1.2TSI ja huono kylmäkäynnistys

Aloittaja JeansBeetle, 27.09.22 - klo:11:49

« edellinen - seuraava »

JeansBeetle

Morjens,

Nyt olisi tarve kokemusasiantuntijalle. Emännän 1.2TSI 105hv Polo ei vaan starttaa kunnolla kylmänä. Sitä saa sahata minuuttitolkulla ja lopulta lähtee käymään ja sitten tovin käy jopa heikosti. Tässä motissa on ollut sitä jakopääongelmaa, mutta se on nyt vaihdettu ja tilanne on edelleen sama. Myös sytytyspuolella on vaihdettu tulpat, tulpan johdot ja puola. Myös lämpötila-anturi on vaihdettu kertaalleen, sillä se näytti että jopa kylmä moottori olisi ollut yli 40 astetta. Oletan, että kyseessä on polttoaineseokseen tai rikastukseen liittyvä ongelma, sillä jos webasto on ollut päällä tai moottori ajettu lämpimäksi, niin Polo lähtee kuin suomipoika superalkoon. Yksi jantteri katsoi aiemmin VCDS:llä, että korkeapainepuolella olisi ollut riittävät paineet.

Mitä tästä nyt lähteä selvittämään seuraavaksi? VCDS on käytössä.

Volkkari 2018

Pari viikkoa sitten oli samanlaisilla oireilla Corolla. Kylmällä koneella
piti temppuilla että sai pysymään käynnissä mutta lämpimänä ei
mitään ongelmaa. Vaihdettiin lämpötila-anturi, tyhjäkäynti venttiili
sekä puhdistettiin kaasuläppä/kotelo, näillä ei vika korjaantunut.

Mutta 4 euron imusarjan tiivisteen vaihto korjasi käynnistys-
ja kylmän koneen tyhjäkäynti ongelmat.

Tuntuu uskomattomalta mutta tässä tapauksessa imusarjan
tiivisteen vaihdolla ongelma korjaantui, niin toki kyseessä
oli Toyota Corolla 1,6 vm2006





JeansBeetle

Kävin nyt ottamassa hieman logia ja tuntuu oudolta, että 3h seissyt moottori olisi vielä 86 asteisella jäähdytinnesteellä. Sen perusteella se starttasi toki paremmin, mutta ei hyvin. Samoiten missfireä tuntui tulevan säännöllisesti ensin 2 ja 4 sylintereihin ja kun käynti tasaantui, niin sitten tasaisesti jokaisessa sylinterissä. Eli tuntuu pienenä tärähtelynä ja samaan aikaan nesteen lämmöt olivat ehtineet nousta 96 asteeseen ja vakiintua siihen.

JeansBeetle

#3
Tilanne alkaa hieman selvitä. Oheisesta kuvasta näkee, että se lämpötila-anturi antaa edelleen väärää signaalia. Auto ollut "kylmänä" eilisestä, eli 24h ja kun vertaa ensimmäistä ja viimeistä riviä, niin näkee, että tosiaan moottori on kylmä, mutta coolant temp on ihan metsässä, joten se ei rikasta moottoria ja joutuu sahaamaan ikuisuuden.

Ongelma tässä on se, että se anturi vaihdettiin jo kerran keväällä kun sama oire oli päällä. Kesällä kun on ollut lämmin niin auto on startannut ihan ok. Eli onko vika edelleen siinä anturissa vai onko nyt joku johtosarja tai ecu paskana? Autossa on jälkiasennettu webasto, voiko se rikkoa noita antureita? Miten tätä lähteä selvittämään?




JeansBeetle

#4
Jatkoa vielä kerta tuo ei anna enää muokata postausta. Onkohan tuo Coolant temperature kuitenkin vain laskettu arvo ja tuo "IDE00192 Coolant temperature at radiator outlet: actual value -48c" on varsinainen arvo toisesta anturista ja sen perusteella lasketaan ECU:lle lämpötila?

Eli G83 anturi voisi olla rikki?

o.b.

Osta seuraava lämpötila-anturi merkkiliikkeestä, sille saa kahden vuoden takuun. En tosin ole varma, pitääkö olla asennettu myös merkkihuollossa.

Kannattaa myös verrata moottorin lämpötila-anturin antamaa lukemaa mittariston vastaavaan lukemaan. Jos anturissa on neljä napaa, niin ECU:lle ja mittaristoille on omat piirinsä.

Motonetin antureista on vähän huonoja kokemuksia. Kukin tulkitsee tuon haluamallaan tavalla ;D

JeansBeetle

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.09.22 - klo:18:38
Osta seuraava lämpötila-anturi merkkiliikkeestä, sille saa kahden vuoden takuun. En tosin ole varma, pitääkö olla asennettu myös merkkihuollossa.

Kannattaa myös verrata moottorin lämpötila-anturin antamaa lukemaa mittariston vastaavaan lukemaan. Jos anturissa on neljä napaa, niin ECU:lle ja mittaristoille on omat piirinsä.

Motonetin antureista on vähän huonoja kokemuksia. Kukin tulkitsee tuon haluamallaan tavalla ;D

Tässä poloisessa ei ole mittarissa lämpötilaa vaan valo sille tilanteelle kun kakka on jo housussa. Toki koitan nyt selvittää tuota toista anturia myös, joka antaa -40 astetta ECU:lle. Jotenkin tuntuu hassulta, että toinen on pakkasella ja toinen +80 kun faktuaalinen lämpötila on sen +11 astetta...

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: rahi - 28.09.22 - klo:20:31
Tässä poloisessa ei ole mittarissa lämpötilaa vaan valo sille tilanteelle kun kakka on jo housussa. Toki koitan nyt selvittää tuota toista anturia myös, joka antaa -40 astetta ECU:lle. Jotenkin tuntuu hassulta, että toinen on pakkasella ja toinen +80 kun faktuaalinen lämpötila on sen +11 astetta...
Ei luultavasti oo ku 1 lämpöanturi. Toi mikä olisi muka -40 pitäisi olla syyläristä koneelle päin menevänsä letkussa mut jos anturia ei oo tai johto irti nii näyttää -40 astetta. Kannattaa tarkastaa myös johdot lämpötilatunnistimelta jos aina näyttää vaa +80c tai sit on tosi huono anturi vaihdettu aikaisemmin.

Lalli

Tuo -40 arvo kaikissa olosuhteissa voi ilmeisesti myös tarkoittaa että kyseistä anturia ei ole lainkaan, näin ainakin jossain ex- kulkineessa oli?

Toledo 1.2 Tsi

o.b.

Lainaus käyttäjältä: rahi - 28.09.22 - klo:20:31
Tässä poloisessa ei ole mittarissa lämpötilaa vaan valo sille tilanteelle kun kakka on jo housussa. Toki koitan nyt selvittää tuota toista anturia myös, joka antaa -40 astetta ECU:lle. Jotenkin tuntuu hassulta, että toinen on pakkasella ja toinen +80 kun faktuaalinen lämpötila on sen +11 astetta...
Kyllä se mittaristo silti tarvitsee sen lämpötilatiedon vaikkei sille mittaria olekaan. Miten se muuten tietäisi, milloin se sininen merkkivalo pitää sammuttaa? Mittauskanavista luultavasti löytyy se lämpötilalukema.

Syylärin lähellä olevaa lämpötila-anturia käytetään mielestäni ainoastaan flektien ohjaamiseen. Sehän ei kerro mitään moottorin lämpötilasta silloin kun termostaatti on kiinni ja vesi kiertää pelkästään moottorissa ja sisätilan lämmityskennolla. Vasta sitten kun moottori on saavuttanut n. 90oC lämpötilan, termari aukeaa ja vesi alkaa osittain kiertämään jäähdyttimen kautta.

JeansBeetle

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.09.22 - klo:22:47
Kyllä se mittaristo silti tarvitsee sen lämpötilatiedon vaikkei sille mittaria olekaan. Miten se muuten tietäisi, milloin se sininen merkkivalo pitää sammuttaa? Mittauskanavista luultavasti löytyy se lämpötilalukema.

Syylärin lähellä olevaa lämpötila-anturia käytetään mielestäni ainoastaan flektien ohjaamiseen. Sehän ei kerro mitään moottorin lämpötilasta silloin kun termostaatti on kiinni ja vesi kiertää pelkästään moottorissa ja sisätilan lämmityskennolla. Vasta sitten kun moottori on saavuttanut n. 90oC lämpötilan, termari aukeaa ja vesi alkaa osittain kiertämään jäähdyttimen kautta.

Näin minäkin olin ajatellut, mutta osa arvoistahan on "laskettuja" ja sen perusteella mietin, että mitkä ovat ja mitkä ei. Joka tapauksessa Coolant Temperature näyttää kylmälle autolle 80-90 astetta ja anturi vaihdettu kertaalleen.

JeansBeetle

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 28.09.22 - klo:21:46
Ei luultavasti oo ku 1 lämpöanturi. Toi mikä olisi muka -40 pitäisi olla syyläristä koneelle päin menevänsä letkussa mut jos anturia ei oo tai johto irti nii näyttää -40 astetta. Kannattaa tarkastaa myös johdot lämpötilatunnistimelta jos aina näyttää vaa +80c tai sit on tosi huono anturi vaihdettu aikaisemmin.

Siis se näyttää kylmänä noin 80 ja kun VCDS on kiinni ja syttyvirta päällä, niin se hiipii sinne päälle yli 95 ja jää sinne. Eli luku liikuu kyllä. Mutta tosiaan tuo toinen on vakaasti -48 astetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy