Cupra Leon e-hybrid

Aloittaja Jontigga, 03.08.22 - klo:14:41

« edellinen - seuraava »

Kahvilalli

Mukava kuulla, että nollakelissäkin päästään lähelle 50km.

Tuota olen kanssa tuumannut, että rengastuksesta melkein johduttava nuo erot, kun kerta sähkömoottori on samankokoinen, sekä akku myös. Korimuotoilu ei noissa kuitenkaan vaikuta kuin marginaalisesti.

Kahvilalli

Olen nyt kahta Cupra Leon Sportstoureria ajamassa ja oikeastaan ainoa mikä mietityttää, on rengasmelu. Nykyinen auto on B8 koppanen -15 vuosimallin Passat ja on todella paljon hiljaisempi. Toki Cuprassa on 19" vanteet ja Pasuunassa 18", mutta taitaa lähtökohtaisestikkin äänieristyksessä olla melkoinen ero.

Mukava auto tuo Cupra on ajella jo omaan silmään kyllä tyylikäs. Penkkiin en saanut ihan niin hyvää ajoasentoa kun Passattiin, johtuen varmastikkin niskatuen säädön puutteesta Cuprassa.

ToHy

Itse vaihdoin Leon Sportstoureriin viime kesänä vanhemmasta A6:sta ja juuri rengas- ja sisämelua pelkäsin itsekin aluksi. Ja onhan tuo äänekkäämpi kuin edeltäjänsä, mutta itse totuin siihen aika nopeasti enkä ole ensimmäisten päivien jälkeen kiinnittänyt koko asiaan huomiota ennen kuin nyt näin viestisi.

Mitä akun rangeen tulee niin kesäisin akulla pääsee n. 45 kilometriä. Joskus olen tainnut puhtaalla kaupunkiköröttelyllä päästä lähemmäksi 50. Talvella ajojen pituus, eli kuinka paljon auton kabiinia joudutaan lämmittelemään uusiksi, vaikuttaa rangeen paljon.

Kahvilalli

Juu toki siihen varmasti tottuu ja jonkun verran varmasti renkaallakin on merkitystä että onko laatumerkki vs kiina. Yksi mitä en älynnyt koittaa, että kuinka paljon alustan säädöllä on merkitystä rengasmeluun, ilmeisesti kaikki Cuprat on DCC-alustalla?

Tosiaan koeajolenkillä, missä oli ekaksi kaupunkipätkää, sitten motaria 6km, jonka jälkeen pari kilometriä 70km/h jonka jälkeen taas motaria 6km, jonka jälkeen 80km/h maantietä reilu pätkä ja loppu kaupunki päristelyä ilman ruuhkaa ja vain muutamat valot, niin sähköllä pääsin 55km ajamaan, josta olin todella yllättynyt. Tuo on käytännössä juuri sitä omaa arkiajoa ja +50km range riittää siihen mainiosti. Ilmastointi oli päällä +21c ja apparin puoli oli eco-modessa, ilmeisesti tunnistaa jos siinä ei kukaan istu.

ToHy

Omani on -21 joten voi selittää eroa rangessa, mutta tämä on vain arvaus. En ole huomannut eroa dcc asetuksilla rengasmelun suhteen. Tässä on hankook ventus evo3:t. Apparin puoli ja takapenkki on tosiaan ecolla jos niissä ei istu ketään.

Kahvilalli

Nyt on pari viikkoa takana Cupralla ja kyllä vain on mukava auto ajella. -21 ja 30tkm ajettu.

Pientä kapulaakin on rattaissa, kun meni takarengas puhki. No sen sai hyvin paikattua, ei siinä mitään, mutta väliaikaisesti olisin laittanut talvirenkaan paikalle, ihan kokeilu mielessä ja onneksi kokeilin. Ei nimittäin edes passaa tuohon autoon. Vanne on 17" ja mahtuu taakse juuri ja juuri, mutta renkaan profiili on 225/60/17, niin eihän sellainen pulla tuolla mahdu pyörimään. En ole koittanut, mutta epäilen, että tuo 17" vanne ei mahdu etupäähän edes paikoilleen, kun on sen verran isompi jarrulevy.

No tämä on nyt selvityksessä autoliikkeen kautta. En ole netistä löytänyt luotettavaa tietoa, mutta sen mitä olen löytänyt niin näyttäisi, että 18" on minimi vannekoko mikä tuohon passaa, voiko joku varmistaa tämän?

petrisa

Tervehdys kaikille tämän palstan osaston lukijoille.

Eilen sain ihan uuden Leon Sporttourerin eHybrid 200kW auton alle.

Vaihdoin Ovtavia III RS 2.0 TDI 4x4 -17 (ei faselift) tähän Cupraan. Oli aika luopua noin 7 vuoden diesel autoilusta. Sinä aikana oli kaksi eri dieseliä (Saab 1.9 TTiD ja Octavia III), joista toisiaan tämä viimeinen neliveto. Pärjään ilman nelivetoakin, kun ajan vain pääteillä.

Cupra tuntui heti mieleiseltä niin ulko kuin sisäpuoliselta muotoilultakin. Eipä joka toinen auto ole liikenteessä tai parkkipaikalla samannäköinen. Ominaisuuksia riittää ja tehokin 272hv on normaaliin ajoon riittävä. Lisäksi tässä on isohko akku ja sähköllä pääsee melko pitkään. Kaiken lisäksi auto tukee myös 50kW:n teholatausta.

Tuossa aiemmin on ollut mainintaa rengasmelusta. Sitä on kyllä melko paljon. Oli sitä Octaviassakin, mutta tein takapenkin alle ja peräkonttiin äänieristystä Motonetin äänieristysmatolla. Se auttoi jonkin verran. Suurin merkitys oli renkailla. Nastoilla ääntä oli, mutta Goodyearin kesärenkailla hiljeni kummasti verrattuna ex Nokian kesärenkaisiin.

Tässä Cuparassa on kyllä aika hurja rengaskoko: 235/35/19. Huh huh, siinä varmaan yksi merkittävä syy ääneen. Rengasmerkkikin on Hankook, mikä ei liene esim. Goodyearin veroinen äänettömyydessä. Talvirenkaat on vasta tulossa ja ne ovat 18 tuumaiset Goodyearin nastat. Valittavana olisi toki ollut myös kitkat. Niihin en vielä ole valmis siirtymään, kuten en ollut täyssähköautoonkaan. Siksi tuli isolla akulla oleva hybridi.

Täytyy tutkia mitkä vaihtoehtoiset 19 tuuman rengaskoot tuohon käy, niin ne tulee kyllä ensiasennusrenkaiden jälkeen kunhan ne on riittävästi kuluneet.
Sitten olen heti tässä miettinyt tuota äänieristystä. Saakohan uutta takuun alaista autoa viedä liikkeeseen äänieristettäväksi, jolloin joutuvat käyttämään ovi-ja peräkontin verhoiluja irti sekä mahdollisesti myös takapenkin istuinosaa?

Mosse-

Onnea uudella autolle. Hyvä valinta varmasti. Tämä on siis uutta korimallia oleca Cupr ilmeisesti?
Itsellä My2023 Leon sportstourer alla 2.0 tsi:llä. 2018 diesel skodan seuraajaksi tuo tuli ja olen kyllä pitänyt cuprasta huomattavasti enemmän.

235/35/19 renkaat itselläkin kesällä ja tavella 225/45/18 kitkat. Ei mielestäni skodaan verraten juurikaan eroa. Toki en ole herkkä rengasmelulle muutenkaan.

Ei noita Cupria juurikaan liikenteessä näe :)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 10.04.26 - klo:08:40Sitten olen heti tässä miettinyt tuota äänieristystä. Saakohan uutta takuun alaista autoa viedä liikkeeseen äänieristettäväksi, jolloin joutuvat käyttämään ovi-ja peräkontin verhoiluja irti sekä mahdollisesti myös takapenkin istuinosaa?

Tuskin tuo takuuseen vaikuttaa, ainakin kaikista edellisistä ja nykyisestä olen äänieristänyt ovet, takakontin ja bensiinikäyttöisistä myös takapenkin alustan. Toki en lähtisi valittamaan ovipaneelin hälyääniä sen jälkeen kun sen itse tai liikkeessä käyttänyt auki...

Se on sitten eri asia paljonko itse tehty/teetetty äänieristys vaikuttaa esim. rengasmeluun. Kuten sanoit suurin tekijä on renkaat, ilman muuta laittaisin kitkat jos ajo tapahtuu enimmäkseen pääteillä. äänentoistoon äänieristyksellä tai vaimennuksella on sen sijaan suuri vaikutus, musiikki soi puhtaammin ja kovempaa, ilman häiriöääniä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

petrisa

On uusin cupra malli.

Yaffa0

Onkos kellään kokemusta uuden korimallin Cupra Leon ST 2.0 TSI 4WD mallista (150 kw/204 hv)? Se näyttää olevan nyt "tarjouksessa" Turn ON -hinnoittelulla. Ja kait Cupraan käy myös 17" renkaat 225/45 koossa? Sehän on koriltaan ja mitoiltaan perus (Seat)-Leon, jossa nuo on yhtenä vaihtoehtona. Olen alkanut vakavasti pohtia nykyisen Leon ST eHybridin vaihtoa, kun takuun raja tulee vastaan loppuvuodesta. Voisi nykyiset talvirenkaat siirtää sitten Cupraan.

Onhan tuolla sähköllä ollut ihan mukava ajella ja joskus päässyt jopa 62 km, mutta jotenkin alkanut tuo latailu ja sen ympärillä oleva kaikenlainen säätö vähän väsyttämään. Lisäksi hiukan arveluttaa tuo tekniikan kestäminen jos autolla jatkaisi vielä toiset 4-5 vuotta. Kilsoja ei tule kovinkaan kauheasti ja ne mitä tulee on enemmän pitkää siivua kuin kaupunkinajoa, niin kait tuon 2.0 kulutuksen voisi sietää. Ja onhan se hienoa, että joku vielä myy bensanelivetoa ja nyt alehintaan. Laittoi pohdituttamaan... :o
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Skoda Scala 1.5 TSI (2019), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

petrisa

Nyt on 3 päivää ollut auto käytössä. Kotilaturilla (8A) olen nyt ladannut kahdesti yön aikana. Eilen kävin ensimmäisen kerran ABC teholatauksessa akun ollessa tyhjä. Aina sinne vähän jää, vaikka mittaristo näyttää 0 km rangea. Rekuperaatiolla saa melko helposti nollasta nousemaan parin kilometrin kantamaan.

En ladannut teholatauksessa ihan täyteen vaikka akku oli tyhjä vaan lopetin 68 prosentin kohdalla. Aikaa oli kulunut 30 min. Aikaa täyteen olisi ollut tietokoneen laskennan mukaan enää 15 min. Ei se näytä lataavan 50 kW teholla. Aloitti 40 kW paikkeilla, mutta tipahti vähän alle 30 kW tehon jonkin ajan päästä. No, parempi tämä on kuin pelkkä 22 kW latausteho. Kotona toki pääsääntöisesti rajoittuu 11 kW mikäli on 3 vaihe laturi.

Varusteita autossa on reilusti.
Matrix led valot, sähköpenkit muistilla, panoraamakatto, Senheiser äänentoisto, nämä nyt mainitakseni.

zsi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.04.26 - klo:00:43Onkos kellään kokemusta uuden korimallin Cupra Leon ST 2.0 TSI 4WD mallista (150 kw/204 hv)? Se näyttää olevan nyt "tarjouksessa" Turn ON -hinnoittelulla. Ja kait Cupraan käy myös 17" renkaat 225/45 koossa? Sehän on koriltaan ja mitoiltaan perus (Seat)-Leon, jossa nuo on yhtenä vaihtoehtona. Olen alkanut vakavasti pohtia nykyisen Leon ST eHybridin vaihtoa, kun takuun raja tulee vastaan loppuvuodesta. Voisi nykyiset talvirenkaat siirtää sitten Cupraan.
Versioille, joissa 18" renkaat (MHEV) vakiona, on sallittu vaihtoehtoinen rengaskoko 17" eli sama kuin Seat Leonissa. Jos vakio Cupra Leonin versiossa on 19", on 18" sallittujen rengaskokojen listalla, mutta jostain syystä ei 17". Hyödynsin itse samaa ideaa ottamalla Seat Leonin 17" talvipyörät uuteen MHEV Cupra Leoniin käyttöön.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy