Onko sähköautot lyöneet läpi, kyllä vai ei? Perustele!

Aloittaja a_jaba, 19.08.22 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

Onko sähköautot lyöneet läpi?

Kyllä
19 (59.4%)
Ei
13 (40.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Guido

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.09.22 - klo:21:41
Kuolinkorahduksia tämä jeesuksen aikainen foorumi tosin taitaa jo muutenkin päästellä.

Huomioon ottaen sen, että tämä sivusto on jo vuosien ajan antanut "not secure" -varoitusta en pidättelisi henkeäni odotellessani mitään ylläpitotoimenpiteitä. Foorumin alustaakaan ei ole päivitetty moneen vuoteen.



Mikkes

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 19.08.22 - klo:19:16
Eli mitä mieltä olet, onko sähköauto lyöneet läpi? Muista perustella vastauksesi!

Söhkön hinnat nousee ja ensi talvena ajaminen tulee olemaan aika tyyristä. Polttoaine hinnat ovat kokoajan laskeneet. Eli kun otetaan kaikki kustannukset huomioon auton hankintahinnasta lähtien, niin uskaltallan sanoa, että hetken päästä polttomoottoriautolla pn huokeampi ajaa ja ennenkaikkea vaivattomampaa. nyt aöetaan puhumaan enää marginaalisista käyttökustannus eroista.

terro

Sähkön futuurihinnat näyttävät roisia sähkön hinnan laskua jo ensi vuodesta eteenpäin. Vuodesta 24 alkaen ollaankin jo taas halvoissa hinnoissa futuurien perusteella. Mutta aika toki näyttää miten käy. Lisäksi EU todennäköisesti asettaa ensi talveksi sähkön tuotantohinnalle hintakaton, joka on 18c/kWh.



Itse ajelen vielä vuoteen 2024 13c/kWh hinnalla siirtomaksuineen ja veroineen. Jos maksaisin sähköstä 30c/kWh, jollaisia määräaikaisia sopimuksia tällä hetkellä on saatavilla, niin silti sähköllä ajaminen olisi puolet halvempaa kuin polttomoottorilla ajaminen.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 24.09.22 - klo:04:58
...hetken päästä polttomoottoriautolla pn huokeampi ajaa ja ennenkaikkea vaivattomampaa.

Vaivattomampaa missä mielessä? Muutamaa sähköautoa koeajettuani olen vakuuttunut siitä, että nyt alla oleva polttomoottoriauto tulee jäämään lajissaan viimeiseksi. Sähköauto vaan on kaikin puolin mukavampi ja vaivattomampi ajaa. Kun kotona on latausmahdollisuus on "tankki" aina täynnä kotipihasta lähdettäessä, toisin kuin polttomoottoriautolla jolla usein pitää lähteä ajoon huoltoaseman kautta kiertäen ja siitä on vaivattomuus kaukana. Suurin osa ajoistamme tapahtuu alle 100 km säteellä kotoa, joten tulemme pärjäämään lähes pelkästään kotona ladaten. En kyllä ymmärrä missä suhteessa polttomoottoriauto olisi vaivattomampi vaikka sellaisella vielä ajankin.

Käyttökustannukset eivät ainakaan meidän tapauksessa ratkaisseet valintaa, vaan muut tekijät.

IKH-72

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 24.09.22 - klo:04:58
Söhkön hinnat nousee ja ensi talvena ajaminen tulee olemaan aika tyyristä. Polttoaine hinnat ovat kokoajan laskeneet. Eli kun otetaan kaikki kustannukset huomioon auton hankintahinnasta lähtien, niin uskaltallan sanoa, että hetken päästä polttomoottoriautolla pn huokeampi ajaa ja ennenkaikkea vaivattomampaa. nyt aöetaan puhumaan enää marginaalisista käyttökustannus eroista.
Kannattaa muistaa että toisin kuin bensalla, sähköllä ei ole mitään yhtä yleistä hintatasoa jota kaikki maksaisivat. Yksi voi ladata koko talven edelleen 4 senttiä kWH hinnalla ja toinen maksaa 30 senttiä kWh riippuen siitä milloin sopimus on tehty. Pörssisähköllä lataava taas maksaa sen hinnan joka ladatessa sattuu olemaan ja se voi olla mitä vain lähes nollan ja euron välillä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Guido - 27.09.22 - klo:08:13
En kyllä ymmärrä missä suhteessa polttomoottoriauto olisi vaivattomampi vaikka sellaisella vielä ajankin.

Onhan se nyt huomattavasti vaivattomampaa että vajaa 5min tankkauksella pystyy ajamaan 1000km miettimättä perillepääsyä yhtään. Ja jos range meinaa loppua kesken niin pysähtyy millä tahansa bensa-asemalla joka nyt sattuu osumaan kohdalle ja 5min "työllä" on taas toi 1000km rangea jäljellä.

Jos taas ajaa pelkästään sellaista suoritetta että auto seisoo kotona yöt eikä yhtenäkään päivänä tarvitse ajaa yli 300km niin sähköauto on kyllä vaivaton kunhan kotona on kunnollinen latauspiste kiinteällä kaapelilla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:15:36
Onhan se nyt huomattavasti vaivattomampaa että vajaa 5min tankkauksella pystyy ajamaan 1000km miettimättä perillepääsyä yhtään. Ja jos range meinaa loppua kesken niin pysähtyy millä tahansa bensa-asemalla joka nyt sattuu osumaan kohdalle ja 5min "työllä" on taas toi 1000km rangea jäljellä.

Jos taas ajaa pelkästään sellaista suoritetta että auto seisoo kotona yöt eikä yhtenäkään päivänä tarvitse ajaa yli 300km niin sähköauto on kyllä vaivaton kunhan kotona on kunnollinen latauspiste kiinteällä kaapelilla.
Mihin tuo maaginen 300km:ä/päivä perustuu ja millä bensa-autolla pääsee 1000km:ä normaalilla matka-ajolla?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 29.09.22 - klo:16:04
Mihin tuo maaginen 300km:ä/päivä perustuu..

Eikös kaikilla nykyisillä "uuden sukupolven" sähköautoilla pääse tuon 300km kelissä kuin kelissä ilman että tarvii pysähtyä lataamaan?

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 29.09.22 - klo:16:04
..ja millä bensa-autolla pääsee 1000km:ä normaalilla matka-ajolla?

Eikai kukaan hullu aja nykypäivänä bensa-autolla? Onko jotain nykyaikaisia diesel autoja joilla ei pääse tuota 1000km yhdellä tankilla?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:16:13
Eikai kukaan hullu aja nykypäivänä bensa-autolla?
Kait niitä vielä joku hullu löytyy, vaikka tilasto on viime vuodelta.

"Suomessa oli joulukuun 2021 lopussa liikennekäytössä 2 755 349 henkilöautoa, jotka jakautuivat käyttövoimittain seuraavasti:
- Bensiini 1 884 698 kpl (68 %)
- Diesel 751 779 kpl (27 %)
- Sähkö 22 921 kpl (1 %)
- Kaasu 14 381 kpl (1 %)
- Ladattavat hybridit 76 990 kpl (3 %)
- Korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 448 kpl (0 %)
- Vety 2 kpl (0 %)
- Muu 90 kpl (0 %)

Tammi-joulukuussa 2021 ensirekisteröitiin yhteensä 98 466 henkilöautoa. Nämä jakautuivat seuraavasti:
- Bensiini 56 624 kpl (58 %)
- Diesel 10 631 kpl (11 %)
- Sähkö 10 149 kpl (10 %)
- Kaasu 909 kpl (1 %)
- Ladattavat hybridit 20 140  kpl (20 %)"

https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/henkiloautot/henkiloautokanta


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 29.09.22 - klo:16:04
Mihin tuo maaginen 300km:ä/päivä perustuu ja millä bensa-autolla pääsee 1000km:ä normaalilla matka-ajolla?
Esim. Passat GTE:llä ajoin 1000 kilometrin tankkausvälillä ilman lataamista.

Eekolffi

Myös Touran 1.4 TSI pääsee yli 1Mm tankillisella.

Kilu7

En tarkoita tankkausväliä vaan matka-ajoa, vaikkapa Hanko - Kemijärvi. Rautaperseet ajaa sen dieselillä ilman tankkauksia ja pysähdyksiä.

a_jaba

Surullista katsoa kun ihminen on irtaantunut todelisuudesta ja jäljellä on vain puhuva kuminen pää  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:18:27
Surullista katsoa kun ihminen on irtaantunut todelisuudesta ja jäljellä on vain puhuva kuminen pää  :D
Sitä se peili voi teettää  :(

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 29.09.22 - klo:16:04
Mihin tuo maaginen 300km:ä/päivä perustuu ja millä bensa-autolla pääsee 1000km:ä normaalilla matka-ajolla?
No esim. minun edellisellä Seat Leon 1.0 TSI farkulla. Ajoin sillä neljä vuotta ja tankkasin auton 64 kertaa. Jokaisella tankillisella pääsi yli 1000 km. Talvella kovilla pakkasillakin meni pätkäajossa 1100 km. Kesällä 1500 km. Tankin koko oli vain 50 litraa. Se oli vähäruokaisempi kuin nykydieselit.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 29.09.22 - klo:18:10
En tarkoita tankkausväliä vaan matka-ajoa, vaikkapa Hanko - Kemijärvi. Rautaperseet ajaa sen dieselillä ilman tankkauksia ja pysähdyksiä.
Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 29.09.22 - klo:18:10
En tarkoita tankkausväliä vaan matka-ajoa, vaikkapa Hanko - Kemijärvi. Rautaperseet ajaa sen dieselillä ilman tankkauksia ja pysähdyksiä.
Sama asia. Ilman ulkopuolista sähköä ajaminen hybridillä tarkoitti mulle juurikin matka-ajoa yhtä soittoa. Tuossa ei edes ollut tankkikaan kovin suuri. Varmasti löytyy pidemmänkin rangen malleja.

teräksenharmaa

Sähkö on lyönyt läpi käytettyjenkin tuonnissa. Patteri, diesel ja sähkö ovat tänä vuonna olleet aika tasoissa. Näillä trendeillä sähköautojen pitäisi mennä tässä heittämällä ohi jo ensi vuonna. Jos sähköautojen nousu on rajua, niin rajua on myös dieseleiden lasku. Kokolailla sama siirtymä noilla mutta vastakkaiseen suuntaan.

https://yle.fi/uutiset/3-12621152?fbclid=IwAR3r8kI8cwRtxTU0htuh3JOs0ShrE6RLVuEz7E-rHPw3A7yydqwKdRLVB_I

ak72

Kenen etu se on että patterivispilät lyö läpi? Sähkönhinta jatkaa nousuaan ja siitä maksavat kaikki ihmiset asumiskustannusten nousuna. Viheruskovaiset ehkä ainoita jolle se kelpaa.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 30.09.22 - klo:09:53
Kenen etu se on että patterivispilät lyö läpi? Sähkönhinta jatkaa nousuaan ja siitä maksavat kaikki ihmiset asumiskustannusten nousuna. Viheruskovaiset ehkä ainoita jolle se kelpaa.

Huoh...sähköautoilla ei ole sen siunaaman merkitystä sähkönhintan nousuun, koska sähköautoja ladataan kotona halvan sähkön aikaan jolloin ylituontantoa on joka tapauksessa - jos pörssisähkö maksaa sentin tai pari ja joku ottaa silloin sähköä akkuunsa niin se ei ole keneltäkään pois. Tien päällä latausasemilla puolestaan on sellaiset katteet ja marginaalit että niitä autoilija yrittää välttää jos vain voi, ja tuon reilun ylihinnoittelun vuoksi ei sekään kyllä perushintaa aja yhtään ylemmäs.

Sähköautojen lataus on malliesimerkki joustavasta kuormasta.

Ainoa poikkeus on ehkä (toimistoaikaiset) työpaikat jotka tarjoavat latausmahdollisuutta, niiden kannattaisi ehkä sammuttaa latauspisteet aamun ja iltapäivän huippukulutustuntien ajaksi, mutta täysin väärä premissi.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 30.09.22 - klo:10:11
Huoh...sähköautoilla ei ole sen siunaaman merkitystä sähkönhintan nousuun, koska sähköautoja ladataan kotona halvan sähkön aikaan jolloin ylituontantoa on joka tapauksessa - jos pörssisähkö maksaa sentin tai pari ja joku ottaa silloin sähköä akkuunsa niin se ei ole keneltäkään pois. Tien päällä latausasemilla puolestaan on sellaiset katteet ja marginaalit että niitä autoilija yrittää välttää jos vain voi, ja tuon reilun ylihinnoittelun vuoksi ei sekään kyllä perushintaa aja yhtään ylemmäs.

Sähköautojen lataus on malliesimerkki joustavasta kuormasta.

Ainoa poikkeus on ehkä (toimistoaikaiset) työpaikat jotka tarjoavat latausmahdollisuutta, niiden kannattaisi ehkä sammuttaa latauspisteet aamun ja iltapäivän huippukulutustuntien ajaksi, mutta täysin väärä premissi.
No tuolta voi katella niitä halpoja taksoja: https://sahko.tk/
Monella on vielä kiinteä sopimus mutta koko ajan niitä muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi tai pörssisähköön. Naapurilla toistaiseksi voimassa oleva jonka nostavat 55 senttiin/kwh 1.11.2022 alkaen. Osti just GTE Passatin. Miettii nyt vaihtaako pörssisähköön. 55senttiä/kwh on ryöstöä. Siihen tulee toki vielä päälle siirtomaksu. Kukaan ei voi sanoa mitä maksaa pörssisähkö talvikuukausina ja loppuuko sähkö tuolloin kokonaan. Jos on sähköauto, sillä yleensä ajetaan mahdollisimman paljon ( eihän muuten sähköautossa ole nykyisillä hankinta hinnoilla mitään järkeä ) ja tuolloin sitä myös ladataan paljon. Jos on aamulla lähdettävä ajamaan vaikkapa 300km, yöllä se on ladattava maksoipa sähkö mitä vaan.

Ei nämä ole niin mustavalkoisia juttuja vaikka sähköautoja rakastaisikin yli kaiken.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:16:13
Eikai kukaan hullu aja nykypäivänä bensa-autolla?
Edullisempaa se on kuin dieselilä ajaminen. Kulutus 4 l/100 km. Vuotuinen ajoneuvovero 127 ,, ei käyttövoimaveroa. Bensa maksaa nyt 1,9 ,/l, kun diesel 2,0 ,/l.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Tässä kuussa tuli ajettua 3157 km ja sähköön meni rahaa vain 3,85 ,. Tekee 0,12 ,/100 km. Kotana ei tarvinnut ladata yhtään kWh.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.09.22 - klo:12:17
Tässä kuussa tuli ajettua 3157 km ja sähköön meni rahaa vain 3,85 ,. Tekee 0,12 ,/100 km. Kotana ei tarvinnut ladata yhtään kWh.
Oon ajanut tänä vuonna joku 30tkm eikä mulla ole mennyt yhtäkään euroa omaa rahaa dieseliin. ::)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 30.09.22 - klo:09:53
Kenen etu se on että patterivispilät lyö läpi? Sähkönhinta jatkaa nousuaan ja siitä maksavat kaikki ihmiset asumiskustannusten nousuna. Viheruskovaiset ehkä ainoita jolle se kelpaa.
Patterivispilöiden läpilyönti on muiden kuin öljyvaltioiden ja autohuoltojen etu.

Kilu7

Olkiluodon kaikki reaktorit tuottavat sähköä täydellä teholla " TVO:n turvallisuusjohtaja: ”Tätä päivää on odotettu”

https://yle.fi/uutiset/74-20000499


tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.09.22 - klo:15:36
Jos taas ajaa pelkästään sellaista suoritetta että auto seisoo kotona yöt eikä yhtenäkään päivänä tarvitse ajaa yli 300km niin sähköauto on kyllä vaivaton kunhan kotona on kunnollinen latauspiste kiinteällä kaapelilla.

Itse olen tilastoinut tämän vuoden päiväsuoritteita saadakseni selville, miten hyvin täyssähkäri sopisi nykyiseen ajoprofiiliini. Noita yli 300 km ajopäiviä on tähän mennessä tullut 6 kpl. Vielä on vuotta jäljellä. :)

Vaikka omaan ajoprofiiliin tuijottaminen ei kerrokaan mitään muiden tilanteesta, uskaltaisin veikata että aikamoisen suuri prosenttiosuus suomalaisten ajoprofiileista on sellaisia, joissa pitkiä päiväreissuja ei ihan hirveästi tule. Kauppamatkustajat sitten erikseen, ei heitä nyt sentään enemmistöä voi olla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.09.22 - klo:15:28
Itse olen tilastoinut tämän vuoden päiväsuoritteita saadakseni selville, miten hyvin täyssähkäri sopisi nykyiseen ajoprofiiliini. Noita yli 300 km ajopäiviä on tähän mennessä tullut 6 kpl. Vielä on vuotta jäljellä. :)

Vaikka omaan ajoprofiiliin tuijottaminen ei kerrokaan mitään muiden tilanteesta, uskaltaisin veikata että aikamoisen suuri prosenttiosuus suomalaisten ajoprofiileista on sellaisia, joissa pitkiä päiväreissuja ei ihan hirveästi tule. Kauppamatkustajat sitten erikseen, ei heitä nyt sentään enemmistöä voi olla.
Juu. Sähkäri on parhaimmillaan kaupunkipyörityksessä. Ja siinä tullaan taas siihen iänikuiseen dilemaan. Tarvitsisi tilavan auton että voi roudata kamaa kaupunkialueella. Kenties sitä vetokoukkuakin tarvitsisi talven varalle haettavaan puukuormaan. Millä hinnalla saat tuollaiseen sopivan sähköauton? Nyt sähköautot pitävät hyvin hintansa mutta niin pitävät polttiksetkin kas kun uusien toimitusajat on mitä on. Ainakin minä odottelen nyt ihan rauhassa ja katselin miten tämä homma kehittyy. Kilsoja ei tule kuin n. 10000km vuodessa. Jaa, miksi ostin dieselin? No suurin kuluerä näissä on ollut arvonalenema, ei noilla käyttökuluilla ole nyt niin järkyttävä merkitys vaikka joku toki on niilläkin. Ja mukavahan tuolla on ajaa, ei vaikuta kaupunkipyörityskään kulutukseen paljoa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 30.09.22 - klo:15:50
Juu. Sähkäri on parhaimmillaan kaupunkipyörityksessä. Ja siinä tullaan taas siihen iänikuiseen dilemaan. Tarvitsisi tilavan auton että voi roudata kamaa kaupunkialueella. Kenties sitä vetokoukkuakin tarvitsisi talven varalle haettavaan puukuormaan. Millä hinnalla saat tuollaiseen sopivan sähköauton? Nyt sähköautot pitävät hyvin hintansa mutta niin pitävät polttiksetkin kas kun uusien toimitusajat on mitä on. Ainakin minä odottelen nyt ihan rauhassa ja katselin miten tämä homma kehittyy. Kilsoja ei tule kuin n. 10000km vuodessa. Jaa, miksi ostin dieselin? No suurin kuluerä näissä on ollut arvonalenema, ei noilla käyttökuluilla ole nyt niin järkyttävä merkitys vaikka joku toki on niilläkin. Ja mukavahan tuolla on ajaa, ei vaikuta kaupunkipyörityskään kulutukseen paljoa.
Millaiseen kaman roudaamiseen tilaa tarvitset?

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.09.22 - klo:15:28
Itse olen tilastoinut tämän vuoden päiväsuoritteita saadakseni selville, miten hyvin täyssähkäri sopisi nykyiseen ajoprofiiliini. Noita yli 300 km ajopäiviä on tähän mennessä tullut 6 kpl.
Minulle yli 500km:ä/päivä on 10kpl ja 400 - 300km:ä/päivä 2kpl. Niistä on selvitty ilman draamaa. 25-30tkm:ä tulee tänä vuonna. Vetokoukku ja neliveto kuitenkin olisi miellyttävä lisä nykyiseen, joten päivitys tulee tulevaisuudessa. Toki nelivedon lisänä tulee toinen sähkömoottori, joten lisäteho tulee plussana.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy