Starttiongelmia(ko?)

Aloittaja Janne44, 21.08.22 - klo:10:07

« edellinen - seuraava »

Janne44

Moi,

Huomasin tossa kesän alussa, että start/stop toiminnon ollessa käytössä, ei auto lähde välttämättä valoissa käyntiin ensimmäisellä starttiyrityksellä.
Toisella, viimeistään kolmannella lähtee, mutta käynti ei ole heti startin jälkeen kovin ihanteellista.. Vähän kuullostaa yskivältä käynti, joka paranee kun painaa kaasua.
Kun normaalisti starttaa auton parkkiruudusta, lähtee auto aina kertalaakista ensimmäisellä.. Mutta ehkä 1/10+ startista auto kyllä startin jälkeen käy aika yskivästi.. Aika hyvin korjaantuu taas kun lähtee vaan kaasulla liikkeelle.

Samaa aikaa tämän ongelman kanssa ilmeni auton sammuminen liikenteessä, kun ajaa Eco-modella alamäkeä ja auto vaihtaa vaihteelle E (sama kuin vapaa?). Yht'äkkiä kierrokset häviää kokonaan ja auto pyytää laittamaan P-vaihteen ja starttaamaan manuaalisesti. Silloin ei muu auta, kun pysähtyä ja käyttää P:llä ja startata...

Tulpat ja puolat on kaikki vaihdettu vian korjaamiseksi, mutta ei juurikaan auttanut asiaan. Ennen näiden vaihtoa auto alkoi 1-3 vaihteella hiljaa ajettaessa yskimään ja saattoi sammua.. Tämä ongelma poistui, mutta edellä mainitut viat jäi.. Muutenkin auto tuntuu todella vastaan hankaavalta, kun ajaa taajamanopeuksia.  ???

Kuullostaako tutulta? Mitähän sitä lähtisi ropaamaan seuraavaksi  ::)

ukormi

Lukisin ihan ensimmäisenä mahdolliset vikakoodit kunnon lukijalla.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Janne44

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 21.08.22 - klo:10:30
Lukisin ihan ensimmäisenä mahdolliset vikakoodit kunnon lukijalla.
Nojuu, oma muutaman euron OBDreader ei antanutkaan mitään, toki en yllättynyt.. Mitenköhän Motonetin vikakoodinlukijalla lähtis?  :o

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Janne44 - 21.08.22 - klo:12:11
Nojuu, oma muutaman euron OBDreader ei antanutkaan mitään, toki en yllättynyt.. Mitenköhän Motonetin vikakoodinlukijalla lähtis?  :o

VCDS/OBDeleven tai merkkipuoti.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Janne44

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 21.08.22 - klo:12:31
VCDS/OBDeleven tai merkkipuoti.

Toi OBDeleven voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.. Ja ilmeisesti ihan ilmaisella Basic -versiolla pärjäisi noiden vikakoodien kanssa.. Saa toki korjata jos oon väärässä.

Ja mikäli se mihinkään vaikuttaa, niin autohan on Octavia RS -14. Bensa ja automaatti..

Janne44

Joopa joo ;D Ei muuta kun googlettelemaan.

P000A
P0011
P0341
P0016
P2251
U1123

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Janne44 - 23.08.22 - klo:11:56
Joopa joo ;D Ei muuta kun googlettelemaan.

P000A
P0011
P0341
P0016
P2251
U1123
Osta se OBDeleven. Tulee nopsasti tilauksesta ja riittää pitkälle VAG autojen kanssa. Satasella taitaa nyt saada.
Itse ostin version jossa oli paljon krediittejä mukana. Yhtään krediittiä ei ole vielä tullut käytettyä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Janne44

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 23.08.22 - klo:12:03
Osta se OBDeleven. Tulee nopsasti tilauksesta ja riittää pitkälle VAG autojen kanssa. Satasella taitaa nyt saada.
Itse ostin version jossa oli paljon krediittejä mukana. Yhtään krediittiä ei ole vielä tullut käytettyä.

Jep, täytyy näköjään hankkia. Samaisella laitteella luettiin äsken ja saatiin noi ulos.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Janne44 - 23.08.22 - klo:12:35
Jep, täytyy näköjään hankkia. Samaisella laitteella luettiin äsken ja saatiin noi ulos.
Kertoohan se muutakin kuin pelkän koodin
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Janne44

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 23.08.22 - klo:12:59
Kertoohan se muutakin kuin pelkän koodin

No näinhän se kyllä on..

*Tietoväylä vastaanotettu virhearvio
U112300

*Lambda-tunnistin 1 -rivi 1, maadoitusjohdin (katkos)
P225100

*Rivi 1 imu, nokka-akselin säätö liian hidas
P000A00

*Rivi 1, nokka-akselin myöhäissäätö (ohjearvoa ei saavutettu)
P001100

*Rivi 1, nokka-akseliasennon / kampiakseliasennon tunnistin (väärä yhteenkuuluvuus)
P001600

*Nokka-akselin asentotunnistin=>anturi (epäuskottava signaali)
P034100

Ei oo ihan hepreaa itselle etsiä, että mitä noi vikakoodit meinaa.. Mutta en kyllä voi sanoa olevani siinä mitenkään experttikään ::) Mutta lähes jokaisen vikakoodin kohdalla löysin ohjeeksi, että pitäisi tarkistella johtojen kuntoa, liitoksia yms. + paikantaa ja vaihtaa rikkinäiset anturit/tunnistimet..

Noh, aloitin tietysti tilaamalla noita halvimmasta päästä olevia osia (ensin). Ongelmaksi ilmeni kuitenkin se, että en saanut paikannettua noita osia koneesta, vaikka alunperin niin luulinkin. On tullut selattua technical manualiakin, mutta siitä nyt ei varsinaisesti ollut mitään apua. Siksikin, että osista tunnutaan puhuttavan joka paikassa ihan eri nimillä. Tuon toisen (mustan) nokka-akselin ajoitustunnistimen sain vaihdettua, mutta eipä tuo toistaiseksi muuttanut mitään.


Tietysti ainahan on vaihtoehtona pistää postissa matkalla oleva OBDEleven ja saapuneet osat paluupostina takaisin ja vinguttaa korttia marmoritiskillä, mutta ei sitäkään toki mielellään tekisi, kun osien vaihdossa ei tähänkään asti ole ollut ongelmia, kunhan ne on vaan saatu paikannettua autosta :D

Janne44

Huono kun ei pysty muokkaamaan edellistä postausta, niin menee spämmiksi..

Ross-tech wikin mukaan:

P0016 ja P0341 viittaisi G40 sensoriin ja/tai G28 sensoriin. Sijainti ei mikään maailman paras, mutta tehtävissä, kunhan vaan löytäisi oikean osan (ei kuitenkaan ilmeisesti sama kuin G300, jonka vaihdoin jo?)

P0011 ja P000A viittaisi N205 venttiiliin. Ilmeisesti ei paha paikka päästä, mutta vaatinee erikoistyökalun, jota en löytänyt MK3 Octaviaan.

Alkaiskohan sitä olemaan oikeilla jäljillä  ;D

M_M

#11
Lainaus käyttäjältä: Janne44 - 29.08.22 - klo:23:09
*Rivi 1 imu, nokka-akselin säätö liian hidas
P000A00

*Rivi 1, nokka-akselin myöhäissäätö (ohjearvoa ei saavutettu)
P001100

*Rivi 1, nokka-akseliasennon / kampiakseliasennon tunnistin (väärä yhteenkuuluvuus)
P001600

*Nokka-akselin asentotunnistin=>anturi (epäuskottava signaali)
P034100

Kaikki tämä viittaa nokan ajoituksen ongelmiin. En alkaisi itse tältä pohjalta ensimmäisenä vaihtamaan yhtäkään asentotunnistinta vaan tutkisin ennemmin nokan ajoituksen toimintaa. Miten sitä sitten tutkitaan, ei hajuakaan näin äkkiseltään mutta ehkäpä jollain muulla on.  :)

N205 vaihtaminen ei manuaalin mukaan kyllä tarvitse mitään erikoistyökaluja?


VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Janne44

Lainaus käyttäjältä: M_M - 30.08.22 - klo:07:59
Kaikki tämä viittaa nokan ajoituksen ongelmiin. En alkaisi itse tältä pohjalta ensimmäisenä vaihtamaan yhtäkään asentotunnistinta vaan tutkisin ennemmin nokan ajoituksen toimintaa. Miten sitä sitten tutkitaan, ei hajuakaan näin äkkiseltään mutta ehkäpä jollain muulla on.  :)

Toi ajoituksen toiminnan tutkiminen ei kyllä tosiaan ole mun homma , koska ainakin kuulostaa siltä, että siinä olisi hyvä omata jo ammattiosaamista  :) Mielelläni antaisin jopa liikkeen tehdä sen, mutta ajattelinkin tässä, että mikäli "suht. halpojen" osien vaihtaminen poistaisi ongelman, niin tekisin sen mielelläni ensin itse.. Vaihtoehtona voi kuitenkin olla, että liike tekee ihan saman, eli vaihtaa ensin osia ympäriltä.. Uskoisin  ???

LainaaN205 vaihtaminen ei manuaalin mukaan kyllä tarvitse mitään erikoistyökaluja?


Tää on on just tätä speksailua, mikä tämmöisellä mun tapaisella satunnaisropaajalla menee ohi.. Kun tossa vähän kaivellu Googlea, niin ei tiedä, että haetaanko ja puhutaanko N205 kohdalla tuosta sun linkkaamasta magneetista, vai ao. kuvassa näkyvistä N205 venttiileistä, jotka on noiden magneettien alla (osa 6). ???
Nähnyt vähän molempia versioita, mutta useammin näyttää, että neuvotaan vaihtamaan juuri tuo N205 venttiili..


M_M

Niin tosiaan, voihan se vika olla tuossa venttiilissäkin.

VCDS:n output-testillä voisi ajaa tuota venttiiliä. Siitä pitäisi kuulua selkeä "click" kun venttiili vaihtaa tilaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Janne44

Lainaus käyttäjältä: M_M - 30.08.22 - klo:17:35
Niin tosiaan, voihan se vika olla tuossa venttiilissäkin.

VCDS:n output-testillä voisi ajaa tuota venttiiliä. Siitä pitäisi kuulua selkeä "click" kun venttiili vaihtaa tilaa.

Okei, hyvä tietää :o Näköjään tuossa OBDElevenissäkin on joku output test, mutta tiedä sitten, että onko se ihan niin fiksu kuin VCDS:ssä.. Pitää laittaa kuitenkin testiin!

Janne44

Noniin,

Pitääpä päivittää vähän tilannetta ja varmaan ns. clousata tapaus.

Vikakoodeja ei ole ilmennyt sen jälkeen kun ne tyhjensin OBD11:llä. Sain vihdoin ja viimein N205-magneettien takana olevat venttiilit ja näiden vaihto ei oikeastaan muuttanut yhtään mitään.
Päinvastoin, en tiedä onko sattumaa vai ei, mutta testilenkki meni täysin OK vaihdon jälkeen, mutta töihin lähtiessä alkoi yskimään.

Startatessa auto kävi heikosti. Sen verran heikosti, että autossa tuntui ihan heiluriliikettä (eteen-taakse) samalla, kun kierrokset pomppi menemään. Pintakaasun antaminen auttaa ja ei auta.. 100km/h vauhdilla ei mitään ongelmaa, mutta esim. 5-60km/h vauhdissa on ihan 50/50, että sammuuko auto vai ei.
Kerran sammuikin ja sen jälkeen moottorin käymisessä ei paljoa kehuttavaa. Jopa pientä ylimääräistä rallatusta kuului koneesta, varmaan ketju lähdössä lentoon.

Pääsin kuitenkin määränpäähän ja luin taas vikakoodit -> Ei muuta vikakoodia kuin "Starter release from the selector lever sensor system P1734 - intermitted" ja sekin kolmen päivän takaa. Tämän huomasi helposti silloin, kun auto ei taas käynyt järkevästi startin jälkeen, mutta pintakaasu auttoi asiaa ja ei mitään ongelmaa tämän jälkeen.

Yhtä kaikki, parkkiruutuleikit on nyt varmaan leikitty ja seuraavaksi tarvinnee viedä auto ihan ammattilaisten käsiin ;D Sellasta.

Janne44

Käyntiongelma ja sammuilu loppui vaihtamalla ao. kuvan nokka-akselin säätömagneetit N205 ja N318.

Vaihdettuja osia siis; magneetit (2kpl), N205 venttiilit magneettien alla (2kpl), nokka akselin asentotunnistimet koneen päältä (2kpl), kampiakselin impulssianturi koneen alta (1kpl), sekä huohotin (tai separaattori, mikä onkaan). Näitä ennen puolat ja tulpat. Ihanaa.

Surkuhupaisaa tässä toki on, että nyt auto kuitenkin nykii tasakaasulla, vaikka tyhjäkäynti ja käynnistyminen on priimaa. Ei pätki, mutta selvää pomputusta tuntuu. "Nykiminen" vähenee mitä kovemmaksi vauhti kiihtyy, eli esim. 103km/h sitä ei tunne. Ajattelin ensimmäiseksi aloittaa LiquiMolyn Fuel Injection cleanerilla ja kattoo sitten mitä sanoo. Tankin vetäisin myös täyteen bensaa, jotta ehkä näkisi, helpottaako kovempi "paine" polttoainepumppuun vikaa.  ::)


[/quote]

Wasamo

Lainaus käyttäjältä: Janne44 - 13.10.22 - klo:13:45
Käyntiongelma ja sammuilu loppui vaihtamalla ao. kuvan nokka-akselin säätömagneetit N205 ja N318.

Vaihdettuja osia siis; magneetit (2kpl), N205 venttiilit magneettien alla (2kpl), nokka akselin asentotunnistimet koneen päältä (2kpl), kampiakselin impulssianturi koneen alta (1kpl), sekä huohotin (tai separaattori, mikä onkaan). Näitä ennen puolat ja tulpat. Ihanaa.

Surkuhupaisaa tässä toki on, että nyt auto kuitenkin nykii tasakaasulla, vaikka tyhjäkäynti ja käynnistyminen on priimaa. Ei pätki, mutta selvää pomputusta tuntuu. "Nykiminen" vähenee mitä kovemmaksi vauhti kiihtyy, eli esim. 103km/h sitä ei tunne. Ajattelin ensimmäiseksi aloittaa LiquiMolyn Fuel Injection cleanerilla ja kattoo sitten mitä sanoo. Tankin vetäisin myös täyteen bensaa, jotta ehkä näkisi, helpottaako kovempi "paine" polttoainepumppuun vikaa.  ::)



Minulla oireili Octavia RS 2.0 TSI 2014 (CHHB) samalla tavalla. Olin jo tilannut nuo nokka-akselin imu- ja pakopuolen säätöventtiilit ja yritin vaihtaa ne, mutta Autodoc lähetti aavistuksen liian pienet venttiilit. Tyydyttiin putsaamaan nuo solenoidit öljytöhnästä ja auto pelasi taas kuin aikaisemminkin. Venttiilit jäivät varaston lattialle, enkä ehtinyt niitä palauttamaan ajoissa. Nyt olisi käyttämättömät säätöventtiilit pikkurahalla saatavilla, ei kuitenkaan sopinut CHHB-koneeseen vaikka rekisterinumerolla tilasin (Autodocin tiedot: 182093 Säätöventtiili, nokka-akselin ajoitus (VVT), tullinimike 84818079, 2kpl, 34,40 â,¬, yhteensä 68,81 â,¬). Voit kysellä yksityisviestillä, jos on tarvetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy