Käynnistysnappi vaatii rajua voiman käyttöä

Aloittaja KohtoKohto, 12.09.22 - klo:19:03

« edellinen - seuraava »

KohtoKohto

Ostimme reilu vuosi sitten käytettynä nelivetoisen Kodiaqin vuosimallia 2018. Kyseessä on nelivetoinen bensa malli. Tässä mallissa ajoneuvon käynnistys toimii niin, että avaimen (eli sellainen pieni mokkula) pitää olla autossa mukana käynnistettäessä, mutta mitään varsinaista virtalukkoa ei ole. Avaimen voi siis halutessaan pitää esimerkiksi taskussa ja käynnistys tapahtuu virtanappia painamalla.

Ongelmana on virtanapin käytön vaatima voida. Nappia pitää painaa melkoisella voimalla, itse painan kahdella sormella, ja silti nappi ei aina toimi. Auto on toistaiseksi aina kuitenkin käyntiin saatu suhteellisen helposti. Arvelin aluksi, että kyse olisi jostain yhteysongelmista avaimen ja auton välillä, mutta mielestäni tästä ei ole kyse. Voiman käyttö nappia painaessa auttaa lähes aina.

Onko muilla ollut samoja ongelmia? Onko kokemusta vian korjaamisesta?

dwntime

Oisko vaan ihan mekaaninen vika ja nappi vaihtoon jos muuten toimii lukuunottamatta jumimista.

Taitaa käyttää konserni aika laajasti samaa nappia ja varmasti löytyy romiksiltakin. Tuskin myöskään satasia maksaa merkkarillakaan.

M_M

Nappi vaihtoon. Ei sen kuulu vaatia voimaa, mutta valitettavan monesti ne alkavat sitä vaatia. Mullakin oli juuri Kodiaqissa sellainen jota piti painaa välillä aika lujaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

VKi

Käynnistysnapin ongelmat eivät ilmeisesti ole olleet näissä kovin harvinaisia. Työkaverinkin Kodiaqiin vaihdettiin uusi nappi jo takuuaikana.

o.b.

3V0905217A WHS on ehkä napin viimeisin osanumero. Autossa oleva varmaan ilman tuota -A:ta. Pariin kymppiin saa kiinasta ja ei ehkä merkkarillakaan paljoa enempää kustanna.

WHS on väritunnus, joten ilman sitä löytynee enemmän hakutuloksia.

Roomaster

Elokuussa autoliikkeitä kierrellessä huomasin jo koeajolla 2018 Kodiaqissa, ettei käynnistynyt tai sammunut joka painalluksella. Toisella yrityksellä toimi. Automyyjä sanoi, että noita on vikaantunut jonkin verran, mikä yllätti, kun omassa 2015 Fabiassa tuo on toiminut toistaiseksi *kopkop*. Kaupat sovittuamme nappi saatiin vaihdettua ilman erillistä huoltoreissua, mutta tietääpä seurailla jos vika ilmaantuu. Onko jollain heittää suoraan tähän ketjuun ohjetta, millainen homma tuo on vaihtaa itse.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI Ambiente -18
Skoda Fabia 1.2 TSI Style -15
ex. Skoda Roomster 1.9 TDI Style -08

Raimo247

Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

vmn

Samat oireet olleet jo muutaman kuukauden, joten päätin selvitellä napin vaihtoa. Netistä löytyi hyvä ohje: https://www.youtube.com/watch?v=AOg1ixOkaC4. Ainoa ero oli se, että autoni ruuvit olivat T25.

Merkkiliikkeessä osa maksoi 55e + vaihto 40e. Kiinasta olisi saanut vieläkin halvemmalla kuin videon linkistä. En viitsinyt jäädä odottelemaan 1-2kk. Enkä myöskään vapaita huoltoaikoja, joten pulitin 55e ja vaihdon napin itse. Minulta meni n. 20 min, kun sähläsin ja kadotin yhden ruuvin. Onneksi löytyi kotoa korvaava. Nyt nappi toimii taas kuten pitääkin.
Kodiaq Ambition 1.4TSI DSG 4x4 2017
Ex. Superb Combi 2.0/103KW TDI DSG Ambition Business 4x4 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy