1,2 TSI 105 moottorin öljynvaihtoväli ja muita kysymyksiä

Aloittaja jm90, 07.08.22 - klo:22:29

« edellinen - seuraava »

jm90

Ostin käytetyn 2012 vuoden ja 162 000km ajetun Skoda Roomster jossa moottori (bensa) 1,2 TSI 105. Autossa ollut huoltokirjan mukaan käyttöönotosta asti jokaisessa huollossa 30 000 km öljynvaihtoväli, kannattaako jatkaa tuolla 30 000 km vaihtovälillä vai pitäisikö siirtyä 15 000 km vaihtoväliin?

Ajan vuodessa ehkä jonkun 9000 - 10 000 km

Toinen kysymys karstan poltto, onko näissä moottoreissa karstan poltto tarpeen? vaurioittaako moottoria tai jotain? Vanhoilla 90 - 2000 luvun autoilla sitä mutta en tiedä näin nykyaikaisista moottoreista.

Kolmas kysymys lisäaineista, voiko öljynvaihdon yhteydessä käyttää moottorin puhdistusainetta? ja voiko bensiinin seassa käyttää lisäainetta joka puhdistaa, lisää tehoja ja pienentää kulutusta?

a_jaba

Kannattaa tiputtaa öljynvaihtoväliksi 15tkm.

Tuossa lienee EA111 CBZB moottori eli siinä ei ole EGR:ää joten karstoittuminen ei ole ongelma. Toki kaasuläpän karstoittuminen on näissä ongelma mutta on helppo itse puhdistaa. Ekat oireet on että sytyttää moottorin häiriövalon ja sen jälkeen ESP merkkivalon. Kaasuläpän reunaan kertyy huohotuksen mukana tulevia hiukkasia ja öljyä alle 1mm kerrokseksi ja se häiritsee ilmanvirtausta tyhjäkäynnillä.

Puhdistamiseen tarvitaan pari TORX ruuvimeisseliä ja puhdistusainetta, aikaa menee tuumaustaukojen kanssa 30min, toisella kerralla 10min. Noilla ajomäärillä täytyy puhdistaa varmaan parin-kolmen vuoden välein.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy