Puoltaa moottoritiejarrutuksessa

Aloittaja rikhufin, 17.01.23 - klo:20:47

« edellinen - seuraava »

rikhufin

Moro

Oma Golffi (2010) on alkanut puoltamaan kovemmassa jarrutuksessa reilusti vasemmalle. Rattia käännettäessa vastaan, pysyy meno kuitenkin suorassa.

Pääasiassa 80 ylittävistä nopeuksista esiintyy tätä, pienemmissä ei. Vaikuttaa vain kovemmissa jarrutuksissa, pienemmissä ei puoltele. Tänään tuli kaverin kanssa tarkistettua että alapallot, puslat, koiranluut ja raidetangot, mutta niissä ei ollut väljää.

Jarrupalat ja -levyt on kunnossa, ne on vaihdettu kk takaperin Vianorilla.

Alkaa keinot loppumaan kesken. Ratissa tuntuu ehkä pienehköä väljyyttä, mutta tosiaan osia, joita tarkistelin, ei vaikuttanut mekaanista vikaa olevan.

Mitäs seuraavaksi koitetaan? Vikakoodinlukijaa ei ole juuri nyt saatavilla.

Jultsu

jarrujen ilmaus, pääsylkyn ilmaus, jarruletkujen kunnon tarkistus ettei ole kuplaa missään kohtaa heikomman puolen letkua, jarrulevyjen ja palojen vaihto puolelta toiselle ja tarkistus että puoltaako edelleen samalle reunalle
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tokera

Minulla sama vika korjaantui vasemman takajarrusatulan vaihdolla :o Satulassa männän tiiviste vuoti jarrunestettä pölysuojan sisään, mutta ei kastunut vielä ulospäin. Koska jarrupiirit on ristissä, niin oikealle eteen meni vähemmän jarrupainetta -> puolti vasemmalle jarruttaessa..

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.01.23 - klo:21:31
jarrujen ilmaus, pääsylkyn ilmaus, jarruletkujen kunnon tarkistus ettei ole kuplaa missään kohtaa heikomman puolen letkua, jarrulevyjen ja palojen vaihto puolelta toiselle ja tarkistus että puoltaako edelleen samalle reunalle

Täytyy ehtiessään kokeilla nuo vielä! Kysyn vielä valmiiksi, että mitä jos päittäinvaihdon jälkeen sama homma toistuu?

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: tokera - 17.01.23 - klo:23:20
Minulla sama vika korjaantui vasemman takajarrusatulan vaihdolla :o Satulassa männän tiiviste vuoti jarrunestettä pölysuojan sisään, mutta ei kastunut vielä ulospäin. Koska jarrupiirit on ristissä, niin oikealle eteen meni vähemmän jarrupainetta -> puolti vasemmalle jarruttaessa..

Jahaa tuo on kyllä mielenkiintoista, että tuo saattaisi olla syynä. Eniten harmittaa se että tuo jarrusatula on korjaamolla vaihdettu noin 2,5 kk sitten, edellinen jarrusatula kesti melko lyhyen hetken myöskin, se lienee ollut tehtaalta viallinen kyllä. Taidan käydä pajalla jossa tuo satulan viimeinen vaihto tehtiin ja kysymässä tähän ratkaisua. Alkaa tosiaan hieman mennä hermot, että 2x korjattu sama vika, mikä toistuu jatkuvasti.

VG

Onko pyöränkulmia katottu? Josko ne olis vähän pielessä, ja syvempään niiatessa tulee pahemmin esiin?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: rikhufin - 18.01.23 - klo:13:21
Täytyy ehtiessään kokeilla nuo vielä! Kysyn vielä valmiiksi, että mitä jos päittäinvaihdon jälkeen sama homma toistuu?

Silloin jarrupalat ja levyt voi sulkea ulos tästä yhtälöstä, niissä ei ole mitään vikaa (lasittunutta pintaa / öljyä tai muita epäpuhtauksia / piraattiosia joissa huonompia materiaaleja)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: VG - 18.01.23 - klo:13:35
Onko pyöränkulmia katottu? Josko ne olis vähän pielessä, ja syvempään niiatessa tulee pahemmin esiin?

Kulmia ei vielä ole katottu, mut pitänee varata aika niiden tarkistukseen. Tuo voisi selittää osaltaan myös tuon pienen tyhjän alueen ratissa.

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.01.23 - klo:14:01
Silloin jarrupalat ja levyt voi sulkea ulos tästä yhtälöstä, niissä ei ole mitään vikaa (lasittunutta pintaa / öljyä tai muita epäpuhtauksia / piraattiosia joissa huonompia materiaaleja)

Jarrulevyt ja -palat on alkuperäiset. Varailin ajan tarkistukseen ensi viikon torstaille, saapahan ainakin kuntoon tuon. Ulkona tuo tän hetkinen säätila ei liiemmin ylennä mieltä, kesällä asia ois toinen.

Juzu84

Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 29.01.23 - klo:13:26
Alatukivarsien takahelat?

Päivitystä tilanteeseen...
Nyt auto käytetty 2 korjaamolla;
Ensimmäisessä todettiin, että auto on täysin kunnossa. Kerrottiin, ettei missään ole väljää, että jarrut toimii normaalisti. Eivät saaneet vetämistä toistumaan kun kävivät testilenkillä. Lisäksi palat ja levyt tarkistettu - ovat normaalissa kunnossa.  ???

Toisella korjaamolla puolestaan sanoivat, että kaikki liikkuu satuloissa miten pitääkin, ja lisäksi kokeilivat siellä, ettei satuloissa ole eroa. Puristivat männät sisään myös. Lopputulos näiden kahden korjaamon jälkeen (joissa aiemmin kummassakin saanut kaikki ongelmat ratkottua), on se, että tämä vika jatkuu.

Viimeisin havainto tältä päivältä, kun jarruttelin kovempaa kuivemmalla asfaltilla, niin ratti tahtoi kääntyä oikealle samalla, kun veto vasemmalle alkoi. Kuljettajan puoli "sukeltaa" jarruttaessa, (mutta en toki ole varma, että tapahtuuko repsikalla sama), kun ratti kääntyy oikealle ja vetää reippaasti vasemmalle.  :-\

Lähinnä tässä pelottaa se, että kun joku päivä tarvitsisi painaa jarrut lukkoon, niin sitten käy huonosti. Moottoritiellä tien kaltevuus vasemmalle vaikuttaa enemmän, mutta tuntuu, että jokatapauksessa vetää vasemmalle, vaikka tie olisi kallellaan oikealle. Se ei vaan tunnu samalla lailla, että kaartaa vasemmalle kaistalle silloin.

Luin muitakin keskustelupalstoja, ja tuo hela on mainittu muuallakin, ja se on korjannut asioita, mutta sitä mietin, että ensimmäisellä korjaamolla sanottiin, että ei olisi väljää. Mutta toki voi toki olla, että tilanne on eri kuin miltä päällepäin näyttäisi.

Pitääkö lähteä pikkuhiljaa hommaamaan uutta autoa vai vieläköhän tuon saisi kuntoon?  ::)  ;D

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: rikhufin - 17.02.23 - klo:20:34
Päivitystä tilanteeseen...
Nyt auto käytetty 2 korjaamolla;
Ensimmäisessä todettiin, että auto on täysin kunnossa. Kerrottiin, ettei missään ole väljää, että jarrut toimii normaalisti. Eivät saaneet vetämistä toistumaan kun kävivät testilenkillä. Lisäksi palat ja levyt tarkistettu - ovat normaalissa kunnossa.  ???

Toisella korjaamolla puolestaan sanoivat, että kaikki liikkuu satuloissa miten pitääkin, ja lisäksi kokeilivat siellä, ettei satuloissa ole eroa. Puristivat männät sisään myös. Lopputulos näiden kahden korjaamon jälkeen (joissa aiemmin kummassakin saanut kaikki ongelmat ratkottua), on se, että tämä vika jatkuu.

Viimeisin havainto tältä päivältä, kun jarruttelin kovempaa kuivemmalla asfaltilla, niin ratti tahtoi kääntyä oikealle samalla, kun veto vasemmalle alkoi. Kuljettajan puoli "sukeltaa" jarruttaessa, (mutta en toki ole varma, että tapahtuuko repsikalla sama), kun ratti kääntyy oikealle ja vetää reippaasti vasemmalle.  :-\

Lähinnä tässä pelottaa se, että kun joku päivä tarvitsisi painaa jarrut lukkoon, niin sitten käy huonosti. Moottoritiellä tien kaltevuus vasemmalle vaikuttaa enemmän, mutta tuntuu, että jokatapauksessa vetää vasemmalle, vaikka tie olisi kallellaan oikealle. Se ei vaan tunnu samalla lailla, että kaartaa vasemmalle kaistalle silloin.

Luin muitakin keskustelupalstoja, ja tuo hela on mainittu muuallakin, ja se on korjannut asioita, mutta sitä mietin, että ensimmäisellä korjaamolla sanottiin, että ei olisi väljää. Mutta toki voi toki olla, että tilanne on eri kuin miltä päällepäin näyttäisi.

Pitääkö lähteä pikkuhiljaa hommaamaan uutta autoa vai vieläköhän tuon saisi kuntoon?  ::)  ;D

Teeppä nyt silleen että hankkiudu jarrudynoon sen auton kans niin saajaan jarruongelmat suljettua pois. Jos ei vikaa löydy jarruista niin vaiha kaikki alatukivarsien puslat eteen.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

o.b.

Itse vaihtaisin ne etualatukivarsien takapuslat. Niihen ei välttämättä tulee näkyvää väljää. Kumiaines pehmenee ja jarruttaessa tai kiihdyttäessä aurauskulmat menee keturalleen ja auto alkaa puoltamaan. Toki kannattaa samalla vaihtaa ne etummaisetkin puslat.

Beetle

Kannattaisiko kuitenkin tehdä vielä se ilmaaminen, ei olisi iso rasti?




harakka

Taka-akselin ne isot puslat/laakerit.

ConD

Pariin vitos/kutoskoppaiseen alustaan vaihtelin aikanaan etutukivarren takapuslat, koska sieltä se väljyys tuntuu epämääräisyytenä. Se puslan väljyys muuttaa geometriaa niin ohjauksen kuin jarrujenkin osalta, koska rengas pääsee liikkumaan tuon puslan väljistyttyä edes-takaisin muuttaen jousitus ja ohjausgeometriaa.

Jarrutettaessa kovempaa, rengas pääsee liikkumaan korissa taaksepäin ja mahdollistaa mm. aurauksen kääntymisen kovammaksi -> voi aiheuttaa puoltamista. Toisaalta saman pitäisi toistua jossain määrin kiihdyttäessäkin. Mutta... tuota isoa puslaa ei välttämättä etupäästä ole helpoin huomata auto maassa ja paikallaan, vaan pusla voi olla silti ihan loppu vaikka se teoriass makaisikin staattisena paikallaan keskellä. Vaan luulisi kahden korjaamon osaavan tsekata tuo. Itse heiluttelisin autoa parkkilukko/vaihde päällä edes-takaisin ja katsoisin pääseekö eturengas liikkumaan edes-takaisin pyöränkotelossa. Jos pääsee, tuo pusla on kaput. Paras on jos pääsee renkaan ohella tarkastelemaan (Esim nosturilla) liikkuuko tukivarsi puslan sisällä sivussa / edestakaisin. Jos pääsee, niin pusla on edelleen kaput.

Jarruviat / jarrujen puoltaminen pitäisi tuntua ihan kovista vauhdeista myös pysähdykseen asti. Geometriamuutokset voi vaatia vauhtia ja painon muuttumista enemmän jotta puoltamisen ja ratin kääntymisen huomaa. Jos oikeasti tuntuu että korjaamot ei tuota löydä, niin ei muutakuin katsastukseen - esittää huolesi konttorilla (vaikka ei virallista leimausta tekisikään) niin kyllä he sieltä ne löysät paikat löytää ja voivat myös jarrudynottaa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

o.b.

Lainaus käyttäjältä: ConD - 18.02.23 - klo:13:52
Jarrutettaessa kovempaa, rengas pääsee liikkumaan korissa taaksepäin ja mahdollistaa mm. aurauksen kääntymisen kovammaksi -> voi aiheuttaa puoltamista.
Pusla joustaa myös sivusuunnassa ja se aiheuttaa jopa isomman poikkeaman ohjauskulmiin. Jos väljyyttä on toisella puolella enemmän, niin ratin asento saattaa jarruttaessa tai kiihdyttäessä muuttua puoleen tai toiseen.

ConD

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 18.02.23 - klo:16:48
Pusla joustaa myös sivusuunnassa ja se aiheuttaa jopa isomman poikkeaman ohjauskulmiin. Jos väljyyttä on toisella puolella enemmän, niin ratin asento saattaa jarruttaessa tai kiihdyttäessä muuttua puoleen tai toiseen.
Tässä alustassa tuo renkaan etu-takaperäinen liikkuminen johtuu nimenomaa tuosta puslan joustamisesta sivusuunnassa, kun tukivarsi on L-mallinen ja renkaan eteen-taaksepäin suuntautuvia voimia pitää vain se takapusla vaakasuunnassa kiinni.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

rikhufin

Aloitetaan jo alkuun kiitoksilla kaikille hyvistä neuvoista! Mittarissa on tällä haavaa 411 500 km, joka tosiaan kulutusosien puolesta vaikuttaa näihin. Isompi harmistus alkaa laantumaan, ja nyt kun vinkkejä, mitä seuraavaksi tehdään, niin tulee olo, että todnäk. saadaan Golffista taas turvallinen ajovehje, joka se oli, kun kesällä Saksassa kaikki toimi miten pitikin, ja vauhtia oli kaikki, mitä siitä vaan lähti.

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 17.02.23 - klo:21:00
Teeppä nyt silleen että hankkiudu jarrudynoon sen auton kans niin saajaan jarruongelmat suljettua pois. Jos ei vikaa löydy jarruista niin vaiha kaikki alatukivarsien puslat eteen.

Taidan hankkiutua dynolle, katsastusasemalla lienee ainakin tarvittavat laitteet tähän. Mielelläänhän selviäisi että missä vika. Se vaan tässä on ollut rahanmenoa vaan kun missään korjaamoilla ei vikaa löydetä. Onko tuo puslien vaihtaminen millaista hommaa (lähinnä työkalujen puolesta mietiskelen)? Tähän varmasti löytynee ohjeita, miten tuon saa tehtyä, mutta jos kokemusta näistä, niin mielelläni otan sen vastaan. PS onko fiksua vaihtaa koko alatukivarsi vai vain pelkät puslat? Sinänsä sama jos menee enemmän rahaa, kunhan tulis tuolta osalta kuntoon (toki mitä pidemmäksi aikaa, sen parempi).

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.02.23 - klo:22:04
Itse vaihtaisin ne etualatukivarsien takapuslat. Niihen ei välttämättä tulee näkyvää väljää. Kumiaines pehmenee ja jarruttaessa tai kiihdyttäessä aurauskulmat menee keturalleen ja auto alkaa puoltamaan. Toki kannattaa samalla vaihtaa ne etummaisetkin puslat.

Juu, alkaa kuulostamaan siltä, että puslien vaihdoksi menee. Nyt kyselisin, et millaiset puslat kannattaa valita? Ihan vaan sillä, että jos on viisaammilla kokemusta näistä vaihdoista, niin mielelläni kuuntelen. Kiihdyttäessä ei ainakaan tunnu ihmeemmin vetoa suuntaan eikä toiseen (ei ainakaan niin merkittävästi että sen huomaisi - toki mahdollistahan sekin on, että tuo on alkanut pikkuhiljaa, ja tavallaan huomaamattomasti kompensoi omalla toiminnallaan tuota.), mutta sitten jarrutuksessa tuntuukin pahemmin. Vinkkejä noihin vaihtoihin osien ja työkalujen yms. hyvä tietää otan enemmän kuin mielelläni vastaan!

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 17.02.23 - klo:22:26
Kannattaisiko kuitenkin tehdä vielä se ilmaaminen, ei olisi iso rasti?

Sen toki voisi tässä myöskin tehdä! Itseopiskelun perusteella ei vaikuta haastavalta. Onnistunee ihan perus lenkkiavaimella eikä vaadi ihmeempiä erikoistyökaluja? Lähinnä ihmettelen tosiaan sitä, että tuntuu, että vain kovemmassa vauhdissa/jarrutuksessa ilmenee tuota.

Lainaus käyttäjältä: harakka - 18.02.23 - klo:12:58
Taka-akselin ne isot puslat/laakerit.

Puslien vaihto-operaatiolta alkaa vaikuttamaan eittämättä.

Lainaus käyttäjältä: ConD - 18.02.23 - klo:13:52
Pariin vitos/kutoskoppaiseen alustaan vaihtelin aikanaan etutukivarren takapuslat, koska sieltä se väljyys tuntuu epämääräisyytenä. Se puslan väljyys muuttaa geometriaa niin ohjauksen kuin jarrujenkin osalta, koska rengas pääsee liikkumaan tuon puslan väljistyttyä edes-takaisin muuttaen jousitus ja ohjausgeometriaa.

Jarrutettaessa kovempaa, rengas pääsee liikkumaan korissa taaksepäin ja mahdollistaa mm. aurauksen kääntymisen kovammaksi -> voi aiheuttaa puoltamista. Toisaalta saman pitäisi toistua jossain määrin kiihdyttäessäkin. Mutta... tuota isoa puslaa ei välttämättä etupäästä ole helpoin huomata auto maassa ja paikallaan, vaan pusla voi olla silti ihan loppu vaikka se teoriass makaisikin staattisena paikallaan keskellä. Vaan luulisi kahden korjaamon osaavan tsekata tuo. Itse heiluttelisin autoa parkkilukko/vaihde päällä edes-takaisin ja katsoisin pääseekö eturengas liikkumaan edes-takaisin pyöränkotelossa. Jos pääsee, tuo pusla on kaput. Paras on jos pääsee renkaan ohella tarkastelemaan (Esim nosturilla) liikkuuko tukivarsi puslan sisällä sivussa / edestakaisin. Jos pääsee, niin pusla on edelleen kaput.

Jarruviat / jarrujen puoltaminen pitäisi tuntua ihan kovista vauhdeista myös pysähdykseen asti. Geometriamuutokset voi vaatia vauhtia ja painon muuttumista enemmän jotta puoltamisen ja ratin kääntymisen huomaa. Jos oikeasti tuntuu että korjaamot ei tuota löydä, niin ei muutakuin katsastukseen - esittää huolesi konttorilla (vaikka ei virallista leimausta tekisikään) niin kyllä he sieltä ne löysät paikat löytää ja voivat myös jarrudynottaa.

Mitä meinaat epämääräisyydellä? Kyselen siis sen johdosta, kun tuntuu, että ohjauksessa olisi pientä "löysyyttä" toisinaan, kun ajelee noin 80+mittarivirhe km/h nopeutta. Uraisella tiellä ehkä enemmän huomattavissa, mutta toisinaan puolestaan tuntuu, että kaikki olisi enemmänkin normaalisti. Pitkään olen aatellut, että ajattelen vain, mutta nyt alan tosiaan miettimään, että ehkei tämä ole ihan vain pelkästään korvien välissä. Tuo kuvailemasi että rengas pääsisi liikkumaan omia aikojaan voisi osaltaan selittää asiaa.

Olen samaa mieltä, että korjaamoiden olisi pitänyt löytää tuo, mutta ehkä se on sitten päällepäin näyttänyt hyvältä - mene ja tiedä. Täytyypä testailla tunkata auto ylös ja heilutella tuota vasemman puolen eturengasta. Mietin, että kun olisi kaksikin tunkkia käytettävissä, ja muutama jackstandikin, niin sikäli auton saisi kyllä ilmaan ainakin yksi akseli kerrallaan.

Pohdin kanssa tuota, että jos jarruissa olisi vikaa, niin luulisi sen olevan päällä kevyemmässäkin jarrutuksessa, kun sievästi pysäyttää (esim. noustessa motarilta rampista ylös, niin ei vetoja ilmene ollenkaan. Kun taas painaa reippaammin jarrua, niin vetelee, ja jos vetää lukkojarrutuksen, niin auto veisi kaiteeseenkin, jos sen antaisin niin tehdä, en ole tohtinut, vaikka kasko olisikin :D Katson tuon renkaan heilumisen itse tai sitten taidan marssia katsastukseen ja kysyä, että jos voisivat katsoa tuon. Toivottavasti he löytäisivät vian. Asun ulkomailla, ja siellä leimaus meni alle 10 min, niin en usko, että kovin tarkasti ovat käyneet autoa läpi.

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 18.02.23 - klo:16:48
Pusla joustaa myös sivusuunnassa ja se aiheuttaa jopa isomman poikkeaman ohjauskulmiin. Jos väljyyttä on toisella puolella enemmän, niin ratin asento saattaa jarruttaessa tai kiihdyttäessä muuttua puoleen tai toiseen.
Lainaus käyttäjältä: ConD - 18.02.23 - klo:20:42
Tässä alustassa tuo renkaan etu-takaperäinen liikkuminen johtuu nimenomaa tuosta puslan joustamisesta sivusuunnassa, kun tukivarsi on L-mallinen ja renkaan eteen-taaksepäin suuntautuvia voimia pitää vain se takapusla vaakasuunnassa kiinni.

Uutta tietoa itselle aikas paljon, alkanut kiinnostaa enemmän tee-itse hommat, niin sikäli hyvähän se on että tulee näitä. Mutta jos tuo takapusla (oliko siis alatukivarren takapusla vai kuinka?) Voisi siis selittää tämän kaiken. Jos oikein alkaa ärsyttämään, niin kun menen takaisin Viroon, niin hoidan tuon merkkiliikkeessä, kun siellä -25% huoltotyöt tämän kuun loppuun. Onko suosituksia puslan suhteen, mikä kannattaa laittaa?

Kiitokset kaikille vielä! Palataan asiaan!

ConD

Tuo osa mitä haet on jotakuinkin tämännäköinen:


Molemmille puolille on peilikuvana omanlaisensa, mutta siis periaatteeltaan samanlaiset. Tuo tulee korin ja apurungon väliin ja vaihto on suht simppeliä - kolme pulttia irti, nyppää pyslan ja tuon alumiiniosan irti tukivarresta, työntää uuden tukivarteen takaisin kiinni ja ruuvaa pultit kiinni. Puolikas kerrallaan kun tekee niin ei pitäisi iso rasti olla. Paras toki on jos nuo saa vieläpä samaan kohtaan kuin aiemmat niin kulmienkaan ei pitäisi muuttua. Kuvasta myös näkee, että pusla on tehty joustamaan vaakasuunnassa.

Em osat esim Febi-bilsteinina maksaa 30,/kpl pultteineen:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2193224/45891-febi-bilstein
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2193225/45892-febi-bilstein

Mutta... en mene päätäni pistämään pantiksi kun en just autoasi tunne, eiköhän nuo osaa rekkarilla myydä sopivat osat varaosatiskiltä tai kaupasta muuten.

Miksi korjaamot ei tuota ole löytäneet sitten? Onko ne etsineet vikaa vaan jarruista, eikä alustasta? Tiedä häntä... näin voi olla
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

rikhufin

#20
Lainaus käyttäjältä: ConD - 19.02.23 - klo:00:14
Tuo osa mitä haet on jotakuinkin tämännäköinen:


Molemmille puolille on peilikuvana omanlaisensa, mutta siis periaatteeltaan samanlaiset. Tuo tulee korin ja apurungon väliin ja vaihto on suht simppeliä - kolme pulttia irti, nyppää pyslan ja tuon alumiiniosan irti tukivarresta, työntää uuden tukivarteen takaisin kiinni ja ruuvaa pultit kiinni. Puolikas kerrallaan kun tekee niin ei pitäisi iso rasti olla. Paras toki on jos nuo saa vieläpä samaan kohtaan kuin aiemmat niin kulmienkaan ei pitäisi muuttua. Kuvasta myös näkee, että pusla on tehty joustamaan vaakasuunnassa.

Em osat esim Febi-bilsteinina maksaa 30,/kpl pultteineen:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2193224/45891-febi-bilstein
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2193225/45892-febi-bilstein

Mutta... en mene päätäni pistämään pantiksi kun en just autoasi tunne, eiköhän nuo osaa rekkarilla myydä sopivat osat varaosatiskiltä tai kaupasta muuten.

Miksi korjaamot ei tuota ole löytäneet sitten? Onko ne etsineet vikaa vaan jarruista, eikä alustasta? Tiedä häntä... näin voi olla

Kiitos selkeästä ohjeesta ja kuvasta! Näyttää tutulta tuo osa, kun kävin nosturilla (naisystävän kotikaupungista löytyy tee-se-itse -halli, niin siellä vaihtelin öljyt.) Tuossako tulee siis tulee myös tuo alumiinikehikko, joka nakkaa kiinni uusilla pulteilla? Jos näin on niin sitten luulisi tuon onnistuvan myös suhtkoht kokemattomalta - monesti vaan puhuttu, että tuon vaihtoon tarvitaan prässi, niin jos tuon mukana tulee kehikkokin, niin sitten en usko että ongelmaa on.

Katselen parit videot ainakin ja pohdin sen jälkeen luotanko itseeni, vaikkei nyt kovin vaikeasta hommasta oo kyse. Toivottavasti tuolla oikenee meno nyt sitten, niin ei tarttis enää miettiä, mitä seuraavaksi tekee. Kulmat saa kyllä sitten katsottua, jos sille olisi tarvetta.

EDIT: Ja ensimmäiseltä korjaamolta sanottiin, että katsottu, ettei missään olisi väljää, niin en tiedä tosiaan, mikä tuossa on ollut... Outoa kerrassaan :(

ConD

Tuota osaa on jossain sekä tuolla pelkällä kumi-metalliholkilla joka pitäisi prässätä tuon alumiinikorvakon sisään. Ja sitten on tuotta koko pakettia missä vaihtuu koko korvakko.

Tuossa linkkien takana on siis koko korvakot.

Mutta... Kun tuon hintaluokan tiedät ja lähtökohtaisesti ajatus on että *just tuon* homman saattaisit voida itsekin tehdä, niin ota vielä se katsastuskonttori suunnaksi - ainakin täällä pohjoisessa nuo on olleet varsin avuliaita auttamaan näissä teknisissä haasteissa etsimään vikaa ja auttamaan sen korjausjutun haussa - vaikka ns. leimaa ei kävisikään samalla hakemassa. Toki siitä jonkun rahan voi joutua maksamaan. Mutta... eipä jäisi ainakaan korjaamon mielipiteeksi. Ne öljyjä ja renkaita vaihtelevat korjaamot joissain tapauksissa kun ei sitten erikoisemmista hommista välttämättä tiedä. Mutta... sinun auto, sinun päätös. Me ei voida just täältä netin takaa tietää miltä siellä oikeasti näyttää autosi alla.

Minulla on pihassa toinen auto nyt, eikä tämmöistä kuutoskoppaista - mutta teorian tasolla tuo renkaan eteen-taakse liikkuminen aiheuttaa monenmoista harmia vähän konstikkaammassakin geometriassa. Toisinaan liike tulee alatukivarresta, joissain tapauksissa ylätukivarresta (jollaista sinun VI-koppaisessa ei ole).

Tästä kun katsot minkä verran esim ylätukivarsi elää auton pituussuunnassa puslistaan, niin saa jotain osviittaa mitä alempanakin voi käydä. Tässä tapauksessa tuo ylätukivarsi piti puslittaa uusiksi että sain rauhoittumaan ajettavuuden:
https://www.youtube.com/watch?v=svv4fEdNhhc
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: ConD - 19.02.23 - klo:10:45
Tuota osaa on jossain sekä tuolla pelkällä kumi-metalliholkilla joka pitäisi prässätä tuon alumiinikorvakon sisään. Ja sitten on tuotta koko pakettia missä vaihtuu koko korvakko.

Tuossa linkkien takana on siis koko korvakot.

Mutta... Kun tuon hintaluokan tiedät ja lähtökohtaisesti ajatus on että *just tuon* homman saattaisit voida itsekin tehdä, niin ota vielä se katsastuskonttori suunnaksi - ainakin täällä pohjoisessa nuo on olleet varsin avuliaita auttamaan näissä teknisissä haasteissa etsimään vikaa ja auttamaan sen korjausjutun haussa - vaikka ns. leimaa ei kävisikään samalla hakemassa. Toki siitä jonkun rahan voi joutua maksamaan. Mutta... eipä jäisi ainakaan korjaamon mielipiteeksi. Ne öljyjä ja renkaita vaihtelevat korjaamot joissain tapauksissa kun ei sitten erikoisemmista hommista välttämättä tiedä. Mutta... sinun auto, sinun päätös. Me ei voida just täältä netin takaa tietää miltä siellä oikeasti näyttää autosi alla.

Minulla on pihassa toinen auto nyt, eikä tämmöistä kuutoskoppaista - mutta teorian tasolla tuo renkaan eteen-taakse liikkuminen aiheuttaa monenmoista harmia vähän konstikkaammassakin geometriassa. Toisinaan liike tulee alatukivarresta, joissain tapauksissa ylätukivarresta (jollaista sinun VI-koppaisessa ei ole).

Tästä kun katsot minkä verran esim ylätukivarsi elää auton pituussuunnassa puslistaan, niin saa jotain osviittaa mitä alempanakin voi käydä. Tässä tapauksessa tuo ylätukivarsi piti puslittaa uusiksi että sain rauhoittumaan ajettavuuden:
https://www.youtube.com/watch?v=svv4fEdNhhc

Juu, nostin tuossa tunkin varassa auton ylös, ja kokeilin, että ainakaan eturengas ei liiku paikallaan ollessaan mihinkään suuntaan. Ei sivuttais- eikä edes takaisin, mutta saattaahan se olla että vasta kovemmassa liikkeessä sen huomaa (jarrutuksessa). Aika loppui vaan kesken, että olisin alkanut pultteja värkkäämään auki. Katsotaan jos illemmalla ehtisi.

Taidan huomenna kurvailla ruokatauolla sinne katsastukseen, niin ainakin voivat katsoa tuon. Jos siitä jokunen raha menee, niin se ois ainakin sit varmempi lähteä korjailemaankin. Voihan se olla toki just noin, ettei ole käymissäni paikoissa osattu katsoa kunnolla, niin katsuri varmemmin varmasti osaa sanoa tuohon jotakin.

Sitten voi pohtia, mitä tekee seuraavaksi, kun saa tarkempaa tietoa. Ja ymmärrän toki että vaikea sanoa tarkkaan etänä.

ConD

Kyllä tuota rengasta on tunkin varassa turha koittaa saada liikkumaan puslia vasten - ei lihakset siihen tahdo riittää, vaatii vipuvartta ja vääntörautaa TAI sitten sen että auton paino on päällä ja edestakaisin liikuttelee ja havainnoi puslaa. :)

Tuo minun video on just sitävarten kuvattu että halusin saada irti sen miten paikat elää ajossa. Kun ei nuita millään tahtonut saada käsin liikkumaan. Mutta ajossa sitten sai...

Leimasedillä yleensä on pussillinen konsteja auttaa näissä - vaikkapa se nostimen hydraulinen heiluttelija. :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Mikey

"Kuljettajan puoli "sukeltaa" jarruttaessa"

Olisiko ongelma kuitenkin iskari/jousi -osastolla.

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: ConD - 19.02.23 - klo:17:31
Kyllä tuota rengasta on tunkin varassa turha koittaa saada liikkumaan puslia vasten - ei lihakset siihen tahdo riittää, vaatii vipuvartta ja vääntörautaa TAI sitten sen että auton paino on päällä ja edestakaisin liikuttelee ja havainnoi puslaa. :)

Tuo minun video on just sitävarten kuvattu että halusin saada irti sen miten paikat elää ajossa. Kun ei nuita millään tahtonut saada käsin liikkumaan. Mutta ajossa sitten sai...

Leimasedillä yleensä on pussillinen konsteja auttaa näissä - vaikkapa se nostimen hydraulinen heiluttelija. :)

Kahtoppas vaan linkki oli pienemmällä fontilla kun mobiilissa luin, niin en tuota videolinkkiä huomannut. Katson sen tässä nyt. Meen nyt huomenna käymään tuolla katsastusasemalla, niin he voi katsella, mikä tuossa on.

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 19.02.23 - klo:18:36
"Kuljettajan puoli "sukeltaa" jarruttaessa"

Olisiko ongelma kuitenkin iskari/jousi -osastolla.

Mahdollistahan tuokin on, huomenna selvinnee sitten asiaa enemmän, jahka katsastusasemalle asti pääsee. Kerron tarkempaa tietoa sen jälkeen!

rikhufin

Kävin katsastuksessa - eivät ottaneet rahaa siitä.

No mutta tilanne on se, että iskarit ja puslat kunnossa, kun ravisuttivat ja katsoivat niitä. Ei siis vikaa niissä ilmeisestikään. Sanoivat puolestaan että jarrut ottavat vasemmalta puolelta aikaisemmin kun oikealta. Oltiin kuitenkin sallittujen arvojen sisäpuolella. Takana isompaa heittoa kuin edessä (takana tosin uudet jarrusatulat molemmin puolin). Muuta vikaa ei hekään löytänyt.

Kuulostaa kyllä mystiseltä koko homma, varannen ajan sitten tuohon jarrusatulan vaihtoon oikealle eteen, jos sillä sais jarrutukset rauhoittumaan. Ihmeellistä vaan tämä koko homma.

Mikey

^Jos vasemmalle vääntää, niin sillä puolella on se tarraavampi jarru. Auto siis haluaa kääntyä vasemman etupyörän ympäri.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi