Apuja moottorin valintaan

Aloittaja UFK, 02.01.23 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

UFK

Nyt se näyttäisi siltä että paluu takaisin volkkareihin on edessä, mutta kokoluokassa pienempään mitä ennen ollut. Aina on autot olleet Passattia, Mondeota, V70, Superbia jne.. Perse ei enää kestä noin painavaa autoa, toisaalta ei koonkaan puolesta ole tarvetta. Golfin kokoluokka riittää hyvin, farkkuna tosin. Katsellut nyt tällaisia alkupään VII-koppasia.

Ongelma nyt onkin lähinnä se ettei oikein ole hajua noista moottoreista. Vuotuinen ajomäärä on sellainen että diesel vielä taitaa tulla halvemmaksi, mutta mitä pienemmällä kulkee, sen parempi. Onko 1,6 TDI 77kw malli yhtään järkevä, onko kuitennii liian tehoton ja kulutus nousee? Pääsääntöisesti tulee ajettua yksin, joskus kaksin. Tai vastaavasti meneekö 2.0 110kw malli liian syöpöksi? Tarkoitus ois kuitenkin saada tosta nykyisestä 2.0 Mondeon 6,5l/100km kulutuksesta alemmas ihan reilusti.

Ajatuksia bensamoottoreista? TSI, onko siitä mihinkään? Ainakin paperilla näyttäs nämäkin kulkevan aika pienellä.

Onko kauheasti lasten tauteja noissa alkupään malleissa, vai onko järkevää katsella edellisiä malleja?

Urja

1.0 TSI:llä ajaminen tulee varmaan dieseliä halvemmaksi ja tehoa on enemmän kuin 1.6TDI:ssä. Moottorin luotettavuuskin lienee aika hyvä. Suunnilleen nopeusrajoitusten mukaan ajellen maantiellä ei pitäisi olla vaikeuksia päästä 4-5 l/100 km kulutukseen. Taitavat ajajat pääsevät alle neljän litran.

mfroberg

Meillä on ollut perheessä Golf Variant 1.6 TDI DSG 2015(105hp), Leon ST 1.0 TSI 2017(115hp) ja Golf Variant 2.0 TDI DSG 2019(150hp). Kaikilla noilla voimalinjoilla saat napsittua Golf kokoluokassa 1-1.5 litraa pois 6.5 l/100km kulutuksesta ihan normaaliajossa. Myös kaikki voimalinjat ovat riittäviä kuljettamaan Golfluokan autoa suomalaisissa nopeuksissa aivan riittävästi, sinähän kerrot liikkuvasi enimmäkseen kevyillä kuormilla lisäksi. Tuo 1.6 TDI ei ole liian tehoton Golf kokoluokan autossa eikä 2.0 TDI todellakaan syöppö kun saa koko ajan ajella ihan pintakaasulla. Kesäkelissä ajelin kerran 2.0 TDI:llä kesälomareissulla tankillisen 4.2 l/100km mitattua kulutusta ja se sisälsi kaikenlaisia teitä 50-120 km/h rajoituksilla ja niillä myös ajettiin mitä sai ajaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Enhancer

Suosittelen sähkömoottoria. e-Golf on kokoluokassaan ja hintaisekseen loistava auto.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

UFK

Kilsoja tulee vuodessa 30-40tkm. Maantiellä alle 4 litraa vievä bensa ois kyllä vielä halvempi ku diesel. En tiennyt että 1.0 TSI noin pienellä kulkee.. täytyy tehdä uusia laskelmia siis.

UFK

Tosin näyttäisi äkkiseltään menevän jonnii verran budjetin yli nuo 1.0 TSI:t. Muutenkin vähän tarjolla.

Sähköversioihin en vielä luota niin paljoa, että niillä uskaltaisin liikkua. Ainakaan täyssähköllä. Kantama ja latauspisteiden saatavuus ei vielä ihan riitä omiin tarpeisiin. Hinnatkin on vielä varsin korkeat.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.01.23 - klo:09:04
Suosittelen sähkömoottoria. e-Golf on kokoluokassaan ja hintaisekseen loistava auto.
Olisi kiva nähdä miten e-Golfilla taittuisi 30-40tkm vuodessa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Urja

Lainaus käyttäjältä: UFK - 03.01.23 - klo:11:42
Tosin näyttäisi äkkiseltään menevän jonnii verran budjetin yli nuo 1.0 TSI:t. Muutenkin vähän tarjolla.

Sähköversioihin en vielä luota niin paljoa, että niillä uskaltaisin liikkua. Ainakaan täyssähköllä. Kantama ja latauspisteiden saatavuus ei vielä ihan riitä omiin tarpeisiin. Hinnatkin on vielä varsin korkeat.

Seatit ja Skodat samalla moottorilla kun muistaa myös, niin tarjontaa on enemmän.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 03.01.23 - klo:11:50
Olisi kiva nähdä miten e-Golfilla taittuisi 30-40tkm vuodessa.
Helposti taittuu, reilu 30tkm tuli viime vuoteen ajettua. Välimatkat vaan pitää olla sopivia tai sitten latauspisteitä sattua sopivasti matkan varrelle. Jos kotoa löytyy vielä latausmahdollisuus, sekä talvella lämmin talli, ei e-golfin kanssa joudu pulaan, varsinkaan jos ei yritä liian pitkiä matkoja taittaa yhteen päivään (500+km).

Ilman noita voi talvella tulla vaikeuksia, kun akku on jäässä ja lataa pikalaturilla todella hitaasti ennen kuin alkaa lämmetä.

vwmies

Ajettavuudesta sen verran, että 1.6TDi on areenalla pidetty keulapainoisempana parempana (suuntavakaampana) ajaa kuin 1.0TSitä. Kuinka havaittava ero on, sitä eos. Diesel taas lämpiää pakkasella ilman Webastoa / nokkapeittoa hitaasti, tosin kulutuskin on tasaisessa ajossa 4 l luokkaa tai jopa alle.

1.0TSistä ei ainakaan marmoripalatsin vaihdokkimyyjä ollut vielä kuullut mitään ongelmallista, sekin kulkee hyvissä oloissa pienellä. Itse moottoriahan on kehuttu, ettei sitä ajossa juurikaan noin "pieneksi" tunnista. Vakuutuksissa on tietty jokin hintaero.

Onko kukaan muuten vertaillut huoltokuluja 1. hihnanvaihtoon saakka ?
Yritetään pärjätä.

JJT

#10
Itselle tulossa 5.1  golffi 1.0 tsi dsg.
Ajattelin ensin ostaa 2014-2016   1.2 tsi,  päädyin kuitenkin 2019 1.0 tsi.
Noilla vanhemmilla ajettu sen 140tkm- 170tkm ja hinnat pyörii 14t-16t, jos haluaa edes jotain parempia varusteita mukaan.

Ei se uudempi maksa kuin 50e enempi kuukaudessa, jos rahoituksella ottaa. Riippuu tietenkin autoliikkeen rahoitus korosta.

2017-2019 1.0 tsi maksaa sen 17t-19t ja niillä selvästi vähemmän ajettu sekä samat/paremmat varusteet.


UFK

Seatit kiinnostelee myös, niistä olen kuullut paljon hyvää. Tavaratila niissä, kuten Octaviassakin on ainakin kuvien perusteella aika pieni/hassun muotoinen omiin tarpeisiin. Pitää metsästää jostain sellanen ja käydä tutkimassa.

Maantiellä ajoa, paljon öisin, niin sillon ei aina jaksa ihan 80:ä ajella, mutta ei nyt ihan reikäpäässä kuitenkaan.

a_jaba

Minulla oli Golf 7 farkku 1.6TDI 105hv koneella (CLHA moottori). Oli 2015 mallinen eli oli vielä Euro5 päästöluokan auto.

Minun mielestä oli todella sopiva moottori farkku golffiin. Ei tietenkään mikään raketti mutta jos nimenomaan ajaa yksin eikä vedä isoa peräkärryä niin riittää todella hyvin. Väännön puolesta toi moottori oli erittäin positiivinen yllätys, ei tietenkään mikään V6 dieselin veroinen mutta edelleen pikkukoineiseksi yllättävän hyvä.

Minä olin kalibroinut auton kulutusmittarin näyttämään oikein, muistaakseni säädin sen 106% lukemaan eli ajotietokone näytti 6% enemmän kuin tehtaalta lähtiessä.

Tässä kulutustiedot matkasta Vantaa-Vaasa-Vantaa, ajettu yhden päivän aikana 5.12.2019. Vantaalla vesisade, tampereen seudulla räntäsade, vaasan seudulla pakkasta ja kuivaa. Koko matka ajettu reippaasti, motarilla 110km/h todellista eli ei mitenkään säästellen.

Autossa on 45L tankki, lähdin täydellä tankilla ja polttoaineen merkkivalo ei edes syttynyt ennen kotiin pääsyä, rangea taisi olla jälkellä 110km tai 120km ennen tankkausta.



Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tex-

Jos ajelet paljon öisin kannattaa autoa valitessa katsella missä autossa on hyvät valot.
Tuli mieleen vaikka tässä onkin kyselyä moottoreista.
Minulla oli edellisessä autossa 1.2 tsi hihnakone. Siitä ei ollut pahaa sanottavaa ja sekin kulki pienellä kulutuksella.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

UFK

Lainaus käyttäjältä: tex- - 03.01.23 - klo:20:13
Jos ajelet paljon öisin kannattaa autoa valitessa katsella missä autossa on hyvät valot.
Tuli mieleen vaikka tässä onkin kyselyä moottoreista.
Minulla oli edellisessä autossa 1.2 tsi hihnakone. Siitä ei ollut pahaa sanottavaa ja sekin kulki pienellä kulutuksella.

Valot on kyllä tärkeät, mutta en ole niitä oikein koskaan pitänyt tärkeänä kriteerinä, koska ne on helposti korjattavissa lisävaloilla. Yleensä sellaiset on tullut aina laitettuakin. Eikä koeajoa ole koskaan malttanut niin pitkään pitää että olisi pimeälle asti pitänyt  ;D

timo.nurmi

Mulle tuli muiden varusteiden takia vähän kuin vahingossa 15-mallinen TGI-variant ja olen kyllä ollut tyytyväinen kaasuautoilija jo pian pari kuukautta. Tässä kun on vielä täysikokoinen bensatankki, niin kyllä rangea riittää.

Hesse

Ajoin aikaisemmin 30 tuhatta vuodessa työmatkaa 1.2 TSI:llä ja yhtenä vuonna kulutus kesällä oli 4,5 l/100km, talvella kovimmilla pakkasilla 5,5 ja koko vuosi yhteensä 4,9 l/100km. Aikaisemman 1.9 TDI V Golfin kulutus oli varsinkin talvella jonkun verran pienempi.

Silloin vaihtaessa laskin, että oli oikeastaan rahallisesti sama noilla ajoilla ottiko bensan vai dieselin. Nykyisin diesel on suhteessa aika paljon bensaa kalliimpaa kuin silloin.

Hihna-TSI on ilmeisesti osoittautunut varsin luetettavaksi, kun taas dieselin tekniikasta löytyy ilmeisesti enemmän vikapaikkoja.

UFK

Okei, kun nyt monet tuota TSI:tä kehuu, niin mikä on tuo hihna-TSI? Ja onko nyt hypetyksen alla siis vaan nämä 1.0 TSI koneet vai kaikki koot? Tulevaisuudessa voi ajot vähentyä paljonkin, joten pitkän tähtäimen sijoituksena tuo TSI puoltaa kyllä sitä ettäi voi yrittää pitää autokuumetta loitolla pidempää.

ram1

1.2 on ainoa jossa ollut ongelmia hihnakoneeseen siirryttäessä. 2013.., öljynsyönti. Disu täysin turha jos ei raskasta ajoa, tai pelkkää motaria. 1.0/1.4 molemmat kestäviä ja hyviä. Joku tuossa linkitti 1.6 disun matkalukemia ja 1.4 koneellakaan ei pääse noin isoihin lukemiin. Saatikka, että huomattavasti mukavempi ajaa. Suositan kuitenkin itse koeajamaan kyseiset autot, ja teet omat johtopäätökset. Täällä tapana kehua omia ostoksia. Luultavasti huoltojen suhteen Tsi halvempi joka tapauksessa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

UFK

Kettu sehän nousee vaan dieselin hinta tänä vuonna jakeluvelvoitteen ja verotukien poistumisen myötä. Pitänee varmaan vaihtaa alaa ja ostaa polkupyörä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.01.23 - klo:23:23
Joku tuossa linkitti 1.6 disun matkalukemia ja 1.4 koneellakaan ei pääse noin isoihin lukemiin.

Toi aika hyvä heitto, melkein tukehduin aamupalaan kun rupesi naurattamaan  ;D ;D

Kyllä noilla 1.0TSI, 1.2TSI ja 1.4TSI koneilla pääsee helposti isompiin lukemiin. Sitä en väitä etteikö niillä pääsisi pieniin lukemiin jos ajaa nätisti. Olen ajanut paljon erilaisilla VAG autoilla ja ihan järjestäen pääsen dieselillä 1-2L/100km pienempiin lukemiin mitä bensalla. Eli jos kerran pääset helposti 1.4 TSI:llä pienempään lukemaan mitä minä pääsin 1.6TDI:llä niin pääset aika suurella varmuudella vielä huomattavasti pienempään kulutukseen 1.6TDI:llä.

Diesel moottorisen saa varmaan ostettua halvemmalla tälläkin hetkellä mutta varmaan pitkässä juoksussa bensakone säilyttää vaihtoarvonsa paremmin jos vaihtaa autoa esim. seuraavan 2-3v aikana.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Hesse

Lainaus käyttäjältä: UFK - 03.01.23 - klo:22:32
Okei, kun nyt monet tuota TSI:tä kehuu, niin mikä on tuo hihna-TSI? Ja onko nyt hypetyksen alla siis vaan nämä 1.0 TSI koneet vai kaikki koot? Tulevaisuudessa voi ajot vähentyä paljonkin, joten pitkän tähtäimen sijoituksena tuo TSI puoltaa kyllä sitä ettäi voi yrittää pitää autokuumetta loitolla pidempää.
Hihna-TSI on VW:n EA211-moottoriperhe, joka korvasi nokkaketjullisen EA111:n. Vaihto tapahtui konsernin eri automalleissa usean vuoden aikana, mutta Golf VII:ssä sitä käytettiin mielestäni alusta asti.

UFK

Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: UFK - 04.01.23 - klo:12:23
Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.
Mulla oli 1.4 TFSI ketjukone Audi A3. Sillä oli ajettu 320tkm kun sen möin pois. Ei syönyt öljyä eikä kolistellut/kalistellut. Polttoainettakin meni suhteellisen vähän. Koneeseen ei oltu tehty sen ihmeempiä, toki ketjurojut ainakin minä vaihdoin kerran ja carbonpoisto oli myös tehtävä. Manuaali laatikko piti myös vaihtaa. Mutta kun tuo oli jo vanha 2008 vuosimallinen niin uskoisin että uusi 1.0 hihnakone kestää varmaan ihan yhtä hyvin ellei paremminkin.

1.0 TSI Scalalla ajoin 45000km eikä siinä ollut tekniikassa mitään moitittavaa. Toki noilla kilsoilla ei vielä kilometrikestävyydestä tiedä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

M1k4

Lainaus käyttäjältä: UFK - 04.01.23 - klo:12:23
Keskustelussa ei ole vielä mainittu mitään moottorien kestävyydestä. Lähinnä noiden TSI koneiden kestävyys mietityttää, sillä pikaisen googlailun perusteella 200tkm alkaa olla jo moottorin ehtoo puolella. Diesel moottoreiden kesto kai oletettavasti on edelleen suht lujaa. Mainittakoon vielä että puhutaan nyt tässä alle 10t euron autoista, joihin itsellä riittää budjetti.
Taitaa olla vaihtoehdot melko vähissä jos alta 200tkm ajettua ja alle kympin hinnalla 7 koppasen bensa Golfin meinaat löytää. Muutama 1.2Tsi näyttäs nettiauto tarjoovan.
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
10 x VW

tex-

Lainaus käyttäjältä: UFK - 03.01.23 - klo:20:29
Valot on kyllä tärkeät, mutta en ole niitä oikein koskaan pitänyt tärkeänä kriteerinä, koska ne on helposti korjattavissa lisävaloilla. Yleensä sellaiset on tullut aina laitettuakin. Eikä koeajoa ole koskaan malttanut niin pitkään pitää että olisi pimeälle asti pitänyt  ;D
Kaukovalojahan voi parantaa. Lähivaloja minä tarkoitinkin, en vaan sanonut selvästi. Hyvien kaukovalojen jälkeen kun vaihtaa huonoille lyhyille tuntuu kuin valot sammuisivat.
Autolehdet ovat kohtuullisia määriä testailleet noita valoja ja digiarkistoista varmaan löytyy tietoa.
Offtopiccia taas :-[
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

miqwe

Jos kulutusta ja kuluja miettii niin ehdottomasti 1.0tsi. Hyvä moottori ja menee pienellä sekä kokonaiskuluiltaan pieni.

Mulla on ollut läjä näitä 7-7.5 koppasia golffeja eri moottoreilla sekä sähköisenä.
Entiset: Octavia vRS 3.5 2kpl, 3kpl mk7.5 golffeja, e-golf mk7.5, mk7 golffeja, up!,polo6r, jetta, cupra4, F30,.....Lista on loputon .

UFK

Voi ketun perse.. meni suunnitelmat uusiksi.. Mondeosta meni vaihdeloota joten 🤷🏻‍♂️🤬

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: UFK - 05.01.23 - klo:19:08
Voi ketun perse.. meni suunnitelmat uusiksi.. Mondeosta meni vaihdeloota joten 🤷🏻‍♂️🤬

Toivottavasti ei ole Fordin kaksoiskytkinautomaatti, onko se Poweshift vai mikä nimeltään. Duunikaverin vaimon diesel Kugan loota rakennettiin just uudelleen korjaamolla Järvenpäässä joka on niihin erikoistunut. Kaikki sisuskalut uusiksi ja hinta töineen 4700 â,¬. Merkkarilla uusi loota 7000 â,¬.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

UFK

Powershit tietenkin 🤦‍♂️ Korjausarviota odotellessa..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy