Kuskille kuumaa ilmaa mutta apukuskille kylmää

Aloittaja kawatus, 16.10.22 - klo:18:46

« edellinen - seuraava »

kawatus

Tämän ongelman kanssa on varmaan muutkin painineet eli lämmitys/jäähdytys toimii vain kuskin puolelle. Puhaltaa kyllä molemmille mutta ei lämmitä.
Mistä pitäisi lähteä säätömoottoria etsimään? Jos jollakin on ollut sama vika niin moottorin koodikin olis jo avuksi.
Vikakoodeja ei ollut ja lämpötila-anturit toimi.
Kalibrointi tehty läpille mutta ei vaikutusta.

ukormi

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

o.b.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0

Voisiko olla sama ongelma? Jos anturit on kunnossa, niin todnäk vika on tuo tai sitten se säätömoottori on kaputt. Säätömoottorin tutkinta vaatii endoskooppikameran tai sitten hansikaslokeron irrottamisen.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.10.22 - klo:00:16
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=47281.0

Voisiko olla sama ongelma? Jos anturit on kunnossa, niin todnäk vika on tuo tai sitten se säätömoottori on kaputt. Säätömoottorin tutkinta vaatii endoskooppikameran tai sitten hansikaslokeron irrottamisen.
Näissähän tuo lokero irtoaa helposti. Se pitää irroittaa aina kun vaihtaa raitisilmasuotimen.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

kawatus

Tuoltahan löytyi tosiaan hyvä selostus. Pitää ensin etsiä tuo lämmityksen säätö läppämootttori kun napsutusta on joskus kuulunut kojetaulun alta. Jäähdytinnesteitä ei ole vaihdettu vuoden sisään tai muutakaan remonttia tehty joten kummalle tuntus kennon täydellinen tukkeutuminen. Pitääpä tutkia asiaa ja muistaa kirjoittaa tänne lopputulos.

Tontsa12

Itsellä oli ja samaa ongelmaa niin silikaatti pussi paisuntasäiliössä oli revennyt ja oli tukkinut kennon takapäästä niin ei apparin puolelle tullut lämmintä :D

Arde

En tiedä onko apua mutta ei ainakaan haittaa resetoida ilmastointi:
https://www.youtube.com/watch?v=MRa6c9UfyEs
Jaa olikin jo tehty  :-\
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Tontsa12 - 23.10.22 - klo:22:36
Itsellä oli ja samaa ongelmaa niin silikaatti pussi paisuntasäiliössä oli revennyt ja oli tukkinut kennon takapäästä niin ei apparin puolelle tullut lämmintä :D
Jos siinä paisarin päällä lukee G13 ja "mit Silikat", niin joutuin se pussi pois sieltä. Pitkillä kärkipihdeillä lähtee kun taiteilee sen pussukan ensin pystyasentoon. Kannattaa lutistaa se alempi kumiletku varoiksi, jos vaikka se pussi hajoaakin poistoyrityksen yhteydessä. Kuvassa omasta autosta (B8 Passat) poistettu pussukka.



jhm

Minä vaihdatin merkkarilla edellisessä huollossa koko säiliön uuteen,maksoi muistaakseni 23 eur.
VW Transporter T5  84kw 2014

kawatus

Ei ainakaan tekstiä ollut paisarissa. Kaikkea ne keksiikin kun tommosia pusseja pannaan nesteen sekaan ::)
Vielä en ole kerinnyt asiaa tutkia tämän enempää.
Näkyyköhän konehuoneen puolelle molempien kennojen putket? Vois aluksi koittaa kokeilla niiden lämpötiloja jos ne on näkyvissä.

o.b.

Ei siellä ole kuin yksi kenno lämmitykselle. Sen pikaliittimet löytyy moottorin takaa tulipellistä, suurin piirtein keskeltä.

Silver

Vein tänään omani määräaikaishuoltoon (merkkikorjaamoon). Lisäksi polttoainetoiminen lisälämmitin on mykkä, sekä vain kuskin paikalle puhaltaa lämmintä vaikka kuinka yrittää säädellä. Saa nähdä korjaantuuko kaikki päivän aikana ja mikä oli diagnoosi?
Näillä keleillä kabiinissa alkaa olla jo vähän viiletä noiden vikojen kanssa 🥶
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

Silver

No ei tullut kuntoon ei  >:(
Jos nyt oikein muista mitä huoltohenkilö luetteli, niin oikean puolen puhallinmoottori on mennyttä ja se pitää tilata Tsekeistä asti. Webaston osalta polttoainepumppu tai sen ohjausyksikkö - menivät myös tilaukseen, mutta ilmeisesti maahantuojalta tms. löytyy osat.
Joka tapauksessa semi viileällä octavialla ajellaan nyt ainakin seuraavat kolme viikkoa, uuten huoltoaikaan asti.
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

o.b.

Ei siellä lämmityslaitteessa ole kuin yksi puhallin ja se toimii kun kerran ilmaa ylipäätään tulee sisälle. Oikean puolen lämpötilan säätömoottori saattaisi olla viallinen.

Webastosta menee useimmiten rikki kiertovesipumppu, annostelijapumppu harvemmin. No kaipa tietävät, mitä tekevät.

Silver

Ok
Tänään kun huoltohenkilö soitti varmistaakseen vielä sen tulevan korjausajan, niin ei ollut itsekään enää varma mikä osa sieltä Tsekeistä asti olikaan tilattava  ;D
Mutta lämmityslaitteen osalta puhe varmaan juuri tuosta säätömoottorista. Webastosta ei kuulemma löytynyt likaa eikä karstaa mutta totesivat, että ei saa polttoainetta.
Merkkihuolto kyseessä, luulisi niiden tietävän mitä pitää korjata. No, autolla pystyy onneksi kuitenkin ajamaan. Mutta huomenna pitää oikean käden kämmen kyllä pujottaa lapaseen jotta tarkenee  ;D
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

kawatus

Tämä ongelma selvisi. Säätömoottorista oli pudonnut hammasratas. Hansikaskotelo pois ja jalkatilasta suoja pois niin hammasratas tipahti lattialle. Se oli lähtöisin hansikaskotelon vasemmanlaidan kohdalla olevasta säätömoottorista. Selälleen jalkatilaan ja puhallus taysin kuumalle ja vastapuolen käänsin käsin täysin kuumalle ja ratas takaisin paikalleen. Yhden hampaan oli pielessä kun käänsin säätöä kylmemmälle ja alkoi sulkea läppää niin hammasrattaassa oleva tappi ei osunut hahloon mutta se oli helppo napsauttaa kohdilleen. Harvinaisen helppo vika jos ratas ei putoa uudestaaan.








S.N-83

Mulla oli passatissa sama ongelma. Syypää oli että repsikan lämpöanturi näytti kokoajan 80 astetta ja puhalsi kylmää pelkästään repsikan puolelle.

JVR

My19 bensa RS ja oikealta puolelta tulee kylmää. Pitänee kurkistaa onko nuo rattaat paikallaan.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

S.N-83

Iteltä kyllä vahva suositus, että viet suosiolla pajalle missä VDCS ja katotte niiden lämpöantureiden arvot. Veikkaan että ihan turhaa purkamista. Omaan vaihdatin se sisäkennon. Ei tullut kuntoon. Purkasin itse sisustaa sen verran, että sai sen säätömoottorin esiin. Irroitin sen, testasin mittarilla, purin ja putsasin. Ei vaikutusta. Syypää oli se lämpöanturi.

Tai tietysti jos tykkää rassailla ni mikä siinä.

JVR

Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 03.12.22 - klo:12:30
Iteltä kyllä vahva suositus, että viet suosiolla pajalle missä VDCS ja katotte niiden lämpöantureiden arvot. Veikkaan että ihan turhaa purkamista. Omaan vaihdatin se sisäkennon. Ei tullut kuntoon. Purkasin itse sisustaa sen verran, että sai sen säätömoottorin esiin. Irroitin sen, testasin mittarilla, purin ja putsasin. Ei vaikutusta. Syypää oli se lämpöanturi.

Tai tietysti jos tykkää rassailla ni mikä siinä.

Katottiin tuota Odbelevenilla ja right temperature oli 20 kun left oli 49. Kun oikean puolen pyynnin tiputti minimiin niin oikean puolen lämpö lähti laskemaan, mutta max pyynnöllä ei noussut yli 21. Kun left pyynnin tiputti minimiin oikean puolen lämpötila nousi 23 asteeseen.

Eli pitääkö tästä vetää johtopäätös että kenno on tukossa ja lämpöä ei riitä enää oikealle puolelle?

Ps. Paisarissa lukee mit silikat mutta kännykän valossa en saa selvää pussin sijainnista tai kunnosta.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

S.N-83

Lainaus käyttäjältä: JVR - 03.12.22 - klo:17:15
Katottiin tuota Odbelevenilla ja right temperature oli 20 kun left oli 49. Kun oikean puolen pyynnin tiputti minimiin niin oikean puolen lämpö lähti laskemaan, mutta max pyynnöllä ei noussut yli 21. Kun left pyynnin tiputti minimiin oikean puolen lämpötila nousi 23 asteeseen.

Eli pitääkö tästä vetää johtopäätös että kenno on tukossa ja lämpöä ei riitä enää oikealle puolelle?

Ps. Paisarissa lukee mit silikat mutta kännykän valossa en saa selvää pussin sijainnista tai kunnosta.

Siis onko nää nyt lukemia mitä ilmaa tulee suuttimista vai sen lämpöanturin mikä on siellä ilmakanavassa arvoja mitä se näyttää?

JVR

Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 03.12.22 - klo:19:14
Siis onko nää nyt lukemia mitä ilmaa tulee suuttimista vai sen lämpöanturin mikä on sieltä ilmakanavassa arvoja mitä se näyttää?

Kai se obdelevenin lukema on sieltä kanavasta, en löytänyt kuin yhden lämpötilan per puoli. Käsituntumalla lukemat vastaa lämpötilaa joka tulee suuttimista.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

JVR

Auto kävi merkkiliikkeessä tutkittavana ja diagnoosi oli että mekaanisesti kaikki kunnossa, eli luultavasti kenno tukossa. Jäähdytinnesteet oli kuulemma kirkkaat, kovasti ihmetyttää miten 4v autosta voi kenno tukkeentua.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

ukormi

Lainaus käyttäjältä: JVR - 26.12.22 - klo:10:48
Auto kävi merkkiliikkeessä tutkittavana ja diagnoosi oli että mekaanisesti kaikki kunnossa, eli luultavasti kenno tukossa. Jäähdytinnesteet oli kuulemma kirkkaat, kovasti ihmetyttää miten 4v autosta voi kenno tukkeentua.
Eihän ollut silikaattipussi rikki?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

JVR

Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

JVR

Lainaus käyttäjältä: JVR - 03.12.22 - klo:11:36
My19 bensa RS ja oikealta puolelta tulee kylmää. Pitänee kurkistaa onko nuo rattaat paikallaan.

Lämppärin kenno vaihdettu ja nyt tulee taas kunnolla lämmintä.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

S.N-83

Lainaus käyttäjältä: JVR - 22.03.23 - klo:17:44
Lämppärin kenno vaihdettu ja nyt tulee taas kunnolla lämmintä.

Oliko millainen operaatio ja paljon kustansi?

JVR

Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 23.03.23 - klo:19:06
Oliko millainen operaatio ja paljon kustansi?

Merkkiliikkeessä vaihto, goodwillia 70% ja itselle jäi maksettavaa 240â,¬.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

HeSkoda

2014 1.6D octavia, vänkärin puolelle ei tule lämmintä. Katsoin servomoottorit, että läpät liikkuu, oli ok. Paisuntasäiliössä teksti "silicat", sekö se on sitten syyllinen? Lämpötila-anturit tutkimatta, VCDS tilauksessa, mutta itse en usko vian niissä olevan.

rawpower

Täällä sama vika rahikaisella. 2018vm octavia. 141tkm ajettu.
Vänkärille kylmää noin 20.7 astetta ja kuskin puolelle 38 asteista.
Silikaattipussi paisarissa. Nesteet normin väriset ja haju normaali

Jos pussi repiää niin neste muuttuu ruskeaksi nopeasti alkaa kuulemma haisemaankin.
jakopääremppa tulossa 1400km päästä. Nesteet vaihtunee g12evoon ja silikaattipussi helvettiin.
samalla tutkitaan nuo moottorin yms. Jospa ei olisi kenno tukossa. Tuntuu olevan aika monella vaikka pussi ehjäkin. Aikamoisia saksalaisen insinöörin pommeja nämä.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy