Audi A6 C6 2.4V6 tyhjäkäyntiongelmat

Aloittaja Ape, 17.12.22 - klo:12:17

« edellinen - seuraava »

Ape

... ja aloittelevan Audimiehen toilailut jatkuu :) tällä kertaa ehkä enemmän päiväkirjamuodossa, saa toki ehdottaa jos tulee vikakohtia mieleen

Eli tehtiin otsakkeen mukaiseen Audiin tuossa jokunen päivä sitten naapurin kanssa perushuollot, vaihdettiin tulpat, ilmansuodatin, öljyt ja nokka-akselin asentoanturit (näistä herjas satunnaisesti vikakoodia). Homma kasaan ja auto käyntiin, toimii, käy tosi nätisti. Vedetään ~25km lenkki, ajotuntuma tosi hyvä. Päästään takas pihaan, ollaan sammuttamassa autoa kun naapuri sanoo, että äläpä sammutakaan: auto ikäänkun "heijaa" puolelta toiselle ja kierrosluvut heittelee. No, auto jää sit siihen.

Ekana epäiltiin, että oisko liika öljy voinut aiheuttaa käytöksen (oltiin tässä kohtaa jo vähän epätoivoisia :D), kun sitä lorahti sinne pikkasen liikaa.. Imetään pikkasen pois, niin että mittatikku lämpimänäkään ei näytä maximin yli. Ei auta, auto käy mutta huonosti.

Seuraavaks kun mietittiin, mitä ollaan tehty, ajateltiin hulluina että ei se nyt saatana voi olla se ilmansuodatin (jonka asentamisessa oli ollu pikkasen haasteita). Testataan asia antamalla hetken moottorille suoraan ulkoilmaa (haitariputki irti ilmanputsarin kotelosta), ja perkele: autohan käy just niin kun pitää (nuolaistiin ehkä hieman ennen kuin tipahtaa)! Otetaan putsari irti ja asennetaan uudestaan, huomattavasti paremmin. Auto käyntiin ja perkele: kyllä se tuntuu käyvän ihan hyvin. Lähetään koeajolle, tuumataan, päästään pihamäki alas, pysähdyn säätämään penkkiä, mutta: heijaa kun heijaakin perkele tuon jälkeen. No, auto takas pihaan ja miettimään.

Tässä kohtaa alko usko jo vähän loppumaan ja seuraavat stepit vähän hakusessa. Puolat ja niiden liittimet tarkistettiin, samoin anturit. Yks puola oli jäänyt pikkasen ylös, tungettiin kunnolla sisään. Autto taas pikkasen, mutta ydinongelma tuntu säilyvän (mutta ilmenee vasta kun autolle antaa kovaa kaasua). Tässä kohtaa naapuri soittaa jollekin tuntemalleen "Audi-gurulle", joka epäilee ekana huohotusputkia, mutta näyttivät ehjältä. Seuraava epäilys, että kun mentiin irrottamaan akku tulppia vaihtaessa (ei ois pitänyt :P), että kaasuläppäkotelo täytyy "sopeuttaa" (OBDElevenillä tai VCDS:llä tai vastaavalla), ja mahollisesti putsata jos täynnä paskaa. Sopeutuksen kokeilin Elevenillä (Throttle body alignment?), ei auttanut. Seuraavaksi vuorossa putsaus, katsotaan miten käy..


Ape

Kaasuläppäkotelo lähti irti ja putsattiin brake cleanerilla, iskettiin takas ja ajeltiin Throttle body alignmentit OBDElevenistä. Ihan helvetin paljon paremmin käy nyt tyhjänä, mutta pikkasen silti huomaa että käy vähän epätasaisesti. Elevenillä kun katteli, niin nyt kaasuläpän asento tuntu ihan stabiililta (aiemmin heitteli melkeen prosenttiyksiköllä jos ei painanu kaasua), mutta sylintereissä 4-6 näky misfirejä noin kerran sekunnissa (aina satunnaisesti johonkin sylinteriin..). Mutta mielenkiintoisinta, että heti kun painaa pikkasenkin kaasua (tyhjäkäynnillä kierrokset vähän lämpimänä n. 800-900) niin misfiret loppuu kun seinään.. :)

Googlettelu jatkuu että mikäs tällaista voisi aiheuttaa..

Ape

Alkaa tässä usko pikkuhiljaa loppumaan.. Nyt sai sentään taas vikakoodia P0346, eli nokka-akselin asentoanturi (bank2). Sama koodi oli ennen huoltoja, jossa vaihdettiin nuo molemmat anturit siis, eli pitäis olla ehjä. Jossain oli jollain samaan vikakoodin ollut syyllinen sitten klassiseen tapaan jakoketjun kiristin.. :)

Vissiin näitä astelukuja mittaamalla jotakin vois kans päätellä. Tyhjäkäynnillä tämä bank 2 intake pyörii ~3-4 asteen kulmilla. Bank 1:ssä pyöreät 0 (kuten varmaan kuuluukin):


Vissiin pelkän kiristimen pystyis vaihtamaan ilman että tarvii puolta autoa purkaa, mutta taitaa silti vaatia kyllä ainakin lämpimän tallin :D

Jos jollain on hajua mistä muusta voisi tällanen käytös johtua niin ehdotuksia otetaan vastaan. MAF-anturin luvut näytti suuruusluokassa ihan oikeilta (tyhjäkäynnillä ~4 g/s, kaasua vapaalla kun anto niin nousi ~20 g/s). Huohotinletkut ainakin silmä-/tuntomääräisesti vaikuttaa ehjiltä. Puolat varmaan täytyy kokeilla vaihtaa vielä ristiin siltä varalta, että joku mennyt tosi pahasti vituilleen huollossa, mutta tuntuis kyllä epäloogiselta että kaikki toisen puolen puolat osittain hajalla.

Ape

Noniin.. ihmeteltiin toisen puolen huohotinletkua, otettiin irti ja katsottiin että jaa-a, kyllä se ehjältä näyttää. Mietittiin, että vaihdetaan nyt vielä kertaalleen ne asentotunnistimet päittäin ja katsotaan vaihtaako vika puolta. No, ei vaihtanut vaan katosi kokonaan ::)

Käytiin pitkällä koeajolla, pätkäajoa, maantieajoa, kovia kiihdytyksiä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Pit-stopit 5 minuutin välein bussipysäkeille, kehrää nätisti kuin kissanpentu. Omat taikauskoiset selitykset on, että ECU ei tykännyt kun vaihdettiin aiemmin anturit akun ollessa irti (nyt akku oli koko ajan kiinni), ja jäi jotenkin vikatilaan. Toinen ihan että oli jotenkin vinksallaan asennettu (tiiviste ei kohdallaan, tms).

Seuraavaksi kun oltiin jo katsastuskonttorille Audia viemässä niin tajuttiin, että peruutusvalot ei toimi ;D tämän kaiken rinnalla tosin tässä kohtaa tuntuu hyvin pieneltä vialta..

Ape

Päivitellääs nyt tännekin, että tämä em. "pieni vika" oli lopulta bugi vaihteiston ohjauslaitteessa, korjaaminen makso useemman satasen ja asennus ja purku myös (samalla sai tosin uudet öljyt koppaan, mikä nyt on ihan plussaa).. mutta nyt toimii  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy