Cupra Leon e-hybrid

Aloittaja Jontigga, 03.08.22 - klo:14:41

« edellinen - seuraava »

Kahvilalli

Mukava kuulla, että nollakelissäkin päästään lähelle 50km.

Tuota olen kanssa tuumannut, että rengastuksesta melkein johduttava nuo erot, kun kerta sähkömoottori on samankokoinen, sekä akku myös. Korimuotoilu ei noissa kuitenkaan vaikuta kuin marginaalisesti.

Kahvilalli

Olen nyt kahta Cupra Leon Sportstoureria ajamassa ja oikeastaan ainoa mikä mietityttää, on rengasmelu. Nykyinen auto on B8 koppanen -15 vuosimallin Passat ja on todella paljon hiljaisempi. Toki Cuprassa on 19" vanteet ja Pasuunassa 18", mutta taitaa lähtökohtaisestikkin äänieristyksessä olla melkoinen ero.

Mukava auto tuo Cupra on ajella jo omaan silmään kyllä tyylikäs. Penkkiin en saanut ihan niin hyvää ajoasentoa kun Passattiin, johtuen varmastikkin niskatuen säädön puutteesta Cuprassa.

ToHy

Itse vaihdoin Leon Sportstoureriin viime kesänä vanhemmasta A6:sta ja juuri rengas- ja sisämelua pelkäsin itsekin aluksi. Ja onhan tuo äänekkäämpi kuin edeltäjänsä, mutta itse totuin siihen aika nopeasti enkä ole ensimmäisten päivien jälkeen kiinnittänyt koko asiaan huomiota ennen kuin nyt näin viestisi.

Mitä akun rangeen tulee niin kesäisin akulla pääsee n. 45 kilometriä. Joskus olen tainnut puhtaalla kaupunkiköröttelyllä päästä lähemmäksi 50. Talvella ajojen pituus, eli kuinka paljon auton kabiinia joudutaan lämmittelemään uusiksi, vaikuttaa rangeen paljon.

Kahvilalli

Juu toki siihen varmasti tottuu ja jonkun verran varmasti renkaallakin on merkitystä että onko laatumerkki vs kiina. Yksi mitä en älynnyt koittaa, että kuinka paljon alustan säädöllä on merkitystä rengasmeluun, ilmeisesti kaikki Cuprat on DCC-alustalla?

Tosiaan koeajolenkillä, missä oli ekaksi kaupunkipätkää, sitten motaria 6km, jonka jälkeen pari kilometriä 70km/h jonka jälkeen taas motaria 6km, jonka jälkeen 80km/h maantietä reilu pätkä ja loppu kaupunki päristelyä ilman ruuhkaa ja vain muutamat valot, niin sähköllä pääsin 55km ajamaan, josta olin todella yllättynyt. Tuo on käytännössä juuri sitä omaa arkiajoa ja +50km range riittää siihen mainiosti. Ilmastointi oli päällä +21c ja apparin puoli oli eco-modessa, ilmeisesti tunnistaa jos siinä ei kukaan istu.

ToHy

Omani on -21 joten voi selittää eroa rangessa, mutta tämä on vain arvaus. En ole huomannut eroa dcc asetuksilla rengasmelun suhteen. Tässä on hankook ventus evo3:t. Apparin puoli ja takapenkki on tosiaan ecolla jos niissä ei istu ketään.


Kahvilalli

Nyt on pari viikkoa takana Cupralla ja kyllä vain on mukava auto ajella. -21 ja 30tkm ajettu.

Pientä kapulaakin on rattaissa, kun meni takarengas puhki. No sen sai hyvin paikattua, ei siinä mitään, mutta väliaikaisesti olisin laittanut talvirenkaan paikalle, ihan kokeilu mielessä ja onneksi kokeilin. Ei nimittäin edes passaa tuohon autoon. Vanne on 17" ja mahtuu taakse juuri ja juuri, mutta renkaan profiili on 225/60/17, niin eihän sellainen pulla tuolla mahdu pyörimään. En ole koittanut, mutta epäilen, että tuo 17" vanne ei mahdu etupäähän edes paikoilleen, kun on sen verran isompi jarrulevy.

No tämä on nyt selvityksessä autoliikkeen kautta. En ole netistä löytänyt luotettavaa tietoa, mutta sen mitä olen löytänyt niin näyttäisi, että 18" on minimi vannekoko mikä tuohon passaa, voiko joku varmistaa tämän?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy