Apuja moottorin valintaan

Aloittaja UFK, 02.01.23 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

UFK

No tarina myt kuitenkin jatkuu golfin suuntaan. 1.6 TDi -14 kiikarissa. Mikä noissa on hihnan vaihtoväli, ja noin kustannus sen vaihdosta?

jhm

^
Hihnan vaihtoväli 210 tkm tai 6 vuotta. Hinnasta ei tietoa...nousseet parin viime vuoden aikana aikalailla näin yleisesti.
VW Transporter T5  84kw 2014

vwmies

Passattiin tasan samalla padalla + vesipumpulla, orkkis osilla + jarrunesteen vaihtotyöt viime kesänä Lohjalla VAG erikoistuneessa korjaamossa K. vain 650â,¬. Mm. ei ole paha hinta. Mielenrauhaa taas vuosiksi, 100â,¬ vuosi. Jonkun mielestä kallista, mutta kokonaiskustannuksissa melko vähän.  ::)

p.s. Uusien kiesien hinnat ne vasta villejä ovatkin, 34kâ,¬ Passatin muinaisella v. 2013 rahalla ei nyt saa kuin uuden Golfin, sähkäristä ei pelkoakaan... :-[ :-\ :'(
Yritetään pärjätä.

UFK

Lainaus käyttäjältä: jhm - 11.01.23 - klo:20:38
^
Hihnan vaihtoväli 210 tkm tai 6 vuotta. Hinnasta ei tietoa...nousseet parin viime vuoden aikana aikalailla näin yleisesti.

Eka oli vaihdettu 125tkm kohdalla.

Löytyykö noita varustepaketteja mistään? Mikä ihme on tuo Highline edition 40? Google tarjoaa vaan autokauppojen linkkejä

UFK

Tosin huoltokirjan mukaan DSG öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, että taitaa jäädä tämä vielä kauppaan. Ajettu kuitenkin jo +220tkm

jt

Lainaus käyttäjältä: UFK - 11.01.23 - klo:23:29
Tosin huoltokirjan mukaan DSG öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, että taitaa jäädä tämä vielä kauppaan. Ajettu kuitenkin jo +220tkm
Onko kyseessä kuiva DSG-7? Silloinhan öljyjä ei vaihdeta huolto-ohjelman mukaan, tosin vaihteiston puolen öljyn voi vaihtaa omaehtoisesti vähän kuin manuaalissakin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: UFK - 04.01.23 - klo:12:23
Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.
Alle 10t ei taida vielä 1.0TSI:tä oikein löytyä kun on "liian uusi". Ihan referenssiksi, itsellä on ollut nyt kaksi 1.4TSI ketjukonetta (ecofuel) (siis niitä vanhemman sukupolven, ei näitä uudempia hihnakoneita), toisen myin vajaa 270tkm ja toinen pyörii nyt yli 200tkm, ei syönyt öljyä, tehot tallessa ja kulutus matala. Ei se tuo edellinenkään ollut silloin "lopussa". Joissain 1.2TSI:ssä taasen on ollut vanhemmiten lisääntynyttä öljynkulutusta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: UFK - 11.01.23 - klo:23:29
Tosin huoltokirjan mukaan DSG öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, että taitaa jäädä tämä vielä kauppaan. Ajettu kuitenkin jo +220tkm

1.6TDI kaverina on DQ200-0CW laatikko johon ei huolto-ohjelman mukaan kuulukkaan vaihtaa öljyjä. Ei siitä öljynvaihdosta toki mitään haittaakaan olisi. DQ200 on öljytilan osalta käytännössä manuaalilaatikko niin öljynvaihto on myös yhtä hyödyllistä/hyödytöntä kuin manuaalilaatikkoonkin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jhm - 11.01.23 - klo:20:38
^
Hihnan vaihtoväli 210 tkm tai 6 vuotta. Hinnasta ei tietoa...nousseet parin viime vuoden aikana aikalailla näin yleisesti.

Minulla oli Golf 7 1.6TDI (vm. 2015) niin siihen VW merkkihuolto sanoi hihnanvaihtoväliksi 180tkm / 6v
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Urja

Tekniikan Maailmassa oli noin 2014 tai 2015 60000 km käyttötestissä Skoda Octavia mahdollisesti samalla moottori-vaihteistoyhdistelmällä. Sieltä löytyy käyttökokemuksia.

UFK

Lainaus käyttäjältä: Urja - 12.01.23 - klo:08:22
Tekniikan Maailmassa oli noin 2014 tai 2015 60000 km käyttötestissä Skoda Octavia mahdollisesti samalla moottori-vaihteistoyhdistelmällä. Sieltä löytyy käyttökokemuksia.

Ok, täytyy kaivella. Kiitti.

Onko DQ200-0CW siis se kuiva kutonen? Eikö niissä ole just ollut vikoja? 2.0 TDi:ssä sitten ois se märkä 7, mutta kun jossain lukee että niissäkin se vanhempi, olikohan ennen -17 tehdyt niitä huonoja. Ei pitäs lukea mitään mistään vaan ostaa se parhaiten kiillotettu ja toivoa parasta 😂

miqwe

Kuiva seiska, ja sitten märkä kutonen.

Itsellä kesti 350tkm ilman vikoja (tutkin ensimmäisen omistajan ajalta myös historian)sen jälkeen auto tuli myytyä Kosovoon  niin en tiedä mikä jäi kohtaloksi. Mittaria oli ruuvattu 150tkm taaksepäin.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

UFK

1.6 tdi 77 kw ajettu 220tkm
2.0 tdi 110 kw ajettu 280tkm

Kumpi näistä nyt ois pitkällä tähtäimellä turvallisempi ja edullisempi huoltojen suhteen? Lähinnä lootan kestävyys tässä arveluttaa. Käyttökulut lienee inasen isommat 2.0:ssa ja märkäkytkimen öljyn vaihdot siihen päälle. Autot muuten suht identtisiä.

vhol

Itse en uskaltaisi tuota 1.6 tdi ja dsg yhdistelmällä ostaa, jos tarkoitus on useita vuosia ajella. Joten ehdottomasti tuo 2.0 tdi /dsg.   

Mikey

Itsellä 1.6 TDI 90 hp (ohjelmoitu 146 hp) käsiaskilla.

Vähällä kulkee ja lastutettuna kiihtyy. Alavääntö surkea, joten keppiä saa hämmentää. Näissähän on tyyppivikana kampurastefan vuoto, joka rikkoo jakohihnan. Mutta vuodon näkee kun kamuaa auton alle. Öljyn hikoilu on ookoo - tiputtaminen ei ole.

jhm

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 12.01.23 - klo:08:10
Minulla oli Golf 7 1.6TDI (vm. 2015) niin siihen VW merkkihuolto sanoi hihnanvaihtoväliksi 180tkm / 6v

Nuo suositukset tuntuu vaihtelevan. Mulla 2008 mallisessa 2 litraisessa Ocussa oli vaihtoväli 180 tkm/6 v .Kolme seuraavaa Skodaa oli 1.6 tdi:itä,2010,2013 ja 2014 mallisia ,niissä vaihtoväli 210 tkm/6 v.Viimeiseen oli vaihdetttu ajan perusteella,muihin tuli kilometrit ensin täyteen ja viimeiseen oli vaihdettu kaksi kertaa hihna,vuosi väliä niin tuo kampiakselin stefa oli vuotanut ja hihna oli vaihdettu toistamiseen.Silloin kilometrit oli jotain 114 000 kun sen toissa vuonna ostin.

Nuo kaikki merkkarin ohjeen mukaan vaihdettu muutama tuhat kilometriä ennen rajaa.Kaikki huollot tehty muutenkin merkkarilla.
VW Transporter T5  84kw 2014

rawpower

Lainaus käyttäjältä: UFK - 12.01.23 - klo:11:10
1.6 tdi 77 kw ajettu 220tkm
2.0 tdi 110 kw ajettu 280tkm

Kumpi näistä nyt ois pitkällä tähtäimellä turvallisempi ja edullisempi huoltojen suhteen? Lähinnä lootan kestävyys tässä arveluttaa. Käyttökulut lienee inasen isommat 2.0:ssa ja märkäkytkimen öljyn vaihdot siihen päälle. Autot muuten suht identtisiä.

Jos DSG kestävyys arveluttaa ja siihen ei löydy tarvittavaa 2000-4000 euroa "huoltorahaa" niin laittaisin manuaaliaskilla. Luulisi saavan vielä halvemmalla kuin nuo automaatit.

UFK

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 14.01.23 - klo:08:07
Jos DSG kestävyys arveluttaa ja siihen ei löydy tarvittavaa 2000-4000 euroa "huoltorahaa" niin laittaisin manuaaliaskilla. Luulisi saavan vielä halvemmalla kuin nuo automaatit.

Niukassa on manuaalit.. Hinnasta en osaa varmaa sanoa mutta sellainen kuva olisi ettei ne ainakaan halvempia ole.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: UFK - 16.01.23 - klo:00:15
Niukassa on manuaalit.. Hinnasta en osaa varmaa sanoa mutta sellainen kuva olisi ettei ne ainakaan halvempia ole.

Ilmeisesti dieseli alle 10k kiikarissa? 15kpl Golfeja manuaalina vaan todella tarjolla 2014-2016. Suosittelen katsomaan octaviaa niin valinnanvaraa löytyy lisää. Isompi ja tekniikka samaa. Ja löytyishän noista 15 vaihtoehdosta varmasti joku. Käy ainakin koeajamassa. Myös passattia voinee harkita?

Tuo DSG on tosiaan riski 9v vanhalle ja yli 200tkm ajettuna. Välttämättä ei ongelmia tule, mutta jos/kun tulee niin maksaa paljon ja myyjältä hankala saada enää mitään vastaantuloa noilla kilsoilla ja vanhana. Juuri siksi pitäisi olla sitten vähintään se touhutonni huoltoihin varattuna ja jos mustapekka osuu niin sitten menee enemmän.



vwmies

Tuossa olisi isompi eli Passatti, tosin DSG mutta vähän ajettu ja runsailla varusteilla + met- värillä + tehonnostolla Torilla. Uutena ollut varmaan 36-37kâ,¬ auto.

Speksit

Volkswagen Passat
Variant Comfortline 1.6 TDI BlueMotion DSG (105hp ei enää)
Hinta:11 300 â,¬
2013
Mittarilukema
164 624 km
Yritetään pärjätä.

UFK

Passatti varmasti ihan ok, mutta iso. Tarkoitus oli nyt nimen omaan päästä kokoluokkaa pienempään autoon ihan jo verojen ja kulutuksen minimoimiseksi. Sama Ocussa, siinä ja siinä onko isosta koosta ns hyötyä tässä tilanteessa. Lisäksi aika ruostealttiita tuntoo olevan skodat, en tiedä ollaanko (uudempien) volkkareiden kanssa sen paremmassa tilanteessa, mutta ainakin koe ajamani golfit on olleet onneksi ruosteettomia.

Tilannetta vähän haastaa myös Mondeon tilanne, auton tarttee jo aika pian plus onneksi myyjäliikkeen kanssa päästiin sopimukseen hyvityksestä joten se pakottaa tässä tilanteessa tyytymään heidän valikoimissaan oleviin.

tex-

Vanhassa turboautossa voi olla myös hajoavia turboja. Se on kuluva osa ja vaatii uusintaa ajoittain.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

UFK

Kaikissa autoissa voi olla vikoja.. tai siis onkin, ainakin kuluvia osia. Paska sijoitus kaikkinensa.

Urja

Lainaus käyttäjältä: UFK - 16.01.23 - klo:16:16
Passatti varmasti ihan ok, mutta iso. Tarkoitus oli nyt nimen omaan päästä kokoluokkaa pienempään autoon ihan jo verojen ja kulutuksen minimoimiseksi. Sama Ocussa, siinä ja siinä onko isosta koosta ns hyötyä tässä tilanteessa. Lisäksi aika ruostealttiita tuntoo olevan skodat, en tiedä ollaanko (uudempien) volkkareiden kanssa sen paremmassa tilanteessa, mutta ainakin koe ajamani golfit on olleet onneksi ruosteettomia.

Tilannetta vähän haastaa myös Mondeon tilanne, auton tarttee jo aika pian plus onneksi myyjäliikkeen kanssa päästiin sopimukseen hyvityksestä joten se pakottaa tässä tilanteessa tyytymään heidän valikoimissaan oleviin.

Octavia 3 ja Golf VII ovat käytännössä samankokoisia autoja ja ajaessakin tuntuvat samankokoisilta. Käyttökuluissakaan ei ole tietääkseni isoja eroja, molemmissa on kokoonsa nähden pienet vakuutusmaksut. Octavia 3 ja Golf 7 ovat myös suunnilleen yhtä hyviä ruostumisen suhteen, molemmat ovat aika hyviä nykyautoiksi. Octavia 2 oli huonompi korrosiokestoltaan, samoin Golf V.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: UFK - 16.01.23 - klo:20:12
Kaikissa autoissa voi olla vikoja.. tai siis onkin, ainakin kuluvia osia. Paska sijoitus kaikkinensa.

Olet täysin oikeassa. Käytetyissä on aina riski. Kuitenkin olet ottanut ensiaskeleen oikeaan suuntaan käytettyä yli 200tkm ajettua ostaessa. Merkkifoorumille ja tyyppivat kyselyyn ja kokemuksia. Monet ei tätä tee ja sitten riidellään korjauksista kun ostokiimassa ostetaan lyhyen koeajon jälkeen.

Itsellä ei tulisi mieleenkään ostaa 8-10v yli 200tkm ajettua dsg:tä. Sille rahalle on muutakin käyttöä kuin laatikon korjaamiseen jos mustapekka osuu. Manuaaliin kytkimen ja vauhtipyörän saa kohtuu rahalla. Jos koko laatikko menee niin sekin toki mahdollista ja maksaa sitten enemmän, mutta harvinaisempaa kuin esim. dsg viat.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0

Tuossa on hyvä ketju DSG vioista. 104 sivua. Tuntuu, että ei noita ole täysin kestäviksi saatu edelleenkään kun kohtuu uusia menee edelleen alle 200tkm ajettuna.

UFK

1.6 valikoitui pienempien käyttökustannusten ja pienemmän kilometrimäärän vuoksi. Eka työreissu heitetty, pelkkää maantietä josta 3/4 80km/h ja loput satasta. Kulutus 5,2 tankkaamalla mitattuna, hmmm…

ukormi

Lainaus käyttäjältä: UFK - 22.01.23 - klo:19:06
1.6 valikoitui pienempien käyttökustannusten ja pienemmän kilometrimäärän vuoksi. Eka työreissu heitetty, pelkkää maantietä josta 3/4 80km/h ja loput satasta. Kulutus 5,2 tankkaamalla mitattuna, hmmm…
No niin. Paljonkos ajettu? Mikä malli? Jos reippaammin rullattu, onko tehty suurempia korjauksia? Onko orkkis rengastuksella, mittariheittoakin saattaa muuten olla reippaammin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

UFK

1.6 TDi ajettu 230tkm ja dsg.. 205/50 16 renkaat, joskin muistuttaa enemmän luistimia, kaikki normi huollot tehty. 2.0 tdci mondeo meni 5,5 satasella, tavoite pienempään kulutukseen ei nyt ihan sitten onnistunutkaan.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: UFK - 23.01.23 - klo:10:12
1.6 TDi ajettu 230tkm ja dsg.. 205/50 16 renkaat, joskin muistuttaa enemmän luistimia, kaikki normi huollot tehty. 2.0 tdci mondeo meni 5,5 satasella, tavoite pienempään kulutukseen ei nyt ihan sitten onnistunutkaan.
Kyllähän sen pitäisi mennä huomattavasti pienemmällä kulutuksella. Onkohan ajettu pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa ja auto olisi vain karstainen. Jos pääsisi vaikka vetämään painavampaa kärryä ja kuormittamaan konetta kunnolla. Suomessa kun ei oikein voi avata röörejä päästelemällä kovempaa hieman pidempää pätkää ellei motaria oli lähistöllä. Toinen kulutuksen lisääjä on jos on tehdas Webasto jossa automaattitoiminto aktivoitu. Tuolloin polttaa Webastoa vähän väliä pakkasella. Omassa 2.0 TDissä kulutus nousi reilun litran sataselle kun tuo toiminto oli päällä. Pätkäajossa vaikutti menevän jopa reilu 2 ltr enemmän.

Toinen mikä kannattaa laittaa on viimasuoja keulille.

Mulla menee matka-ajossa tuo RS alle 5 litralla satasella.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

rawpower

Tuo webasto on kyllä syöppö. Itellä Manuaali RS 2018 vm. 7.2 oli nyt laskettu kulutus tankkauksesta. Keskinopeus 43km/h eli aikamoista taajama/kaupunkipyörittelyä.
Kesällä samat ajot pääsee 6-6.5 ja matkaa mene 4.8-5.0
Itsellä toki ajotapa ei ole taloudellisin mahdollinen vaan tykkään käyttää kaasupoljinta syvällä säännöllisesti. Siitä pitää myös autokin :D

Maskisuojat kannattaa laittaa ylös ja alas.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy