Jälkiasenteiset lisävarusteet MQB -alustaiset

Aloittaja Typ:3H, 26.10.22 - klo:15:39

« edellinen - seuraava »

Typ:3H

Yksittäisten keissien puintia foorumilla onkin jo jonkin verran, mutta saisiko tästä irti jonkinlaisen yleisen (peräti stickyksi merkatun?) aiheen.

Oma lehmä ojassa on se, että auto olisi vaihtumassa ja eiköhän MQB -pohjaisessa kalustossa pysytä.
"Shoppaillessa" käytettyjä tai varastovehkeitä jää usein ärsyttämään sen jonkun yksittäisen varusteen puuttuminen. Etenkin pakkikameraa olen vailla kun on sellaiseen niin tottunut. Miten se puuttuukin niin usein?

Palikoitahan on tarjolla tutusti esim. kufatec.de ja carsystems.eu + saa ehdottaa.

Saisiko tästä jotain ohjenuoraa jolla voisi kartoittaa autoa hankkiessa, että olisiko siihen järkevästi saatavilla jokin siitä alunperin puuttuva varuste.

Yksinkertaisin ohje on tietysti se, että pitää etsiä automallikohtainen palikka ja katso sen selosteesta, että mitä autolta vaaditaan rautapuolella eli esim. mahdolliselta varustetasolta.

Mutta mikä on jäänyt vähän epäselväksi on se, että pystyykö jotenkin varmistumaan koodauksen onnistumisesta ja mistä nuo palikat kannattaa hommata?

Jokaista yksittäistä tapausta ei tietysti nyt voi ajatella ja tietynlainen maalaisjärki jää jokaisen itsensä huolehdittavaksi.

Mutta onko tässä siis jotain yleisohjetta, että on tuo mitenkään varteenotettava ajatusmalli, että olemassaolevaa autoa ostaessa voi turvautua ajatukseen, että puuttuvan varusteen voi lisätä jälkikäteen?




dwntime

Periaatteessa kessyä lukuunottamatta kaiken voi retrofitata.

Koodaus on se ongelma. MQB autoissa lähestulkoon kaikki asetukset on koodausten sijaan dataseteissä.
Googlaamalla ulkomaisia foorumeita löytyy paljon tietoa.

Voin sanoa ihan omasta kokemuksesta että ei ole helppoa enää. Vaatii todella paljon perehtymistä ja enemmän työkaluja kuin pelkkä VCDS.

o.b.

Kiinalaisen peruutuskameran saa asennettua, on kokemusta parista autosta (B8 Passat). Toisessa oli kääntyvät viivatkin (Canbus Dynamic), jotka toimii yllättävän hyvin. Ne ei vaadi paljoa ohjelmointeja ja VCDS:llä pärjää hyvin.

Esim. https://www.aliexpress.com/item/1005001962325443.html on volkkareihin, joissa kääntyvä logo takakontissa. Hinta jää just posteineen alle 150â,¬, joten tullimaksua ei tule. ALV noissa on jo mukana, eli ei mitään lisäkustannuksia tuon hinnan päälle.

Typ:3H

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 26.10.22 - klo:16:30
Voin sanoa ihan omasta kokemuksesta että ei ole helppoa enää.

Kiitoksia näistä!

Mites tuo "enää", eli onko siis ajateltavissa, että vanhemmissa MQB:ssa tuo retrofittaus onnistuu paremmin kuin uusissa? Vai onko noiden ohjelmistoja päivitelty jälkikäteen siten, että vanhemmissa on yhtä hankalaa?

Oliko Suomessa jotain pajaa tai pajoja muuten joka on perehtynyt noihin koodauksiin?

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Typ:3H - 27.10.22 - klo:08:45
Kiitoksia näistä!

Mites tuo "enää", eli onko siis ajateltavissa, että vanhemmissa MQB:ssa tuo retrofittaus onnistuu paremmin kuin uusissa? Vai onko noiden ohjelmistoja päivitelty jälkikäteen siten, että vanhemmissa on yhtä hankalaa?

Oliko Suomessa jotain pajaa tai pajoja muuten joka on perehtynyt noihin koodauksiin?

Tarkoitan verrattuna PQ alustaisiin autoihin, joissa ei tarvinnu kikkailla parametrisettien, komponenttisuojausten ja FeC koodien kanssa. Kaikki MQB autot on yhtä hankalia.

Ei ole kyllä tullut vastaan Suomessa tuollaista pajaa. Pääosin harrastajien varassa tämä homma on ja aika vähän on harrastajiakaan tässä maassa, jotka näitä pystyvät tekemään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy