Käsijarruvaijerin vaihto 4motion neloskoppaseen golfiin

Aloittaja Sepittäjä, 02.09.22 - klo:17:41

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Taas tarttee kysellä tämän palstan konkareilta tai muuten vaan tietäviltä,että miten tulee jatkaa käsijarruvaijerin vaihto-operaatiota ? Homma jäi just äsken kesken,kun ensin vanha vaijeri ei millään tuntunut tulevan ulos siitä putkestaan,joka on siellä käsijarrukahvan päässä ja jonka sisällä vaijeri liikkuu. Vaijeri ei tullut ulos,vaan jumitti sinne putken toiseen päähän ( jossa ilmeisesti on jonkinlainen este sille,että vaijerin päätymötikkä ei kuulukaan tulla siitä estosta läpi,vai miten lie ????? )
Katkaisin vaijerin siitä aivan putken pään läheltä ja sain vanhan vaijerin pois putkestaan,toisen pätkän käsijarrukahvan puilelta ja toisen sieltä auton alustan puolelta.
Nyt kun yritin uutta vaijeria työntää sinne putkeen, niin eipä mene..... no keikin vanhaa vaijeri työntää putkeen,niin eipä mene sekään.
Kysymys kuuluukin,että millainen este siinä putken suun lähellä on ja miten saan sen eston pois,jotta saisin uuden vaijerin työnnetyksi sisään putkeensa ja vaijerin päässä olevan mötikän sinne hahloonsa,johon se kuulu lopulta asettaa ? Ajattelin kysyä täältä,jotta en tekis liikaa väkivaltaa autolle tai muuten jotain typerää repimistä. Kertokaa te, jotka tiedätte,että miten esto poistetaan ??? Itsellä tuli mieleen,että pitäiskö porata reikä auvarammaksi,niin,että vaijerin päätymötikkä menee putkeen ja liukuu siellä kohti käsijarrukahvaa ? Mutta mikä on oikea konsti ? Kiitos !

Juzu84

Rouvan neloseen ku vaihoin vaijerit niin simppelisti yhdyskappale kahvan puolelta niin löysälle (räikkälenkki on loistava tässä) että vaijerin pää irtoaa yhdyskappaleesta sit vaan alustan kiinnikkeistä irti sekä satulasta ja ihan keveästi vetämällä tuli pois. Uus putkeen ja rouva laitto päät yhdyskappaleeseen pienikätisenä paikalleen ja sit vaan kiristys tyyliin "löysät pois" ja hyvä tuli. Nelosgolffi on helppo vaijereitten vaihdon kannalta tuo nykynen Jetta on täys vittusaatana kun tilaa on vielä vähemmän.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Sepittäjä

Just noin minäkin tein tuon irrottelun ja kun yritin vetää vanhan vaijerin pois niin eipä se suostunut tulemaan pois putkesta. Katkaisin vaijerin ja sain vanhan vaijerin ulos kahtena kappaleen. Mutta nyt uusi vaijeri ei mahdu menemään putkeen. Jotain on haittana mutta mitä ? Lieneekö se " kaulus",joka näyttäisi olevan siinä putken alapäässö vielätiukasti kiinni vai mikä siellä jumittaa ? Helppo homma tämä ei ollut ainakaan tässä neloskoppasessa.Tilan puute on pikku ongelma......

Juzu84

#3
Kai sä oot yrittäny nyt survoa sen vaijerin sinne oikein päin? Sielä auton alla ei pitäis olla muuta ku pelkkä metalliputken pää, muistaakseni. Sovitus ja tiivistys on uudeen vaijerin kuoressa.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Sepittäjä

Joo....eihän siellä PITÃ,,ISI OLLA kuin metalliputken pää.johon uusi vaijeri pitäisi työntää ja tosiaankin uudessa vaijerissa ovat holkit ja ohjaimet mukana ja kaikki voisi olla aivan hyvin ja homma edetä,MUTTA nyt siinä metalliputken päässä näyttää olevan jonkinlainen holkin /ohjaimen tapainen,joka estää vaijerin liikkumisen putkeen...... Sitä tässä ihmettelen, että mikä tuo laajennus on ? Se vois ehkä olla poistetun vaijerin ohjariholkki,joka on jäänyt metalliputken päähän,koska otin vaijerin katkaisun jälkeen kahtena kappaleena pois....... Kysymys on edelleenkin se, että millä saan metalliputken päästä tuon ylimääräisen ohjarin / holkin pois ? Jossakin videossa kaveri väänsi sen irti ihan tavallisilla tongilla edestakaisin väännellen. Omastani ei tunnu irtoavan. Meneekö poraushommiksi ?????

Sepittäjä

Se vanhan vaijerin ohjainholkkihan siinä metalliputken suulla oli. Otin holkin VÃ,,KISIN tongilla pois ja nyt meni uusi vaijeri putkeen ja homma siltä osin ok. Mutta törmäsin uuteen ongelmaan. Jarrusatulassa oleva käsijarruvaijerin kiinnityskappale ( sellainen muutamalle mutkalle taiteltu metallikappale) liikkuu ihan vailla minkäänlaista jousivoimaa. Vipu liikkuu molempiin suuntiin aivan hervottomana,ei jousen vastuksesta mitään tuntumaa. Näin ollen käsijarruvaijeri ei palaudu........ mutta eipä vivun kääntely näitä kyllä mäntääkään siirtävän yhtään mihinkään suuntaan,joten eipä taida käsijarrun avulla jarrupitoa löytyä. Mitähän tälle voisi tehdä vai onko ainoa järkevä temppu kipittää Motonettiin ja ostaa uusi jarrusatula ? Missähän se vivun palautuysjousi oikein majailee tuolla satulan uumenissa ja voisko pelkän jousen vaihtaa tai kiinnittää uudelleen jos on vaan lipsahtanut pois paikoiltaan ??? Meikäläisellä ei ole minkäänlaista kokemusta näitten jarrusatuloitten sielunelämästä. Auttakaa taas,jotka tiedätte ja olette näitä rempanneet ? Kiitos !

Juzu84

Uus satula kuten tuonne toiseen topicciin jo sulle vastasin ja vanha menee sit takasi samassa paketissa korjattavaksi vaihdossa. Se kässärimekanismi menee paskaksi sieltä sisältä ja uudessa satulassa on todennäkösesti lisäjousi siinä ulkopuolella eli sitä on vähän "päivitetty". Vanhassakin on paikka jouselle ja ebaysta saa jousia ostettua jotka voi ite taittaa paikalleen jos vanhan päättää korjata. Mä vaihtasin koko akselille eli kummatkin puolet niin tulee hyvä.

Arvaan et vänkärin puoli sulla on paskana siitä.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Sepittäjä

Joo, vänkärin puolihan se  temppuilee. Putsailin siitä vivun alta ja vääntelin, niin jousivoimaa tuntui löytyvän vipua palauttamaan mutta kovin on heikon oloinen jousi. Millähän numerolla tai nimellä noita lisäjousia vois löytyä ? Ja mistähän koko satula kannattaisi ostaa ja mikä mahtaa olla toimivan satulan merkki ? Ainakin vois kokeilla noita lisäjousia,josko auttaisivat,kuten luulis......

Juzu84

Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy