1.2 TSI nakuttaa !!!

Aloittaja Beetle, 05.07.22 - klo:21:36

« edellinen - seuraava »

Beetle

1.2 TSI nakuttaa !!!

Onko tuttu ongelma vai ominaisuus?

Itselle vielä kohtuu uusi tuttavuus, niin kaikenlaisiin ääniin kiinnittää huomiota.

Eli aiemmin tänään ajettu lyhyt, vajaa kilometrin pätkä. Kohta sen jälkeen toinen kilometri, pysähdys ja noin pari kilometriä lisää.

Tyhjäkäynnillä kuuluu harvahko naputtava ääni, ääni voimistuu ja tihenee kierrosten mukana jos painaa kaasua, mutta vaimenee jos pitää kierroksia yllä.

Moottorin jäähdytysneste oli tässä tilanteessa juuri saavuttanut mittarin mukaan 90 astetta, joten käytännössä moottori

lienee ollut kuitenkin hieman vajaalämpöinen. Mielestäni pidemmän matkan jälkeen naputusta ei ole kuulunut...

Mikä voisi olla? Onko mitään halpaa keinoa päästää äänenestä, vai pitääkö todeta että on ominaisuus?

Kiitos avusta.  :)


Beetle

Ei tietoa mitä öljyä viimeksi käytetty, mutta sitä on riittävästi.
Pitää ajaa vielä pidempi lenkki ja kuulostella.


Avolava

Onko mitä vuosimallia ja paljon ajettu. Jos täällä joku tietäisi jotain tyyppivikoja yms. Menee aikalailla arvailuksi kun ei ole ääninäytettä, nämä kun ovat aika äänekkäitä laitteita muutenkin :) Itselläni "kokemusta" vain 2.0 TSI:stä.

Löytääkö google mitään vastaavaa ääninäytettä jos haet esim. jollain näistä: 1.2 tsi tapped noise, 1.2 tsi knocking noise, 1.2 ticking noise.

Tässä https://www.youtube.com/watch?v=uP_q-llNg_0 ja tässä https://www.youtube.com/watch?v=HFpPmph3lSY on pari esimerkkiä haulla "1.2 tapped noise" (volumit kaakkoon, että kuulee). Kyseessä sama laite.

Helpoin kokeilu on varmaan tankata 98.


ukormi

Arvailuksi menee joo.
Ketju antaa raklatusta eli tuskin tulee sieltä.
Kiertokangen laakeri antaa selvän terävän kolkatuksen joten tuskin on sekään.
Olisiko joku nostaja? Se antaa sellaisen tikityksen, ei ehkä niinkään nakutusta.
Ja yleensä se poistuu kun kone lämpiää normilämpöön.
Voihan se ääni tulla suuttimistakin mutta nekin kyllä enemmän tikittää kuin naputtaa.

Mulla ainakin tuo 1.4TFSI käy hyvin hiljaa kun on käyntilämpöinen. Kylmänä naputtelee nostajat jonkun aikaa.

Paljonko ajettu..
Mikä moottorityyppi..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 07.07.22 - klo:09:30
Onko mitä vuosimallia ja paljon ajettu. Jos täällä joku tietäisi jotain tyyppivikoja yms. Menee aikalailla arvailuksi kun ei ole ääninäytettä, nämä kun ovat aika äänekkäitä laitteita muutenkin :) Itselläni "kokemusta" vain 2.0 TSI:stä.

Löytääkö google mitään vastaavaa ääninäytettä jos haet esim. jollain näistä: 1.2 tsi tapped noise, 1.2 tsi knocking noise, 1.2 ticking noise.

Tässä https://www.youtube.com/watch?v=uP_q-llNg_0 ja tässä https://www.youtube.com/watch?v=HFpPmph3lSY on pari esimerkkiä haulla "1.2 tapped noise" (volumit kaakkoon, että kuulee). Kyseessä sama laite.

Helpoin kokeilu on varmaan tankata 98.

Auto on vuosimallia 2012 ja ~155tkm ajettu.

Tuon eka videon ääni kuulostaa melko samalle, huonot kaiuttimet, niin ei oikein hyvin kuule.

Erona videoon, ääni katoaa korotetulla tyhjäkäynnillä, paitsi kierrosten noston aikana.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.07.22 - klo:09:54
Arvailuksi menee joo.
Ketju antaa raklatusta eli tuskin tulee sieltä.
Kiertokangen laakeri antaa selvän terävän kolkatuksen joten tuskin on sekään.
Olisiko joku nostaja? Se antaa sellaisen tikityksen, ei ehkä niinkään nakutusta.
Ja yleensä se poistuu kun kone lämpiää normilämpöön.
Voihan se ääni tulla suuttimistakin mutta nekin kyllä enemmän tikittää kuin naputtaa.

Mulla ainakin tuo 1.4TFSI käy hyvin hiljaa kun on käyntilämpöinen. Kylmänä naputtelee nostajat jonkun aikaa.

Paljonko ajettu..
Mikä moottorityyppi..

Joskus vähän ketjun rallatusta kuunnellut, ei kuulosta siltä. Ei pärähdä käynnistyksessäkään.

Ei kolise, mutta ei se tikitäkään, suuttimethan tikittää? Se on sellanen "napu" "napu" -ääni.

Aiemmin vaikutti, että katoaa moottorin lämmettyä, mutta kyllä se nyt kuuluu lämpimänä. Pitää kuulostella ja vertailla vielä kylmään moottoriin.

Moottori lienee EA111 CBZB - 105hp (77 kW).

98 oktaanista viimeksi tankattu.



o.b.

Voisko olla aktiivihiilikanisterin venttiili joka naksuu. Kai siellä sellainen on?

Beetle

Kuulostaa aika paljon tältä: https://www.youtube.com/shorts/JAzMwClZT9s
mutta ääni jää päälle.  :P

Tämäkin on ainakin aika läheltä: https://www.youtube.com/shorts/Of559PyC0YQ
mutta ei ehkä noin metallinen...


Beetle

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.07.22 - klo:17:05
Voisko olla aktiivihiilikanisterin venttiili joka naksuu. Kai siellä sellainen on?


Missä sellainen on jos yrittäisi paikantaa?


Avolava

Jos vielä jotain halpoja kohteita haluaa tutkia, niin joskus tuli jossain vastaan, että polttoaineputket / -letkut napsuttavat runkoa vasten.

Laitoin hakuun "1.2 tsi fuel line rattle", niin sieltähän niitä löytyy. Esim. tässä https://www.youtube.com/watch?v=tzPQBHy62WI näyttää mikä äänen aiheuttaa, ja lopussa taitaa olla ääninäytettä. Naputuksen taajuus on varmasti tapauskohtaista.

Kannattaa näitä tutkia ennen kuin laittaa koko koneen palasiksi vain todetakseen, että kyllä se edelleen kuuluu  ;D

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 07.07.22 - klo:17:07
Kuulostaa aika paljon tältä: https://www.youtube.com/shorts/JAzMwClZT9s
mutta ääni jää päälle.  :P

Tämäkin on ainakin aika läheltä: https://www.youtube.com/shorts/Of559PyC0YQ
mutta ei ehkä noin metallinen...
Eka linkin ääni kuulostaa nostajalta, toinen enemmänkin löysällä olevalta ketjulta. Se purgekanisteri on edestä katsottuna heti siinä vasemmalla edessä. Mutta ei näyttäs olevan ainakaan kanisterissa sähköventtiiliä. Entäs jos teet koneelle RVS tai Forte käsittelyn. Ketjuun se ei toki auta mutta jumineeseen nostimeen voi auttaa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 08.07.22 - klo:11:43
Jos vielä jotain halpoja kohteita haluaa tutkia, niin joskus tuli jossain vastaan, että polttoaineputket / -letkut napsuttavat runkoa vasten.

Laitoin hakuun "1.2 tsi fuel line rattle", niin sieltähän niitä löytyy. Esim. tässä https://www.youtube.com/watch?v=tzPQBHy62WI näyttää mikä äänen aiheuttaa, ja lopussa taitaa olla ääninäytettä. Naputuksen taajuus on varmasti tapauskohtaista.

Kannattaa näitä tutkia ennen kuin laittaa koko koneen palasiksi vain todetakseen, että kyllä se edelleen kuuluu  ;D

Pitää kattella tuota. En nyt heti ole laittamassa mitään palasiksi, pitäähän näiden nyt jotain kestää.
Japanilaisia ollut ennen ja niillä ajaa tupla km lukemat ilman ongelmia.
Tietty huollot vaikuttaa, tässä on menty ns. long-life väleillä.



Popo

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 08.07.22 - klo:11:43
Jos vielä jotain halpoja kohteita haluaa tutkia, niin joskus tuli jossain vastaan, että polttoaineputket / -letkut napsuttavat runkoa vasten.

Tämä kannattaa selvittää. Omassa Skodassa tuo naputus ilmeni juurikin tyhjäkäynnillä kohdistuen matkustajan puolelle eteen. Merkkihuollossa oli tuttu juttu ja muistaakseni laittoivat sinne jotakin massaa demppaamaan putkien liikettä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Beetle

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 08.07.22 - klo:12:27
Eka linkin ääni kuulostaa nostajalta, toinen enemmänkin löysällä olevalta ketjulta. Se purgekanisteri on edestä katsottuna heti siinä vasemmalla edessä.
Mutta ei näyttäs olevan ainakaan kanisterissa sähköventtiiliä. Entäs jos teet koneelle RVS tai Forte käsittelyn. Ketjuun se ei toki auta mutta jumineeseen nostimeen voi auttaa.

Pitääpi tuotakin tutkia. Jonkun sisäpesun voisi laittaa. Ja RVS -käsittelyn myöhemmin.



Beetle

Mitenkä muuten keskikulutusnäyttö nollataan?
Ei heti ohjekirjastakaan selvinnyt..

Avolava

Vieläkö nakuttaa, vai päästiinkö jo lähelle syytä ja hiljeni ? :)

Beetle

#16
Lainaus käyttäjältä: Avolava - 15.07.22 - klo:13:39
Vieläkö nakuttaa, vai päästiinkö jo lähelle syytä ja hiljeni ? :)

Laskin ulos vanhat tuntemattomat öljyt ja vaihdoin öljynsuodattimen.
Kaadoin tilalle Mobil 2000 10W-40 ja motox moottorin sisäpesuaineen ja vaihdoin suodattimen.
Käytin korotetulla tyhjäkäynnillä n.25 min., jonka jälkeen laskin öljyt ulos.
Kaadoin moottoriin Valvoline All-Climate 5W-40 ja vaihdoin suodattimen.

Vielä naputtaa niin kuin ennenkin, ehkä vielä kuuluvamminkin.. Naputtaa niin kylmänä kuin kuumanakin.
Tyhjäkäyntiä nostamalla katoaa n. 1600rpm jälkeen, kuuluu vähän korkeammallekin, jos on nostamassa kierroksia.
Ã,,äni kuitenkin katoaa jossain 2000rpm jälkeen. Ã,,äni ei kuulu ajaessa.

Voisi vielä yrittää paikallistaa äänen lähdettä tarkemmin. Olisiko se nostaja?
Ei ole ennen ollut tällaista hydralisilla? nostajilla olevaa laitosta.

Ã,,äni kuuluu sen verran harvakseltaan, että voisi olla kyse esim. yhdestä nostimesta?
Onko nostivika tyypillinen näissä moottoreissa?

Beetle

#17
Nyt löytyi hyvä video, jossa ääni on hyvin samanlainen. Ã,,äni 0:34 alkaen.

https://www.youtube.com/watch?v=5Mv4IgSYxso

Voisiko olla korkeapainepumppu?




Beetle

#18
Onko korkeapainepumppu CBZB moottorissa siinä venttiilikopan keskivaiheilla?
Siihen menee kumiletku ja lähtee metallinen jakotukin(?) seutuville.
Ã,,äni ei tunnu tulevan siitä, vaan jostain koneen uumenista.
Vaikea korvalla paikallistaa. Ei kuulostaisi tulevan jakopäästäkään, vaan vaikea varmaksi sanoa.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 08.07.22 - klo:11:43
Jos vielä jotain halpoja kohteita haluaa tutkia, niin joskus tuli jossain vastaan, että polttoaineputket / -letkut napsuttavat runkoa vasten.

Laitoin hakuun "1.2 tsi fuel line rattle", niin sieltähän niitä löytyy. Esim. tässä https://www.youtube.com/watch?v=tzPQBHy62WI näyttää mikä äänen aiheuttaa, ja lopussa taitaa olla ääninäytettä. Naputuksen taajuus on varmasti tapauskohtaista.

Kannattaa näitä tutkia ennen kuin laittaa koko koneen palasiksi vain todetakseen, että kyllä se edelleen kuuluu  ;D

Pitää noita polttoaineletkuja tutkia.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 08.07.22 - klo:11:43
Jos vielä jotain halpoja kohteita haluaa tutkia, niin joskus tuli jossain vastaan, että polttoaineputket / -letkut napsuttavat runkoa vasten.

Laitoin hakuun "1.2 tsi fuel line rattle", niin sieltähän niitä löytyy. Esim. tässä https://www.youtube.com/watch?v=tzPQBHy62WI näyttää mikä äänen aiheuttaa, ja lopussa taitaa olla ääninäytettä. Naputuksen taajuus on varmasti tapauskohtaista.

Kannattaa näitä tutkia ennen kuin laittaa koko koneen palasiksi vain todetakseen, että kyllä se edelleen kuuluu  ;D

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 19.08.22 - klo:23:41
Pitää noita polttoaineletkuja tutkia.

Ylhäältä päin katsottuna ei mikään letku näyttänyt heiluvan tai niiden nykiminen auttanut ääneen.

Pitää vielä tutkia alta päin kun pääsee montulle.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Avolava - 07.07.22 - klo:09:30


Helpoin kokeilu on varmaan tankata 98.

Ei auta ysikasi näissä. Puristussuhde muistaakseni vain 10.5:1 niin kasi on tällöin rahan tuhlausta jos ei oo ohjelmoitu yksilö.

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 14.08.22 - klo:23:37
Nyt löytyi hyvä video, jossa ääni on hyvin samanlainen. Ã,,äni 0:34 alkaen.

https://www.youtube.com/watch?v=5Mv4IgSYxso

Voisiko olla korkeapainepumppu?

Mä sanosin et videon perusteella joku nostaja tai korkeapainepumppu. Kannattaa fortella pestä niin lähtee varmasti puhtaaks. Kaks pulloo motor flussia koneeseen ja tunti jotain 1500 rpm ja viimeset viis minsaa sit kaasuttelee kunnolla ja öljyt pois. Sen jälkeen huippu synteettiset esim 5W30 mobil espit sisälle tai castrollia ja pullo top end treatmentiä perään. Sit on kemiallisilla työkaluilla tehty mitä tehtävissä on. Jos ois mun auto niin ajaisin niin kauan ku paukahtaa jos ei oireilis jotenki muuten ennen sitä. Mulla on 104 tkm ajettu CBZB ja käy ku kello, välillä ketju pärähtelee.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

#22
Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 05.09.22 - klo:17:51
Ei auta ysikasi näissä. Puristussuhde muistaakseni vain 10.5:1 niin kasi on tällöin rahan tuhlausta jos ei oo ohjelmoitu yksilö.

Pitää ottaa huomioon myös, onko ahdettu vai ei. 98:sia olen tankannut.

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 05.09.22 - klo:17:51
Mä sanosin et videon perusteella joku nostaja tai korkeapainepumppu. Kannattaa fortella pestä niin lähtee varmasti puhtaaks. Kaks pulloo motor flussia koneeseen ja tunti jotain 1500 rpm ja viimeset viis minsaa sit kaasuttelee kunnolla ja öljyt pois. Sen jälkeen huippu synteettiset esim 5W30 mobil espit sisälle tai castrollia ja pullo top end treatmentiä perään. Sit on kemiallisilla työkaluilla tehty mitä tehtävissä on. Jos ois mun auto niin ajaisin niin kauan ku paukahtaa jos ei oireilis jotenki muuten ennen sitä. Mulla on 104 tkm ajettu CBZB ja käy ku kello, välillä ketju pärähtelee.

Pitää ensi kerralla montulla kuulostella alta päin. Se on kuitenkin joku kiertokangen laakeri...  ::)

Onko näissä pesuaineissa mitään muuta hienoa kuin pakkaus, esim. valopetrooli ajaisi saman asian?
Kenties jotain pinta-aktiivisia aineita?

Tupla annos flussia ja kunnon kaasuttelu ei taida olla ihan ohjeen mukaista.  ???

En ole oikein innoissani 30 öljyistä, tulee ajettua aika paljon maantietä 1800-2000rpm väännöllä mm. mäkiä ylös.
Mistä voi tietää, että öljynpaine on riittävä ja että esim. laakerit ei ota osumaa, plus että jossain suorasuihkuissa polttoainetta päätyy jonkun verran öljyn sekaan ohentaen sitä.
Taidan pysytellä 0W-5W-10W-15W-40 alueella kelistä riippuen. 5W-40 tuntuu hyvältä vaihtoehdolta ympäri vuoden.  :P

Mikä toi top end treatment on? En usko tarvitsevani lisäaineita kun käytän kunnollisia öljyjä järkevällä (~10tkm) vaihtovälillä.

Ketju ei pärähtele. Myyjäliike kertoi vaihtaneensa sen ja saatan jopa uskoa sen.  :)


a_jaba

Silti ei auta se 98 tankkaaminen näissä. Tai käännetään asia niin päin että jos se vaikuttaa niin autossa on varmasti jotain vikaa.

Kahdella sukulaisella Golf 6 1.2TSI CBZB koneella. Toisella ajettu reilu 100tkm, toisella hiukan vajaa 200tkm. Molemmat ajaa 95E10 bensalla, kummankaan auto ei nakuta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Hanki stetoskooppi tuohon kuunteluun. Ei lekurin, vaan sellainen, jossa on metallitanko. Ruuvimeisseli on myös toimiva kuunteluväline jos stetoskooppia ei saatavilla.

https://www.puuilo.fi/mekaanikon-stetoskooppi

Beetle

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.09.22 - klo:21:40
Silti ei auta se 98 tankkaaminen näissä. Tai käännetään asia niin päin että jos se vaikuttaa niin autossa on varmasti jotain vikaa.

Kahdella sukulaisella Golf 6 1.2TSI CBZB koneella. Toisella ajettu reilu 100tkm, toisella hiukan vajaa 200tkm. Molemmat ajaa 95E10 bensalla, kummankaan auto ei nakuta.

Ei sitä mahdollista nakutusta edes välttämättä ehtisi kuulla/tajuta ennen kun nakuanturi/ohjaus puuttuu tilanteeseen?

Pitäisi katsoa jollain lukijalla.

En väitä muutenkaan, että nakutusta olisikaan. Pitäisi testata täyskaasukiihdytyksin molemmilla laaduilla.


Beetle

Jossain youtube videolla oli ohje, että kun pitää tyhjäkäynnillä kierroksia yli 3000rpm kolme minuuttia, niin usein jumittavat nostimet heräävät jälleen eloon.

No ei herännyt.  :P


Beetle

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 05.09.22 - klo:23:57
Hanki stetoskooppi tuohon kuunteluun. Ei lekurin, vaan sellainen, jossa on metallitanko. Ruuvimeisseli on myös toimiva kuunteluväline jos stetoskooppia ei saatavilla.

https://www.puuilo.fi/mekaanikon-stetoskooppi

Hyviä vinkkejä.

Paikansin ihan korvakuulolta äänen jakopään vastaiseen päätyyn moottoria.

Lisäksi ääni tuntui kuuluvan selvemmin öljypohjan puolelta kuin venttiilikopan... ei ainakaan vaimeampana.

Pitäisi varmaan laittaa ääninäyte, mutta sellainen koputtava ääni.

Eli ääni kuuluu niin kylmänä kuin kuumana, kuumana ääni katoaa tyhjäkäynnillä noin 1400rpm jälkeen, kylmänä kuuluu vähän ylemmäs.

Ajossa ei kummempia äänihavaintoja. Ei varmaan kuitenkaan kannata tehdä mitään italian tune uppeja.  ::)

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 05.09.22 - klo:20:54
Tupla annos flussia ja kunnon kaasuttelu ei taida olla ihan ohjeen mukaista.  ???

On jos ei konetta oo ikinä pesty. Pakkauskoko on tehty neljän litran maksimi öljytilavuutta ajatellen. Ideahan on siinä et paska liuotetaan juoksevaan muotoon ja yks pullo sen pistää vaan liikkeelle ja kaks pulloa pesee kunnolla. Tiedän mistä puhun kun aineita maahan tuovasta yrityksestä voi ihan puhelinsoitolla kysyä käyttöohjeita. Autollahan ei sit saa ajaa metriäkään ku pesulitkut on sisässä.

Ja BTW minimi oktaanivaatumus tälle CBZB koneelle tais olla 91, joten niitä 98 "hyötyjä" voi mietiskellä ihan rauhassa.  ::)
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

#29
Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 12.09.22 - klo:10:19

Ja BTW minimi oktaanivaatumus tälle CBZB koneelle tais olla 91, joten niitä 98 "hyötyjä" voi mietiskellä ihan rauhassa.  ::)


LainaaAbsolutely, the workshop system states that the MINIMUM octane rating of the fuel used with the CBZB engine is 95RON
but over the last 33 years of taking apart VAG engines I know that a higher octane than that specified can do nothing but good.
Indeed, when APR carried out dyno tests on the 105PS engine they found that when using 98RON or higher, these engines delivered 115PS.
When we do a remap, we can get an extra 4PS from this engine by mapping for the use of 98RON.[/b]

- Administrator

LainaaIn my experience using a higher octane fuel in supercharged/turbocharged engines improves mid range torque rather than out and out power delivery.

- SpikyBob

https://www.volkswagenforum.co.uk/threads/ron-rating-for-1-2-tsi-90ps-engine.20729/

Totta vai tarua..

"MINIMUM octane 95 RON" Lukee myös bensaluukussa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy