muuttunut .
VW ID5 pro -22

Pingu

Lainaus käyttäjältä: twin - 09.03.23 - klo:10:40
En tiedä onko softabugi mutta luulisin näin. Omassa ID.4:ssa on softaversio 3.2.0
Eilen ekalla pitkällä reissulla auton kanssa Hyvinkään ABC:lla laturin pistoke ei irronnutkaan perinteisillä tavoilla vaikka auto oli latautunut täyteen. Auton näytössä 'lataus' ei ollut mitään buttonia esim *Lopeta lataus*. Eikä myöskään puhelimen sovelluksessa ollut mitään mikä olisi antanut ymmärtää mistä latauksen voisi lopettaa. ABC:n asiakaspalvelu näki heidän järjestelmissään auton Skoda Enyaqina ja he etänä kokeilivat kaikki kommerverkit jotta auto ymmärtäisi irroittaa pistokkeesta. ABC mobiilikin ilmoitti, että lataus valmis voit irroittaa pistokkeen. Ainoa ratkaisu oli vetää siitä palautusvaijerista kontin puolelta. Oletteko törmänneet vastaavaan ja mikä tässä olisi se oikea marssijärjestys, jotta pistoke irtoaisi ilman väkivältaa? Kotilaturista auto irroittaa pistokkeen, kun avaa vain ovet.
Onneksi osasin odottaa, että ekalla reissulla kaikki on mahdollista ja puskuria oli varattu riittävästi...

Ei ole softabugi, vaan auto selkeästi toimii tuolla tavalla. Jos istut ABC:n laturilla ja ovet on auki, johto voi jäädä kiinni vaikka olisi ABC:n päästä sen lopettanut. Se ei tee niin joka kerta, mutta pari kertaa on käynyt niin itsellekin. Sen kyllä huomaa heti, jos johto ei irtoa helposti. Itsellä tuo on kyllä yleisempää Citymarketin latureilla, ettei johto vapauta itseään. Palautusvaijeria ei tarvitse kiskoa, mutta ilmeisesti kukaan ei enää lue auton ohjekirjaa läpi.

Latauspistokkeen sähköinen hätävapautus toimii klikkaamalla avainten ovenavausnappia kolme kertaa peräkkäin, ja ainakin tähän asti on toiminut joka kerta moitteettomasti. Tällä säästyt jatkossa vaijerin kiskomiselta. Yleensä oven avaus vapauttaa johdon, mutta jos ovet on jo auki, letku voi jäädä kiinni. Tällä sähköisellä vapautuksella on myös irronnut kahdesti Citymarketin laturi, joka kaatui latauksen aikana ja jäi jumiin. Kokeile sitä siis jatkossa vaijerin kiskomisen sijaan.

Sähkötuuppari 5

Mulla id5 päivitti itsensä versioon 3.2, tämä tapahtui viikonloppuna 18. - 19.2.. Eipä juuri herjaile mutta musta puheohjaus toimii todella kankeasti, mistäköhän löytyisi lista "avain sanoista"?

twin

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 18.03.23 - klo:10:20
Ei ole softabugi, vaan auto selkeästi toimii tuolla tavalla. Jos istut ABC:n laturilla ja ovet on auki, johto voi jäädä kiinni vaikka olisi ABC:n päästä sen lopettanut. Se ei tee niin joka kerta, mutta pari kertaa on käynyt niin itsellekin. Sen kyllä huomaa heti, jos johto ei irtoa helposti. Itsellä tuo on kyllä yleisempää Citymarketin latureilla, ettei johto vapauta itseään. Palautusvaijeria ei tarvitse kiskoa, mutta ilmeisesti kukaan ei enää lue auton ohjekirjaa läpi.

Latauspistokkeen sähköinen hätävapautus toimii klikkaamalla avainten ovenavausnappia kolme kertaa peräkkäin, ja ainakin tähän asti on toiminut joka kerta moitteettomasti. Tällä säästyt jatkossa vaijerin kiskomiselta. Yleensä oven avaus vapauttaa johdon, mutta jos ovet on jo auki, letku voi jäädä kiinni. Tällä sähköisellä vapautuksella on myös irronnut kahdesti Citymarketin laturi, joka kaatui latauksen aikana ja jäi jumiin. Kokeile sitä siis jatkossa vaijerin kiskomisen sijaan.

En istunut autossa, vaan syömässä sisällä. Ovet olivat lukossa. Tuota ovien availua koitin myös useasti kuten ABC:n asiakaspalvelu ohjeisti, kun luki sieltä troubleshooting ohjeita ID.4:een.
VW:n huolto pyysi minua tekemään kenttätestausta, jos saan tuon vian toistumaan. Hekin puhuivat mahdollisesta bitin poikittain menosta.
iD.4 GTX
1T/BMM
1K/BLS
19E/PG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy