Akun kunnon tarkistus VCDS

Aloittaja Lalli, 30.08.22 - klo:10:23

« edellinen - seuraava »

Lalli

Löysin VCDS:stä tuommoisia tietoja akun kunnosta parin tunnin ajolenkin jälkeen auton käydessä, voiko näistä nyt päätellä että vielä pelaa mutta ei ihan huippuvireessä?

Tehdasakku siis kohta 7v ikäisessä 1.2 Tsi Toledossa, valmistaja Moll ja kapasiteetti taisi olla 59A.
Ikää tosiaan on, joten olen vähän ihmetellyt että vielä ei käytännössä huomaa mitään ongelmaa käynnistyksissä tai muutoinkaan.

IDE01834   Battery voltage         14.549 V
IDE01836   Battery current         0.356 A
IDE01838   Battery temperature      21 C
IDE01839   Battery charge level      77 %
IDE01841   Battery internal resistance   5.4 mOhm
IDE01842   Usable battery charge   38 Ah
IDE01843   Battery voltage at rest   12.5 V
IDE08347   adapted battery capacity   83 Ah
IDE03256-MAS06105   Battery adaptation-Rated battery capacity   59 Ah
IDE03256-MAS06106   Battery adaptation-Battery technology   EFB
IDE03256-MAS06107   Battery adaptation-Battery manufacturer   JCB

Toledo 1.2 Tsi

Tos®

Akunhallinta estää 100% latauksen, koska sinne "pitää jäädä tilaa" latautua jarrutusten yhteydessä.
Kun seuraat tuota volttimäärää, se heilahtelee melkoisesti ajon aikana.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M_M

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 30.08.22 - klo:10:23
IDE01841   Battery internal resistance   5.4 mOhm
IDE01842   Usable battery charge   38 Ah
IDE01843   Battery voltage at rest   12.5 V

Nämä taitavat olla ainoita arvoja joista voi jotain yrittää päätellä akun kunnosta. Itse päätyisin samaan kuin aloittajakin, eli akku on edelleen ihan ok mutta ei tietysti uutta vastaava.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Juzu84

Mielenkiintoista, EFB akku paikallaan. Tuohonhan voi asentaa myös perinteisen märkälyijyakun ja sit AGM:n vaatii vaan koodauksen muuttamisen kyseiselle tekniikalle.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lalli

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.08.22 - klo:12:11
Akunhallinta estää 100% latauksen, koska sinne "pitää jäädä tilaa" latautua jarrutusten yhteydessä.
Ei kai tässä Toleden karvalakkimallissa ole mitään jarrutusenergian talteenottoa, ei ainakaan tietääkseni.
Toledo 1.2 Tsi

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 31.08.22 - klo:16:59
Ei kai tässä Toleden karvalakkimallissa ole mitään jarrutusenergian talteenottoa, ei ainakaan tietääkseni.
Jos siinä on Start/Stop systeemi, niin silloin akkua ei ladata täyteen ajossa. Laturi lopettaa latauksen kun akku on 80% täynnä. Tämä siksi, että polttoainetta säästyy hieman. Jarrutuksissa sitten taas ladataan akkua. Näin akun varaus nousee yli 80% ja ylimääräinen latausenergia voidaan käyttää auton sähkölaitteisiin ennen kuin taas laturin tarvitsee aloittaa työnsä.

Lalli

Kun olen latausta seuraillut niin kyllä se näin on tosiaan että ei lataa tuota 80% enempää. Start/stop kulkineessa on vaikkakin disabloituna.
Katsotaan kauanko akku kestää, 7v alkaa olla täynnä joten jos pakkasilla alkaa vähänkään hyytymään niin vaihdan suosiolla.
Toledo 1.2 Tsi

Tos®

Sen saa joistain versioista koodattua pois päältä.
Siitä on täällä keskustelu jossain syövereissä.

edit:
Tästä voi lähteä liikkeelle
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43378.0
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

765turbo

Tossa voltit ja prossat lepotilassa.
Täysi akku â€" 12,72 V
90% â€" 12,60 V
80% â€" 12,48 V
70% â€" 12,36 V
60% â€" 12,24 V
50% â€" 12,12 V
40% â€" 12,00 V
30% â€" 11,88 V
20% â€" 11,76 V
10% â€" 11,64 V

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy